HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 BEHÖVER VEGETARISK VÄCKELSE!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/14 :  19:54:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Då godis har kommit in i mitt liv igen och vikten ökar stabilt å fint, behöver jag en vegetarisk väckelse. Den heliga moroten och de heliga linsernas predikan.
Snälla väck mig till en vegetarisk vår full av livskraft med morotsaft och selleriskaft!!!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/14 :  20:03:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som min fru säger: DET FINNS SALLAD!!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/14 :  21:09:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lyxa till frukostmackan!

Sallad, lök, tomat, paprika å skinka å ost läggs i en rågbulle. 2 st sådana å jag är rätt säker på att det åtminstone tar ett par timmar innan du blir sugen igen. Drick nån juice till detta - för att blodsockrets skull.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/14 21:13:46
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/05/14 :  23:29:33  Show Profile Send marbrink a Private Message
Grönsaker är ju så fantastiskt gott om det tillagas och äts på rätt sätt!
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/05/15 :  00:57:28  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Är målet just att övergå till vegetarisk kost eller bara att käka sundare? Själv tror jag på små steg. Jobbar själv med att minska ned på mina gigantiska pastaportioner. Lägger man bara till lite morötter eller tomater så kan man miska avsevärt på resten och man slipper att plötsligt börja äta en massa saker som man inte är van vid. Att ta bort mager skinka, fisk och kött ur kosten tror jag inte på om man inte har andra orsaker än hälsan.
Själv så har jag en annan last att jobba på. Sweet, sweet beer...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/05/15 :  01:32:31  Show Profile Send Allison One a Private Message
På jobbet hade vi gratis frukt (fruktkorg)i slutet av 90-talet.
Blev en vana att käka äpplen och päron i stället för hamburgare och pizza till lunch.
Gick ner 9 kg på 6-7 månader utan att ändra min i övrigt osunda livsstil...
Nu försöker jag göra om bedriften fast med South beach dieten.
Har väl gått ganska hyfsat 4-5 kg på lika många veckor.
Har fuskat en del med godis, glass och alkohol, så jag får vara nöjd hitills.
Men recepten är ju otroligt goda och maten känns riktigt lyxig!
Men vegetarisk kost är det ju inte förstås!
Varför pina sig och äta tråkig mat om man ska äta mindre och sundare?
Bort med kolhydrater i form av ris, pasta, potatis, bröd och socker och ät mer skaldjur/fisk, kyckling och kött till grönsakerna och linserna!
Unna dig ett glas vin till maten då och då, så är det inte lika tråkigt att äta nyttigt!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/15 :  10:44:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag är vegetarian, finns ruggigt mycket goda vegetariska recept.
Mitt tips är köra "cold turkey" när man ska bli vegetarian.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/15 :  15:05:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
ÄT GRÖNSAKER, ANNARS FÅR DU STRYK!

Hjälpte det?

Fast den metoden fick inte mig att äta upp grönsakerna på tallriken, inte ens hot om att jultomten skulle stryka mig från sin lista hjälpte.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/15 :  19:07:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
ÄT GRÖNSAKER, ANNARS FÅR DU STRYK!

Hjälpte det?

Ja det hjälpte verkligen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/15 :  19:08:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag är vegetarian, finns ruggigt mycket goda vegetariska recept.
Mitt tips är köra "cold turkey" när man ska bli vegetarian.

Vad är cold turkey för nått????
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/05/15 :  19:15:37  Show Profile Send weezer a Private Message
Typ pang rätt upp å ner utan att trappa ner eller dra ner gradvis?

Edited by - weezer on 2005/05/15 19:16:22
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/15 :  20:02:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Aha! Då förstår jag.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/05/16 :  02:48:27  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Efter -14 kilo kan jag bara förespråka ATKINS. Jag har aldrig mått bättre sen jag började med Atkins.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/05/16 :  20:04:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag toppade som mest 112kg och fick order av min läkare att gå ner i vikt, det jag gjorde var att skriva upp allt jag åt under en vecka därefter tog jag bort alla onyttiga saker bl.a godis och minskade matintaget då det var på tok för stort.

Framför allt började jag laga mat och tog mig tid att äta och i mindre mängd och vips så började kilona försvinna. Nu återstår endast 4 kg så har jag nått min uppsatta vikt 88kg och jag mår bra och njuter av livet då allt går så mycket lättare. Nu är det upp till dig Circlomanen och jag lovar att hålla tummarna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  11:10:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Enligt de undersökningar som gjorts minskar man mycket med Atkins i början men efter ca 6 månader hade de som gick efter viktväktarnas metod minskat lika mycket som Atkins-patienterna. Tror man gör det för svårt för sig, det är bara att följa kostcirkeln och undvika mättat fett och socker...och motionera!!! Och hur kul är det att inte kunna äta spaghetti & köttfärssås eller köttbullar med mos?? Eller lasagne??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/17 11:13:56
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/17 :  12:47:25  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Håller med matte76.Man ska inte krångla till det,Bara motionera och undvika det värsta glufset så är problemet(kulan) snart ur världen.Tex ett par timmar vid vedhögen(om man nu har en sån)gör stor nytta.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:02:04  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag äter något "slapp" stenålderskost vilket mer eller mindre motsvarar Atkins. Jag äter grönsaker, frukt (ej torkad), nötter, rotfrukter (ej potatis) och kött. Kan göra hur mycket god mat som helst, men oftast blir det ganska simpelt. 1 eller 2 dagar i veckan har jag ät-vad-du-vill och då blir det ofta pizza, hamburgare, godis osv. Började med detta då jag äntligen förstod att jag mer eller mindre hade blivit skitfet, var uppe i drygt 110kg. Nu ett år senare väger jag ca 78kg. Detta enbart genom att ändra matvanorna, har inte motionerat något överhuvudtaget. Stenålderskost kräver väl kanske dock att man är förtjust i just kött, vilket utgör basen. Både kropp och själ mår hursomhelst jättebra av det men visst saknar man både bröd och potatismos (men detta kan man ju passa på att äta på de dagar då man får bestämma "själv").

Angående den vegatariska väckelsen tror jag inte den har något sammanhang med viktnedgång. En stor del av den tid då jag ökade i vikt var jag själv vegetarian, ingen hjälp där för mig med andra ord. Försök istället ha koll på ditt totala energiintag och undvik vitt bröd/mjöl, pasta, ris, potatis, socker och andra snabba kolhydrater så går det jättebra ändå. Kött är nyttigt och ger framförallt en stor mättnadskänsla som håller i sig mycket längre. Jag har läst någonstanns att man för att gå ner maximalt i vikt utan att det sker skadligt (som vid svält) så bör man ligga på ungefär 10 gånger sin vikt i energiintag i kilokalorier.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:01:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänk om hela världen följde Atkins-metoden? Då hade jorden snart gått under pga att köttet tagit slut...och alla skogar måste skövlas för att ge betesmark till djuren som måste gödas.

Nej, jag tror visst man kan äta pasta, potatis och ris, men rätt sorts, dvs "al-dente"-pasta med lång koktid och ej jasminris utan parboiled tex. Jag tror att de som undviker detta och bara äter kött tex lurar sig själv. De går ner i vikt eftersom fett och protein gör att man känner sig mätt med mindre mat. Dvs samma mängd fett/protein som kolhydrater gör en mättare. Alltså: Ät många små måltider och tänk på storleken på måltiden. Allt handlar om vilka mängder mat man äter och hur mycket man rör sig, inte om det är protein eller kolhydrater.

Man känner sig helt enkelt mättare med mindre mat om denna består av fett/proteiner än kolhydrater. Men det innebär inte att man blir fet av kolhydraterna som sådana, så visst man man äta pasta och potatis. Men komplettera med grönsaker och kött för att bli mätt.

Sen tror jag inte att det i längden är bra att äta pizza, hamburgare och feta såser bara för att Atkins säger det. I längden bidrar det till ökad vikt tror jag, och till hjärt- och kärlsjukdomar inte minst. All sorts kött är inte nyttigt (även om det mättar), utan snarare sånt som innehåller mycket protein och mindre mättat fett, tex oxkött, kalkon, kyckling. All fisk är bra mat.

För några år sedan minskade jag med 15 kilo på 1 1/2 år, tack vare motion och undvikande av fett och socker. Käkade nyttigare (och mindre) samtidigt som jag tränade mer.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/05/17 16:09:01
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:12:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
labrat: 10ggr sin vikt i kalorier.
Det är inte speciellt mycket. Men okej, det var för att gå ner i vikt maximalt.
Man får väll börja räkna på sin konsumtion.

Det vill är att bli mindre fet.
Jag är smal och lång och väger lite, mest beroende på frånvaron av muskler skulle jag tro.
Dock har jag fett. Ganska mycket även om det kanske inte syns mer än när man inte har kläder på sig.

Jag äter inte kött och dricker inte mjölk (då jag ej tål detta). Ost går bra; det innehåller ingen laktos oftast.

Har någon tips? Matte, du verkar vara rätt bra på detta?
okej, det är fler som verkar veta vad de pratar om. Skicka gärna PM.
Skulle göra mig glad.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:28:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Circlomanen: Det är bara att jobba som f-n...då blir du så hungrig att du äter bara det mättar - å så blir du så trött så du inte orkar sitta i TV-soffan (å äta chips eller dyligt). Bra förslag, nej men det funkar

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/05/17 :  19:43:03  Show Profile Send labrat a Private Message
Ska man verkligen äta pizza och hamburgare enligt Atkins metod (är inte speciellt insatt i den) då de inte bara dryper av fett utan är fullsmockade med snabba kolhydrater.

Självklart kan inte alla äta massa kött jämt, däremot finns det väl en hel del större problem när det gäller svält/orättvisor i världen kan tänkas. Sedan är det väl ingen som direkt rekommenderar att gå på väldigt kolhydratfattig/proteinrik diet för länge, utan det är mer en temporär lösning för snabb viktnedgång som sedan måste följas upp av ett kontrollerat och näringsrikt men mer "normalt" matintag.

Problemet med kolhydrater är väl framförallt att man oerhört snabbt, mycket snabbare än man tror, kommer upp i sitt dagliga behov. Kollade t ex på råris häromdagen, 370kcal per 100g jämfört med vitt råsocker som har 400kcal per 100g. Självklart är det stor skillnad mellan denna energi (lång vs snabb) men det är ändå mycket.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:09:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har ett bra tips om suget sätter in, popcorn inget fett och lite kalorier och en hel det fibrer ät så mycket du orkar och bättre än alla sötsaker.

Jag äter vanlig husmanskost nu när jag går ner det enda man bör tänka på är att portionerna skall vara små men med mycket grönsaker så blir man mätt och smal.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:24:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å använd seltin istället för salt till popcornen...

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:26:15  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
En sak som jag upptäckte för inte så länge sedan är digestivekexens stora fettinnehåll.Kom inte ihåg exakt hur mycket men fett var det.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/17 :  20:59:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
popcorn=inget fett?? 22 % brukar det vara?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/17 :  21:13:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ska man verkligen äta pizza och hamburgare enligt Atkins metod (är inte speciellt insatt i den) då de inte bara dryper av fett utan är fullsmockade med snabba kolhydrater.

Pizza är näst satan själv enligt Atkins.
Atkins är ca 180 grader fasförskutet mot vegetarianism.
Bli vegetarian och ät pizza!???
Nejrå, Pizza tror jag inte på som viktsänkande medel. Jag mår alltid bra av vegomat men blir ofta så grymt hungrig. Kött mättar, men jag mår inte bra av det. Blir hängig och orkeslös.
Jag tror inte att mättat fett är så illa, utan transfetter och söndervärmda fetter (fritering å stekning) är kost-satan själv.
Egentligen är det väl den dagliga (nästan) chokladkakan som är största boven i min kost just nu. Har så svårt att sluta. ÄLSKAR CHOKLAD!!!!!!
Varför är inte salladsblad eller sparris beroendeframkallande istället???
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000