HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 AndersP bygger Orion ( bilder )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:57:09  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har pessis fått hem alla kartonger med högtalardelar till mitt orionbygge. http://www.linkwitzlab.com/orion_promotion.htm

Det kommer väldigt noggrann dokumentation med så nu är jag på väg till brädgårn efter virke, jaja i morrn kanske.
Problemet är bara att ritningarna är i tum. Har glömt allt vad tum heter som vi lärde i skolan, men frågan om engelska tum och amerikanska är samma sak inställler sig förstås. Sen finns det ju svenska verktum...... Hur lång är en amerikansk tum egentligen?

Kanske någon här på forum kan förklara?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2005/08/11 13:39:36

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:05:03  Show Profile Send trango a Private Message

Oj vad roligt! Jag kommer nog också att bygga ett par Orion framåt sommaren. Helt klart den mest imponerande högtalare jag lyssnat på.

Vad har du valt för material till högtalaren=

Jag hoppas att du lägger upp massor av bilder av ditt bygge!

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:22:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
1 inch = 25.4 mm / 2.54 cm
Det ska vara samma för brittiska och amerikanska tum såvitt jag vet. Verktum? Ingen aning, men det här ovan ska du använda. Hade du haft Mac så hade jag tipsat dig om ett miniräknarprogram som heter TopCalculette som har alla möjliga mått/vikter/valutor som man kan konvertera mellan. Men det finns säkert många såna program till Windows också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/05/10 22:24:56
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:24:36  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En tum är väl 2.54 cm.
Fattar inte varför, tillsynes, intelligenta personer som Likwitz inte använder meter!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:26:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har velat fram och tillbaka med materialvalet.
Stannade väldigt länge på masurfaner på framsidan och stavlimmad valnöt som sidopaneler, men det visade sig svårt att hitta rätt dimensioner, dyrt att köpa och rättså brackigt när man haft dom hemma ett tag tror jag. Jag tror man tröttnar rätt fort på sånt.
Eftersom "lådorna" är så enkla att bygga och har avskruvbara sidopaneler kan man ju göra om dom i oändlighet. Därför bygger jag dom med ljusgrå fronter ( samma ton som mellanregistrets membran ) och sidopaneler i stavlimmad björk så länge så att jag kan börja poppa nån gång. Får försöka hitta nåt tyg till gallret framför basarna som matchar resten. DET tror jag kan bli knepigt.

Har ingen digikamera ännu, men det börjar bli dags att skaffa nu kanske. Bygget är ju otroligt enkelt, tekniskt sett, jämfört med det mesta som byggts här på forum, men nåra bilder kan det väl bli kanske. Bygget påminner mest om monteringen av nån lite bökigare IKEA-möbel egentligen. Ingen snickring precis.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:32:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
Tack för måtten zix och Fisksmiskola. Linkwitz är ju invandrad tysk och dessutom ingenjör så dom härna tummen är ju lite mystiska. Han koncentrerar sig väl på hemmamarknaden förstås. Dom snickrar och bygger i tum därborta. Så är det väl.

Nu räknar jag om panelmåtten till jämna millimeter och sen bär det av till brädgårn!

Tjollahopp.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:58:12  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Ett bra program för alla dom där krångliga/tråkiga omvandlingarna: http://www.geocities.com/f4ier/fct.htm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:45:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Spännande AndersP..här är en till som börjat bygga Orion..

Har, som du, funderat mycket på materialval..var ett tag inne på att bygga helt i aluminium, men när jag fick ett kostnadsförslag så insåg jag att MDF o plyfa inte är helt fel i alla fall..

Jag önskar oss båda lycka till..vem blir klar först..
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/11 :  20:46:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
CH: Jag tänker inte tävla om du inte säger hur långt du kommit. Gubben Linkwitz säger att man får optimala resultat om man använder de material som han specificerar. Man kan iaf inte förbättra nåt. Jag tror honom. Han gissar liksom inte på saker, han räknar ut hur det är.
" The Orion is not an accident. Little about it is arbitrary, so do not change its design, thinking that you will improve on it. "
Aluminium är ju kul förstås, men vem tillfredställer man med ett sånt materialval förutom sitt eget tonårs ego i typ tie minuter? Sen, när man inser hur mycket pengar och tid man lagt ner börjar man väl grina?
Jag tänker iaf sluta att plågas med materialvalet. Man får väl slänga ihop två "lådor" till då om det inte blir bra. Mina ska spela före hösten, ytbehandlade eller inte, den saken e klar.
Vad har du tänkt dig för förstärkeri?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/05/11 :  22:45:09  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Nja, min tanke med aluminium var inte att förbättra Orion, utan snarare bara en annorlunda variant. Corian har jag också funderat på. Ljudmässigt tror jag inte det hade spelat någon roll. Men visst hade det tillfredsställt mitt tonårsego..;)

Jag kommer att driva det hela med IcePower. Själv då..?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:16:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har också tittat på IcePower och hittat en bulvan som kan sälja också, men faktum är att det blir för mycke gryn för mig anyway, även om jag bygger det mesta själv
8 kanaler blir det ju. Går väl med 6 kanaler också, men 2 paralellkopplade XLS är ingen optimal last. Inte ens med IcePower. Siegfried satsar själv på 8 kanaler av lite enklare kvalitet för att undvika nerlastning i onödan. Ordentlig kräm behövs tydligen bara mellan 40 och 100 Hz, i övrigt behövs ganska lite. Man har ju fyllt 40.

Jag har hittat följande kinesiska budgetbygge:


http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/detail/CAMBRIDGE_P500_Effektfoerstaerkare.htm?id=897#

Effekten är väl lite klen totalt sett, men jag hoppas det ska räcka och priset är helt rätt. Skapligt rykte på nätet också. Jag försöker kolla just nu om förstärkaren har reläer på högtalarutgångarna. Vill inte ha tung DC på mina millenniumdiskanter när man slår av och på. Dom är lite sega på mailen där på hifiklubben bara; Det tar tid för dom
Vill man uppgradera till mer effekt får man väl bli generalagent för antika cambridgeförstärkare och göra sig av med dom eller skaffa fler surroundkanaler

Har du byggt färdigt dina IcePower CH?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:00:54  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
men 2 paralellkopplade XLS är ingen optimal last. Inte ens med IcePower.

Det har du nog rätt i.
Jonasz här på forumet kör ju sina Phoenixsubbar med parallellkopplade XLS12or(dippar neråt 2,5ohm som lägst ) med ett The End Millennium och det låter mycket bra,men det blev väl lite mer kontroll och tajtare med mitt The End Mk3 vilket har dubbla antalet utgångstrissor samt även en mer utbyggd nätdel....Så ska ni köra med parallellkopplade basar skadar det nog inte med ett kraftfullt steg.
Annars kanske det skulle funka bra med ett 500W ICE med seriekopplade basar

Förresten,skulle vara kul att höra ett par Orion nångång..hör gärna av er när de är klara.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:35:35  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ordentlig kräm behövs tydligen bara mellan 40 och 100 Hz, i övrigt behövs ganska lite.




Bli inte överaskad om detta visar sig fel.... Att panelerna skulle vara lätta att driva är nog en sanning med modifikation... I alla fall om dom är som Dvorac är... Vilket jag tror.(?).. OBS tror...

Dvorak är inget leksak att driva...Blir lätt lite tunna i mellanreg exakt som bethoovens blir...

Jag har lirat dom i rätt många år...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:01:54  Show Profile Send mjon a Private Message
Tror att problemet med både Dvorac och Beethoven är att de använder dubbla mellanregister och passiva filter. Stegen till Orion behöver bara driva ett element och utan extra komponenter. En 8" eller en diskant kan inte vara alltför tungdrivna så problemet lär ligga i basen för Orion...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:36:01  Show Profile Send mayro a Private Message
Dom har ju aktivt filter direkt mellan för o slutsteg...Båda har det... Men också passivt sedan ...ett litet passivt dvorak. Bethoven har en stor låda i bak...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/13 00:37:21
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:59:09  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är nog som du skriver mjon.

Linkwitz säger att basarna begränsas av slaglängden 20 - 40 Hz och av förstärkareffekten 40 - 100 Hz. Paralellkopplar man sina XLS på en kanal tycker han att man ska MINST 200 W i 4 Ohm. Gärna 300 - 500. Mellanreg har 87,5 db känslighet och delas 100 Hz - 1,4 k, Rmin 6 Ohm. Diskanten har 90 db känslighet och delas 1,4 k - ljusenergi, Rmin 4,5 Ohm. Lätta laster altså. Inga passiva filter eller paralella element nånstans om man inte börjar tjafsa med basarna. Går inte att jämföra med AudioArtistrys modeller.
Man borde tjäna på att ha 8 lite enklare kanaler som inte behöver lastas ner. Drömmen vore kanske 8 IcePower av minsta modellen. Den som ger 300 W @ 4 Ohm. Men det blir ett fasligt byggande. Man kan ju tänka sig 2 " monosteg " med 4 IcePowermoduler i varje och en biffig nätdel. Högtalarkablarna bli max 1 m.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  01:13:39  Show Profile Send mayro a Private Message

Hmm. Ja dom gillar massor med effekt. KVALITETSEFFEKT med kontroll... Bethovens basar bara njuter av 85 Kg krell.. Panelerna sväljer 450W krell monoblock som godis till en 5 åring...Dvorak är lite snällare. Men ändå inget att leka med.. 200w försvinner otuggat...Vi provade sirius 200 W som numera är gamut.. Dom svimmade som nersläka gatlysen...Så 300+ är nog bättre.. Med superstabila egenskaper,
Men nu ska jag inte tjata mer om det.. Såg bara det om att dom förmodligen inte behöver såå mycke effekt...Tror det kommer gå åt en del av den varan även på panelerna....framför allt så krävs det väldigt lika steg i bas som paneler. Delningen vid 100 Hz är dum som sjutton. För man hör direkt att man kör med olika slutsteg...i alla fall om man vill ha ut max.. Jag talar om AA nu. Men tror nog dessa byggen reagerar rätt lika dom också...

Så ha det i tankarna så ser du / Ni sedan OM det gäller även byggena eller inte... Om så är fallet så kommer det ju inte som en chock då i alla fall.. Om dom blir lätta att hantera så kan ni tycka synd om dom som inte har lika lätt med AA.....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/13 01:14:19
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/27 :  01:08:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej igen.
Har kollat Cambridge-förstärkarna hos hifiklubben i GBG när jag var där på besök. Dom ger rejäla DC-ploppar vid uppstart så jag törs inte köpa. Det får väl bli ICEpower istället. Får sluta med öl, vin och god mat och satsa alla gryn på danska leksaker istället.

Har beställt ett provex av denna eAR 202 för att slippa bygga förstärkare själv:

http://www.acoustic-reality.com/brochures/ear202.pdf

Det sitter minsta nya ICE-modulen i dom med inbyggd switchad nätdel.
Priset blir ca SEK4000 för ett stereosteg färdigt med garanti.

Några kommentarer?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/05/27 :  07:04:21  Show Profile Send classe a Private Message
hur går det med sågandet får man lyssna snart?
kör ice och du kan få prova tripath 300w snart om du vill
kör hårt mvh classe

18 ska de va.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/27 :  07:47:06  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har börjat såga, men det kommer att ta tid. Hur många kanaler Tripath kommer du att ha?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/05/27 :  09:18:57  Show Profile Send classe a Private Message
två till o börja med sen får vi se

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/05/27 :  09:28:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Convert kan du använda ladda ner detta utmärkta program så får du lätt att översätta tum till mm/cm http://www.joshmadison.com/software/

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:17:43  Show Profile Send mats31 a Private Message
Hej AndersP,

Här är måtten jag använde. Allt konverterat till mm.
(med reservation för fel --- men bygget passade ihop perfekt iaf )
Du kanske redan har sågat allt , men eventuellt till ngn nytta iaf
för alla andra 1000-tals ORION-byggare ...

ORION

Del Antal Bredd Höjd Tjocklek Material
Toppbaffel
A 2 292 546 13 Plywood
B 2 267 463 6 Ek
C 2 292 90 19 Plywood
D 4 19 19 Ek

H-ram för bashögt.
E 2 292 584 19 MDF
F 4 292 292 19 MDF
C 2 292 90 19 MDF
G 2 292 52 19 MDF
H 4 159 305 19 MDF
I 4 114 305 19 MDF
J 4 159 52 19 MDF

Sidopaneler
K 4 19 MDF
1 3 Masonit

Grillar
L 2 267 508 3 "Hardwood"
M 2 267 25 13 Plywood
N 2 267 25 3 "Hardwood"
O 2 267 698 3 "Hardwood"
P 2 280 572 3 "Hardwood"


Intresserad av allt kring ORION.

Mitt XO klart (lite ombyggt från Linkwitzbyggsatsen, snyggare låda, panelmonterade RCA-kontakter, fler alternativ (6) för undre gränsfrekvens, blå lysdiod inte grön !!

Slutsteg Perreaux 6x160 W i 8 ohm, 245 W i 4 ohm...tycker det borde räcka...(och helt utan "DC-ploppar" vid till/frånslag)

Våndas fortfarande över vilka sidopaneler jag ska välja...
Inbillar mig att det inte är någon nackdel att dämplimma sidopanelerna
till ramen, men kan ju ha fel. Har dessutom köpt "Revision 1" från Linkwitz, d.v.s. magnetupphängd mellanregister. Ett tweak som definitivt verkar rimligt...

Övertygad medlem i ORION-klubben
/M

edit: ser att tabellformatteringen försvann och det blev svårläst...har en excelfil om
någon interesserad.

Edited by - mats31 on 2005/05/27 11:41:38
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/31 :  00:20:29  Show Profile Send AndersP a Private Message
mats31:
Tack för dom fina måtten. Skönt att kunna jämföra sina egna siffror. Känns taskigt att bara rusa i väg och såga. Det blir ju så mycket skivor.

Skulle gärna ladda din excellfil om du lägger upp den.
Stämmer det tex. att sidopanelerna blir 117,8 cm höga?

Själv gör jag sidopanelerna i stavlimmad björk. Dom ska ju bara skruvas på så man kan ju byta dom senare om man skulle välja det. Då kanske jag köper stavlimmad valnöt tex. Skruvar man av elementen kan man ju göra om kosmetiken hur mycket man vill. Däremot tänkte jag försöka hitta en färg i samma ton som mebranerna i Excel 8:an och rolla den på bafflarna med en lite knottrig ytstruktur som på gamla studiomonitorer från JBL. Överlastad design tröttnar jag på efter ett tag och ändrar man sig är det enkelt att modda.

Jag har också handlat rev 1 och det var en pytteliten justering i filtret också. Känns bättre än att lägga pengar på ormolja och kablar i alla fall.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/05/31 :  06:38:34  Show Profile Send trango a Private Message

Mats31:

Jag är också intresserad av din excelfil. Väldigt många bitar verkar det bli, trots att Orion egenligen ser ganska enkel ut att bygga.

AndersP: Stavlimmad björk blir nog bra, jag fundrar också på björk eller något annat lite ljusare träslag. Men det är klart, jag borde nog komma igång och köpa ritningen först. Hur lång tid tar det att få ritningen sen man väl beställt den?

/trango


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/05/31 :  07:31:53  Show Profile Send AndersP a Private Message
trango: en vecka ungefär. Kom i håg att om du beställer elementkittet utomlandsifrån använd din jobbadress. Då kan du ta emot försändelsen på kontorstid. Den e stor. Poståkeriet är mest vana att leverera till företag och tycker att du ska stå och vänta hemma på dom 09.00 - 17.00.
Det var rätt billigt att få filtren färdigbyggda i racklåda också.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000