HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Veritas 2.4i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/06 :  20:50:14  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Efter många lovord i flertalet hifi-tidningar så måste jag faktiskt öppna truten och säga ett och annat sanningens ord om dessa som eventuella konsumenter bör få veta.

1: Förkromningen har släppt i talspolegapet med resultatet haveri. (gäller fler modeller från energy också tyvärr)

2: I flertalet hifiblaskor har det nämts hardwirefilter med ypperlig komponentkvalitet vilket har visat sig ren bullshit. bifogar en bild på basfiltret som visar en annan sanning. filtret kostar 8000:- som reservdel för kund, Jisses

Sen att dom låter helt ok så länge dom funkar är en annan sak.


Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/05/06 :  20:58:45  Show Profile
I mitt jobb som väktare så är jag ibland på ett elektronikföretag som lagar det mesta.
Ligger ett antal Veritas 2.4i som är trasiga... så det verkar ju inte vara toppklass på sakerna direkt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:02:25  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Inte direkt, dom kostar ju dessutom en hel del.
Förmodar att du sett en hel del trasiga energy-produkter som väktare.

Edited by - fidelityn on 2005/05/06 21:11:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/07 :  01:13:10  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Förkromningen har släppt i talspolegapet med resultatet haveri.
Vad jag vet, så gäller det 2.4, på 2.4i så är basarna förbättrade

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/07 :  02:04:12  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Som jag angav i min topic så gäller det just i-modellen jag pratar om.
Men även tidigare modeller av detta detta skräp till märke visar upp detta problem.
kan i värsta fall visa upp drygt 10-talet med bildbevis om så skulle behövas.
No offence men tycker du inte själv att konsumenten har rätt att veta vad det är han köper. Förrutom att det är rent skräp och till ockerpris så är det ju upp tiil var och en att köpa en engångsvara som detta tycks vara. Livslängden påminner om en fralla du köper på konsum.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/07 :  02:33:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Visst har konsumenten rätt att veta! Men att de är skräp och till ockerpriser håller jag inte med om riktigt, då de låter otroligt bra.

Men om det är nu som du säger så skulle det vara intressant att få veta varifrån har du fått faktan om att alla Veritas högtalarna är undermåliga kvalitetsmässigt och bara går sönder?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/07 :  03:42:09  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Faktan består i att nära bekant jobbar inom service inom detta område och har visat mig kalla fakta om detta skräp. Ska ordna fram bildbevis vad det gäller kromavsläpningen före och efter det skett om det duger som förklaring för dig.

Förövrigt så gäller det inte alla modeller som du skriver utan ett flertal av detta märkes modeller för att vara korrekt.

Är du återförsäljare som tar illa upp eller ?????
Eller har du ett par själv och inte tål sanningen?????
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/07 :  03:58:03  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är du återförsäljare som tar illa upp eller ?????
Eller har du ett par själv och inte tål sanningen
Nej du, jag bara tycker att man ska ha tort på fötterna innan man kommer med sådana här grova saker. Och om detta stämmer så är det tragiskt, synd om dem som har gått och köpt denna högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/07 :  04:06:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Fidelityn,

konsumentupplysning är väldigt bra när den görs så att man får en komplett bild. Det får man tyvärr sällan när man sitter lite så här på läktaren som man gör på internet. Här vrukar iaf jag utgå ifrån att man bara får småbitar av helheten.

Att tillverkare ,inom den produktnischen som vi tycker är så rolig, ibland får problem är inte bra men det händer. Det viktiga när det händer är att tillverkarna och återförsäljarna hanterar den uppkomna situationen med sina kunder på ett bra sätt så att de får lida så lite som möjligt och kan fortsätta vara nöjda med servicen och produkten.

Det du nämner är allvarliga brister. Magnetgapet där talspolen löper är högtalarens hjärta, klart man vill att det skall var bra utfört och fritt från defekter! Men ännu allvarligare vore det om företaget och/eller återförsäljarna vars produkter nu är drabbade nonchalerade problemen.
Av det du skriver så verkar det som om problemen tas på allvar så vi får verkligen hoppas att problemet löses för de drabbade ägarna. Undertiden kan vi inte annat än beklaga, känna medkänsla och inte spä på så att saken blir värre för de drabbade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  09:55:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det här med i förhållandevis billiga högtalare som låter kanon men går sönder känner jag igen.
Jag pratade för ett par år sen med en som jag anser guru på högtalare, som nu dessvärre är avliden. Han visade mig ett mellanregister element får en VR-4:a där den minst sagt usla koatningen släppt i princip helt. Han sa att problemet var vanligt på de högtalarna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/07 :  10:01:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså ganska grov generaliserande? allt är ju beroende på hur många talare man säljer? kolla bara på bil tillverkarna hur många bilar dom kallar tillbaxs...jag känner då ingen som behövt lämna tillbaxs bilen även fast det är hemskt många bilar det rör sig om...

men samtidigt är det ju bra att veta om....

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/05/08 :  18:51:00  Show Profile Send geldis a Private Message
Då får man väl passa på och njuta av det fina ljudet, fram till dessa "skräphögtalare" med säkerhet, går sönder.

mvh

geldis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/08 :  19:18:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm, har ett par Energy Connoisseur C-4 som säkert är 10 år gamla och fortfarande är hela.
Så alla modeller eller exemplar av Energy's högtalare går inte sönder...

Däremot kanske vissa saker i byggkvaliteten inte är absolut 100% men man får ju lite vad man betalar för. Tycker de är bra för vad de kostade när de var nya (runt 9 kkr). Jag är medveten om att den här tråden huvudsakligen handlar om Veritas som är betydligt dyrare men tyckte jag kunde ge lite perspektiv på det hela iaf.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/05/08 19:20:05
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/05/08 :  21:44:35  Show Profile Send snare2 a Private Message
Energy/Mirage.... samma skit??

Veritas 2.4i är ju i samma klass som Mirage OM-5 (samma pris) & samma tilverkare.

Har man köpt ett par på El-giganten & med 5års trygghetsförsäkring så behöver man ju inte bry sig...för vem har hifi prylar mer än 5år när bytar tarmen vill ha sitt?.

Jag håller nog med Haakan i ovanstående inlägg med bilar, som sagt allt kan gå sönder.
Se bara på Jaguar, en mycket trevlig bil, dyr att köpa, dyra att äga, kvalitet?? njaa, men helt jä%¤#!)a underbar att åka i & att köra, och då bortser man från e.v kostnader.

Titta bara på tex förstärkare & cd av ett visst känt svenskt märke som ska vara så bra & som många har köpt & nästan alla av dessa konsumenter som köpt dessa produkter har mer eller mindre problem av olika slag.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:48:27  Show Profile Send Slupen a Private Message
jag har länge klurat på det här högtalarna men har förstått att det varit lite problem med kvaliten och nu har man det bekräftat...

Fast ni som nu har den, Låter den verkligen i klass med riktigt dyra högtalare som testat i HM?


Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/05/20 :  22:23:33  Show Profile Send Lomen a Private Message
Jag har nyligen bytt ut mina Nautilus 802 till Energy Veritas. Energyn låter bättre än 802orna, iallafall i mitt vardagsrum. Har även också haft bla. Dynaudio 3,4s och Monitor Audio GR60 som jag tycker låter mycket bra i sinA prisklasser, men dom har absolut inte en chans mot Veritas. Så om man bortser ifrån kvaliten som det pratas om här så är Veritas en OTROLIGT prisvärd högtalare. En annan mycket possetiv sak med dom är att dom kräver inget monsterslutsteg för att låta så bra som dom gör. Jag tror att om fler skulle ha haft möjlighet att lyssna på dessa hos någon seriös handlare(ej elgiganten) så skulle det antagligen drälla av folk här på forumet med Veritas hemma. Jag kan bara rekomendera er att lyssna på dessa, jag blev helt såld.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802

Edited by - Lomen on 2005/05/20 22:27:03
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/05/21 :  11:38:06  Show Profile Send dali a Private Message
Lomen, du får nog uppdatera din signatur ... B&W var väl borta ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2005/05/21 :  13:26:51  Show Profile Send andreas s a Private Message
"Fast ni som nu har den, Låter den verkligen i klass med riktigt dyra högtalare som testat i HM?"

Nej, inte i mitt vardagsrum på ca 25kvm. Där spelar nu ett par JM Lab 927be. Skillnaden är enorm! Diskanten är i en helt annan klass, basen fastare, muskulösare. Samt är 927:orna en mycket snabbare och roligare högtalare.

(Mina Veritas har också varit inne på lagning, trasigt delningsfilter).

Mvh
Andreas
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/05/21 :  18:18:47  Show Profile Send Slupen a Private Message
Ok, det är ju intressant att veta.. Kan vara ett lite riskabelt beg köp då..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:19:44  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Haakan: Att biltillverkarna kallar tillbaka bilarna då det finns grava fel är ju bra. Det gjorde dock inte Energy, dom valde att skylla på kundens handhavande och givetvis fick denne stå för hela kalaset. Nu har dock Energy ändrat ståndpunkt efter att det visats bevis på kromavsläppningen, felet har numer erkänts och ska inte bekostas av kunden längre.

ztenlund: Givetvis gäller det inte alla modeller, ej heller alla veritas 2.4i heller för den delen. Men ett vanligt förekommande fel har det varit som nu har uppmärksammats och skall åtgärdas.

snare2: Mirage har inte haft samma höga felprocent vad jag vet iaf.
Garantin gäller inte brända talspolar normalt, vilket blir resultatet när kromflagor ramlar ner talspolegapet. Nu har kunden en chans till upprättelse när detta fabrikationsfel blivit känt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:41:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Fast ni som nu har den, Låter den verkligen i klass med riktigt dyra högtalare som testat i HM?

Jag har inte dem, men i onsdags hade vi en provlyssning av 2.4i med Vincent CD9 (tror jag det var) och mitt förstärkeri. De här högtalarna låter faktiskt homogent och bra i mitt tycke. Vi får väl hoppas att eventuella kvalitetsproblem hanteras på ett seriöst sätt. Ägaren var mycket nöjd i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:46:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja denna tråd är verkligen lustig, med lustiga inlägg också. Varför starta en tråd och bara ösa galla över en produkt, som om den var totalt värdelös, när den egentligen är ruskigt prisvärd.......varför? Dessa högtalare låter betydligt bättre än vad prislappen på dem säger och det hör inte till vanligheterna idag.Jag rekomenderar verkligen att lyssna på dessa om man är uppe på denna nivå prismässigt när man ska köpa nytt. Och att sedan skriva att de är enormt sämre än JM Lab 927be på allt Ja det handlar nog mer om att personlig ljudsmak i detta fall, en del dyrkar JMLabs diskantrika ljud med slank bas och ingen kropp för så låter de lite bättre serierna ifrån detta märke. Och det är ju inget konstigt att handlare som har JMLab rekomenderar varmare/fylligare elektronik till dessa högtalare, annars så lär man bli lyssningstrött på mindre än 10 sekunder

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/05/22 00:07:32
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:28:43  Show Profile Send fidelityn a Private Message
FBK: Jag startade denna tråd pga att energy inte tog sitt ansvar gällande fabrikationsfel utan lät konsumenten stå för kostnaden när högtalarna gick sönder. Tycker du verkligen själv att deras hanterande av reklamationer är korrekt?
Jag tyckte inte det iaf när det sas att det var handhavandefel av kunden! Därav mitt ösande av galla som du själv uttryckte det.
Tyckte det var befogat och har också givit önskat resultat i och med att kunder blivit informerade om problemet samt att energy tagit till sig kritiken och ska göra något åt problemet.

Sen om någon tycker JM-lab är bättre så är dom väl det i dennes öron och Energy är bättre i dina öron men det var ju inte det tråden handlade om.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/05/22 :  03:12:10  Show Profile Send Lomen a Private Message
Andreas S skrev: Diskanten är i en helt annan klass, basen fastare, muskulösare.

Att diskanten på JM Lab är i en annan klass kontra Veritas är ju till de sistnämdas fördel då Jm Lab har det mest kliniska, analytiska och tråkiga ljud jag hört på en "high-end" högtelare, har ju långt ifrån samma fylliga och engagerande ljudkaraktär som Energy Veritas och tex. B&W Nautilus. Jm Lab´s bas kan nog upplevas som fastare men det är nog mer pga. avsaknaden av bas (djupbas), basen är knappast snabbare och muskulösare. Mitt vardagsrum är på ca. 45kvm och det fyller Veritas ut med en otrolig dynamik och kraftfull bas.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2005/05/22 :  07:30:36  Show Profile Send andreas s a Private Message
"Att diskanten på JM Lab är i en annan klass kontra Veritas är ju till de sistnämdas fördel då Jm Lab har det mest kliniska, analytiska och tråkiga ljud jag hört på en "high-end" högtelare, har ju långt ifrån samma fylliga och engagerande ljudkaraktär som Energy Veritas och tex. B&W Nautilus. Jm Lab´s bas kan nog upplevas som fastare men det är nog mer pga. avsaknaden av bas (djupbas), basen är knappast snabbare och muskulösare. Mitt vardagsrum är på ca. 45kvm och det fyller Veritas ut med en otrolig dynamik och kraftfull bas."

Jag skrev vad som var skillnaden i mitt lyssningsrum på ca 25kvm. Har du jämfört dom här högtalarna i ditt lyssningsrum?
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/05/22 :  10:43:18  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag tycker det är tråkigt att gå in och "dissa" en produkt som har skett i denna tråd. Vi som har Energy Veritas 2.4i vet ju att den i de flesta fall låter fantastiskt bra. Sedan visar det sig att det är FÖRETAGET Energy som fidelity är förbannad på. Detta med rätt om företaget inte tar sitt ansvar för fabrikationsfel naturligtvis. Jag har skrivit till Agon som är scandinavisk agent för att få klarläggande om tidigare problem är lösta och om företaget tar ansvar för de produkter som redan finns ute, men tyvärr, de har de inte behagat svara.
Vi som har hållt på HiFi ett tag vet att det inte är unikt med produkter som inte håller vad som förväntas av dem. Ofta får man höra vid mark 2 lanseringen av en produkt, vad som igentligen inte var bra på ursprungsmodellen. Vissa ändrar i löpande produktion under stort hysch-hysch eller så försvinner modellen förvånansvärt snabbt, trots att den nyss var så jäkla bra....
När jag köpte mina Energy Veritas 2.4 var det just "i" modellen då man hävdade att tidigare problem med högtalarna var lösta med denna modell. Får hoppas att det är så.
mvh


geldis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000