HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behringer och volymkontroll.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:03:25  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jag har letat efter något billigt alternativ till volymkontroll tillsammans med Behringer DCX2496. Problemt är att jag vill köra cd digitalt till DXV2496 sedan använda mig utav någon slags volymkontroll och sist förstärkarna. Jag har letat på diyaudio.com och här men har inte riktigt hittat något bra och framförallt billigt alternativ. En 6 kanals pott från DACT skulle ju inte sitta fel men dessa är ju inte direkt gratis...
Det är ju rätt många på detta forum som använder sig utav Behringers delningsfilter så jag antar att någon måste sitta inne på lösningen

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/31 :  05:49:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
http://electronics.dantimax.dk/Accessories/10878406642.html

Potten längst ner är en 6 kanals med möjlighet till fjärrstyrning mha externt styrkort. Billig är den också 35 euro.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:38:05  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jo jag har sett på den. Använder du den själv? Hur låter den? Ett annat alternativ är väl Behringers linesplitter http://www.behringer.com/MX882/index.cfm?lang=ENG
Men det skulle ju vara skönt med fjärr kontroll och slippa all julgransbelsysning
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:40:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Va vaksam på ingångsimpedanser och krav på ingångssignalstyrkan när du tittar på denna typ av produkter. Dom är inte alltid förenliga med hemmahifi.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:57:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Nej, använder den inte, inte än i alla fall. Funderar att sätta en sån efter mitt aktiva filter i framtiden. Då med en buffer efter varje kanal.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:55:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Danne72, MX882 är inget alternativ eftersom det är en splitter dvs 2 kanaler in och 6 ut. Vad smo behövs är 6 kanaler in och och 6 kanaler ut.
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:07:53  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Så den 6 kanaliga potten är det bästa alternativet? Är det någon som kör med den nu?
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:25:06  Show Profile Send Danne72 a Private Message
I specs sheet så står det att MX882 har 6 kanaler in 6 ut stämmer inte detta? http://www.behringerdownload.de/MX882/MX882_B_Specs.pdf
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/06/01 :  19:24:45  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Är det ingen som använder denna?
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:26:28  Show Profile Send Michael a Private Message
Som jag tolkar specen så har MX882 en stereo volym för main out och separat level på 6 kanaler. Alltså ingen gemensam ratt för alla 6 kanalerna samtidigt och det var väl det som du ville ha.

Notera också att MX882 är specad till +21dBu max in nivå, medans DCX2496 ger +22dBu ut (om jag minns rätt). 1dB marginal åt fel håll!

//Michael
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/06/03 :  01:20:28  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Men vad kör ni som använder beringern med då?
En så länga så har jag bara fått ett vettigt förslag!
Är det ingen som kör med någonsorts volumkontroll från texasinstruments (hette den 231....)?

//Danne
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:49:29  Show Profile Send Martin N a Private Message
Går det att komma åt spänningsreferensen till DACarna i 2496?
/Martin
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/04 :  22:21:09  Show Profile Send Samppo a Private Message
Danne72: Jag kör med en 6-kanals Thel potentiometer i ett passivt försteg mellan DCX:n och slutstegen. Kanalbalansen och ljudet är bra i mina öron!

Det är den blåa som kostar 52 euro:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2005/06/05 :  00:16:07  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Tusen tack för svaret!
Det är kul att höra från någon som verkligen testat någonting och är nöjd med detta.
Hur tycket du att behringern fungar annars?
Tror du även att den motordrivna potten: http://electronics.dantimax.dk/Accessories/10878406642.html
Skulle funka hyffsat?
Priset på denna var ju kelt klart attraktivt.
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2005/06/05 :  12:07:37  Show Profile Send Samppo a Private Message
Lite svårt att säga hur Alps potentiometer fungerar då jag ej har egna erfarenheter om just denna modell. Har dock för mig att nån i det här forumet testat den och klagade på kanalbalansen.

Men som sagt, kan varmt rekommendera Thels potentiometer

Om resten av bygget, skriver av mig lite ;)

Lådan till försteget beställde jag via www.audiokit.it, modell GX 343. Nästan i minsta laget, men på baksida fick jag rum för precis 13 par RCA kontakter. Beställde samtidigt en ingångsväljare från Elma. Billigt och bra betjäning!

Om man är på låg budget och vill ha för priset bra rca-kontakter så rekommenderar jag biltemas helmetall med guldplätering. Köpte nämligen själv hälften från ett annat komponentföretag och jämför man dom två vinner biltemas helt klart, fastän dom kosta lika mycket. Det behövs ju en del kontakter i steget, speciellt om man har flera signalkällor.

I mitt försteg gjordes då även en ingångsväljare separat från volymkontrollen, smidigt så behöver man ej koppla om kablar då man byter signalkälla.

Kablaget i försteget är nåt dubbelisolerat, ganska tjockt skal på kabeln, kommer tyvärr ej ihåg vad det heter, men kostade inte mycket. Det var en bekant på en radio-tv servicefirma som lödde ihop det hela.

Signalkablarna är från Cordial "Fair Line" www.cordial-gmbh.de . Dom finns både rca-rca och rca-xlr. Har fungerat problemfritt och utan störningar.

Allt tillsammans blev försteget att kosta ca. 200 euro, sen signalkablarna mellan DCX, försteg, slutstegen och några RCA-RCA blev sammanlagt nästan 100 euro.

Behringern har jag varit nöjd med, lätt att använda då man provat sig fram ett tag. Det enda jag kan riktigt klaga på är displayen som har dålig upplösning. Men bra för priset speciellt då prisena kommit kraftigt ner den senaste tiden.
En laptop är ett stort plus, enkelt att prova olika inställningar direkt från lyssningsstolen och så har man bättre koll på hela menysystemet på en större ruta.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000