HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton Ergo RC-L vad blir ersättaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:21:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ligger maxpriset på 15k? Annars kan du köpa Amphions golvare Xenon som låter mycket bra, från Finland för ca 20.000 (svart eller silverfinish). Mycket hög WAF och kanonljud, kostar 28.000 och uppåt i Sverige beroende på val av finish.

Är detta pris för högt, köp begagnat, det blir mest prisvärt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/17 10:25:03
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:48:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
15k är nog max taket.

Förstärkare ska inhandlas också, blir troligtvis en ren 2 kanals anläggning, för blir nog inte nöjd med 2 kanals ljudet ur en receiver.

Egentligen skulle ja kanske köpa högtalarna på avbetalning och köpa en lite rejälare 2 kanalsre så som zell eller kanske en accuphase. priset även där 10-15000

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  10:51:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
För 10-15.000 får du ingen Accuphase , om du inte hittar en begagnad till fyndpris. Du kan ju alltid välja dyrare högtalare (ex Amphion) och köpa på avbetalning och köpa en bra stärkare till. Köper du beggat får du ju lägga upp allt på en gång (givetvis). Dock kan det bli mer prisvärt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/17 10:52:19
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:11:42  Show Profile Send Snoop a Private Message
Har man tur så vad ja fattat så kan lyckas få en accuphase för runt 15-16k

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:12:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var då? Begagnat då eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:01:51  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ebay troligtvis, dock inte säker mebn har för mig att jag läste de någonstans.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:03:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, Accuphase är finfina grejor! Nästan i Krell-klass tror jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:38:15  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Eftersom dom nämnts i tråden........

Lyssna i Ystad (www.lyssna.se) har ett par sådana här demoex som dom säljer för 13900Sek. Ordinariepris e 23000Sek.

Länk: http://www.monitoraudio.co.uk/products/gold/series/Gold_Reference_20.htm

Bara en liten parantes.




"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:43:47  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ok, Accuphase är finfina grejor! Nästan i Krell-klass tror jag.


Krell och Accuphase i dom mindre serierna är nog svåra att jämföra.. Dom stora monoblocken har jag inte hört ifrån Accuphase tyvärr. har bara hört dom större krellanrna......

Men upp till 200 w har jag hört Accuphasen samt även krellar ifrån mindre modellerna.. Och jag valde omedelbart Accuphasen...Accuphase är mer fokus på musikaliska händelser. Krellarna mer fokus på dynamiska saker...

men det betyder inte att Accuphasen inte har dynamik.. det har den massor av. Men trevligare sådan. enligt mig i alla fall..

Men jag hatar verkligen då ljudet sitter "rakt i ansiktet" på en och en del gillar det.. Så vi är alla olika...

Lagom är bäst kanske...


EDIT.. Kom just på att tråden INTE handlade om stärkare ju.. Förlåt glidningen här. och därmed alla OT...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/17 16:49:49
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:49:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Snoddas: Bra pris på bra högtalare!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:50:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag ahr fått några intressanta förslag nu och det tål att tänkas på. Wolfgang har gett mig ett erbjudande som tål att tänkas på, men det känns dumt att köpa olyssnat och det är en bra bit emellan oss.
Finns så många otroligt snygga högtalare, som säkerligen låter bra.

Som Mayro skriver vill jag inte ha en högtalare som spelar rakt i ansiktet på en.

Det har jag nu och i längden är det inte roligt alls.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:53:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Monitor Audio GR20 som Snoddas länkade till är både snygg, låter bra och spelar inte direkt i ansiktet på en. Jag har ägt den. Till det priset hade jag lätt tagit den, troligen bättre än Phonar-högtalarna som nämnts i tråden. Lyssna på den om du kan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:54:48  Show Profile Send Snoop a Private Message
Faktum är att innan jag beställde rc-l så var jag inne på Monitor Audio GR20, så man kanske ska försöka lyssna på dem.

Finns de någon i övik ,umeå,sundsvall som har dessa så jag kan lyssna?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:55:55  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Det har jag nu och i längden är det inte roligt alls.





nej. Sådant är impande i början. men efter en skiva så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:58:00  Show Profile Send Snoop a Private Message
De ska vara så man nästan sommnar till musiken :P

lungt och avslappnat, men när det väl gäller och när de ska vara explosivt så ska de leverera det.

jag förstår om de blir svårt i prisklassen, men ja man kan ju få ut det bästa möjliga för pengen iaf.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/05/17 16:59:53
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:05:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
För pengarna levererar Monitor Audio GR20 det min vän! Framförallt om man ser till att deras nypris är 23k, och du kan få dem för under 14k!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:43:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
matte76 > tycker det är fantastiskt att du kan uttala dig om Phonar! Du har väl bara sett dom på bild här på forumet ..........

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:46:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Wolfgang: Jo det är sant, klart jag vill lyssna på dem, men har ej fått tillfälle (ännu). Visst kan Phonar P40 eller P30 vara bättre än MA GR20, jag refererade bara till prisskillnaden. Oftast (men inte alltid) får man ju vad man betalar för.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/17 18:51:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  18:57:50  Show Profile Send mayro a Private Message


jaja.. Jag har nu gett mitt bidrag hit... Och bara berättat om en till högis som impat.

Två st har gjort detta nu i små golvare.

PCM samt phonars P30... PMC för 14 lapp. o phonar för 12.. Dom är olika. men trevliga båda två..

Så önskar dig lycka till i valet.. Det är ju du som ska lyssna själv ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:15:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
PMC har du någon länk till desas högtalare och vad är skillnaden i ljud enligt dig?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:22:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
http://www.pmcloudspeaker.com/gb1.html

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:38:22  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag hörde dom i så olika anläggningar så det går inte att jämföra ens... Men just phonar fick vi ju möjligheten att HÄR labba med i två dygn. med OLIKA stärkare. kablar osv..

Så den känner jag mig lite säkrare på att berätta mer om än PMC...

Men lite kort om PMC.. Väldigt ren topp...... Samt klarade av att återge väldigt hög upplösning utan att falla ihop.....

Men sedan HUR den reagerar tex hos mig kan jag inte säga. Alla rum osv är ju olika...samt utrustningen som används...

Phonar P30... Den har snudd "allt" på plats som man kan önska... och det tror jag vi var flera som tyckte...

En lättjobbad högtalare som svarar på förändringar i possetiv bemärkelse.... Lättdriven.. Och har inga dumheter för sig i toppen... Musikalikt "rätt" på alla möjliga typer av musik. Och KAN ROCKA om man vill. Men ändå ge rysningar då den återger finstilt musik med en sångare/sångerska..

Men som sagt. Den hade vi två dygn på oss att mickla med.. Så därför är det lättare att säga mer om den. Men båda var trevliga aspiranter får man säga i prisklassen....

Om jag NU rakt av skulle välja tog jag P30.. Och detta för jag haft mer erfarenhet av den. Men också faktumet det är mer tryck i dom.. Sedan gillade jag utseendet av dom bättre...

Det sista är oftast inget som rör mig i ryggen. Jag bedömmer efter ljud enbart och inget efter utseende alls...

Men den ser trevlig ut med sina olika sidor mot front... och PMC är enbart enfärgad fyrkantig ...

Jag TROR att den där p30 är "lite mer" alround om man skulle gissa. MEN detta är enbart en ren skär gissning utan den minsta säkerhet i. Jag har ju som tidigare sagts INTE fått labba med PMC som jag o vi alla här fick göra med P30...

Där ser man hur bra det är med träffar som den vi hade här. Och OM man får som vi fick hålla på. helt som vi ville för creative audio. Då kan man bilda sig en bättre uppfattning om saker o ting...

Men be att få provspela!?.. Sedan kan du nog själv avgöra om dom ska åka hem igen. Eller om dom redan ÄR hemma...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:19:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Kan det lilla baselementet som sitter i phonar 30 verkligen göra något väsen ;)


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:24:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det bästa du kan göra är att provlyssna innan köp...lyssna på MA GR20 om du kan, du kan ju få dem till ett kanonpris.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:02:22  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Kan det lilla baselementet som sitter i phonar 30 verkligen göra något väsen ;)


Njaa...beror ju på HUR du frågar.. Jämfört med mina 4 st tolvor så ..

Men vi lyssnade mycket på dessa. Och i ett vanligt rum med en ok stärkare tror jag dom fyller alla dom krav man kan ställa på en liten golvare.. och där lite i överkant.. Dom är verkligen trevliga.. "JD" har kört dom med 400w dynamic steg.... och jag med 75 w jeff rowland...

men också med 40 w int rörstärkare... Med kanonresultat... Tror JD skulle köpa sig sånna själv för att "ösa" med.. så det lär ju finnas en del att hämta där... NU är ju JD lite "partiskt" kanske då Wolfgang o han är nära vänner...Men det är vi i hela "Euljued" numera också...

Men då vi endå var flera som delar åsikten om dessa så kan man nog se även JD´s ord såsom enbart ärligt...Så fråga JD också. Han har spelat dessa mycket mer....


Men efter träffen här vet jag att wolfgang är en go kille med öppet hjärta för stereo.. Lite för öppet kanske till o med...Så fråga om du kan få testa dom...tror du kommer gilla dessa faktiskt...

Det skulle jag gjort i alla fall..utan tvekan...och dom kan rocka bra dom små liven... ....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000