HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni hört... del 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/05 :  21:32:16  Show Profile Send hal a Private Message
Gäller skivan "A temporary dive" med Ane Brun

Cirka 36 sekunder och 49 sekunder in i låten "A temporary dive" hör man hur fragment av hennes röst med viss förskjutning kommer in i låten. Det hörs väldigt tydligt.
Har hört talas om att det här har att göra med spåren på masterbandet men har glömt var jag läste om det här fenomenet.
Tycker det är märkligt att man kan släppa en platta med som jag uppfattar det så grova missar.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Skulle vara kul att få höra Era kommentarer om detta. Det är väl några som har plattan.

Veckans skiva, här !

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/05/05 :  22:40:52  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag får bekräfta samma sak du noterar.
Vet dock inte varför detta uppkommer.

mvh
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:15:23  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jag får bekräfta samma sak du noterar.

Då är det inte något unikt fel på min skiva, tack Leif B.

Då återstår lite synpunkter samt kanske någon förklaring.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/05 :  23:41:35  Show Profile Send Nothing a Private Message
Intressant! Jag fattar inte riktigt vad du menar.
Men om jag fattar rätt, har dem lagt på reverb/eko även en antydan på guran, också förstärks förskjutningen av oljefats-trumm-synt-ljudet och stråkarna som knappt hörs, ligger som bakgrund, fyll ljud.

.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  00:43:12  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Intressant! Jag fattar inte riktigt vad du menar.

För mig låter det inte "riktigt" när man hör ett fragment, en litet ljudklipp av hennes röst intill hennes normala ljudspår.
Skulle det vara en medveten ekoeffekt så skulle det inte låta så avklippt enligt min mening. För mig låter det som skräp i produktionen, finns ju inget liknande på någon annan platta som jag har hört.
Men man kan ju inte helt utesluta att någon vill ha det så här, men i mina öron låter det illa.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/06 :  20:55:44  Show Profile Send Nothing a Private Message
Jag kan höra ett visst klipp när jag lyssnar i bilen. Tyvärr hör jag inte det på mina datorhögtalare gammla hederliga 'JPW sonata'
JPW sonata som förövrigt funkar mycket bra som dator högtalare.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:15:10  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag känner igen fenomenet. Jag hörde "för-ekon" på några av mina skivor och startade en tråd där jag undrade om detta. Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/05/06 :  22:22:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bleedthrough låter bekant och jag har fenomenet på flera av mina skivor.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/05/06 :  23:33:43  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jag känner igen fenomenet. Jag hörde "för-ekon" på några av mina skivor och startade en tråd där jag undrade om detta. Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det?

Exakt, det var det jag åsyftade.
Tack för infon.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/06 :  23:49:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det?"

Det skulle det kunna vara - förutsatt att man använt en analog bandare. Bleedthrough förekommer för övrigt ofta på gamla kasettband om det nu finns någon som använder sådana fortfarande.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000