HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vad skall jag driva basen med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/03/19 :  14:30:00  Show Profile Send Ante_C a Private Message
Frågan passar säkert bättre här verkar det som på de svar jag fått hitills.

Jag går i funderingar om att bygga två dipol basar med 4 sls12or i varje. men har än så länge inte inhandlat något. frågan är vad man skall driva dem med. hur mycket kraft behövs funderar på något typ någon ice modul men behövs det verkeligen? kommer jag behöva någon form av aktiv rumskorriskering med? kom med förslag

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/19 :  15:50:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du måste ha dipolkompensering.
Rumskorregering behöver du kanske om du inte har ordnat med rummet något.
Jag tycker dock att dipolerna låter (mot alla andra högtalare som spelar bas) bra även utan rumskorregeringen.

Ju fler element du har desto mindre effekt behöver du. Jag driver mina med 125 W / 8 Ohm (ICEpower 250A-moduler)
Har testat med en Gainclone lite snabbt också. Tycker nog ICEen låter bättre. Men kan göra lite mer omfattande tester om du önskar.
Vart bor du? Det finns kanske någon i närheten med dylika basar som du kan få höra med likte olika drivning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/03/20 :  09:36:05  Show Profile Send Ante_C a Private Message
ingen aning. jag bor i ronneby
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:18:23  Show Profile Send Nicks a Private Message
Linkwitz sida är informativ. Har för mig att han påstår att 60w per bas räcker länge!

Hihi. :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:37:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ante_C, då har du inte så långt till Kristianstad, kolla med U1.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/20 :  14:19:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jag skulle vilja rekomendera ett pa slutsteg från QSC ur deras PLX serie model 2402, jag använder själv dessa och upplever dem som mkt trevliga med bra kontroll.

De är tyvärr fläktkylda men detta går enkelt at komma förbi och det funkar bra så länge man inte laster ner dem för lågt och eller kör dem särskilt hårt (jag driver för tillfället ett par 218 lådor med ett sådant steg utan fläktar och det funkar bra.

De kostar en slant, ca 10kkr, och de har rätt gott om effekt om man så önskar, upp till 1200 W/ch i 2Ohm.

En något ovanlig rekomendation kanske, men jag tror de skulle funka finfint i detta sammanhang.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/03/20 :  14:35:13  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag håller med martinsson antingen Qsc plx eller crown k2 som är fläktlöst.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Ante_C
Starting Member

28 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:27:19  Show Profile Send Ante_C a Private Message
kollade lite på u1 anläggnig det är något i den stilen jag tängt mig så jag får nog ta och höra avmig till honom
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:33:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett K2 kanske skulle passa bättre i det här fallet när jag tänker efter matsj, detta för att du då inte behöver modifierna steget på något sätt, bra förslag matsj.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/03/21 :  14:33:29  Show Profile Send matsj a Private Message
Herr Linkwitz rekomenderar Alesis Ra steg tror det var Ra300.
De kostar inga stora pengar 1700:- i tyskland på t,ex Thomann.
De är fläktfria o vill man ha mer effekt finns ra500.
Behringer har en kopia A500.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:54:38  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Är inte sls fel typ av bas i en öppen konstruktion. Den är ju gjort för att funka bra med en sluten lådvolym som bromsar konrörelsen. I detta fall är det ju tvärtom. Absolut ingeting som bromsar konrörelsen!
Tror Xls passar bättre efterom den passar basrefelex som ju bromsar konrörelsen mindre än slutna låtor.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:58:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror monstersteg är fel väg att gå för dipolbasar. För man ska ha i åtanke att det inte kommer gå i många watt innan elementen börjar bottna. Jag skulle personligen gå på steg med lägre effekt och/eller som är billigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000