HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 63v elektrolyter till 60v matning...Är det okej?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  13:57:39  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Eller är det inte tillräckligt stor säkerhetsmarginal?Vad tycker ni?

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:19:57  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det går "nog" men det är i princip inga marginaler alls om man räknar med nätspänningsvariationerna.

Jag hade nog gått upp ett snäpp eller minskat till 55V.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:34:08  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jo ,nätspänningsvariationerna får man inte glömma.

Ger trafon högre utspänning på tomgång än det som står angivet i tex Elfa?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:45:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
llönnblom>
det får man räkna med att trafon gör, kanske inte mycket, men man skall ha säkerhetsmarginal om man vill göra ett bygge som man kan lämna påslaget utan ständig tillsyn... nästa steg är att gå upp till 100V kondingar, det hade jag valt.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/11 :  14:45:41  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag kör med 63 V kondingar till 60 Volt i mitt UcD400...

"Säkerhetsmarginal"... det är klart att något som är märkt med 63V tål detta och ett antal % till ovanpå detta, inga problem! om man sedan ser till långtidshållbarhet så är det naturligtvis en annan femma, en 63V konding med 60V över håller förmodligen kortare tid än en 80V eller 100V med 60V över...

Vill du vara på den säkra sidan över riktigt lång tid... sänk spänningen eller byt kondingar... annars är det bara att köra...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/11 :  15:05:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
60 V på 63 voltskondingar = grönt ljus för mig.

Runt 70 volt så brukar dessa ge sig om det är kondingar av god kvalitet.

När det gäller livslängden så är värmen internt och externt det viktigaste i sammahanget, det är min erfarenhet. Det är värmen som tar kål på kondningen, den torkar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/05/11 15:08:02
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  15:46:32  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hmmm.Ok då vet jag lite mer,Tack allihop
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/05/11 :  21:25:44  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Svalander har många åsikter man kan ha åsikter om men att det finns stor kunskap råder det inga tvivel om.

Om elektrolyter har han skrivit mycket:

http://www.svalander.se/teknik/lytar/varme.htm
http://www.svalander.se/teknik/lytar/livslangd.htm

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/12 :  13:08:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.... mmm, fast det som Svalander säger kunde vara klippt ur någon tillverkares datablad. Temperartur över ett visst värde sänker livslängden dramatiskt men sådana temperaturer är det sällan i slutsteg.

På jobbet har vi en produkt där kondingarna är cirka 55-60 grader varma. Före en omkonstruktion så var det ännu varmare och livslängden kunde då vara mindre än 12 månader, inte så bra ur garantisynpunkt. När temperaturen sänktes några grader så ökade livsländen avsevärt. Nu är den så lång så att man upplever god driftssäkerhet. Vad var då tricket? Vi höjde spänningen på trafon från 9 till 12 volt och skippade sedan kretsen för spänningsdubbling. Denna spänningsdubbling gjorde trafon extra varm samt att kondningarna blev varma internt av belastningen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/05/12 13:09:36
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:46:15  Show Profile Send ludo a Private Message
Man kan oxå surfa in på olika tillverkares hemsidor o läsa hur man beräknar livslängd, hur "end of life" för olika kondingstyper defineras och hur spikar på nätet kan påverka livslängden...
Exempel:
quote:
Aluminum electrolytic capacitors are especially sensitive components with respect to voltages beyond the
rated limits. Therefore they should be selected with special attention to their over-voltage capabilities.
Voltages beyond rated voltage can cause immediate failures or deteriorate performance in the long term,
depending on the nature of the events. A few volts of intelligently chosen safety margin – in both rated
voltage and over-voltage – can mean orders of magnitude in reliability without prohibitive expense.

saxat ur: http://www.evox-rifa.com/technote_pdf/lytic_voltage_limit.pdf
Mer intressant läsning på: http://www.evox-rifa.com/europe/technotes_electrolytics.htm
bl a
http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/electrolytic_appguide.pdf
http://www.evox-rifa.com/technote_pdf/electrolytic_life_factors.pdf
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:52:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Elna hade också en käck graf men den hittar jag inte just för tillfället. Som sagt, det finns många saker som tär på livslängden. Ett sätt att unvika spikar är att skydda trafon på primärsidan med en varistor.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/05/13 09:44:48
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:31:00  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tack för länkarna.En annan sak att tänka på är ju att 100volts kondensatorer tål en framtida uppgradering av matningen.Finns en del intressanta scheman för +-70v matning.
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2005/05/13 :  12:36:03  Show Profile Send Michael a Private Message
Glöm inte en X-kondensator (eller en varistor, som peranders skrev ovan) på primär sidan av trafon. Detta hjälper till att minska den spänningsspik som uppstår vid avstängning av apparaten. När strömmen bryts till trafon så vill strömmen fortsätta och spänningen stiger. Det kan handla om flera volt över kondingarna. Kan mätas med ett digitalt oscilloskåp.

P.S. Kör själv med X-konding och varistor i mina steg. Utan dessa steg spänningen 5 volt, om jag inte minns fel.

//Michael
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/13 :  16:09:30  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Intressant

Har nån av er en Elfa-länk till en lämplig mojäng?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:16:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varistor 250 VAC, modell K14-K20 är lämplig.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000