HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EALS-3 lyssningar, mätningar och finjusteringar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:34:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

En intensiv helg (på många sätt) har lett till ett antal intryck och förändringar av filtret i EALS-3.


Distortionsmätning. Drygt 50dB i skillnad, mätt på hela högtalaren inkl filter.



En frekvensmätning på 1 meters avstånd, inklusive en hel del rum.


Det finns en mängd ytterligare mätningar och jag kommer lägga upp dessa i mån av tid. Justeringarna blev 3 till antalet. Resultatet - ett snäpp bättre!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:44:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag kan inte utläsa något. Men de är säkert bra.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/08 :  23:47:09  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Snygga mätningar!

Men är inte lådan lite för underavstämd?
Skillnaden på 10dB från 60Hz till 150Hz borde höras rejält.
Genom att höja avstämningen på lådan så borde du kunna lyfta den stora dippen runt 150Hz ordentligt.
Det blir dock på bekostnad av att högtalaren kommer att tappa mer vid 30-50Hz, men personligen föredrar jag en jämnare högtalare framför en som kan spela riktigt djupt.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:19:19  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Justeringarna blev 3 till antalet
"Nyfiken i en strut" undrar vilka justeringar du gjort?
quote:
Resultatet - ett snäpp bättre!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:26:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Silvervarg, med en meters mätavstånd i ett vanligt rum kan man inte riktigt lita på mätningarna i de lägre frekvenserna. Jag skulle nog inte bry mig om det under 250-300 Hz i den mätningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/05/09 :  00:33:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Dippen vid 150 relativt 60 ar troligtvis en utslackning orsakad av golvstudsen. Den gar att fa bort med placering nara bakvagg och horn men jag tror inte att en sadan placering gangnar transparensen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  09:53:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Ett par kommentarer.

Första mätningen inkluderar alltså rummet i viss utsträckning. Ser man till 250Hz och uppåt (till 22kHz) klarar EALS-3 detta innom +- 2.5dB. Rummet bidrar med dipp runt 150Hz och peak runt 60Hz. Det har alltså inget med avstämningen att göra (avstämningen ligger runt 20Hz).

Distortionen upplever jag som ganska fin. Detta är dock mycket vanskliga mätningar och det är främst den första och andra peaken (1 och 2kHz) som är av intresse. Dom andra peakarna ligger latent i rummet (datorsus, kyl/frys, gud-vet-vad) och är alltså inte högtalarens bidrag.
In med en testton på 1KHz och se vad som kommer ut. Självklart själva 1kHz-tonen, men sen också det som är så kallad distortion. Främst är det 2kHz'aren som lockar ögonen.

Tilläggas bör att jag mätt på enkel diskant (utan filter) och då uppmättes en diff på 39dB, 12 dB's skillnad.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/09 :  10:06:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Det har alltså inget med avstämningen att göra (avstämningen ligger runt 20Hz).



Så det är alltså där den är avstämd med basporten, eller?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  10:08:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja, ungefär. Kommer mer exakta siffror på detta senare!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/05/09 :  11:16:37  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant!

Kan du EA speca vilket ungefärligt ljudtryck disten är mätt vid?

Mvh

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  12:41:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Kan du EA speca vilket ungefärligt ljudtryck disten är mätt vid?
Drygt 90dB. Tjejen ville inte har mer ljudtryck...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/05/09 12:47:28
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/09 :  13:37:02  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan inte lite av disten komma från mic/mic-förstärkare med, eller är den försumbar?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  13:52:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mangs:
Ja den räknar jag med är försumbar. Förstärkarens dist vid bara några watts input är marginell. Micken's dist är jag lite osäker på, men ioma ljudtrycket är så lågt (relativt vad mickrofoner klarar) så bör det inte vara ett reellt problem.

Jag gjorde en distmätning utan signal, dvs en mätning på vad bakgrundssuset ger. Sparades tyvärr inte. I mätningen ovan syns två stycker partier med 3 toppar. Första 3-topparna börjar vid ca 7kHz. Båda dessa 3-toppar finns som sagt latent i rummet under mätningstillfället (dock inte alltid då datorn genererar lite brus men sällan återfinns i lyssnignsrummet).



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/09 :  18:39:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi fortsätter och sätter micken i lyssningsposition och kopplar in båda högtalarna.


Viss smoothing förekommer (minsta möjliga) och det övre är en MLS-mätning
medan den nedra är en Sinusmätningen


Jag anser att mitt rum är rätt bra med två mattor, hyllor, vitrinskåp, tavlor osv. Trots detta ser man två tendenser:
1) diskantfall över 5kHz
2) överrepresenterat mellanregister, i synnerhet runt 640Hz

Intressant nog kom två av ASO's medlemmar till mig i förra veckan. Ett par kommentarer var "Något tunnt och naket mellanregister...jag har hört varmare och fylligare röster!".

Vad göra?

To be continued...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/05/09 18:41:36
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/05/09 :  19:44:51  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Vad göra?
Ja, vad
quote:
To be continued...
Kunde inte sagt det bättre själv...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/09 :  21:03:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hmmm..Ser att jag inte ska stressa EA mer...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  09:32:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja vad göra! Vad retsam jag är!

Uppenbarligen visar tonkurvan att det är lite för mycket mellanregister medan diskanten är något för svag. Alltså bör vi dämpa mellanregistret något samtidigt som vi lyfter diskanten ett uns.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:02:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Toppen kring 640 Hz kan man få bort med ett notch-filter om det känns intressant. Annars kan man ju alltid använda sig av en Equalizer/rumskorrigerare men det är ju fusk. :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  11:08:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mangs: den peaken blir "något" behandlad i filtret men tillskrivs i viss utsträckning rummet.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:10:26  Show Profile Send mangs a Private Message
Jo, Jag vet att rummet spelar in en stor roll men om högtalarna skall stå där permanent så kanske man skall åtgärda det lite grand. Det är inte så kul att ha +5dB peakar i återgivningen.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:31:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
5db i rum är ju inte högtalarens fel...isf är det väl lättare att fixa till rummet lite mer, man kan ju inte konstruera en högtalare för ett enda rum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:54:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är en intressant balansgång att få högtalarna att prestera "rätt" vid lyssningsposition för ett bra musikrum. Att göra generella kompensationer för rum är helt OK medan specifika rumskorrigeringar (oftast) är av ondo.

Slutresultatet är viktigast. Jag klarar 250Hz och uppåt med rätt snäva toleranser för att vara i lyssningsposition.

Ikväll är det kunddemo så jag tror inte jag hinner med bilder och skrivningar ikväll...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/05/10 13:54:35
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/05/10 :  15:30:11  Show Profile Send gustav a Private Message
En puckel vid 640Hz är nog relaterad till baffelns utformning.
Dvs övergången till baffelstött område. I en symmetrisk baffel blir övergången mer abrupt. Svantes program rekommenderas f ö varmt om man vill studera baffelns inverkan!!!
Detta kan t ex undersökas genom att placera en masonitskiva (med hål för elementet i) framför högtalaren. Med denna "större baffel" bör eventuell puckel hamna lägre i frekvens.

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  15:47:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Svantes program är använt och utnyttjat (fast jag kommer på att jag inte skickat pengen till honom som jag lovat).

No offence, Gustaf, men har du läst igenom allt om EALS-3?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:41:10  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Ikväll är det kunddemo så jag tror inte jag hinner med bilder och skrivningar ikväll...
Det är rätt, bara håll oss på sträckbänken

Förresten, bra jobbat, ser fram emot fortsättningen

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/05/14 :  18:25:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hänger inte med mycket längre =( men lite =)

Men vad händer igentligen? för det blir väll bra?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000