HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 AndersP bygger Orion ( bilder )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:16:47  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Dessvärre kan jag inte använda längre skruv än 35 mm pga konstruktionen


tittade på bilderna, där du skruvar två bitar i vinkel borde det gå att använda lite längre skruv

risken är just om man använder för kort skruv att den bara slirar.
generelt gäller 1/3 av skruven genom första skivan och 2/3 in i ändträet på andra skivan. mao ex. 19mm mdf ca 55-60mm skruv.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/04 :  09:50:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag får säga som det är efter att ha tänkt efter: Du har rätt din rackare!
Det är bara att bita ihop och erkänna.

Det är bara i toppbaffeln och sidopanelerna som längden är begränsad och då ska skruven dra i solitt trä. Jag kanske följer bygganvisningen för slaviskt? Kanske därför jag har haft problem?

Kanon med lite tips från en ordentlig snickare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:33:27  Show Profile Send AndersP a Private Message
Här fortsätter jag med att skruva ihop toppbafflarna:



Här har jag satt bafflarna på varann. Hur ska detta kunna bli en högtalare undrar man ju:


Här har jag satt ihop allt löst och låst det med en limknekt:



Nu ska jag spackla över alla bevis på hur kass snickare jag är och sen blir det ett antal lager vattenbaserad inomhusfärg på bafflarna, applicerat med roller där det är möjligt för att få den önskade strukturen.

Utmaningen blir förstås sidopanelerna i stavlimmad björk som ska lackas " sidenmatt " på rekommendation av snickaren som sågade ut alla skivorna. Han antydde nåt om hårt monotont arbete, minst 6 lager lack med slipning mellan varje lager, drog en sliten replik ur Karate Kid " wax-on-wax-off " och så skrattade han.

Jag tänker dock inte låta mig nedslås av detta utan satsar stenhårt på möbelfinish då dessa ska stå i mitt vardagsrum under överskådlig tid. Vi får se om jag lyckas.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2005/08/11 13:35:58
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:13:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Mailade till Linkwitz och frågade om problemet med av- och påslagningstransienter på diskanterna. Han sa att det var lugnt och ingenting man behövde bry sig om. Jag fäster en del vikt vid hans svar eftersom han kört diskanter aktivt sedan 1978:

http://www.linkwitzlab.com/x-sb80-3wy.htm

Däremot tyckte han att DC,n under drift skulle begränsas då detta bara blir till värme i diskanternas små spolar helt i onödan, men " A 200 mV DC output voltage would cause about 8 mW of constant power dissipation in the tweeter, which is insignificant. " så det verkar inte va så himla noga.

Jag har därför bestämt att, till en början, köra topparna med ett Cambridge P500 per kanal, basarna med ett eAR 202 per kanal, matcha spänningsförstärkningen på dessa och spara mycket pengar. Senare kan man uppgradera topparna med nåt kul klassA-steg eller nåt begagnatfynd kanske. Man måste ju börja nånstans. Basarna kommer knappast att begränsas av låg spänning iaf. Problemet blir att Cambridge kommer att kunna ligga och klippa i topparna pga bristen på kräm och det får man nog vara lite observant på så inte diskanterna steks.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:22:09  Show Profile Send icewall a Private Message
Ser fint ut, själv sitter jag med mallandet till sidorna och allt det roliga fräsandet kvar
Sen blir det till att börja löda delningsfilter

- never stop exploring -
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:30:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
icewall: Jag rekommenderar skyddsglasögon och dammfilter när du fräser. Speciellt när och om du tänker fräsa MDF. Det dammar nåt extremt. Lycka till med arbetet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/08/11 :  22:04:41  Show Profile Send kjb a Private Message
Kull att det byggs mer Orion!
Att göra en mall att fräsa efter till sidopanelerna är nog att rekommendera. Då kan det bli finfint resultat.
En fråga AndersP:
Är det inte tre kretskort på filtret? Jag saknar ett mindre på din bild?

Sen så kan jag säga att det blir rejäla "Plopp" när man slår på och av filtret, är det de du mailade Linkwitz om?
De måste ju vara livsfarliga för diskanterna. Jag funderar på någont DC-skydd i förstärkarna men vet inte ännu om det räcker.
Kanske en fördröjningskrets som slår på förstärkarna efter några sekunder, och slår av filtret typ 10 sekunder efter förstärkarna slås av skulle vara bra, allt skulle styras från förstegets av och på remote-signal.

Vad använder du för skiva till ramar för fronttyget? Skall erkänna att jag spelat mina snart ett år helt utan frontar, har bara inte kommit till skott med dessa ännu. typiskt min slöhet :)
Tycker det är svårt att hitta nåt material som är tillräckligt stabilt. fast det kasnke funkar med masonit, köpte en oljad sådan skiva som jag tänkte testa med.
/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:41:25  Show Profile Send AndersP a Private Message
kjb: Jag gjorde en jättefin mall, men var för okunnig och korkad för att förstå att man kunde ha den att fräsa efter. Har gjort alla bättringar för hand i stället. Korkat va? Stod till och med och höll i plattan som man har för att fräsa efter mall, men förstod inte vad den hade för funktion.
Jaja, det kan man skratta åt nu. Vicken looser man är. Gjort är gjort och det är fint att man är lite anonym på sånna här fora.

Om ni kommer till nån träff där en tunnhårig kille visar ett par ljusgrå Orion med björksidor kan ni ju va lite förstående och inte kolla på snickerierna med förstoringsglas.

Filtret har ett kort per kanal. De extrakort man ser är förmodligen nätdelar eller subwooferfilter. Tidigt i utvecklingen av Orion, typ 2003 - 2004, fanns inte heller orionkorten. Då använde man phoenixkort med någon tilläggskrets. Kan va sånt också. Lägg ut ett foto av ditt filter vetja kjb! Kunde va kul att kolla på.

Ploppen jag pratar om kommer när man slår på slutstegen. Filtret ska ju slås på innan slutstegen och slås av efter precis som en preamp. Det bästa är ju att låta det vara på hela tiden. Det gäller egentligen all hifi. Det slits mindre då. Har man nån grej som drar mycket ström och blir väldigt varm ska man förstås slå av den när man går hemifrån.
Själv slår jag av transistorförstärkare med hög bias och eventuella rörgrejer. Allt annat får stå på tex IcePower på 2 x 1000W. Dom drar nästan noll i tomgång.
Tror inte din utrustning kommer att låta nåt bättre efter att du monterat hemkokt DC-protection heller. Jag hade samma ide själv och kollade hos Elliot: http://www.sound.westhost.com/project33.htm, men släppte iden ganska fort. Som du ser blir det en hel del prylar som ska monteras i förstärkarna. Relän som går sönder under drift har man hört talas om ett par gånger typ. Jag tycker du borde låta bli och det verkar som att Linkwitz håller med mig.

Linkwitz säger att man ska ha 3 mm masonit och då tycker jag det också. Varför måste det va stabilt? Tror inte det blir nån nämnvärd belastning på skivorna. Eller har du nån 2-åring som utsätter dom för dragbelastning?
Nä det svåra tror jag blir att hitta nåt snyggt tyg till dom. En kompis sa att man skulle kunna blåsa genom det också, det måste vara lite glest liksom.
Jag misstänker att man kan leva ett utmärkt liv utan att använda tygplattorna alls. Däremot kan man säkert höja waf nåt alldeles enormt med snygga tygskivor, så är det ju.

Om nån har nåt tips på tyg får ni gärna tipsa om det i den här tråden.


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2005/08/21 23:33:05
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/12 :  00:58:43  Show Profile Send jonasz a Private Message
Själv stänger jag aldrig av filtret till mina Phoenix då det som sagt blir rejäla ploppar. Stänger förövrigt inte av något annat heller...

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/12 :  01:06:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är nog det som är modellen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/12 :  07:17:41  Show Profile Send trango a Private Message

Tjena, Kul att du är på gång AndersP. Ser fint ut! Om du kollar i min tråd så har jag en bild på hur man monterar malltillsatsen på fräsen, sen är det bara att köra.

Hifikit har ett tyg som jag tänker prova. Ramarna kommer jag att göra i 3 mm Masonit tror jag i alla fall. Om jag inte provar en Sonus Faber lösning på något sätt...


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/12 :  09:56:39  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Hei Anders

Fine bilder. Det blir bra.

Ett lite tips angående behandling av bjørk. I steden for å lakke, kan du olje. Mulig du allrede har tenkt på det, men vil likevel tipse deg.
Du kan bruke Faxe Prestige.
Jeg bygget baffler i bjørk og benyttet olje etter å ha sett noen fine resultater med det.
Her er en link til min byggetråd. Etter disse bildene har jeg lagt på 2 lag med olje til. Tilsammen 5 lag.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1112798778;start=0;showall=true


Her er en annen byggetråd som også benytter FAxe Prestige:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1103630492;start=36/"


Resultet blir veldig fint med mye "liv" i treverket. Men det blir sikkert enda bedre med lakk (men lite mere arbeid :-)

Mvh
Bjørn
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/12 :  12:21:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
trango: Sluta plåga mig!
Jag hade redan gjort färdigt innan jag såg fräsverktyget i din tråd. Det gör ont varje gång jag blir påmind om det.
Jag har också sett HiFiKits högtalartyg, men hade velat ha fler färger att välja på.

Isbjørn: Jeg har noen rimelig stygge erfaringer med olje fra før. Spesiellt i båter. Det tørker ikke och det binder støv og smuss. Utendørs blir det sort som sott. Fy fillern. Treverk som jeg mener kan passe til oljing er mørke, harde og tette som valnøtt og teak. Men smaken er jo som rompa ikke sant? Den er delt. Og dine resultater var jo nok så pene synes jeg, men jeg ønsker en sletere overflate rett og slett, med litt filtrering for uv slik at bjørken ikke blir gul med en gang.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2005/08/12 12:24:00
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/08/12 :  12:37:08  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Ingen fare. Det blir nok finere med lakk uansett (mere jobb bare)

Jeg hadde ingen problemer med støv, men denne oljen poleres etter tørking, og da fjernes alle fremmedlegmer.

Blir spennede å se fortsetningen. Den blir fin.

Mvh BJørn
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/22 :  00:35:20  Show Profile Send AndersP a Private Message
Nu är bafflarna färdigmonterade och målade:


I min jakt på ytstruktur fastnade jag för roller och jag blev rätt nöjd med ytan.Ska man ha precis jbl,s monitorfinnish måste man spruta på färgen och så motiverad var jag inte. Det är en vattenbaserad jotunfärg som heter " Lady " jag har använt och jag kan bara rekommendera den. Lätt, billigt och snabbt att jobba med. Det var svårt att mäta färgtonen i färghandeln och det är lite beskt att färgmatchningen knappast är perfekt vilket syns tydligt på bilderna.


Eftersom jag har fått rinningar i lacken på sidopanelerna har arbetet med dessa försenats ungefär en vecka. Det kostar på att ligga på topp. Hursomhelst måste ändå hålen borras till elementen. Jag kunde inte låta bli en liten provmontering i en baffel:

Det ser grymt ut, men mina Yamaha NS-20 känner sig ouppskattade och svartsjuka för att efter 22 års tjänst bli utbytta med nya fräscha grejer. Jag tänker försöka hitta ett gott nytt hem åt dom efter att dom fått knäcka lite som surroundhögtalare..



Jag har nu spelat på mina nya Cambridge P500 i 14 dagar, som konventionella stereoförstärkare, kopplade till mina gamla NS-20 på bilderna här ovanför.

Jag har kört både med bredbandssignal och med min gamla sentecsub inkopplad vid 80 hz med digitalt hög- och lågpassfilter. Jag tycker att hifiklubbens uttalande om deras egenskaper är gravt missvisande. Jag har hört flera " 20000-kronorsförstärkare " som låtit betydligt sämre. Det som saknas är förstås kräm i massor och egenskapen att kunna dra tunga laster. Egenskaper som inte är intressanta i Orions toppanel i alla fall.

Både i ljudkvalitet och " sound " tycker jag att dom liknar en mycket välbyggd gainklon. Eller en NAD 3020 där man tagit bort smörpappret som skymmer ljudet. Jämfört med mina eAR 202 saknar P500 egenljud i hög grad. PWM-förstärkare låter ju lite sciencefiction. Jämfört med Tandberg 3036 A är dom klenare förstås, men närmare verkligheten med en klarare och snabbare karaktär. Dom färgar altså inte ljudet. Pressar man dom för hårt börjar dom förstås klippa på sedvanligt maner och höjer man försiktigt hörs det så tydligt att man kan dra ner innan nåt obehagligt händer. Gillar man tända ljus och mysigt rörljud får man förstås välja nån annan förstärkare. Och en annan högtalare än Orion förmodligen.

Min åsikt är att man inte ska rygga för att bygga Orion bara för att man inte vill ta sig råd med 8 kanaler Krell att driva dom med. 4 P500 kommer att låta jättefint till ett sammanlagt pris på 4 X 1800 spänn. Slå det! Man får kompromissa med maxvolymen, men elementen bottnar ändå ganska tidigt pga konstruktionen så skillnaden blir liten i alla fall. Själv tror jag att 4 kanaler PWM 100 - 200 W till basarna och 4 kanaler 50 - 100 W solid state klass A till topparna skulle vara optimalt. Ska börja kolla mer på sånt där Aleph eller vad det heter sen när jag får råd.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2005/08/22 00:39:16
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/25 :  11:28:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Nu är sidopanelerna klara!
7 lager sidenmatt lack med slipning mellan samtliga lager får räcka. Får jag tråkigt om nåt år kanske jag skruvar av panelerna och lackar dom ett sista lager liggande på bara utsidorna för att få absolut toppfinish, men inte just nu iaf. När jag kommer hem från jobbet lägger jag upp bilder på en baffel med element och löst ditställda sidopaneler och rev 0.1. Så kommer dom sedan att se ut när dom är färdiga.
Nästa fas blir att få dom spelfärdiga. Det fattas fortfarande ett slutsteg som jag inte köpt ( eAR 202 ) pga att man dels " förbättrat " steget och dels höjt priset. Har försökt kontakta Acoustic Reality via mail utan att lyckas. Är det nån här på forum som vet nåt om saken? Har ingen lust att ringa eftersom jag har problem med talad danska.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/26 :  00:30:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Här kommer lite bilder på sidopanelerna. Dom står bara lösa mot baffeln. Sorry för bildkvalitén:





Jag är rättså nöjd med hur björkpanelerna blev efter några lager lack. Träet har en väldigt fin lyster som inte kan ses på de här bilderna.

Här satte jag dit delar av rev0.1-kittet också:



Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/26 :  00:38:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Rev 01-kittet bygger altså på att elementet monteras i magneten och en speciell tätning ( fönsterdammlist ) monteras mellan element och baffel. Dom vanliga skruvarna används inte och skruvhålen lämnas tomma. Man klistrar magneten till rev 0.1-kittets bygel med ett silikongummiklister. För att få bättre fäste i magneten ska denna slipas matt först eftersom kopparöverdraget är täckt med klarlack. Kollar man noga kan man se att ställen med dålig lackning ärgar vackert grönt även på nya element.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/08/26 :  02:08:28  Show Profile Send Björn N a Private Message
Snyggt!

Jotun är förmodligen den bästa färgen som finns.
Jag har målat med flera av deras produkter och ingen annan färg jag målat med är så trevlig att jobba med och ger så bra resultat!
Norrmännen kan=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/08/26 :  03:23:36  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Riktigt snyggt bygge! Lätt MVG+++ i betyg!

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:06:09  Show Profile Send icewall a Private Message
Riktigt snyggt, blir jättefina! Kul att se hur björken blir när lacken komemr på, har det momentet kvar. Rollde du eller sprutade du? Själv åker jag till verkstaden i morgon för finjustering av sidorna och lackering osv... Lite pyssel med andra ord! Är inte lite avis skall du tro

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:37:39  Show Profile Send Draken a Private Message
Toppen!
Å jag, som är så blödig - fick inte ha mina Morello i björk för frugan! Succcckkkkk!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:35:39  Show Profile Send AndersP a Private Message


Tack för berömmet.

Jag har lackat konventionellt, dvs med pensel, även fast jag övervägde sk målardyna eller planstrykare. De 4 första lagren med enkla clasohlssonpenslar, de sista 3 med en fin lackpensel. Panelerna är lackade stående, på bägge sidor, så att jag kan välja "utsida" i det längsta. Jag mattslipade med 180-papper i maskin mellan varje lager och på slutet med 240-papper för hand. Slipningen tog ca 1 timme för varje lager.

Lacken är " tre stjerner siden mat ". som är rättså snabbtorkande och därför minskar risken för rinningar och damm i ytan. Man hinner 3 - 4 lager per dygn om man fokuserar på uppgiften.

Det är möjligt att få ett ännu bättre resultat om man lackar panelerna liggande ner, men jag tyckte det var för opraktiskt. Man kan visserligen lägga på tjockare lager utan rinningar, men sidorna måste behandlas separat med torktid emellan. Svårt att säga hur lång torktid som behövs för att kunna vända dom utan att det blir märken. dessutom finns risk för jobbiga rinningar på kanterna.

Nu ska allt skruvas fast och kablarna dras sedan tänker jag börja spela.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:40:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är förresten min kompis Rickard Eriksson i Gävle som har färgsatt mina Orion.

Tack Rickard! Nu förstår jag hur du menade att det skulle se ut.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:14:07  Show Profile Send classe a Private Message
när blir det lyssning? kommer som blixten då.
bra jobbat anders blev bra det där.

18 ska de va.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000