HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jittermumsare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/30 :  10:30:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som signalkälla använder jag mig av Sony CDP-X5000 som transport ihopkopplad med en modifierad Behringer Ultracurve som DA-omvandlare.
Mellan spelaren och DA-omvandlaren har jag en Monarchy DIP jittermumsare inkopplad.
Trots att sonyspelaren rankas som en bra transport så blir det hörbara förbättringar med jittermumsaren.
Men igår slog det mig att jag faktiskt har ytterligare en jittermumsare liggandes i en byrålåda. En från Theta.
Varför inte ta och koppla in den också?
Två stycken jittermumsare i serie, det är tufft!
Någon som har provat detta innan?
Sagt och gjort, det blev faktiskt ytterligare tydliga förbättringar.
Upplösningen ökade och basen känns ytterligare lite bättre definierad, snabbare och mer dynamisk.
Dessutom så upplever jag att den lite "digitala kanten" på ljudet, det där lite svårdefinierbara som man ofta upplever med cd-ljud men inte med analoga källor och som vi inte gillar, slipats bort.
Jag har haft Monarchyn inkopplad lite slentrianmässigt och har inte funderat så mycket på det.
Det var väl en aha-upplevelse när jag en gång kopplade in den, men nu fick jag samma upplevelse en gång till.

Just att ljudet upplevs som mer analogt (i brist på bättre ord) får mig att fundera på om det inte är jitter som spökar när vi upplever cd-ljud som lite obehagligt jämfört med vinyl.
Intressant också att det går att förbättra en redan bra transport med jittermumsare.
Jag hade tidigare för mig att en jittermumsare klockar om signalen och ger en digital signal med samma jitternivå oavsett vad man kopplar in. Men så är det tydligen inte.
Dom dämpar jitter, enligt spec. runt 80 dB, så det man får ut beror på kvalitén på den digitala signalen in, och det stämmer bra med min erfarenhet. Man hör skillnader på transporter även med jittermumsare inkopplade, och dubbla jittermumsare ger alltså ytterligare förbättringar.

Kul för en smålänning som jag att få bättre ljud utan att behöva skicka en massa pengar över en disk, utan bara genom att koppla in en oansenlig halvt bortglömd svart liten låda.

Knepigt det här med jitter, jag kan inte säga att jag förstår jitter fullt ut, men kan man säga att jitter egentligen är en FM-signal i form av frekvensmodulerande brus över ett stort frekvensband som ligger överlagrad den digitala signalen, och som sedan orsakar brus i den analoga signalen efter DA-omvandlaren?





http://www.monarchyaudio.com/DIP.htm

Jag kan också nämna att när Harmony Design moddade min Ultracurve så bytte man den digitala recievern mot en modernare som ska vara bättre på att undertrycka jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2005/04/30 10:39:18

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/01 :  08:36:05  Show Profile Send eliot a Private Message
Intressant!
- Blir det någon skillnad om Du byter ordningen på jittermumsarna

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/01 :  09:32:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan tyvärr inte eftersom det bara är Monarchy DIP som har balanserad digitalutgång.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/01 :  10:27:39  Show Profile Send eliot a Private Message
Det skulle vara intressant att mäta gittret och se hur det förbättras steg efter steg. gcs hade med sig ett sådant mätinstrument vid en träff hos Cyber ...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/05/01 :  10:43:35  Show Profile Send crion a Private Message
Om du har en transport med ultralågt jitter får du försämring när du kopplar in en jittermumsare. T.ex. om du skulle byta till en transport med lägre jitter output än dina jittermumsare. Tycker det är lite oroväckande att du får bättre resultat med fler jittermumsare. Det kan ju dock också vara olika teknologier i båda så att de korrigerar jitter i olika frekvensområden och båda håller sig under jitternivån i din nuvarande transport..

Om du vill uppgradera till EN state of the art jittermumsare.. Ta en titt på den här:

http://www.apogeedigital.com/products/bigben.php

Edited by - crion on 2005/05/01 10:46:49
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/01 :  11:01:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är just det jag undrar över.
Om det är så att jittermumsaren klockar om signalen och har ett fast värde på jittret ut så skulle man kunna få en försämring.
Men man redovisar inte så utan bara hur mycket mumsaren dämpar jittret.
I så fall skulle den dämpa lika mycket oavsett vilken nivå man har på jittret in. Det verkar ju faktiskt så när jag testar. Du kan ju också ha rätt i att dom dämpar lite olika i olika frekvensområden.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/01 :  11:14:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det verkar som Monarchy DIP klockar om signalen (saxat från deras hemsida):

"Jitter reduction/signal conditioning
Signal Boosting(to 6 times higher)
Ground Isolation(to avoid noise/hum)
Format change(from Opto to RCA, from RCA to Balanced, etc)
Data Alignment (new data stream output)
The most dramatic feature is the Classic’s built-in precision clock.
The original clock retrieved from the transport is abandoned.

A new reference clock is introduced to hold the sampling frequency

at a precision 44.1KHz(standard CD format, hence the name "Classic")

This precision clock, at a strong signal strength, allows any conventional

D/A converter to operate with far better precision and efficiency, resulting

in higher definition, better instrument localization, wider and deeper sound

field , and above all, more involving music enjoyment.

The DIP Classic accepts all 2-channel stereo signals, with sampling frequency

from 32 Khz to 96Khz. The output will work with ALL D/A converters."

Varför anger man då i mina papper att man dämpar jittret med med 80dB? Den dämpningen borde ju då helt bero på kvaliten på signalen in.
Jag förstår inte det här. Det borde alltså inte bli någon förbättring med en jittermumsare till eller någon skillnad mellan olika transporter.
Jag har nog suttit och hallucinerat igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/01 :  15:00:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Det handlar om att man klockar om signalen. Om man ha en cd-spelare med ett jitter på 7psek.och den s.k. jittermumsaren har ett jitter på 1psek. Om man nu mäter jittret efter jittermumsaren så får man ett värde på 1psek. men felet är egentligen 7psek. som då maskeras av mumsarens eget jitter. Jag har en konverter (Rostec) som har ett jitter på 1psek. och min Sony cd-spelare har ett jitter på 7psek och det kan jag inte ändra på med mindre än att man byter den interna klockan i cd-spelaren. Jag har även en Sony DAT-bandspelare som har ett jitter på 16psek. vilket jag tycker är dåligt men när jag spelar in något digitalt på bandspelaren då kommer jittret att intaga samma värde som föregående digitala signalkälla. Men om jag skulle göra en analog inspelning på min DAT då blir jittret alltså 16psekunder. Jag har mätt runt lite på olika DAT:ar och CDR-brännare och då får man ganska dåliga värden...men som sagt om man styr inspelaren digtalt med bättre värde då gäller det. Vad som är ett bra värde på jitter det vet jag inte men det verkar som om ett värde under 10psekunder är bra medans det bästa jag har sett låg på 1psekund. Man kan ju fundera över varför tillverkarna inte vill ange jittret på sina produkter. Man skulle ju kanske kunna jämföra med den analoga värden och då med bandspelare och skivspelare. Ampex som en gång i tiden tillverkade bandspelare brukade ange en hastighetsavvikelse på 0,2% vilket motsvara 7,2 sek. vid 1h avspelningstid. Sedan kom ju quartsstyrda maskiner och då fick man lägre värden men ändå inte så lågt som på dagens cd-spelare.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/02 :  08:04:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår inte ditt inlägg riktigt.
Menar du att felet på 7 psek skulle kvarstå på något sätt trots att jittervärdet är 1 psek efter jittermumsaren.
Jag har sett jitter som ett frekvensmodulerat brus som ligger överlagrad den digitala signalen och som inte förstör information i den digitala signalen men som skapar brus efter DA-omvandlaren. Det här bruset går alltså att dämpa med jittermumsaren utan att den digitala informationen på något sätt skulle förändras.
Det kan ju vara en förenklad eller direkt felaktig syn på det hela. Rätta mig gärna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/02 :  12:22:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag är kanske inte helt säker men när jag har mätt på olika digitala apparater så har jag noterat att jittret hör ihop med nogrannheten på den interna klockan. I såfall menar jag att eftersom man klockar om den digtala signalen i en konverter eller jittermumsare så borde felet kvarstå(skit in skit ut)men när man mäter efter jittermumsaren så mäter man jittervärdet på den senare. Skillnaden mellan en konverter som jag har och en jittermumsare (vad heter en sådan på engelska?)är att konvertern kan klocka om men ändå bibehålla samma samplingfrekvens alt. höja densamma. Samtidigt brukar man också kunna konvertera en Tos eller Spdif till AES/EBU. I proffs sammanhang användr man aldrig några jittermumsare där emot konvertrar och vill man sedan styra upp digitala apparater så får man ansluta dom till husklockan. På mitt jobb har vi en nogrannhet på 1nsekund.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/03 :  07:49:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skit in/skit ut gäller inte just när det gäller jitter.
Det är ett brus som i det digitala ledet inte tar bort digital information men som förvränger den analoga signalen efter DA-omvandlaren.
Alltså, filtrerar man bort jittret, så får man en bättre analog signal efter DA-omvandlaren. Därför kan man alltså förbättra en digital signal till skillnad mot en analog signal som aldrig kan förbättras. Det är just det som är vitsen med jittermumsare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/04 :  07:53:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu börjar jag dregla igen.
Jag gillar att den har separata digitala ingångar också.
Du måste vara en lycklig människa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/05/04 :  23:54:06  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Bjørn-Ola:
Cary's forrige flaggskip CD-spiller, Cary 306/302, var en meget solid og velkonstruert spiller som (etter mine erfaringer) spilte MUSIKK med en naturlig dynamikk som få andre spillere var/er kapable til.

Den nye Cary CD 306 SACD med 768 KHz (!) upsampling for "red book CD" (samme upsamplingteknologi som man finner i den fantastiske, men ekstremt høyt prisede TEAC ESOTERIC CD-drive/DAC komboen), jitter-eliminering, doble powersupplies og seriøs vibrasjonsdemping tror jeg er enda bedre enn Cary 306/200. Cary går et skritt videre enn de aller fleste andre produsenter når det gjelder kritiske faktorer som digitalteknologi, jitter-eliminering, strømforsyning og resonanskontroll. Jitter-problemet er det svært mange produsenter som ikke tar seriøst eller gjør noe med, selv innen high-end audioindustrien.

I den grad lykke kan måles i ultra high-performance audiokomponenter, så er jeg vel lykkelig, antar jeg.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/05/06 :  19:26:31  Show Profile Send brumel a Private Message
GCS:
1 psec. Later valdigt lite. Gar det att mata sa sma avvikelser? Jag kan tanka mig att 1000 psec eller 1 nsec ar fullt matbart och horbart. De flesta moderna cd-spelare har ett totalt jitter pa ca 300-500 psec. Krell KPS 20 superdupermirakelmaskinen sags ha omatbart jitter. Jag betvivlar inte dess fortjanster. Men alla claims av en helt jitterfri signal tar jag med en gravskopa salt, minst.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2005/05/06 19:29:34
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/06 :  21:53:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Brumel du har rätt det låter lite för lite men nu har jag plockat fram lite noteringar som jag gjorde när jag mätte runt här hemma på mina apparater. Det står så här att min Onkyo cd-spelare har ett jitter på 2,1 nsek (nsekunder ska det naturligtvis vara)och en frekvensavvikelse på +3ppm. Min Rostec konverter ligger på 1nsek. +1ppm. Ett vanligt normal värde på en cd-spelare eller en DVD 2-3nsek. & +/-9ppm men jag har sett sämre värden t.o.m. på dyra apparater. Ursäkta mig för att jag minns fel i mitt förra inlägg då jag satt och skrev på min arbetsplats.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/05/06 :  23:11:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
gcs, vad har du använt för metod och verktyg för att mäta jittret?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/07 :  00:18:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Vi har en digital jittermätare på mitt jobb som jag just nu inte minns fabrikatet på men den kostade 250.000 spänn så det var knappt jag fick låna den till en början. Men jag kan ju ta reda på vad den heter efter helgen. Jag hade den med på en träff hos Cyber där vi mätte lite på olika apparater. Jag har lånat den flera gånger sedan dess och mätt runt lite och jag har väl tänkt mig att använda den nästa gång jag ska köpa något digitalt. Tyvärr så mäter den bara upp till 48KHz så det är ju en svaghet idagens läge. Det här instrumentet kan också mäta andra saker men därtill räcker inte mina kunskaper...jag har alltså inte satt mig in i alla dess möjligheter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000