HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extra slutsteg eller separat integrerad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/05/05 :  11:09:03  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag har ett litet dilemma. Jag har en Yamaha RXV 1400 som hembioförstärkare, men jag vill ha bättre tryck (och ljud) när jag spelar i stereoläge.

Min fundering är om jag får bäst ljud för pengarna om jag skaffar ett separat slutsteg och kopplar till 1400:an. Då kan jag även använda slutsteget i hembion. Eller ska jag satsa på en integrerad förstärkare? Helst en med delbart för och slutsteg, så jag kan använda slutsteget i den integrerade till hembion.

Så det jag egentligen undrar är hur bra försteget är i min yamaha vid stereolyssning.

Högtalarna jag använder mig av är B&W CM4. Budgeten ligger på 5000 kr, begagnat är inget problem.

mvh Krister

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:21:04  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag hade köpt slutsteg, fördelen är att det följer med dig sen när/om du uppgraderar. Vet inte vad du har för högtalare, men kanske ett beggat Rotel-steg skulle passa dig i smaken? Eller varför inte Nad´s senare modeller med lite pulver i sig?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/05 :  12:50:41  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag kör själv ett separat slutsteg till frontkanalerna, om inte annat så får receivern mer kraft till de andra kanalerna. I mitt fall de två bakre högtalarna, jag kör utan center.

Dessutom kan jag koppla om så jag kan se film med ljudet genom rörförstärkare när andan faller på.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/05 :  16:00:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du kan gå upp ett par tusenlappar så är detta ett bra alternativ:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4418

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/05/05 :  21:09:29  Show Profile Send ers a Private Message
Jag satt precis inför samma val. Hade en 5.1 reciever och ville ha bättre ljud vid 2-kanals lyssnande. Men jag valde att köpa en integrerad 2-kanals förstärkare eftersom jag ville komma bort från reciever helt och hållet. Fick för mig av videoväxeln samt dess försteg inte alls var i klass med det jag ville ha.

Man behöver inte ha en förstärkare med delbart för & slutsteg, jag använder en line in på 2-kanalarn från lägnivån ut på recivern. Lite lurigt att hitta rätt volym bara men annrs så fungerar det mycket bra.

Mitt val föll försten på en obetydligt begagnad Primare I20 och det är inget jag ångrar. Nästa steg är en annan cd spelare eftersom min Pioneer dvd inte riktigt håller måttet...

Mvh Anders

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/05/05 21:11:31
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/05/06 :  04:56:41  Show Profile Send Stralis a Private Message
Ja det kanske funkar med en förstärkare utan delbart för och slutsteg, jag kan ju alltid sätta 2 kanalsförstärkaren på ett referensläge och sen kalibrera allt med YPAO i yamahan då borde man ju få rätt nivåer i alla högtalare, eller?

mvh Krister
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/05/06 :  10:57:17  Show Profile Send ers a Private Message
Stralis -> Stämmer precis.

Mvh Anders
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/05/07 :  00:03:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Vill bara bekräfta vad ers skriver.

Jag har själv en Yamaha DSP-A1-receiver och trodde den i någon variant skulle kunna spela 2-kanal bra. Men icke!!

I stället blev det pre-out från DSP-A1:an till en Amplifix, som ju har ett särskilt läge där man når slutsteget direkt in. Mkt bra lösning. Nu är Amplifixen ersatt av en Lavardin IS för att få ännu bättre 2-kanalsljud. Då finns ingen ingång direkt till slutsteget, utan i stället får man gå via Lavardinens försteg (som vilken inkälla som helst), men det går hur bra som helst. Man väljer ett lämpligt fast läge på Lavardinens volymkontroll (t ex kl 12) och justerar sedan in helheten (vad gäller surroundljudet) i DSP-A1:an.

(När sedan 2-kanalsljud spelas från CD-spelaren eller vinylen eller tunern är naturligtvis DSP-A1:an överhuvudtaget inte på........)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000