HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LM4702 - "Driver" till slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/30 :  11:20:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Gjorde en liten runda på diyAudio...fann en tråd om "LM4702" från National Semiconductor

Vissa på forumet ansåg att denna driver bara ersatte en handfull komponenter medans andra blev lyriska å genast vill börja bygga....http://www.national.com/pf/LM/LM4702.html....nå vad tror ni ?...är det nåt "att hänga i julgranen"?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7770 Posts

Posted - 2005/10/30 :  12:09:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan säkert vara ett vettigt alternativ till subslutsteg och liknande, men till "riktig" hifi är jag lite tveksam.
Mest beroende på att jag över huvud taget är tveksam till klass AB transistorkonstruktioner

Finns bara ett sätt att få reda på om den är bra eller inte; prova!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/30 :  12:21:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo...jag tänkte oxå att "subförstärkare" borde vara en lämpligt applikation för detta chip..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/31 :  09:45:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den är nog riktigt intressant för enklare förstärkare men det är egentligen inget som säger att den inte skulle kunna ge rätt hyggliga förstärkare också. Tror man på GainClone kan man tro på denna. Till en sub tror jag den passar utmärkt. Jag letar redan efter chippet...

Finessen är ju den höga matningen som i A-versionen är +/- 85 VDC vilket inte man klarar ens med bryggad LM38XX. Vid 85 V matning och säg 75 V max sving vid full effekt blir det 75*75/(2*8) = 350 W och 700 W i 4 Ohm för en spottstyver. Det "enda" som behövs förutom chippet är ju någa Darlingtontrissor som t.ex. MJH11021/11022 från ONSEMI (vet inte om de passar men 250 V/15A/Hfe min 400 (max 15000) kan säkert funka och de kostar SEK 35 per styck på rätt ställe. Säg 3-4 st per halva dvs 6-8 per kanal vilket ger SEK 200-350 plus chippet. Inte illa.

Om man sedan bryggar den...

Edited by - UrSv on 2005/10/31 09:45:59
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/11/01 :  12:01:51  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jo den ser intressant ut vid en första anblick. Jag har tidigare funderat på att bygga en förstärkare med en liknande krets TDA 7250. Men när jag letade efter vad andras erfarenheter runt den kretsen var det många som hade problem med stabiliteten. LM kretsen har ju ett mera traditonelt sätt att hålla rätt tomgångsström, så den kanske är enklare att använda. Är det någon som vet vart man kan få tag på den. (kanske till och med går att göra klass a slutsteg med den.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000