HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 QUADITRON! (preamp med TRIODER!!!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:06:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ännu mera snurr från circulära mästaren THE CIRCLOMAN!!!
Jag ville göra en pushpull variant av Son of Zen och hatar "komplimentära" P och N kanal Fetar, som aldrig är komplimentära i verkligheten.
Många buss resor för att klura ut detta kan jag lova!
Jag behöver lite lärda och intelligenta åsikter och tipps från er. Jag tror att detta skulle funka jättefint men har inte provat det (än). Vad tror ni??? Ovanlig krets kanske.... Jag är som vanlig ute och utforskar audioelektronikens bakgator och tunnlar å vrår.
Alla tipps,ideer och förslag och synpunkter motages mycket tacksamt!

Detta är bara en enkel principskiss för att på enklaste sätt visa min ide. Det till kommer bias inställning och ev återkoppling (SuSy).

Edited by - Circlomanen on 2005/05/16 23:01:41

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:19:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Go Circlo, Go Circlo!

Fasen va impad jag är av din kreativitet. Har du byggt ihop hälften av de kretsar du ritat, så bör du ha ett skapligt välfyllt källarförråd vid det här laget. Roligt är också att jag börjar se ett återkommande mönster i dina scheman. Fast jag har fortfarande inte fattat skillnaden mellan bryggat, balanserat och circlotron. Det ger sig väl nån gång.

Jag väntar ju fortfarande på att du ska presentera en circlo-kopplad gainklon. Fast det kanske är omöjligt med chipförstärkare?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:34:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag väntar ju fortfarande på att du ska presentera en circlo-kopplad gainklon. Fast det kanske är omöjligt med chipförstärkare?

Jodå!! Det har jag ritat på nån gång men det är ganska meningslöst krångel för tveksamma fördelar.
Circlo fördelarna som jag ser det är att man kan få ut max prestanda med enkla kretsar pga den mycket stora symmetrin, samt man slipper dessa förhatliga P och N, alt, NPN och PNP trissorna som aldrig är så där lika i egenskaper.
quote:
Go Circlo, Go Circlo!

Fasen va impad jag är av din kreativitet.

Tack!!!
quote:
Har du byggt ihop hälften av de kretsar du ritat, så bör du ha ett skapligt välfyllt källarförråd vid det här laget.

Nej. Jag har snarare lödigt in och ur mina stackars IRFP 250/IR så många gånger ur olika project att dom håller ihop endast med vilja,silvertejp och guds starka hand.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:37:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Ett mer komplett och förhoppningsvis fungerande kretsschema.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/09 :  23:48:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Intressant!!
Små toleranser för matchning?
75w ungefär eller?

Vad betyder ccs?

Noga med strömförsörjning känns det som, har jag rätt?(Hehe, batterier!!)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/10 :  00:01:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Intressant!!
Små toleranser för matchning?
75w ungefär eller?

Vad betyder ccs?

Noga med strömförsörjning känns det som, har jag rätt?(Hehe, batterier!!)

CCS= Constant Current Source.
Uteffekten har jag ingen aning om. Matte å sånt får komma senare. Jag vill bara få lite hjälp att tänka. Det är lite det yttre området för mig.En ide som kom till mig i de sköna trötta 45 min det tar på en skumpig buss från jobbet å hem.
Kretsen bör som alla SuSy kretsar vinna mycket på matchning, men att få ihop 4 st väl matchade Fetar bör inte vara så svårt. Den funkar nog finfint utan matchning om man vill. Disten å då framför allt andraton, kommer väl öka lite antar jag.
Som vanligt med Circlotron kretsar så suger PSRR ganska ordenkligt, så ja! 4 st 120 Ah 24 volt batterier /kanal borde göra alla utom våra miljövänner glada.Annars så funkar det fint med nån Farad eller lite regulering/kapacitansmultiplikator eller så.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/10 :  00:17:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan du förklara lite hur det fungerar?

Hmm, ska se om jag förstått rätt genom att försöka lista ut genom schemat;
Oj, där såg jag att det kom kondensatorer i signalvägen, som vanligt för att slippa dc?
2k potarna för bias?
10k motstånden för att få motsvarande "sidor" likadana? Borde inte biasjusteringen för delarna sitta ihop korsvis?
CCS:en förstår jag inte och inte heller +6v, men det klarnar kanske efter en förklaring av hur kretsen fungerar...

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/10 :  00:36:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


quote:
Kan du förklara lite hur det fungerar?

Hmm, ska se om jag förstått rätt genom att försöka lista ut genom schemat;
Oj, där såg jag att det kom kondensatorer i signalvägen, som vanligt för att slippa dc?
2k potarna för bias?
10k motstånden för att få motsvarande "sidor" likadana? Borde inte biasjusteringen för delarna sitta ihop korsvis?
CCS:en förstår jag inte och inte heller +6v, men det klarnar kanske efter en förklaring av hur kretsen fungerar...
CCS står för en konstant strömkälla, dvs en strömregulator som ser till att strömmen är densamma oavsätt spänning och andra störningar.
Det är två st Son of Zen enligt:
http://www.passdiy.com/pdf/zen-v7.pdf
som sitter ihop topp mot topp utan några motstånd eller induktanser eller liknande på "drainarna" på fetarna. Detta för att skapa en pushpull förstärkare till skillnad från bara "balanserad singel end".

Edited by - Circlomanen on 2005/05/10 01:45:18
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/10 :  07:52:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Aha.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:03:18  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej Johannes.
Vilken funktion har de variabla motstånden?

Ser riktigt läcker ut :)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/10 :  20:20:43  Show Profile Send esl a Private Message
Max uteffekt som du kan få med denna koppling blir 32 Watt men tomgångsförlusten skall vi inte prata om... 200W
Vilket ger en verkningsgrad på ca 16% inte helt bra kanske.. ett drivsteg för att få till ingångsimpedansen som blir ganska låg eller skall vi säga extremt låg??
2 * 1kOhm... så varför inte en darlington koppling... kanske?

Du kanske skulle köra kaskoder ??
Skulle inte det vara fränt!

En Kaskod quaditron?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:47:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Någonting har kliat bak i hjärnbarken ända sedan jag kläckte detta missfoster, och klipulvret var att den inte funkar. En circlotron har två strömvägar som båda går igenom högtalaren fast åt olika håll. Här kan strömmen flyta obehindrat mellan transistorerna och strömförsörjningarna i två fina cirklar utan högtalaren inblandad. En alldeles utmärkt komplicerad krets att tömma batterier eller öka på elräkningen med utan att lyckas störa högtalaren med någon signal.
100% förluster!!!!!
Har jag fel så snälla rätta mig för det är en kul ide annars.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/10 :  22:58:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo...men de ju ändå så att om man inte prövar sig fram så kanske det inte blir nåt nytt som dyker upp heller.....å missöden är ju de stora upptäkternas moder...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/10 :  23:31:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jo...men de ju ändå så att om man inte prövar sig fram så kanske det inte blir nåt nytt som dyker upp heller.....å missöden är ju de stora upptäkternas moder..

Tack för dom uppmuntrande orden i min skuggvärld under misslyckandets ok!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/11 :  00:17:32  Show Profile Send esl a Private Message
Visst ja.. du har kopplat nätdelen fel.. ajaj...
Häng inte läpp för det.. på det igen bara!!!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/16 :  21:18:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Här kommer en snyggare ritning av Quaditronen med Supersymmetri gjord av Tom2 på DIYAUDIO.COM. Det verkar som den funkar iallafall. De aktiva strömkällorna "skyddar" signalen från att kortslutas bort genom strömförsörjningen. Jag har ängnat några dagar åt grubblerier över kretsen och oftast får jag den till att funka i skallen. Felet från början var att ingångarna hade fel fas. Dom skall jobba tillsammans på varje halva av LTP. (konstig svenska?!)

Edited by - Circlomanen on 2005/05/16 23:47:07
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/16 :  23:00:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Man kan lekande lätt bygga ett coolt rörsteg eller OTL eller en cool förförstärkare med denna topologi! Två ECC88 för varje kanal i en supersymmetrisk balanserad pushpull circlotron koppling med DC kopplade utgångar! Det vore nått att bita i!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/17 :  13:21:52  Show Profile Send esl a Private Message
Skall inte gatarna på U2 U3 samt U1 U4 ha samma insignal?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:57:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En annan ide.
Det är en pushpull balanserad krets med spänningsförstärkning.
Har inte byggt den så jag har ingen aning om den funkar. Egentligen en variation på Zenitronen, men den har vissa likheter med Quaditronen oxå. (som inte funkar) John Broskie på tubecad.com påpekade problemet för mig... Den shuntar bort strömmen genom en transistor på varje sida.

Edited by - Circlomanen on 2005/05/17 19:19:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000