HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eton+T&P+Eton
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/08 :  12:22:00  Show Profile Send Guru a Private Message
Asto: Japp gärna det...bara du kommer hem från vårt grannland så kommer jag över till storstan :)

Edit: Nån som har förslag på ytbehandling ?

Mvh

Edited by - Guru on 2005/05/09 01:38:09
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:43:25  Show Profile Send Guru a Private Message
Har lämnat högtalarna till Asto idag för mätning, fick lite smakprov på hur man mäter och resultaten för elementen var ju minst sagt förvirrande för en nybörjare.


Edit: Nu har det droppat in lite mätningar så ös på med kommentarer kring dessa :)

Liten bild på mätlabbet ;)



T&P C92 mellanregister:


Er4'an diskant


Eton 12"

Edited by - Guru on 2005/05/23 13:06:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/23 :  10:43:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldans fint!!!!!!!! Väntar med spänning på lyssningsintryck.

I valet mellan aktiv och passiv delning vill jag bara inflika:http://sound.westhost.com/bi-amp.htm.
Snälla! Smutsa inte ned så fina element och lådor med passiva filter!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  10:53:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
I valet mellan aktiv och passiv delning vill jag bara inflika:http://sound.westhost.com/bi-amp.htm.
Snälla! Smutsa inte ned så fina element och lådor med passiva filter!
Kunde inte sagt det bättre själv...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:13:25  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Givetvis ska du dela aktivt! Ska bli intressant att se hur projektet fortskrider, du har ju valt väldigt fina råvaror..


PS. Hehe, känner igen mätningarna på ER4 & C92 så väl! DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  08:55:03  Show Profile Send Guru a Private Message
Håller på att kika lite på passivt filter, här kommer ett första utkast från Asto...Kommentarer ??


C92+Er4 utsläckning




C92+ER4

Edited by - Guru on 2005/05/31 09:08:30
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  08:59:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
x


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/05/31 19:58:55
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:03:23  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Då rekommenderar jag:
Engelholm Audio - Delo aktivt (stereo) delningsfilter


Aktiva filter ska naturligtvis också testas, finns några som jag är sugen på bla. EA's Delo,Lcaudio,Sentec,Behringer samt några hembyggen :)

EA: Hur ser det passiva filtret ut ?

Edited by - Guru on 2005/05/31 09:03:48
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:28:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
EA: Hur ser det passiva filtret ut ?
Vad menar du?

Ps: ett par av dom filter du räknar upp har inte samma höga branthet som Delo.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:30:04  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
EA: Hur ser det passiva filtret ut ?
Vad menar du?


Va bara ute efter lite kommentarer kring mätningarna samt tänkta filtren :)


quote:
Ps: ett par av dom filter du räknar upp har inte samma höga branthet som Delo.


Nepp...ska dock testa för att se hur det funkar :)

Edited by - Guru on 2005/05/31 09:31:12
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:33:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dina tänkta filter ovan är för flacka!

Kommer ge den typiska Thiel & Partner "skirheten" som till slut bara är jobbig eller får dig att leta dyra kablar, edyl. ER4'an skall inte delas så lågt, så flackt. Stigande dist straxt under 2kHz.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  09:49:21  Show Profile Send Guru a Private Message
Ea: Strålande precis sånt man behöver veta, tack :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  10:09:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tillåter mig också tro att tonkurvan är rätt bra, sånär som på att C92 behöver lite baffelkorrigering. Så samma sak, fast lite lägre, tonalt sett.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:11:05  Show Profile Send secanbj a Private Message
hur kommer det sig att så många påstår att passiva filter är sämre an aktiva?

/Anders
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:23:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Motfråga:
Vilka komponentvärden behöver du för att realisera ett 5'e ordningens filter (tillbaselementet, dvs ett LP filter) med delningsfrekvens på 80Hz?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:03:01  Show Profile Send Guru a Private Message
Är det någon som har lust o hjälpa simulera så kan jag skicka mätfilerna :)


EA: Om jag nu skulle testa en Delo så delar den ju bara basen...problemen kvarstår ju fortfarande mellan c92 och Er4...

Mvh

Edited by - Guru on 2005/05/31 15:08:14
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:10:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja hellre bara C92/ER4 än Eton-12/C92/ER4!

Ingen som plockat fram ett 5'e ordningens passivt filter för 80Hz än?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:14:18  Show Profile Send fidelityn a Private Message
EA: Tror jag låter bli, blir väl både dyrare och sämre än aktivt.
Sorry för ot i tråden.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:21:22  Show Profile Send Guru a Private Message
Fördelen med passiva är väl att man kan göra sugkretsar och baffelkompensering ? Så en kombination av aktivt och passivt borde väl vara en bra kombo ?

Fidelityn: Helt ok OT det är ju iallafall samma ämne :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  15:36:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Okej - för ett 3'e ordningens filter LP får jag:
L1 8 mH
L2 11 mH
C1 352uF

Ett 5'e ordningensfilter har två komponenter till (samt mindre justeringar av dessa 3 värden). Nån som vill kolla priser på dessa komponenter? Nån som kollar serieresistansen för en 11 mH-spole?

Guru: man kan göra det i aktiva filter också, fast det ökar ju komplexiteten en del - såklart. Som jag ser det behövs inte nån kombination av aktiva och passiva vad gäller just delningen 80 Hz om man använder Delo. Eventuellt kan man använda impedanskompensering för basen, mest för att slutsteget skall få en renare mer resestiv last...
Baffelkorrigeringen tillhör filtret för C92/ER4.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:28:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Guru, inte bara kan man göra det i ett aktivt filter, du får dessutom en mycket mer exakt sugkrets/baffelkompensering som ej är beroende av impedansen hos lasten. Och även om komplexiteten ökar så gör den ju det i ett passivt filter också, där komponenterna dessutom är betydligt dyrare! Jag kan inte göra annat än att varmt rekommendera aktiva filter..

MVH Martin

PS. Ett passivt filter går inte att realisera vid 80Hz, impedansen varierar för mycket & förlusterna i komponenterna blir för stora. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/05/31 16:30:09
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:38:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klart det går men det är otroligt bökigt och för med sig en massa problem och fel. Men visst går det. Det var det jag ville visa.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:44:16  Show Profile Send Guru a Private Message
Nu snackar vi ju 80Hz....dock så vet jag inte ännu vart jag ska lägga delningen mellan 12'an och C92 så det är ju inte helt otroligt att det skulle funka med passivt iallafall :)

Tycker basen mäter fint rätt högt upp i frekvens ;)

Men som sagt jag ska prova aktivt mellan bas/mellanregister ;)

Edited by - Guru on 2005/05/31 16:45:28
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:49:49  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
...det är otroligt bökigt och för med sig en massa problem och fel...


I min värld betyder det - Icke möjligt att realisera!

Amplituden skulle variera så mycket pga. de stora förändringarna i impedansen runt resonansfrekvensen att det skulle krävas ytterligare komponenter för att jämna ut antingen impedansen eller amplituden & dessa skulle bli sjukt stora & hela filtret skulle bli väldigt komplext = icke möjligt att realisera i praktiken.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:54:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har realiserat det för Quadro, om än att jag delar något högre än 80 Hz...men jag har alltjämt hanterat impedanstoppen (den högsta på 63Hz) då den påverkade klart hörbart. Så realiserbart är det och komponenterna finns. Däremot kan man med goda argument välja bort det som lösning - något jag rekommenderar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000