HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 På jakt efter låg HiFi-bänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/03 :  22:47:40  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag är på jakt efter en HiFibänk som är dubbelbredd, har två hyllor och inte är över 50 cm hög. Helst i körbär men annat trä kan fungera också. Om det finns barnsäkra glasdörrar framtill så är det ett plus men det är inte helt nödvändigt.

Jag har letat en hel del men inte lyckats hitta något.

Är det någon som har ett tips på en bänk som kan fungera?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:05:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet inte om 50cm hög är ett KRAV, för annars få finns denna



BENNO från IKEA. 120x60x60cm
995:-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:32:46  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för tipset Zalve.

50 cm eller egentligen 48 cm är maxhöjd. I annat fall så hade den bänken varit intressant.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:46:29  Show Profile Send krang a Private Message
Man kan ta en ikea LACK och lägga ned. Fungerar hemma hos morsan och farsan.

Finns i en snygg bokfaner eller svartbrun laminat
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/04 :  01:09:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag märker att jag var oklar när jag sa att jag behövde två hyllor. Det är alltså två hyllplan förutom överliggande skiva som jag behöver.


Edited by - Gebex on 2005/06/04 01:11:06
Go to Top of Page

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2005/06/04 :  11:12:44  Show Profile Send barbaresco a Private Message
Fungerar fjärren genom glasdörr på Benno ovan ?

Jycke
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/06/04 :  14:00:54  Show Profile Send dB a Private Message
Fjärren fungerar genom glasdörrar. Har "benno" själv och båd fjärrisar (till SATen & SONY) fungerar utan problem.
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/04 :  19:36:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den här från Solid Tech kan du bygga med olika längd på benbitarna och dom finns i 15 cm längd. Då skulle du klara 50 cm höjd.
Senare om du vill lägga till en hylla eller ändra avståndet mellan hyllplanen så är det bara att köpa till dom delar som du behöver.
Mårten Design säljer dessa hyllor i Göteborg



http://www.solid-tech.net/high.htm


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/06/04 :  19:50:26  Show Profile Send The Leafs a Private Message
IKEA Oppli
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/04 :  20:35:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag röstar på Solidtech , bänken Jormar har bild på kostar inte skjortan. Mina 2 monoblocks ställ gick på 1700 eller nått sånt (kommer inte ihåg)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:36:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Solid Tech bänken kan vara intressant. Jag visste inte att deras bänkar var så flexibla.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:53:39  Show Profile
Kolla in sortimentet på E&T, dom har drösvis med snygga bänkar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/04 :  23:04:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tycker själv den här är kanonsnygg:



Det skulla bara ha funnits tre-bredds-plan längst ned istället för ett hål i mitten.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/04 :  23:10:00  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad är E&T för något?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/04 :  23:16:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
E&T är samma som Finite-Elemente, d.v.s. det rätt så vanligt förekommande spider-racket, men eftersom det tillverkas i Kina så beställer man det fårn Kina, Finite-Elemente sätter väl bara sitt namn på prylarna och säljer utanför Kina.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/04 :  23:16:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är en Asiastisk bänkar som liknar/är samma på Spiders bänkar.

Edit: Omformulering

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/06/04 :  23:22:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Är vi säkra på att det är kopior och inte som i många andra Tyska fall faktiskt originalet som bara säljs i Europa under ett annat namn som Vincent t.ex?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/05 :  05:03:59  Show Profile
Vi kan skippa den debatten kanske ... folk som köpt sin bänkar dyrt kommer alltid att hävda att deras är orginal och mycket bättre trots att dom tillverkas i samma fabrik...

Med mitt inlägg menade jag inte spindelracken, dom har massvis med andra prylar i sitt sortiment.

Här är hemsidan btw http://www.etkg.com.cn/EN ... myyycket snygga prylar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:31:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om det är en tillverkare från Tyskland eller USA eller var som helst ifrån som konstruerar något och sedan är dumma nog att låta tillverka detta i Kina så får dom räkna med att det kommer ut kopior och/eller paralellproducerade grejer med annat namn från samma tillverkare i Kina. Kineserna verkar inte bry sig om detta och det hjälper inte heller om det skulle råka finnas patent på grejerna. Det kommer ofelbart ut kopior. Om Spiderracken är Tyskkonstruerade eller Kinesiska vet jag inte i det här fallet, men det finna annat som kommer från Kina som är kopior ibland både utseendemässigt och vad det gäller ingående komponenter med ibland samma namn som den äkta produkten men oftast med annat namn. Ibland enbart utseendemässigt lika med annat innehåll.

Det finns också Kinesiska seriösa tillverkare.

Utseendet på en hylla säger inget om hur den påverkar ljudet.
Jag byggde en hylla som utseendemässigt var anpassad till mitt rum, men ljudmässigt hade det varit bättre att grejerna stått på golvet.
Med Solid Techs hyllor som jag bytte till för några månader sedan lyfte ljudet en bra bit och dom är inte enbart snygga. Dom är också genomtänkta vad det gäller ljudet.
Ljudet påverkas mycket i en bättre anläggning av vad grejerna står på och det gäller lika mycket både förstärkare som inte har några rörliga delar som dom delarna som har rörliga delar.

Före och efter:













Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:41:32  Show Profile Send Leif B a Private Message
Var tog tv:n vägen??

mvh Leif B
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:57:08  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Skönt att du kunde slänga ut den plattta tunga grejen ovanpå.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/06/05 :  11:57:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Var tog tv:n vägen??


Den finns på väggen och nederkanten syns på den andra bilden.

Jag plattade ut den och byggde en träram runt det som blev över

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/06/05 :  12:02:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Aha, en så kallad platt-tv då.
Ja man förundras över hur en del kan göra underverk med vissa saker.

mvh Leif B
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/05 :  12:07:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det skulla bara ha funnits tre-bredds-plan längst ned istället för ett hål i mitten


Det borde gå fast man får tyvärr inte 3 hyllplan på samma nivå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/05 :  18:02:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gebex - Ett alternativ hos det stor möbelvaruhuset är TV-bänken i Bonde-serien. Bänken kan med enkelhet förse med ben om man tycker den är för låg i original utförande. Då bör den förses med sex ben. IKEA har lämpliga ben i olika längder på köksavdelningen. Vad jag vet kan den inte förses med dörrar. Bonde-bänken är cirka 41cm hög, 107cm bred och 60cm djup.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/06/05 :  21:36:46  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för tipset Jörgen_G.

Jag har faktiskt tittat på Bonde. Tyvärr så verkar det som att Bonde håller på att utgå eller göras om. Bonde i mellanmörkt trä finnns inte att få tag på i något av de två IKEA-varuhusen i Göteborg.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000