Author |
Topic |
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/05/10 : 20:51:40
|
Tjena alla,
Min gamla CD en Technics SL-PS620A dog för några veckor sedan... Idag fick jag liv i den igen!!! Den behövde bara dammas av lite. Och med lite fett och kärlek så går den igen. Men när jag lyfte på locket så hittade jag 2 st vridpotentiometrar där den ena (47k) var markerad med LASER och den andra (22k) markerad med FOCUS. Genast började jag bli intresserad (kliade i mina klåfingriga händer!) av att skruva lite för att se vad som händer. Sedan började hjärnan kopplas in gradvis...
Så, ni där ute! Vad är dessa bra för? Kan det löna sig att pilla på dem eller jag bara sabbar spelaren fullständigt? Finns det någon kul och enkel modd som ni rekommenderar?
MVH
Nicks |
Hihi. :)
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/10 : 21:08:35
|
Pac? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/05/10 : 21:45:44
|
Rör INTE dessa,de är till för att justera in lasern.
Vill du ge dig in och testa lite olika moddningar finns det en hel del på DIY-delen att titta på,eller varför inte börja med Bernts artiklar om moddning av Cambridge... |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/05/10 : 21:52:08
|
man kan ju dra på lite mer kräm på lasern ;) |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2005/05/10 21:52:29 |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 00:33:49
|
Tjena,
Jag misstänkte att man inte skulle pilla på dem... Men fan va de klia i fingrarna
Tackar för bra svar!
MVH
Nicks |
|
|
|
kryddstek
Member
144 Posts |
Posted - 2005/05/11 : 12:31:28
|
Ja tänkte samma sak, öppnade min gamla Pioneer och såg diverse pottar. Till exempel för Bias inställningar m,m kommer ej ihåg vad alla var till för. Men kan kolla efter, eller ta kort. Men som sagt verkar dumt att pilla på dem. Men nån modd ska det nog bli på den stackars Pionner:en. |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2005/05/14 : 16:53:02
|
Jag har lite funderingar på moddningar. De enda saker jag tror jag kan göra själv är att biffa till nätdelen med mer kondingar. Det sitter redan 2x3300uF som glättningskondingar. jag tänkte sätta dit lite fler lite mindre. sen tänkte jag styva upp med bitumen a´la Denvermek det ska tydligen vara en skaplig transport vad jag förstår. det sitter en CDM4/19. jag lyfte och tittade på opamparna på kretskortet... de är ytmonterade och så små att det inte går att läsa texten utan förstoringsglas!
Fler förslag, tips eller funderingar?
MVH
nicks
|
|
|
|
|
Topic |
|