Author |
Topic |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 21:32:16
|
Gäller skivan "A temporary dive" med Ane Brun
Cirka 36 sekunder och 49 sekunder in i låten "A temporary dive" hör man hur fragment av hennes röst med viss förskjutning kommer in i låten. Det hörs väldigt tydligt. Har hört talas om att det här har att göra med spåren på masterbandet men har glömt var jag läste om det här fenomenet. Tycker det är märkligt att man kan släppa en platta med som jag uppfattar det så grova missar. Rätta mig gärna om jag har fel. Skulle vara kul att få höra Era kommentarer om detta. Det är väl några som har plattan.
|
Veckans skiva, här ! |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 22:40:52
|
Jag får bekräfta samma sak du noterar. Vet dock inte varför detta uppkommer.
mvh |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 23:15:23
|
quote: Jag får bekräfta samma sak du noterar.
Då är det inte något unikt fel på min skiva, tack Leif B.
Då återstår lite synpunkter samt kanske någon förklaring. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 23:41:35
|
Intressant! Jag fattar inte riktigt vad du menar. Men om jag fattar rätt, har dem lagt på reverb/eko även en antydan på guran, också förstärks förskjutningen av oljefats-trumm-synt-ljudet och stråkarna som knappt hörs, ligger som bakgrund, fyll ljud.
. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 00:43:12
|
quote: Intressant! Jag fattar inte riktigt vad du menar.
För mig låter det inte "riktigt" när man hör ett fragment, en litet ljudklipp av hennes röst intill hennes normala ljudspår. Skulle det vara en medveten ekoeffekt så skulle det inte låta så avklippt enligt min mening. För mig låter det som skräp i produktionen, finns ju inget liknande på någon annan platta som jag har hört. Men man kan ju inte helt utesluta att någon vill ha det så här, men i mina öron låter det illa. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 20:55:44
|
Jag kan höra ett visst klipp när jag lyssnar i bilen. Tyvärr hör jag inte det på mina datorhögtalare gammla hederliga 'JPW sonata' JPW sonata som förövrigt funkar mycket bra som dator högtalare.
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 22:15:10
|
Jag känner igen fenomenet. Jag hörde "för-ekon" på några av mina skivor och startade en tråd där jag undrade om detta. Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det? |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 22:22:32
|
Bleedthrough låter bekant och jag har fenomenet på flera av mina skivor. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 23:33:43
|
quote: Jag känner igen fenomenet. Jag hörde "för-ekon" på några av mina skivor och startade en tråd där jag undrade om detta. Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det?
Exakt, det var det jag åsyftade. Tack för infon.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 23:49:58
|
"Någon förklarade då fenomenet "Bleedthrough" - att mastertapen svagt magnetiserar nästa lindade varv på rullen och därmed skulle man kunna få en svag kopia av ljudet som hörs som ett eko (även före själva ljudet). Kan det vara det?"
Det skulle det kunna vara - förutsatt att man använt en analog bandare. Bleedthrough förekommer för övrigt ofta på gamla kasettband om det nu finns någon som använder sådana fortfarande. |
|
|
|
Topic |
|