Author |
Topic |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 11:52:43
|
Har sett flera utgångssteg för CD-spelare med rör alla med OTL-koppling. Vid resensioner av försteg med rör har SE-steg med utgångstraf fått de bästa lovorden jämfört med SRPP och div. katodföljare. Konstruktionen av utgångssteget och försteget är mycket lika.
Därför undrar jag varför är det ingen som kör SE i CD-spelare? Är det för den extra kostnaden av utgångstrafen eller finns det någon annan teknisk förklaring? |
Modda allt som går att modda! |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 12:29:43
|
Jag var också inne på dessa funderingra för ett tag sedan. Så jag tog en lämplig spelare och moddade , utgångssteget består nu av ett mordernt högförstärkande rör och den trafo med omsättning 4:1. och det fungerar yppeligt. De enda "problem" jag stött på är eftersom dac:en har en strömutgång så fungerat gallerläckan som ström-spänings omvandlare , denna läcka skall hållas så låg det bara går ,så spänningen över strömutgången blir låg , därav kravet på ett högförstärkande rör .. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 12:40:48
|
Stämmer bra med strömutgång, de flesta DAC vill inte ha mer än 100 ohm på utgången vilket ger c:a 200mV ut med +-2.56mA.
Ett rör som förstärker 50 ggr med 4:1 trafo efter blir c:a 10 ggr förstärkning, dvs 2V ut. Ganska lagom.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 16:29:09
|
Bardis, det är kostnaden för trafon, det finns väl knappt något "köpesteg" med trafo ? Det är också bra med trafo för att man får en galvaniskt skild signaljord, det är antagligen ganska skräpigt på CDns jord ! |
Lämnat forumet |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 17:23:26
|
Det finns flera här på forumet som har DIY-försteg snarlika Euridice. (Time, Kasra, PSE300B, jag, och säkert några till.) De låter extremt bra. Att ha en sån utgång på CDn skulle säkert funka kanon, men trafona kostar som sagt en del. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 17:48:56
|
jo , mitt utgånssteg ser i stor sett ut så. För utom ett lågpassfilter på ingången (~900kHz)och en helt reglerad nätdel. Dessa trafosar är ju som sagt inte gratis , men med tanke på vad man kan åstakomma med dem så är det helt klart värda sitt pris.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 20:23:41
|
Trafarna har jag liggandes. Det som saknas är filterdrosslarna.
Nästa tanke som kommer är att det sitter ett utgångssteg i CD:n. Sedan ett i förförstärkaren och sist ett ingångsseg i slutsteget. Lite kaka på kaka. Verkar vara två steg för mycket!? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/05/13 : 23:29:50
|
Det räcker med en "pot" efter CDn så driver du slutsteget direkt ! Kolla med EdgarAudio om drossel, Hammonds okapslade är ganska billiga och funkar bra. |
Lämnat forumet |
|
|
|
Topic |
|