HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor ang. mosen + basunderdel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/06 :  01:25:09  Show Profile Send toz a Private Message
Hej, jag är nykomling här i forumet och jag har några frågor kring högtalaren mosen. Jag är på väg att bygga en 3vägare med mosens mellan+diskan som grund, kompletterad med en basdel.
Delning mellan basdelen och "mosendelen" kommer att göras aktivt.
Har sökt en del i detta forum och samlat ihop en del fakta om mosen men jag har en del frågtecken kvar, rätta mig gärna om detta inte är korrekt:

Filtret är 1:a ordningens till både bas och diskant.
Till basen (Seas T14RCY) så skall det vara en drossel på 0.68mH
,diskanten (vifa D25AG-35-06) skall ha en kondensator på 4.7uF samt ett mostånd på 3,5-4 Ohm i serie, om motståndet skall sitta före eller efter kondensatorn har jag dock inte klurat ut men jag antar att det är före kondensatorn, sett från förstärkarens sida.
Lådvolymen skall vara 7 liter och avstämningen ligger runt 65Hz.

Jag planerar alltså att bygga en fullregisterhögtalare som skall ha ganska smal baffel och en sidomonterad bas, därför så vill jag gärna dela ganska lågt mellan bas och mellanregister kanske runt 100Hz. Om jag behåller basreflexlådan på 7 liter så faller den med 24db p/okt efter 65 hz, om jag förstått det hela rätt. Betyder detta att om jag skall dela mitt baselement vid 65Hz och 24db/oktav så bör jag inte ha något höpassfilter till mellanregistret för att få en jämn frekvensgång?
Summan av ett HP+LP filter blir ju endast rak om elementen har rak frekvensgång minst en oktav över/under delningsfrekvensen, om jag inte minns fel. Om jag vill avlasta mellanregistret från bas så bör jag allså dela vid tex. 130Hz med 24dB HP+LP för att vara säker på att summan av utsignalen från elementen ger en rak frekvensgång.
Är det nån som håller med mig eller är jag ute och cyklaar.
Kanske är det bättre att sätta elementet i en sluten låda eftersom de faller 12db/oktav och i så fall dela 12db/okt HP + 24 db/okt LP.

Kom med synpunkter och förslag, hur som helst imorgon så sätter jag sågen i spånskivan och bygger en första provisorisk låda till alltihopa, filter och delningsfrekvens kan man ju alltid pyssla med efterhand.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:36:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Betyder detta att om jag skall dela mitt baselement vid 65Hz och 24db/oktav så bör jag inte ha något höpassfilter till mellanregistret för att få en jämn frekvensgång?
Summan av ett HP+LP filter blir ju endast rak om elementen har rak frekvensgång minst en oktav över/under delningsfrekvensen, om jag inte minns fel. Om jag vill avlasta mellanregistret från bas så bör jag allså dela vid tex. 130Hz med 24dB HP+LP för att vara säker på att summan av utsignalen från elementen ger en rak frekvensgång. Är det nån som håller med mig eller är jag ute och cyklaar.
Hejsan,

Nejdå - du har mycket rätt i det du skriver och teorierna verkar stämma (läste bara hastigt). Däremot rekommenderar jag INTE att INTE filtrera "toppen" (dvs mellanregistret). Varför skulle man inte använda delningsfinessen här? Mellan diskant och mellanregister är det ju självklart...men i basområdet frågar man? Märkligt!

Nej, ett riktigt aktivt filter som delar runt 100Hz, relativt brant.

Om du håller ut 1½ vecka så kommer saker och ting klarna...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/08 :  00:30:57  Show Profile Send toz a Private Message
Ok, bra att få feedback från kunniga personer om sina funderingar. Idag har jag sågat ut alla delar till lådan och fräst ner elementen,
fråste på fri hand men det belv rätt ok, skall föröka få med kameran i morgon kanske. Innan jag limmar ihop den så måste jag bestämma mig vilken volym mellanregistret skall ha.
Det är alltså en "Seas T14RCY" som skall spela från cirka 100Hz och uppåt. Jag provade att simulera bas-frekvensgången i en sluten låda från ca 2 liter och uppåt, men hur jag än bär mig åt så får jag en -3db punkt på runt 150 hz som lägst, så jag får nog lov att dela där omkring. Basen i min trevägskonstruktion kommer att vara sidomonterad, så jag hade nog tänkt mig att dela vid max 200Hz och med 24db/okt.
Funderar på att anpassa HP-filtret, som alltså blir aktivt, så att HP delningsfrekvensen sammanfaller med lådans -3 eller -6db punkt.
Om jag använder ett 2:a ordningens HP filter vid 150hz + att frekvensgången från elementer i den slutna lådan gör att kurvan faller med 2:a ordningen så borde jag få en respons som motsvarar ett 4:e orningens HP-filter. Detta kombinerat med ett 4:e ordningens LP filter kanske kan ge en jämn frekvensgång. Hur det blir med fasen vet jag inte.


quote:
Om du håller ut 1½ vecka så kommer saker och ting klarna...


?? Hänger inte med på vad du menar men jag vet väl om 1½ vecka

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/08 :  00:35:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
fräste på frihand


huh? då e man inte lite vass med fräsen...utan centrumpinne åker den runt som en lös*** juh

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/08 :  11:28:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
toz: jag har nått på gång som beräknas vara klart innom nån vecka, eller två. Du lär se vad det är...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/08 :  22:04:51  Show Profile Send toz a Private Message
quote:
toz: jag har nått på gång som beräknas vara klart innom nån vecka, eller två. Du lär se vad det är...


Väntar med spänning, få se hur långt jsg kommit då...

quote:
huh? då e man inte lite vass med fräsen...utan centrumpinne åker den runt som en lös*** juh


Frihandsfräsningen gick rätt bra faktiskt, jag sågade upp hålet gör elementet med sticksåg, lade det på plats och ritade av yttermåtten.
Sen fräste jag med en vanlig pinnfräs utan stödrulle.
Jag knäppte några kort på lådbygget idag ifall nån är intresserad, finns här:
http://217.31.166.144/tmp/speaker/

Det blir en sluten box på 2.6 liter till mellanregistret, inget jag kommit fram till, det blev bara så.
Jag har fått fram att elementet kräver en låda på 1.3 liter för att få ett Q-vörde på 0.707 (butterworth) så ev kan volymen behöva justeras senare. Ett Q på 0.707 ger en avrullning med 12db/okt vilket borde vara bra att kombinera med ett 12db HP-filter som sammanlagt ger ett 4:e ordningens filter.

Jag är fortfarande intresserad av att veta hur filtret i "mosen" är tänkt att fungera, vid vilken frekvens sker delningen och hur bred är baffeln på orginallådorna. Jag har förstärkarkanaler över så att
jag skulle kunna dela aktivt även mellan mellan/diskant kanske är det enklare att göra, ev kan man då stoppa in en sån där allpasskrets för att få till fasen också.

Än så länge bara teorier.. kom gärna med motargument.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/27 :  00:07:46  Show Profile Send toz a Private Message
quote:
jag har nått på gång som beräknas vara klart innom nån vecka, eller två. Du lär se vad det är...


Långa veckor nu för tiden,
Hur som helst bygget har stått still en tid, har kapat sidorna på baffeln 45 grader och limmat ihop lådorna.
Så här såg det ut innan dämpull kommit på plats och sista sidan limmats på
Slutresultatet kommer att bli en blandning mellan mosen och NHT tror jag. Längst ner på sidan i det tomma utrymmet kommer det sitta en vifa M30WO-49-08, som mellan och diskant bilr det samma bestyckning som i mosen. Alla element kommer att delas aktivt, så kom gärna med förslag på hur filtret kan konstrueras, jag vill gärna använda den slutna lådans avrullning neråt i frekvens som en del av HP-filtret till mellanregistret exakt hur detta skall göras vet jag inte ännu.
Det om åtestår är att skruva i elementen och börja labba med filtret.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000