HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kortsluta oanvända lågnivåingångar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:47:27  Show Profile Send kutte a Private Message
Jag har hört att man ska kortsluta oanvända lågnivåingångar på sin stereo. Detta för att leda eventuella strömkapacitanser till jord, som annars kan ge signal till de ingångar man använder. Man skulle helt enkelt ta rca kontakterna från några gamla skräpkablar och löda ihop plus och minus på varje kontakt. Sen är det bara att plugga in kontakterna på varje oanvänd ingång. Man skulle inte sätta en kortsluten RCA kontakt på en utgång.

Är det någon som provat detta och upplevde någon skillnad, är det riskfritt att kortsluta en ingång utan att det händer något med förstärkaren. Kan man göra det på vilken förstärkare som helst och kan man göra det på alla ingångar som man inte använder.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:05:24  Show Profile Send mace a Private Message
Tja !? Russ Andrews säljer ju dylika manicker,
quote:
Noise reducing phono plugs for unused amplifier inputs

Reduce unwanted noise in your amplifier

Each pack contains six pairs

Plug in to your unused phono inputs


Did you know that the unused interconnect input sockets on your amplifier act as aerials for RFI, polluting the circuit? The cure is simple!

Plug our Noise Reducing Shorties into your RCA inputs (do not connect them to the outputs) and you get reduced distortion and lower background noise.

And here’s a free tip: Unless you are recording, you get a better sound if you have NOTHING connected to the ‘record out’ sockets


De skriver inget om några faror/problem, jag skulle dock kolla med tillverkaren först (fegis)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:13:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Svalander skrev något om det har jag för mig.
Skulle tydligen inte ge någon hörbar skillnad enligt honom (har jag för mig).

Fast en förstärkarkonstruktion gör väll så att ingen signal går ut i fel utgångar.
Jag är skeptisk.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:17:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Javisst kan man kortsluta ingångar. De blir tystare och kan naturligtvis inte plocka upp skräp men samtidigt är detta inget större problem i en "köpe" apparat där det mesta sitter på kretskort.... se upp dock att sätta dessa proppar på utgångar...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:04:08  Show Profile Send kutte a Private Message
Jag får se om jag provar detta lilla tweak.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:21:52  Show Profile Send mayro a Private Message


Cardas säljer också dyliga saker...

Och angående svalanders ev hörande eller inte... Igen bör man ha klart för sig dom olika preferenser vi alla har om ljud...

Alla får inte samma resultat.. Jag har cardas dyliga saker över mina ingångar o ut. Tyvärr ofrivilligt utlånade för tillfälletHej "muse"...

Jag hör ingen skillnad jag heller.Dom är ju inte här ju.. Men får väl höra sedan då dom kommer tillbaks igen. Men rent vetskapen gör en god kännsla i alla fall... Dom är ju dyra som skammen.. Och då är det ju bra ju.... Eller

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:28:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Köp vanliga phonopluggar och löd in en tråd mellan pinne och skärm. Knappst lönt at kosta på dyra grejor för något man inte använder.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:53:00  Show Profile Send luften a Private Message
Jag håller med peranders. En positiv sak med hans tips, är att när (om) man märker att det inte förändrar något, dvs, man har en korrekt konstruerad förstärkare, så kan man använda phonopluggarna till att göra egna kablar istället

//air
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  14:53:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är bra ju.

Men inte ballt..och ger INTE tillfredställelsen då nån frågar "vad det är"... Det låter ballare att då svara lite så där.. "ähhcchh.. det är bara lite skräp jag köpte svindyrt ifrån xxxx"....

Där KÄNNER jag så faktiskt.. Man behöver en motvikt till sin prestigelösa Denverspelare ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/17 :  15:00:42  Show Profile Send luften a Private Message
mayro: Kanske det funkar om du köper ett par WBT kontakter som du löder en tråd i?

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/17 :  15:03:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Påpekande: Jag skulle nog kortsluta ingångarna via ett motstånd, i princip ska det inte spela någon roll (om man kortsluter direkt så drar man ju dem till jord) men ett motstånd hindrar ev. strömmar om man ex. switchar förbi ett korsluten ingång med ingångsväljaren.

Om det behövs eller inte beror på förstärkaren men jag har faktiskt råkat ut för elektronik (dock inte inom hifi) där det momentant flöt strömmar ingång->jord på detta sätt och i värsta fall bränner man något till slut.

Tänk bara på att den kortslutande "proppen" ska vara helt skärmad och utan "area" mellan pinnarna annars skapar men bara en loop-antenn och plockar upp MER störningar. Enklast är nog att helt enkelt använda mycket lödtenn och mer eller mindre dränka phono-kontakten.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:24:49  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
mayro: Kanske det funkar om du köper ett par WBT kontakter som du löder en tråd i?


OM DET GER PRESTIGE SÅ!

Cardasen är ju bara ett "lock" så inte rf går in där. Inget som kortsluter något...

Men dom är ju ren skär status att ha. Så ärligt.. Och då är jag ärlig.. Jag älskar dom små rackarna. Och det är otroligt roligt då folk tittar o man får frågan om vad det är.. Då får man ÄNTLIGEN visa upp lite hightech tweeks ju


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:15:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Använd motstånd! Den enda modden som jag upplevt possitiv är en RCA plugg med ett inlött 75 Ohms motstånd på digitalutgången ......
Så ni som moddar Denver med nya RCA och inte skall använda digitalutgången > löd in ett 75 Ohms motstånd direkt på kretskortet!!

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:18:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ingen lär bli impad av den här

Det är clas o's billigaste.
Funkar nog har inte gjort något A/B test men de får sitta.

Baksidan ser ganska udda ut med dessa tingestar.

Hjelm
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  19:27:19  Show Profile Send mayro a Private Message
jo jag blir impad.. Att du tänker på sådant tyder på en härlig känsla för att med medel man tycker man kan offra göra detta för sitt ljud....

Det tyder på en seriös vilja att förvalta varje liten grej som KAN ge förbättringar... Och inget förnekas innan prov...

Så mig impar det på...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:22:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast när du gör på det sättet så har du faktiuskt byggt en antenn, jag gissar att centerfrekvensen är runt 10 GHz men den funkar nog ned till 500 MHz eller så; den är uinte jätteffektiv men den plockar upp störningar rätt bra och leder dem direkt in i lådan.

Huruvida det sedan påverkar ljudet är en annan fråga

Som jag skrev ovan är det viktigt att man använder så mycket tenn att man "täcker" hela utrymmet mellan ledarna, annars bildas en loop.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/18 :  20:42:28  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Fast när du gör på det sättet så har du faktiuskt byggt en antenn, jag gissar att centerfrekvensen är runt 10 GHz men den funkar nog ned till 500 MHz eller så; den är uinte jätteffektiv men den plockar upp störningar rätt bra och leder dem direkt in i lådan.



Då ÄR mina cardas "rätt" som endast blir ett "lock" över då???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000