HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg, (äkta) balanserat på minst 100 watt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:42:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Llönnblom: ett av de bästa tipsen i tråden! Tack!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:19:09  Show Profile Send Figge a Private Message
Hegel H2A ett hett tips,H2A High-End Power Amplifier, 2x160W 8 ohms, 2x400W 2ohms

The H2A power amplifier is the younger brother of the H4A Amplifier. Based
on the same technology as the bigger sibling, the H2A offers identical
features with the exception of a more modest power output, 2x160 watt /
130A. Unmistakably HEGEL, with the characteristic arched front panel, and
uniquely user friendly with its single front push button. A discrete blue
control light indicates that the amplifier is on.

Behind it's confident panel, the H2A has extreme power reserves and is
capable of powering all available speakers. H2A can deliver a consistent
signal of more than 130 A. It is not only designed to drive large and
complex speakers,- it is also detailed and delicately precise to be used with
small and medium speakers.

A dual-mono construction, using exclusive new Patented SoundEngine technology in the amplification stages, similar to the stages found in the reference amplifier H4A. The H2A can be connected to both balanced and unbalanced input sources, and can be used with connectors of both kinds. The speaker outputs has double high quality gold plated terminals for both channels.


Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:54:42  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
EngelholmAudio:



Kan glädja dig med att i testet i H&M blev den bara tvåa
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  13:57:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
LOL Klart test-två! Ja det smakar bättre än dessa korkade "nollreferenser" om testvinnare! Klockrent, Llönnblom!

Tack även Figge. Jag skall lägga ett mail till Hegel-grabbarna.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:30:35  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
Hej Master of puppits
"For even higher fidelity, the A30.2 can be easily converted to balanced mono operation."

Det här torde ju egentligen betyda om du vill köra mono och inte ha med balanseringen i sig själv att göra,men jag kan ju ha tolkat det fel. Mvh Kristofer


Just detta har debatterats mycket på component.se där många Primareägare finns. Tyvärr är det så att du måste ha två steg för äkta balanserad drift.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:40:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Tyvärr är det så att du måste ha två steg för äkta balanserad drift


Märkligt, då man kopplar försteget balanserat till XLR-ingång på slutsteget. Då borde man ju ha en äkta balanserad drift. Annars vet jag inte vad det är för något.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/18 14:40:46
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:54:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
bara för att det är xlr betyder inte att det är "äkta" balansering

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:56:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Haakan: Vad innebär äkta balansering då??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:58:02  Show Profile Send vole a Private Message
quote:
Märkligt, då man kopplar försteget balanserat till XLR-ingång på slutsteget. Då borde man ju ha en äkta balanserad drift. Annars vet jag inte vad det är för något


matte76, lyft på locket så ges det svar på ditt inlägg

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:03:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
vole: Nja, jag har tummen mitt i handen så det lär jag inte göra.. sen tror jag inte det hade hjälpt, hur kan man se i maskinen om det är "äkta balansering"?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:11:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
matte76: Det kanske är äkta balanserad signalöverföring, medan slutsteget precis innanför dom fina XLR-kontakterna omvandlar signalen till obalanserad igen. I balanced mono använder man säkert höger och vänster som en kanal och bildar då positiv och negativ halva av signalen.
Men jag gissar...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:13:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
EA: Ok...hur det ligger till här med Primare A30.2 har jag ingen aning om.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:17:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äkta balansering betyder att signalen är delad även genom förstärkningen. Man kan säga att du har 4 kanaler i ett stereoslutsteg.

Här har du ett diagram hur en kanal kan se ut. Där är dubbelt av allt


Är väl därför Accuphase 4 dubblar effekten när man bryggar , tror jag

*edit*
mer text

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/05/18 15:19:17
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:27:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Parasound a21 verkar riktigt fet faktiskt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:37:45  Show Profile Send Haakan a Private Message
balanserat eller inte...du har ju endast användning av balansering om signalkabeln blir lång eller om du ska koppla till andra apparater som kräver balansering...så det nu inte blir för mycket fokus på just balansering

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/05/18 :  15:51:59  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
Är väl därför Accuphase 4 dubblar effekten när man bryggar , tror jag

Effekten fyrdubblas pga att spänningen fördubblas när man bryggar. Effekten är kvadraten beroende på spänningen, fördubblas spänningen så fyrdubblas effekten. Sedan är det inte alla förstärkare som orkar ge den teoretiska fyrdubblade effekten...

Edited by - konraqu on 2005/05/18 15:52:58
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/18 :  16:13:24  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Bryggning är faktiskt väldigt behändigt så länge man inte använder högtalare med för låg impedans.Om en förstärkare är konstruerad för en lägsta belastning på 4Ohm så blir lägsta tillåtna impedans 8Ohm vid bryggkoppling.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/18 :  17:01:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
balanserat eller inte...du har ju endast användning av balansering om signalkabeln blir lång eller om du ska koppla till andra apparater som kräver balansering...så det nu inte blir för mycket fokus på just balansering


Om en konstruktör designar steget balanserat så borde det ju finnas nån mening med det eller hur ?

quote:
Effekten fyrdubblas pga att spänningen fördubblas när man bryggar. Effekten är kvadraten beroende på spänningen, fördubblas spänningen så fyrdubblas effekten. Sedan är det inte alla förstärkare som orkar ge den teoretiska fyrdubblade effekten...

Jag tackar så mycket för informationen


quote:
Bryggning är faktiskt väldigt behändigt så länge man inte använder högtalare med för låg impedans.Om en förstärkare är konstruerad för en lägsta belastning på 4Ohm så blir lägsta tillåtna impedans 8Ohm vid bryggkoppling.


Det är väl ganska många tillverkare som gör det tyvärr så själva iden med att brygga försvinner

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/19 :  09:57:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Om en konstruktör designar steget balanserat så borde det ju finnas nån mening med det eller hur ?


jepp skrev det ovan också om signalkablaget blir långt så är det bättre

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/19 :  13:53:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
jepp skrev det ovan också om signalkablaget blir långt så är det bättre


Det var inte så jag menade

Har du ett äkta balanserad produkt o du kör med rca så måste den signalen delas till balanserad signal ändå inne i prylen i fråga. Har man då cd , försteg , slutsteg som är äkta balanserat så ska signalen omvandlas 3 ggr.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:16:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja bevisa en skillnad mätmässigt eller lyssninsmässigt så är jag med på noterna...dock så har jag aldrig upplevt/sett (mätning) nån skillnad på signalkablage >5m

menar inte att du har fel på nåt sätt men detta med kablar tar upp alldeles för stor % andel av stereons totala pris...klart kablar gör skillnad, men inte som om man byter nån av dom andra delarna i anläggningen...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:43:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Haakan: den stora grejjen är just den om man har signalöverföring av ena sorten som måste omvandlas till andra. Omvandlingen sker inte helt perfekt och göra man omvandlingen, som Johan skrev, på många stället kommer den garanterat bli märkbar.

High Fidelity testade till exempel Rotel-steget (nämt på första sidan av mig) och erhöll bättre ljud med obalanserade kablar än balanserade. I just detta fall sitter det just en omvandlare (711, har jag för mig) som slår ihop den ballade signalen till en oballad. Man hörde skillnad.

Det jag är ute efter är att få ett system som rakt igenom kör balanserat. Ett långsiktigt mål för att kunna placera ex slutsteg närmre högtalare och att ha den flexibiliteten.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:51:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
ja du engelholm, bara öppna plånboken då

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/19 :  16:28:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja jo. Just nu står det mellan 2 slutsteg, båda med extremt gott rykte, fina pappersvärden/data, osv. Imorgon blir det nog beslut på vad det blir...så kommer nog burken i nästa vecka!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/05/20 :  10:01:24  Show Profile Send gromit a Private Message
Vilka två märken/modeller är det du tvekar mellan?

Har du bestämt dig?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000