HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-MCINTOSH UNITY COUPLING????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:04:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nån som provat? Nån som byggt?

Har precis suttit och läst om konstruktionen i Ir.Menno van der Veens bok Modern highend valve amplifiers, och förundras över den oerhört smarta lösningen. Menno mäter upp 65 watt, 1,34 ohm output-Z och en bandbredd (-3dB) på 0,09 Hz till 494kHz från två EL 34or utan nån extra återkoppling, bara utgångsteg. Detta är trafokopplat!

Så självfallet måste jag börja skissa på solidstate varianter med eller utan trafo. Gärna horisontella. Skulle vara kul om nån hade några erfarenheter att dela med sig eller tankar eller åsikter eller kommentarer eller whatever.

Snurrig Johannes med förkylning och feber.

Edited by - Circlomanen on 2005/05/25 20:19:51

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:37:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det var ena bra bandbredd...jag trodde utgångstrafos omöjliggjorde detta....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:44:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har just lindat om min gamla Zeus spole till en expriment trafo.
Det bidde 32 varv quadfilärt för primärerna och sekundären, och 16 varv quadfilärt för sourceåterkopplingen. Det skall ge mig 2 x spänningsförstärkning i mitt första försök.
Bas lär det inte bli mycket av. Behövs ca 5 gånger så många varv för det, men det fick inte plats i trafon.
Det är roligt att "översätta" rörkopplingar till SS.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2005/05/27 :  13:25:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håll oss uppdaterade, och glöm inte skisser och bilder!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:11:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
1.34 ohms utgångsimpedans är väl inget man jublar över som högtalartillverkare. 1 ohm för mkt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/27 :  14:16:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
1,34 ohm innan återkoppling å det är rör!
Ganska imponerande. Med SS blir det väl 0,4 ohm eller så.
(innan återkoppling)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/27 :  16:20:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här är då en liten skiss på min ide. Korskopplingen till screen"griddarna" är ju lite meningslösa då det är fetar istället för pentoder. Det går förvisso att implementera med hjälp av kaskodkoppling men känns onödigt då uteffekt inte är något problem.
Så det ända som skiljer denna mot Susan Parkers Zeus är att man kör återkopplingen via trafon istället för genom nätdelen. På så sätt korrigeras trafons små egenheter bättre i en kort ultratight återkopplingsloop. Den går att få spänningsgain med om man vill som i mitt exempel ovan. Det ställs med lindningsförhållandet i primärerna och sourceåterkopplings lindningarna.
I ovanstående ritning kunde jag inte låta bli att lägga till Supersymmetri enligt Nelson Pass patent.
Jag kan ha en hel del fel i ovanstående skrift så korrigera mig gärna. Jag håller på och lär mig.
Johannes med mindre feber och något gladare sinneslag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000