HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Separata matnginar till signalrör o effektrör??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/05/02 :  10:18:49  Show Profile Send Bardis a Private Message
För att optimera ett rörsteg hur effektivt är det att ha separata matningar till alla olika spänningar?
Signalrören har en ganska låg anod-spänning i förhållande till effektrören. Borde det inte livet bli lite lättare för rören om de kunde leka fritt med en egen trafo?
Lika dant med glödströmmen. Där effektrören drar mer ström. Detta borde märkas tydligast med direktupphettade rör.
Finns det någon som provat?


Modda allt som går att modda!

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2005/05/02 :  12:37:49  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Absolut at foredra! Om du har samma forsyning risikerar du at spänningen til inngangen varierer med effekten, hvilket bestemt inte er bra. Det er dog muligen med en LC koppling.

Jeg har totalt separate forsyninger til alla steg i mine PSE 300B slutsteg.

Såhär:


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/05/02 :  12:39:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Hej Bardis,

Jag bygger faktiskt så sedan en tid tillbaka och är väldigt nöjd med det. Dessutom kör jag transformatorkopplat så att varje rör får möjlighet att "leva ut" sin egen karaktär utan att påverkas för mycket av intilliggande steg. Det blir både dyrt, stort och tungt men enligt min erfarenhet oerhört musikaliskt.

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:27:01  Show Profile Send Bardis a Private Message
Lenn Art Har du några exempel på transformatorkopplingar? Hur impedans-matchar du mellan stegen?
Jan Kan du visa hela schemat? Blir mer logiskt. Vad är -200V matningen till?
Här är ett schema jag tänkt använda. Fasdelaren kan man väl kalla en trafokoppling?
Så summan av kontentan skall 186V ha egen traf. Tänkte använda 417 röret 150V anodspänning. Har en på 175/6.3 VAC och en 200/6.3 VAC. Hamnar spänningarna rätt för 200/6.3 VAC trafen kan jag köra dual-mono dessutom.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/04 :  12:46:54  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Separat matning av alla steg är givetvis idealiskt men jag tycker inte man får så mycket tillbaka för så stor insats, i synnerhet om slutsteget går i klass A eller AB med låg bias. Jag är i stället en vän av drosslar för isolation av stegens matningar, det fungerar betydligt bättre än RC-länkar. Behöver man sänka spänningen tar jag hellre R+L+C mellan.

Som ni sett i HFTA så är jag lite svag för differentialsteg, sådana har en bra inneboende dämpning av matningsspänningsvariationer. Nackdelen är ett extra aktivt element per steg men jag tycker fördelarna överväger stort, i synnerhet med trioder.

I många fall är gemensam matning opraktisk som t.ex. när man använder stora trioder som vill ha närmare kilovolten i matning.

I det transformatorkopplade fallet ovan tycker jag det är ännu mindre viktigt med separat matning men DIY är DIY, varför optimera när man kan överdriva? Dock skulle jag vilja se ett motstånd över sekundären för att reflektera en lämplig impedans åt drivröret.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/05/04 :  15:35:24  Show Profile Send Martin N a Private Message
En detalj, om man har ett rörslutsteg som går i push-pull klass A är strömuttaget från nätdelen konstant. Matningsspänningen moduleras därför inte av signalen. Jag råkar ha ett par Quad II som fungerar så.
I ditt schema ovan ser jag inte tomgångsströmmen, därav inlägget.
/Martin
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/05/04 :  22:18:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Bardis,
En bra källa till flera transformatorkopplade förstärkare är Andrea Ciuffolis sajt - http://www.audiodesignguide.com. Han ligger nog bakom schemat du visar.

Den i min smak kanske finaste källan att ösa ur är SakumaSan som verkligen inte är rädd för overkill - se http://www10.big.or.jp/~dh/

I all ödmjukhet kan jag också visa min egen 300B SE - http://www.lennartlabs.com/projects/leonardo/leonardo1.htm

Sen finns det många varianter på nätet, både tvåstegs och trestegs kopplingar. De flesta är variationer på snarlika teman.

När det gäller impedansanpassning mellan stegen är det inte mycket att fundera på. Eftersom gallret på efterföljande rör vanligen inte drar någon ström (tänker mig drift i klass A1) är impedansen oändlig. Således kan du koncentrera dig på att ge föregående steg en primärlindning med hög induktans och, givetvis, den varvtalsomsättning du vill ha.

Hoppas du får ut något av det svaret.

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2005/05/04 22:20:00
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/05/05 :  00:47:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Dock skulle jag vilja se ett motstånd över sekundären för att reflektera en lämplig impedans åt drivröret.



quote:
När det gäller impedansanpassning mellan stegen är det inte mycket att fundera på. Eftersom gallret på efterföljande rör vanligen inte drar någon ström (tänker mig drift i klass A1) är impedansen oändlig. Således kan du koncentrera dig på att ge föregående steg en primärlindning med hög induktans och, givetvis, den varvtalsomsättning du vill ha.



Två lite olika svar på samma tema.
Hur stort motstånd skulle behövas om anodmotståndet är 1700 Ohm på drivröret?
Vilken varvtalsomsättning vill jag ha? Beror det på den reflekterade impedansen eller önskad förstärkning?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/05 :  01:00:49  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Tumregeln med trioder är c:a 5x anodresistansen, möjligen kan man gå mycket högre i mellansteg som här. Varvtalsomsättningen väljer du för önskad förstärkning, motståndet är ju sedan lätt att anpassa. Man skulle möjligen kunna köra rent induktivt men det är ju ändå lite resistans i tråden. Du får väl prova dig fram.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/05/05 :  13:53:10  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Det är ganska vanligt att man lägger ett motstånd över sekundärlindningen, men det har inte med impedansanpassning att göra. Avsikten är att ge transformatorn en belastning på sekundärsidan för att (lagom mycket) dämpa dess egenresonans.

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000