Author |
Topic |
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 21:03:25
|
Jag har letat efter något billigt alternativ till volymkontroll tillsammans med Behringer DCX2496. Problemt är att jag vill köra cd digitalt till DXV2496 sedan använda mig utav någon slags volymkontroll och sist förstärkarna. Jag har letat på diyaudio.com och här men har inte riktigt hittat något bra och framförallt billigt alternativ. En 6 kanals pott från DACT skulle ju inte sitta fel men dessa är ju inte direkt gratis... Det är ju rätt många på detta forum som använder sig utav Behringers delningsfilter så jag antar att någon måste sitta inne på lösningen
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 12:38:05
|
Jo jag har sett på den. Använder du den själv? Hur låter den? Ett annat alternativ är väl Behringers linesplitter http://www.behringer.com/MX882/index.cfm?lang=ENG Men det skulle ju vara skönt med fjärr kontroll och slippa all julgransbelsysning |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 12:40:53
|
Va vaksam på ingångsimpedanser och krav på ingångssignalstyrkan när du tittar på denna typ av produkter. Dom är inte alltid förenliga med hemmahifi.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 12:57:22
|
Nej, använder den inte, inte än i alla fall. Funderar att sätta en sån efter mitt aktiva filter i framtiden. Då med en buffer efter varje kanal.
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 13:55:25
|
Danne72, MX882 är inget alternativ eftersom det är en splitter dvs 2 kanaler in och 6 ut. Vad smo behövs är 6 kanaler in och och 6 kanaler ut. |
|
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 15:07:53
|
Så den 6 kanaliga potten är det bästa alternativet? Är det någon som kör med den nu? |
|
|
Danne72
Member
88 Posts |
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/01 : 19:24:45
|
Är det ingen som använder denna? |
|
|
Michael
Member
110 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 15:26:28
|
Som jag tolkar specen så har MX882 en stereo volym för main out och separat level på 6 kanaler. Alltså ingen gemensam ratt för alla 6 kanalerna samtidigt och det var väl det som du ville ha.
Notera också att MX882 är specad till +21dBu max in nivå, medans DCX2496 ger +22dBu ut (om jag minns rätt). 1dB marginal åt fel håll!
//Michael |
|
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 01:20:28
|
Men vad kör ni som använder beringern med då? En så länga så har jag bara fått ett vettigt förslag! Är det ingen som kör med någonsorts volumkontroll från texasinstruments (hette den 231....)?
//Danne |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/06/03 : 14:49:29
|
Går det att komma åt spänningsreferensen till DACarna i 2496? /Martin |
|
|
Samppo
Member
89 Posts |
|
Danne72
Member
88 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 00:16:07
|
Tusen tack för svaret! Det är kul att höra från någon som verkligen testat någonting och är nöjd med detta. Hur tycket du att behringern fungar annars? Tror du även att den motordrivna potten: http://electronics.dantimax.dk/Accessories/10878406642.html Skulle funka hyffsat? Priset på denna var ju kelt klart attraktivt.
|
|
|
Samppo
Member
89 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 12:07:37
|
Lite svårt att säga hur Alps potentiometer fungerar då jag ej har egna erfarenheter om just denna modell. Har dock för mig att nån i det här forumet testat den och klagade på kanalbalansen.
Men som sagt, kan varmt rekommendera Thels potentiometer
Om resten av bygget, skriver av mig lite ;)
Lådan till försteget beställde jag via www.audiokit.it, modell GX 343. Nästan i minsta laget, men på baksida fick jag rum för precis 13 par RCA kontakter. Beställde samtidigt en ingångsväljare från Elma. Billigt och bra betjäning!
Om man är på låg budget och vill ha för priset bra rca-kontakter så rekommenderar jag biltemas helmetall med guldplätering. Köpte nämligen själv hälften från ett annat komponentföretag och jämför man dom två vinner biltemas helt klart, fastän dom kosta lika mycket. Det behövs ju en del kontakter i steget, speciellt om man har flera signalkällor.
I mitt försteg gjordes då även en ingångsväljare separat från volymkontrollen, smidigt så behöver man ej koppla om kablar då man byter signalkälla.
Kablaget i försteget är nåt dubbelisolerat, ganska tjockt skal på kabeln, kommer tyvärr ej ihåg vad det heter, men kostade inte mycket. Det var en bekant på en radio-tv servicefirma som lödde ihop det hela.
Signalkablarna är från Cordial "Fair Line" www.cordial-gmbh.de . Dom finns både rca-rca och rca-xlr. Har fungerat problemfritt och utan störningar.
Allt tillsammans blev försteget att kosta ca. 200 euro, sen signalkablarna mellan DCX, försteg, slutstegen och några RCA-RCA blev sammanlagt nästan 100 euro.
Behringern har jag varit nöjd med, lätt att använda då man provat sig fram ett tag. Det enda jag kan riktigt klaga på är displayen som har dålig upplösning. Men bra för priset speciellt då prisena kommit kraftigt ner den senaste tiden. En laptop är ett stort plus, enkelt att prova olika inställningar direkt från lyssningsstolen och så har man bättre koll på hela menysystemet på en större ruta.
|
|
|
|
Topic |
|