HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 skivspelar-renovering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lillebror
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/05/17 :  00:22:41  Show Profile Send lillebror a Private Message
Jag har köpt en hel hög (4 stycken) mer eller mindre icke-fungerande skivspelare som jag tänkte piffa upp lite. De är (bilder kommer senare):



Yamaha YP-B2B
His Masters Voice Type 655
Luxor Hi Fi 9375
Tandberg T5500

Någon av de två förstnämnda (Yamaha eller HMV) tänkte jag ha som ny förstagramofon efter det att jag skaffat ny pick-up/nål och bytt ut signalkablarna. De ska spela ihop med min Project Phono Box gramofonsteg, NAD320BEE förstärkare och Kef Coda 70 högtalare.

1. Är det någon som har en gissning om vilken som kan leverera bäst ljud? Och hur står det sig i jämförelse med en ny skivspelare som Project 1.2 Comfort som är ett tänkbart alternativ i mitt fall.

2. Vilka signalkablar är det värt att satsa på utan att det blir over-kill?

De andra två tänkte jag renovera och ge bort till kompisar som inte har någon vinylspelare i dagsläget - leda dem in på rätt spår (oj, vad rolig jag är). I planerna ingår bland annat att bygga in ett enkelt gramofonsteg.

3. Finns det några gramofonsteg att köpa "opaketerade", dvs utan låda och nätadapter för en billig penning (helst inte mer än en hundring)? Eller hur ser det ut i gamla förstärkare - sitter grammofonsteget separat så att man kan joxa ut dem?

Hälsningar, Arne

Edited by - lillebror on 2005/05/18 21:34:24

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2005/05/18 :  00:28:11  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
på fråga 3 så skulle kanske detta vara ett alternativ?

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/tillbehoer/skivspelartillbehoer/detail/CAMBRIDGE_PM01_RIAA_Foerfoerstaerkare.htm?id=4326
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/05/18 :  18:27:17  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Använda den modulen låter helt klart inresant för mig..
Synd bara att man inte ser tydligaren på bilden.
Skulle det komma någe väljud ur den tro? Med ett bra agg schyssta kontakter och låda?
Go to Top of Page

lillebror
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:43:18  Show Profile Send lillebror a Private Message
Jag har funderat på Cambridgen. Kanske är det så billigt man kan komma undan. Jag måste bara ta reda på lite mer om själva spelarna, så jag vet om de är värda besväret och pengarna.

Yamahan saknar pickup-skal förresten och jag har varit lite sugen på att köpa en av Ortofons DJ-pickuper i Concordeserien. Problemet är bara att jag då direkt måste lägga typ 300:- på en OM-10 nål för att slippa "discoljud". Men så fick jag nys om att det tidigare funnits OM-modeller i Concordeserien. Det är inte nån som råkar vilja sälja en sån?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000