HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 FM-radio vs HiFi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:31:52  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hur bra är egentligen den analoga FM-radion ljudmässigt?
Tar jag inte fel är ca 15kHz den högsta frekvens som kan överföras
och detta är ju en tråkig begränsning. Vissa av de reklamfinansierade
stationerna har uppenbarligen inte lagt mycket krut på ljudkvaliteten.
Har man sedan taskiga mottagningsförhållanden blir det naturligtvis
inte heller något välljud.

Men förutsatt att sändaren håller högsta kvalitet och mottagningen
är den bästa, vad kan man egentligen förvänta sig?
SR:s P2 verkar gå ut med fin kvalitet, men så vänder sig nog den kanalen också ganska mycket till finsmakare.

Kan man få i det närmaste brusfri mottagning? Oavsett antenn och mottagare har jag nog aldrig helt blivit kvitt bruset
som särskillt till P2:s symfoniska musik är mycket irriterande.

Om man går in på detaljerna i FM-mottagaren, vilka delar påverkar ljudet mest? Har det egentligen någon större betydelse för brus och distorsion hur radion ser ut före FM-detektorn?
Vet någon vilken typ av detektor som ger bäst ljud?
Stereodekodern är också en hel vetenskap och jag antar att även denna har stor betydelse för ljudkvaltiteten.

Hur seriöst satsar de erkända namnen inom HiFi på FM-tuners?
Talar man över huvud taget om FM-radio i HiFi-sammanhang?

Någon som vet något om DAB på tema HiFi?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/05/17 19:34:12

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:59:40  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Köp dig en DAB, men kolla först att du har mottagning där du bor ..... CD ljud över radio ....!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:44:26  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Det där med CD-ljud över radio är väl en sanning med modifikation... För att kunna klämma in många stationer på ett smalt frekvensband komprimerar man ju faktiskt den digitala bitströmmen. Exakt kodningsteknik och kvalitet vet jag inte så mycket om dock. En bra intro till DAB hittas på http://www.sr.se/digitalradio/.

Äger själv en Cambridge DAB-radiomottagare. Någon mellanmodell, kostar runt 2k3 på Hifi-klubben. Har inte ägnat mig åt någon mer kritisk lyssning. På grund av politiska beslut är ju DAB-täckningen i Sverige idag rätt usel. I Lund där jag bor får jag dock in SR:s 6 kanaler samt en hel dröse från Danmarks Radio. Hoppas verkligen att det händer saker i Sverige så att SR sänder P1-P4 oxo i DAB-nätet...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:59:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag bor mitt i Malmö och får inte in en enda kanal ens med en gammal radio som brukar få in ALLT.
Dra sladd från väggen går visserligen. Men jag ogillar radio.
Tycker dock att SR kunde bättrar på kvaliteten på sina sändningar via internet. Där har du ett annat alternativ kanske.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/05/18 :  01:13:59  Show Profile Send TNT a Private Message
Hej!

Jag har erfarenheten att det går att få MYCKET bra ljud ur P2 med an bra mottagare. Brus finns där en är i realiteten inget problem. Har du irriterande brus är det antingen Tunern eller antenner som är trasig.

Det går att få förbluffande bra ljudkvalitet ur P2. Själv använder jag ne Pioneer F-91. Försök hitta en beggad - det gjorde jag och har börjat lyssna mycket på radio. Kör den på en centralantenn i ett hyreshus.

Lycka till!

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:30:01  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Har också en gammal F-91:a (eller är det en F-90), har spelat in en del P3-live på DAT och överfört till CD, folk tror inte på mig när jag förklarar att de lyssnar på en FM-inspelning! DAB-mottagare har jag också men den är urkopplad pga avsaknaden av programmaterial...

Edited by - konraqu on 2005/05/18 10:30:40
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:51:05  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Trevligt att det går att få bra ljud i analoga radion.
Jag måste se över min hembyggda yagi-antenn. Bor ca 25 km från
sändaren i platta Uppland, men det brusar ändå som sjutton.
Förutom min gamla mono rör-Dynaco FM1 har jag bara billigare
mottagare. Rör är väl knappast något under i brusnivå vid 100MHz,
och "svensson-stereo-recievers" knappast byggda med bästa teknik.

Med min sedvanliga nollbudget är det i första hand moddning som
gäller. Stereo-dekoder till Dynacon eller ombyggnad av någon
transistormottagare jag har bland bråten. Därav frågan om
mottagarens kritiska delar. -Någon som mekat med FM-radio?

---------------
Ursäkta, men jag kan inte låta bli att elda på:

DAB är jag skeptisk till, men bör egentligen inte uttala mig.
(CD låter ju faktiskt bra och ibland imponeras man av en och annan MP3:a)

Undertecknad är en allmän bronskloss som manar till försiktighet i digitaliseringshysterin som råder. Framtidens arkeologer kommer upptäcka hur 1900-talsmänniskan lyckades lagra allt mer information
på allt från vaxrullar till videoband. Mot slutet av århundradet
blir informationsmängden enorm, men man kommer ha ett helsicke
att återskapa informationen p.g.a. en ynklig bit här och där förstör helheten. -Vi går in i det "digitala mörkret"!
Visst är det ofta bättre när det funkar, men om (läs "när") det strular står vi där...

Hemvideofilmer på sonens uppväxt och annat ovärdeligt backuppar
jag till VHS! -En repa i DVD-skivan och det är borta...

Och så dessa politiska beslut...
Utan att själv varit med på den tiden refererar jag ofta till trådradiodebatten på 1950-talets slut. Politikerna satte stor prestige i ett projekt som var en dödfödd felsatsning och pumpade
in flerdubbelt större belopp i fortsatt utbyggnad av trådradion
när allt pekade mot att FM-radion var framtiden.

Nu är det Internet via ADSL, DAB och digital-TV som hanteras på märkliga sätt... DAB-apparaterna har inte bara begränsade lyssningsområden, de är dyra och få i butikerna. Radio- och TV-
handlarna fortsätter friskt med det analoga, även på TV-sidan där
politikerna t.o.m. fattat ett beslut om nedsläckning inom snar framtid. Undrar om folket fattat vad detta innebär i praktiken för
alla nya fina (digitala!) DVD-inspelningsapparater m.m.
-Attans va många boxar med var sin fjärrkontroll vi kommer ha i husen
om tio år...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:14:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kör på en Kenwood KT-7500 med mkt bra resultat.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000