Author |
Topic |
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 00:00:00
|
Kan inget annat än att säga -VACKERT !!!! |
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 11:14:55
|
-vole:
Rolig tid du fick till på inlägget =) |
www.skivatbrod.com |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 09:24:19
|
Tack ska ni ha allihopa! Just nu borrar, limmar och skruvar jag fast rev 0.1-kitets bygel och puck i bafflarna. Nästa steg blir att dra internkabel. Jag har tänkt mycket på detta och jag har bestämt att dra obruten kabel, via en dragavlastning, till förstärkarna som jag tänker placera omedelbart vid sidan av högtalaren. De längsta kablarna, de till diskanterna, blir då ca 2 m. De kortaste, till understa basarna, blir under 1 m. Kablarna löds till elementens terminaler och förses med bananer eller gafflar vid förstärkarna.
Nån som har nåt tips på kabel?
Jag har själv mest varit inne på Öhmans ideer om EKUA 2 x 0,4 mm2 eller EKK 2 x 1,5 mm2, men den är ju så hård att jobba med. Linkwitz själv kör med 16 gauge standard loudspeaker cable och anpassar arean efter längden vilket verkar vettigt. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 12:32:22
|
Kanske multipla parallellkopplade Cat5-kablar? Funderar också på samma sak. 8 ledare och så får det gärna se snyggt ut---inte helt uppenbart vad man ska välja.
/M |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 12:39:29
|
Jag drog cat-5 till diskant och mellan och en annan fet sladd (supra-ply liknande 6mm2) till basarna. elektronikskrotfynd, löjligt billigt, och säkert tillräckligt bra. |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 13:55:52
|
Jo, vilken kabel som skall användas funderas på här med... Cat5 finns det ju gott om på jobbet
Riktigt snyggt bygge AndersP!!! Vi får väl starta en "orionklubb" här på forumet snart |
- never stop exploring - |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 09:15:58
|
Icewall hmmm CAT5 det är snyggare specar på CAT6 installations kabeln. |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 13:55:33
|
Jo tack, jag vet... Men någon på jobbet (han kallar sig chefen) säger att de rullarna behövs till nån konstig ny installation, och jag skulle ju inte vilja missabruka Era skattepengar till något som DIY HiFi |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 09:49:09
|
Icewall ja de där som kallar sig chefer ska alltid lägga sin näsa i blöt för att förhindra den "personliga utvecklingen" det är för sorgligt.... men hmmm du har pm ;-) |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 17:01:18
|
Var får man tag på CAT6? Det verkar va en superkabel.
Nu har jag till slut pratat lite med Acoustic Reality. Tjejen i växeln fick man försöka gissa sig till vad hon sa. En kille på fabriken pratade en långsam köpenhamnsdialekt som jag förstod. Han säger stick motsatt annonsen att förstärkaren är oförändrad. Bara priset är justerat uppåt något. Jag beställde en till eAR 202. Ska försöka vara klar med bygget när den kommer så jag kan börja poppa direkt. |
|
|
hinken
Member
55 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 10:45:15
|
Det finns Cat 6 solid UTP på Kjell & company www.kjell.com. Har någon här på forumet flätat med Cat 6 någon gång. Är det möjligt Jag lägger min fråga som ett nytt topic.
|
steriotyp
|
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 14:28:03
|
AndersP det finns säkert på Elfa eller något. det är installationskabeln man vill åt. den är lite trevligare att ha att göra med. lite bättre lindat och så vidare mm etc etc...
Jo det går att fläta installations snabeln men inte sten hårt... |
mitt system |
Edited by - denada on 2005/09/09 14:31:30 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/09/14 : 23:22:46
|
Ok. Tack för tipsen. Jag har till slut fått hem alla slutsteg och provkörning avslöjar en ganska rejäl skillnad i känslighet mellan eAR 202 och Cambridge P500. Optimal funktion utan moddning av filtret förutsätter identisk spänningsförstärkning hos ingående förstärkare, vilket jag tänkte fixa genom dämpning av Cambridge.
Några axplock ur specifikationerna:
känslighet uteffekt inimpedans
Cambridge 0,65V 55W @ 6Ohm 47kOhm
eAR 2,0V 130W @ 8Ohm 11kOhm
Jag hade tänkt räkna lite med hjälp av min gamla formelsamling, men jag litar inte på mina gamla kunskaper. I steg 2 kopplar jag upp motstånd och mäter på stegens utgångar med testsignaler på ingången. I steg 3 bygger jag in motstånden i signalkabelns mottagarändes kontakter eller i värsta fall inhyser dom i nån liten box på sladden. I samband med detta har jag några frågor:
1. Betyder testsignalens frekvens nåt förutsatt att jag mäter med min nya ClasOhlsson-voltmeter? Eller ska jag köra med 50 Hz för säkerhets skull?
2. Kan jag använda förstärkarens inimpedans som R2 ( närmast jord ) i spänningsdelaren och isf komma undan med ett väl valt seriemotstånd på ingången.
3. Nån duktig som har lust att hjälpa en snäll farbror med några startvärden? |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 11:25:24
|
Hej Hinken. Jag har flätat en högtalarkabel av cat6. Men jag har ej jämfört den mot cat5. Flätan jag gjorde var den med 6st kablar som flätas parvis enligt http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html (ett tips är att i slutet på denna kabel löda fast en finkardelig kabel då den är lite styv och bryter lite i kontakterna annars.) Man får lite ont i tummarna av att fläta den. Så hjälp av någon är att föredra dvs. man gör en kabel var för det är ungefär vad man pallar med på en kväll!
Häls. Ronnie. |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 14:19:20
|
Sticker ut hakan och räknar lite (man får väl skämmas om man räknade fel)
känslighet uteffekt inimpedans
Cambridge 0,65V 55W @ 6Ohm 47kOhm
eAR 2,0V 130W @ 8Ohm 11kOhm
1. 50 Hz är nog en "enkel" frekvens som Klasse-mätaren borde mäta rätt på.
2. Givet dina siffror
Cambridge 0,65 V in ger U(ut) = SQRT(55*6) = 18,17 V Spänningsförstärkning m.a.o. 27,95 ggr = 28,93 dB
eAR 2,0 V in ger U(ut) SQRT(130*8) = 32,25 V Spänningsförstärkning m.a.o. 16,12 ggr = 24,15 dB
Cambridge ska dämpas 27,95/16,12 = 1,734 ggr = 4,78 dB
Om jag minns rätt har XO/EQ-enheten c:a 200 ohm utimpedans så den går att belasta ordentligt + lägre inimpedans ger mindre brus (kanske marginellt i detta fall) men skulle nog bygga en lågohmigare krets än att bara använda inimpedansen 47 kohm i spänningsdelningen.
Förslagvis 5,6 kohm parallellt med inimp. 47 kohm ger ditt "R2" = (5,6*47)/(5,6+47)= 5,00 K
Spänningsdelare V1 =utsp. från XO/EQ, V2 inspänning till slutsteg, R1 seriemotstånd, R2 parallelt med ingång slutsteg (se Linkwitz sida) http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/attnrout.gif
V2= V1* R2/(R1+R2) = V1/a => a= 1+ R1/R2 där a= attenuation/dämpning
dvs 1+ R1/5 = 1,734 ger R1 = (1,734-1)*5 = 3,67 K (närmast 60-729-12 3,65 K i ELFA-katalogen)
Mät med ditt instrument att det stämmer (inte säkert angivna effektsiffror särskilt exakta (eller min felräkning ))
3. Så lite så, vad gör man inte för att få lite variation på jobbet )
/M |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 09:34:36
|
mats31: Vicken klippa du är!! Jag böjer mig i vördnad. Med ögonmått verkar det bra tycker jag. Det är ju så enkelt att testa. Du behöver verkligen inte skämmas om det inte stämmer. Blir det inte bra vet man ju åt vilket håll man ska justera. Jag har sett den där anteckningen hos Linkwitz tidigare, men inte hittat tillbaks till den. Jag tänker göra exakt som du föreslår. Det blir säkert perfa.
Tack så väldigt mycket för hjälpen mats31!
/AndersP |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 02:23:33
|
Mina ORION spelar nu!
Här ses en komplett kanal med slutsteg. Filtret står i racken bakom. Sorry för bilden, men det är dåligt ljus, liten kamera och mitt i natten.
Jag har mislyckats totalt med rev 0.1-kittet på ena högtalaren beroende på att hålen borrades lite snett så att skiten rör på sig när man drar åt skruvarna i basbaffeln. Efter 3 försök gav jag upp och drog fast mellanregistret konventionellt med 6 skruvar i baffeln. Lösningen blir nog att ta upp de befintliga hålen lite och sen ta ut mdf-proppar till hålen , för att efter pluggning kunna borra rakt utan att borren styr. Jag kör igång med det när jag orkar. Typ nästa år eller nåt.
Efter en inköpsresa till huvudstaden där ELFA, HiFikit mfl. butiker besöktes har en vecka med konstant lödande och skruvande passerat. Till de nya interconnect som behövs utöver vad jag har tidigare har åtgår det 14 rca-kontakter! Det tog mig en bra stund att få färdigt dom.
Efter ha fått lektioner i nybörjarelektronik av bla mats31 har jag i Gävles eminenta butik " elektronik komponent " köpt ett sk. breadboard och en påse motstånd. Jag har med mats31s värden på spänningsdelaren som utgångspunkt labbat fram nya värden som mäter rätt bra.
Jag har använt en av Cambridges kanaler till höger och en av eARs kanaler till vänster som kontroll kopplade till varsin stativare. I cd`n snurrar en 50 Hz ton på repeat och cambridge spänning på högtalaren mäts med spänningsdelaren på labplattan på ingången. Innan har jag kollat vad eAR ger ut till högtalaren under identiska förhållanden, men utan dämpning.
Min sista mätning visade 1,82 V ut från eAR och 1,84 V från Cambridge.
mats31 räknade ut att jag skulle ha 3,6 kOhm på R1 och 5,6 kOhm på R2. Jag behöll R2, för att jag gillade mats31s resonemang om belastning och inimpedans, men mitt labbande pekade på R1 = 1,6 kOhm istället. Jag tror inte ett spår att mats31 räknat fel, utan det är nog mina schablonmässiga indata som är boven i dramat hehe.
Jag tänkte först placera dämpkittet inne i Cambridges låda, men jag tyckte inte om hur det såg ut därinne fter att ha öppnat den. Svårt att göra snyggt liksom. Efter några dar kom jag på att placera dämpningen i Cambridges ingångskontakter och eftersom de neutrik pro-fi som jag använder är rättså rymliga inuti lyckades jag löda in dämpningarna i dessa.
De +12V/0V/-12V som ska driva filtret ordnade jag provisoriskt med 2 vanliga switchade batterieliminatorer. Oparna har ju hög PSRR och filtret har en ganska påkostad glättningsanläggning så jag testar det ett tag. Kostnaden för nätdelen blev 200 kr totalt.
När jag fick igång högtalarna blev jag lite perplex först eftersom ljudet var så oväntat och ovant. Jag har ju faktiskt byggt det här projektet utan att först ha hört dom och helt pga dokumentationens kvalitet och oberoende referenser på nätet. Nu vet ni det.
Jag ville ha högtalare som kan återge absolut neutralt och som är optimerade för speciellt akustisk musik, även krävande sådan. Min erfarenhet säger att om det funkar så funkar Depeche Mode och Metallica också.
Eftersom jag bor i lägenhet kan jag heller inte spela hur starkt som helst så dom behöver inte kunna flytta berg. Det första jag tänkte på när dom började spela var Wilson Witt med nåt krellsteg. H*****e vad fett det var! Och vad snärtigt! Jag blev tvungen att kontrollmäta mina dämpkontakter så att inte toppbafflarna var dämpade för mycket. Allt var ok visade det sig.
Efter ett tag ändrade jag mig till att det låter som nån av Martin Logans största modeller på låg till medel volym. På hög volym har jag aldrig hört nåt liknande så där har jag inget att jämföra med trots att jag har hört rätt mycket. Det som kommer närmast är kanske Times stora anläggning som jag hört vid 2 tillfällen. ( Tack Time! ) Jag menar nu inte att Orion ändrar karaktä |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 03:10:05
|
AndersP quote: Om nån vill se mera bilder så kan jag ta sådana, men om inga speciella önskemål kommer spelar jag hellre skivor än att fotografera högtalare nuförtiden.
Hahaha..så underbart...tycker att det låter som att ditt förstaintryck av ljudet är "rätt" positivt..GRRRRATTISSSS
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 07:01:01
|
Grattis! Kul att du äntligen kan lyssna på dina nya Orion. Efter min provlyssning hos micke så vet jag vad som väntar |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 08:51:20
|
Härligt jobbat! Toppen!
//Draken |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/10/27 : 00:58:05
|
Tack för den fina kritiken. Ni skulle bara höra hur det låter....... Man är inte kräsen efter att ha spelat på NS20 dagligen sedan 1983. Det var ett ganska brutalt uppvaknande kan jag säga.
Är färdig med tygfronterna till basarna nu. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig, men det funkar estetiskt helt ok:
Bilden suger förstås; Man är ingen fotograf. Jag tror att mörkare nyans på baffeln skulle funka bättre med tygfronterna, men jag tänker inte måla mer på ett tag. Jag valde de mörkgråa tyget som finns på HiFiKit, altså det som inte är gråblått eller vad man ska säga.
Provisorisk nätdel bestående av 2 switchade elliminatorer funkar utmärkt:
På grund av IC-kretsarnas okänslighet för matningsspänningens kvalitet kan man komma undan så här enkelt. Det finns ett litet brum där, men jag är inte säker på att det kommer från nätdelen. Ännu en grej att kolla upp efter nyår eller så. Självklart blir inte detta en permanent lösning, men det får gå så länge. Jag är så glad att allt funkar till slut. Jag kollar speciellt på Per-Anders nya superregulator. Tänker ta reda på komponentkostnaden innan då hans konstruktioner innehåller skapligt mycket grejer. Bra med kräm ger den vad jag förstår. Misstänker dock att större vinster i ljudkvalitet går att göra annorstädes i kedjan.
Spänningsdelningen som mats31 hjälpte mig med i skarp version:
Fick träna några gånger innan jag lyckades bli av med kortis och kontaktavbrott.
Nästa dröm är nog ett par Aleph 5 stereoslutsteg till toppbafflarna, men det blir nog om ett bra tag. Jag har iofs redan börjat sourca komponenter, men bara i den takt jag snubblar över dom. Ett alternativ kan vara lilla Zapsolute 2 x 40 W om dom kommer min väg till rätt pris. Dock låter det så pass bra nu att jag ogärna pillar mer. eAR - stegen har allt som behövs till basarna med råge. Dom klipper aldrig utan kommer oljud är det basarna som slår i botten eller bara komprimerar när spolarna körs för långt ut ur magnetgapen. Då får man sänka lite.
Annars spelar jag fortfarande en del musik......
Och film.
Är nån av er andra orionbyggare på väg att avrunda era projekt?
|
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2005/10/27 : 11:56:22
|
Hmmm, jag önskar... på väg att avsluta projektet är man väl? Sitter mest och väntar på restordrar just för tillfället Det är jätteroligt på en skala från 0 till ingenstans! Någon liten uschlig komponent fattades i en av mina beställningar så filterbygget lider av detta... Sen lider resten av det gamla vanliga problemet - tidsbrist och en "liten" disskussion med revisorn måste också till
Kul att se och höra att du är nöjd, då vet man vad man har att vänta Nu käns det genast bättre, när man fått klaga av sig lite.... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/27 : 12:58:39
|
quote: Eftersom jag bor i lägenhet kan jag heller inte spela hur starkt som helst så dom behöver inte kunna flytta berg. Det första jag tänkte på när dom började spela var Wilson Witt med nåt krellsteg. H*****e vad fett det var! Och vad snärtigt! Jag blev tvungen att kontrollmäta mina dämpkontakter så att inte toppbafflarna var dämpade för mycket. Allt var ok visade det sig.
Efter ett tag ändrade jag mig till att det låter som nån av Martin Logans största modeller på låg till medel volym. På hög volym har jag aldrig hört nåt liknande så där har jag inget att jämföra med trots att jag har hört rätt mycket. Det som kommer närmast är kanske Times stora anläggning som jag hört vid 2 tillfällen. ( Tack Time! ) Jag menar nu inte att Orion ändrar karaktär vid pådrag utan mer att elektrostater och andra panelhögtalare är rättså begränsade när det gäller realistiska ljudtryck.
Kul! Jag har liknande erfarenheter, mitt system har ju samma mellanregister i öppen baffel. Det funkar mycket mycket bra och jämförelsen med ett hornsystem som hos Time är intressant. Det finns likheter. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 21:27:17
|
Jag tycker att likheten är dynamikförmågan, fast det finns lite mer att hämta i Times system. Han använder å andra sidan effektsvagare förstärkare än jag så lite av hans dynamik försvinner ju där.
En skillnad kan ju vara att min tonkurva är rak........ |
|
|
Isbjørn
Member
80 Posts |
Posted - 2005/10/31 : 10:38:20
|
Hei Anders
De har blitt kanonfine. Jeg holder på med å kopiere designen din på mine dipoler. Jeg undret på hvordan du fastnar baffelen til sidorna? Kan du berette det?
Mvh Bjørn |
|
|
Topic |
|