HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 BEHÖVER VEGETARISK VÄCKELSE!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:29:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Protein mättar - kokt ägg kanske kan vara ett alternativ...å bönor

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:46:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

MuMs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:56:40  Show Profile Send regner a Private Message
alltså, ägg är inget jag skulle rekomendera någon som går på diet. Vitan innehåller 10% protte och 45 kalorier/100g, gulan 16,5% protte och 360 kalorier/100g. Med andra ord, ett kokt ägg innehåller ca 150kalorier och bara 12g protte.
Visserligen innehåller gulan en hel del nyttiga fetter men det är inget jag själv käkar under mina deffar. Under de tunga perioderna går det därimot åt minst sagt en hel del ägg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:15:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kyckling då? DET är det väl i all fall inte möe fett i - kycklingssallad = sommarmat

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/05/17 :  22:25:29  Show Profile Send regner a Private Message
Tja, det beror på hur den är tillagad och vad man äter på kycklingen.
Rent kycklingkött, 115kalorier/100g, 21% protte, 3% fett. Kycklingkött med skinn, 170 kalorer/100g 18% protte och 11% fett.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:20:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det vita kycklingköttet är mest ptotein, medan skinnet är mest fett. Lax är skitbra, liksom tonfisk och kalkon tex.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:33:10  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tonfisk och ris ska ju vara väldigt nyttigt,men hur tillagar man det för att det ska bli gott(ätbart)?
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:52:52  Show Profile Send labrat a Private Message
Ris är väldigt energirikt, det råris som står i skafferiet ute i köket innehåller 370kcal/100g. Massa kolhydrater, inte bra att äta mycket av om man vill gå ner i vikt.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:55:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
parboiled ris är nyttigt. Rätt sorts kolhydrater, dvs med lågt GI, kan man visst äta om man vill gå ner i vikt. Undvik snabba kolhydrater som socker, samt mättat fett.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/05/18 17:56:08
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:14:24  Show Profile Send regner a Private Message
tänk på att ris och pasta ökar i vikt när de kokar så energin/100g hamnar på ca 130 kcal(om jag inte mins helt fel) fädigkokat.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:29:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men det mättar länge tack vare att pasta innehåller stärkelse, så Gi är lågt, dvs det är bra kolhydrater.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  21:46:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ät grövre bröd...

Edit: Sen om man NÖDVÄNDIGTVIS skall äta choklad ( å det är det ju...ibland) så prova sån där med MYCKET kakao i - stark smak...man häver inte i sig en 100gr chokladkaka av den sorten, bara sådär.

Edited by - ohmega on 2005/05/18 22:04:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:46:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Edit: Sen om man NÖDVÄNDIGTVIS skall äta choklad ( å det är det ju...ibland) så prova sån där med MYCKET kakao i - stark smak...man häver inte i sig en 100gr chokladkaka av den sorten, bara sådär.

JODÅ! Jag vet en man som gör det!
Jag brukar hålla samma mängd kakao men dryga ut med lite socker och fett mm. 100 gram 80%ig chokladkaka blir då fem st 100 gram plopp!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:48:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Johan björklund: Den burgaren ser god och mättande ut!

Edited by - Circlomanen on 2005/05/18 22:48:48
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/18 :  22:59:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
JODÅ! Jag vet en man som gör det!
Jag brukar hålla samma mängd kakao men dryga ut med lite socker och fett mm. 100 gram 80%ig chokladkaka blir då fem st 100 gram plopp!

Ok då..."undantaget som bekräftar regeln"...hur i attan kan någon klara av att....

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/05/19 :  02:40:53  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Olika dieter accepterar olika saker man äter. I Atkins får man äta fett och proteiner men inte kolhydrater. (Man får äta kolhydrater, men inte för mycket) Runt 70-80 gram om dagen om man vill behålla sin vikt.

Hamburgare och pizza är inte OK enligt Atkins. Om du plockar bort brödet är det helt OK. Popcorn är inte bra att äta om man går på Atkins, det innehåller ganska mycket kolhydrater.
Ägg ska man äta när man går på Atkins.

Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu efter att ha kört Atkins. Min mage är bra, jag har mer energi och känner mig lyckligare. (Jag har Irritated Bowel Syndrome)
Socker är inte bra för kroppen i för stora portitioner. Man blir lätt beroende av socker och hamnar i en beroende situation där man måste ha socker för att fungera, precis som nikotin och koffein. När jag startade med Atkins (efter att ha sett Super Size Me) mådde jag riktigt dåligt i 3-4 dagar när jag drog ner på mitt blodsocker. Jag hade riktigt abstinens. Nu mår jag utmärkt. Jag har en sån energikick att jag sover bara runt 5 timmar om natten utan att vara det minsta trött nästa dag. (6 timmar är sova länge för mig, lyx!)

Det enda man måste tänka på om man kör Atkins är att käka en bra multi-vitamin samt potassium (finns i vitt mjöl vilket man inte äter med Atkins). (Potassium är bra för hjärtmuskeln).

Sist men inte minst, Atkins är inte diet. Det är en livsstil.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  07:36:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
LarsTokyo: En livsstil som inte håller i längden. Undersökningar visar att i längden går man inte ner mer med Atkins än med viktväktarnas metod. På kort sikt (några månader) gör man det dock, men inte sett över ett halvår och framåt. Sen behöver människan kolhydrater för att hjärnan ska fungera och för att man ska kunna träna ordentligt. Minska på kolhydraterna och äta rätt sort (med lågt GI) däremot, det tror jag på. Äter man mycket kolhydrater måste man också träna en del, eftersom det är kolhydrater man använder som huvudsaklig energi.

Och HUR kul är det att inte kunna äta nybaks bröd, spagetti & köttfärssås, lasagne, potatismos med köttbullar etc etc?

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:21:56  Show Profile Send labrat a Private Message
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____7427.aspx

Läs och begrunda, risker och fördelar.
Rekommenderas till alla som är kraftigt överviktiga.
(Och det håller i längden, men nej alla kan inte äta så mycket kött för då räcker det inte till. )

Klarar mig utmärkt utan bröd, även om jag saknar det (passar på att äta mackor, pizza, och annat gott 1 dag i veckan då jag får äta vad jag vill). Föredrar en stor biff på grillen med massa färska grönsaker till före potatismos och köttbullar vilken dag som helst. Man kan göra massa gott på stenålderskost, och om man vill satsa på det så finns det ett antal böcker om ämnet med recept. (Gillar man inte kött, kan man nog ignorera det här inlägget, för mycket kött blir det). Man får i sig fullständigt tillräckligt med kolhydrater i de grönsaker och frukter man äter, så det är inget problem

Vegetarisk mat är jättebra (men nog inte generellt bättre för viktnedgång än blandkost). Atkins/stenålderskost är jättebra. Viktväktarna är jättebra. Bara vraka och välj. Själv tror jag det viktigaste är att hålla kolhydratsintaget till ett nära minimum, om man vill gå ner mycket i vikt. Kolhydratsrik mat mättar dåligt och består av massor av energi (även om det är långsamma kolhydrater).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:52:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men man blir ju mätt länge av långsamma kolhydrater, framförallt tillsammans med protein. Om man idrottar behöver man en hel del kolhydrater, just pga deras energinnehåll. Orken kommer tryta fort om man går på Atkins och försöker idrotta...

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:58:15  Show Profile Send labrat a Private Message
Jo, det är mycket möjligt. Jag är obotligt lat.
Någon mättnad från t ex grovt bröd eller rågpasta har jag dock aldrig upplevt mer än för stunden. Sedan är ju vi alla byggda på olika sätt, olika kost passar olika människor olika bra helt enkelt.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:08:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Någon mättnad från t ex grovt bröd eller rågpasta har jag dock aldrig upplevt mer än för stunden

Labrat: Beror mycket på vad man jämför med. Men du blir mätt åtminstone 2-3 timmar med pasta (inte äta BARA pasta så klart!) eller fullkornsbröd. Längre än så SKA man inte bli mätt, då har man käkat för mycket på en gång, vilket inte är bra då man tänjer ut magsäcken och det man inte behöver lagras som fett. Efter 2-3 timmar är det meningen att man ska käka igen. 4-6 (mindre) måltider om dagen är det optimala.

Edited by - matte76 on 2005/05/19 13:09:12
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:33:08  Show Profile Send labrat a Private Message
Men jag slår vad om att den mättnaden till största del beror på köttet du har till pastan. Att äta bara pasta (t ex nudlar, spaghetti med tomatsås osv) håller iaf inte mig mätt i 3 timmar. Det är alltså bara utfyllnad som egentligen inte fyller någon större funktion mer än att göra måltiden godare. Återigen som sagt, alla kroppar fungerar olika. Får man inte glömma. Jag tror inte heller pasta på något sätt är onyttigt i rimliga mängder, men vill man snabbt gå ner i vikt står jag fortfarande fast vid att man bör undvika spannmålsprodukter i så stor utsträckning som möjligt.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/05/19 13:34:17
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:36:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Men jag slår vad om att den mättnaden till största del beror på köttet du har till pastan. Att äta bara pasta (t ex nudlar, spaghetti med tomatsås osv) håller iaf inte mig mätt i 3 timmar. Det är alltså bara utfyllnad som egentligen inte fyller någon större funktion mer än att göra måltiden godare

Glöm inte det mättade fettet köttfärssåsen innehåller, det sätter sig på magen det. Och att äta bara pasta gör mig mätt i 3 timmar, framförallt om den är "Al dente", dvs med kortare koktid än rekommenderat. Dock gör jag sällan det, utan har någon pastasås till tex. Bara utfyllnad? Defininitivt inte, pasta innehåller inte bara bra kolhydrater, som kroppen behöver, utan också en del protein (inte lika mycket som tex kött, men ändå runt 12 %) och vitaminer. Pasta innehåller också mycket lite av fett och socker. men visst, det bästa är en kombination av tex kött, fisk, eller grönsaker tillsammans med kolhydrater av rätt sort, tex pasta. Tar man två tallrikar, den ene med tex 300 gram av endast pasta och den andre med 300 gram av både pasta och kött, blir man mest mätt av den sistnämnda. En tallrik med 300 gram kött mättar bäst säger du då? Kanske nåågot mer än den med både pasta och kött, men kroppen behöver mer än protein.

Edited by - matte76 on 2005/05/19 13:40:24
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/19 :  14:01:55  Show Profile Send labrat a Private Message
Absolut, därför är det jätteviktigt att äta mycket grönsaker och frukt (att leva på enbart protein är oerhört onyttigt för kroppen).
Där täcker man in sina kolhydratbehov gott och väl.

Det enda jag säger är att man om man vill förlora en stor övervikt är det en bra början att undvika kolhydratrika (och därmed energirika) matvaror, som pasta och vitt bröd, till stor del. Sedan när man väl har nått sin idealvikt kan man återigen börja äta dessa utan att gå upp i vikt, men för viktnedgång krävs det ju att man får i sig mindre energi än man använder sig av. Jag tycker det är en tillräckligt svår match utan spannmål, skulle aldrig få det att gå ihop om jag käkade både bröd och pasta (men jag är rätt stillasittande större delen av dagen och idrottar/motionerar ingenting överhuvudtaget).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/19 :  14:11:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Labrat: Visst, är man stillasittande håller jag med dig, då är det bättre med protein och frukt/grönt än kolhydratrik kost som tex pasta. Men rör man sig normalt och idrottar regelbundet så kan man äta från kostcirkelns alla delar utan att gå upp i vikt, så länge man undviker för mycket mättat fett och socker. Sen tror jag att man går ner i vikt mycket för att man blir mätt med mindre mat om man äter mer proteiner än normalt, som tex med Atkins-metoden.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000