HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Moddning av Denver 802?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/04/12 :  18:58:09  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Idag var jag på SIBA för att köpa mig en w-lan router, vilken visade sig vara betydligt billigare på nätet. Väl i affären fick jag syn på en skylt: REA Denver 802. Jag kunde helt enkelt inte motstå frestelsen. 499 kr fattigare gick jag ut ur affären bärandes på en Denver. Nu ska det moddas, tänkte jag och körde hem.

Jag har nu läst en stor del av de trådar som behandlar moddningen och kommit fram till att 802an kanske inte var ett bra val. Bland annat påminner byggkvaliteten om mina träsljödsalster från lågstadiet. Jag har lyssnat ett par timmar på den och kommit fram till att den verkligen låter riktigt dåligt. Innan jag förverkar min chans att byta den mot en bättre/mera lämplig modell skulle jag gärna vilja höra era åsikter. Går det att uppnå samma goda resultat med 802an? Vad skiljer 802 mot 816 förutom att 802 bara har två ljudkanaler?
Jag vore tacksam för ett svar snarast... det kliar i fingarna..

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/04/27 :  08:29:35  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tjenare. Köpte mig en 802 från SIBA på nätet för det var den enda Denver som gick att inhandla.
Har nu modifierat den med nätkabel. Massor med bitumen, smältlim mm. Utvärdering ikväll. Men vid ett lyssningsintryck efter ca 10 timmars inspelning var att den var dov i klangen. Om det ska vara så bara att mina andra cd spelare låter illa o Denvern låter bra får vi se ikväll. Önskar man hade en silverresolution kabel liggandes och en 141 istället som mayro.
Som OP sitter det i 802 en SOC 4558D vilket tyvärr inte säger mig något. Annars ser den snarlik ut som de andra denver. 816 använder sig av 3 st op vilket gör att om alla 3 används vid cd uppspelning så minska jitter (om jag minns rätt om tanken bakom Meridian)

Edited by - Stormen on 2005/04/27 08:41:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:19:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag måste trycka på en sak här. ALLA resultaten är en KOMBO med silver res nätkabel som FAST nätsladd. INTE något annat. jag har inte ens provat knappt...

Och här spelar det endast med just denna kabel på min dvd. INGET annat..

Vemsom lånade hem en av mig. Och som jag förstår så fick han långt ifrån det resultat JAG har här. Vemsom har endast vanliga nätkablar...

Det är en symbios på nåt sätt mellan nätsladden o spelaren. Troligen kommer LIKNANDE nätsladdar som silver res göra gott på även era dvdér...och stormen. bor du här neråt kan du få låna hem en sån o prova av mig... Inga problem alls... Hmm. jag kan ta ur en silver res o lira med en digital hc ett tag så får du testa med min nätkabel.... Posten sänder den ju på någon dag bara....tror du kommer uppskatta denna nätis rätt ok...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:29:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
"vanliga" den kör juh med röntengrums-kabeln.
Men vi skall göra grundligare test och med signalcables nätsladdar som du sa.

Jag väntar på frälsningen ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:53:10  Show Profile Send mayro a Private Message

Ja.. Detta ska vi göra.. För du har ju hört den hos mig. Och tycker du den saknade upplösning eller bas osv här? Eller att den skriker eller bär sig åt??

Du hörde ju rätt häftiga skivor samt även väldigt upplösta saker i den rätt stora genomgång av olika musik...

edit. väckte upp tråden om modda denver här... Där ser man vad som är gjort.. denna kommer ju visas och ingå i ett av wolfgang demosystem här i helgen...

Min ödmjuka gissning är att han INTE skulle ha den med i en demoanläggning som almänt kommer recenseras om den var dålig...

SÅÅÅ dum är absolut INTE wolfgang kan jag lova er alla....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/27 14:02:14
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:17:36  Show Profile Send Stormen a Private Message
Japp, eftersom jag inte hade någon silverresolution så har jag nu testat hemma med en ölflex samt en svalander fläta (förtenna koppar) Och båda lät lika dant (dovt i mellanreg.). Detta var bara steg 1 i testet o det var viktigt att veta för att kunna gå vidare. nu väntar snart en beställning från USA på Silver resolution. Samt en ombyggnad av nätdelen. Är det någon som fått liknande resultat som Mayro fast utan silver resolution ? Givetvis inte lika bra som med S-R men någon antydan på förbättring?
Det skulle vara intressant o veta som Topic frågar. Går det att få fart på en 802:a
Vilken av de tre power cables använder du mayro?
MagicPower Power Cord // MagicPower Digital Reference / MagicPower Digital Video

Citerar vemsom "- väntar på frälsningen"

Edited by - Stormen on 2005/04/28 10:31:45
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:10:08  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag använder Silver resolution Nätkabel. med furutech pluggar vilket är orginal på dessa kablar....

Dom finns inte öppet på hemsidan. Men finns ändå i standardsortimentet....Man bara skriver att man vill ha sådan så.. vips så har man en

Efter en smärre betalning tyvärr...267 dollar tror jag priset är för 2 foot... och 40 dollar per foot extra...

OBS!! Jag tror det är så dom kostar. Minns fasiken inte nu. Jag har ju 2 m kablar. Så mina blev ju dyrare. Detta för jag kommer dra ny el och ska ha mina dosor en bra bit bort ifrån elektroniken. åt båda håll...


Angående svalanders kablar så har jag för många år sedan haft sådana. G-dis samt svalander har ju vurmat för dom. Jag provade även försilvrade på koppar o teflon..man satt o "spann"flätade" kabel så fingrarna blödde...

Även provat signal samt högtalarkablar...

E-zon har ju även han en liknande kabeltyp. eller hade förut i alla fall....

Och sådana används inte här... Jag har nog ett par xlr kvar på 1 m liggande här. Såg ett par då vemsom var här och han fick ölflexen...


Men frälsas.. Ring Runar S. Han är kanon på sådant. Han försöker ju omvända muslimer nuförtiden. Med skiftande resultat minst sagt..

Så denna stil som han använder får jag säga jag inte vill använda här nu. Utan hålla mig mer till dom resultat JAG fått enbart.. Sedan om det blir kanon för fler är bra. Och så har det blivit har man sett...I alla fall om mail.. pm osv är ärligt menade,...

Denvern i LITE modd får INTE en så aggerande topp som man är van vid. Så den kommer alltid kännas "lite" dämpad. Men då en cybal kommer så ÄR det en sådan.. Osv osv.. Styrkan kommer mest i mellanreg. Där den är TREVLIG som sjutton.. CC spelade ju min med fadel art nätkablar tror jag. Och den spelade ut hans klart dyrare dvd.. Och tror inte han skrev detta om det inte var sant....

Varför dissa sin svindyra (10000kr tror jag) dvd för att göra Denver glada..

MEN. Wolfgang har gått in mera och bytt lite smått o gott. Och fått klara förbättringar även i dom områden den haltade lite... Vilket du / Ni säkert också kommer få oavsett model.. Så dom går att få bättre. Jag kommer snart få bekanta mig med wolfgangs spelare...Den är tydligen bättre i snabbheten o klarare... Den ska få möta min 141á i kamp...

Fråga .
Är strömknappen bortkopplad? Och nätbrun satt direkt till kortet???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:35:32  Show Profile Send ludo a Private Message
Senast var det elfenbenssäkringar som skulle ge kollosal ljudförbättrig, nu är det dyr strömsladd med ett coolt namn som höjs till skyarna.
quote:
Men frälsas.. Ring Runar S. Han är kanon på sådant. Han försöker ju omvända muslimer nuförtiden. Med skiftande resultat minst sagt..


och jag blir så trött på alla mytomaner som ostört får säga vad de vill här på forumet!
Vissa borde endast få tillträde till "of topic" forumet!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/04/28 :  11:36:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Ja visst, inga prylar imellan, har lött kabeln direkt på kortets undersida o tagit bort strömbrytaren.
Nu ska jag bända sönder en datanätdel o använda filtren o kondingarna där. samt mäta upp med osciliscop om det finns störningar och hur spänningarna ser ut. Intressant o veta vad wolfgang kom fram till efter sin moddning. (suck me sideways vilket skönt pris det var på din nätkabel mayro )
Hade bra boys n girls
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:09:01  Show Profile Send Stormen a Private Message
Detta är OT:
Allt det som är viktigt för oss människor är väldigt svårt att mäta. Vi kan mäta allt kring ljudet men inte hur vi upplever det. Vi kan mäta färger o nyanser men inte förstå upplevelsen. Banden mellan människor. Bandet mellan mor och sitt barn. Allt det som handlar om inputt till det där geggiga vi har mellan öronen har vi svårt att mäta. Skillnaden o klappa en hund och sin egen hund har stor skillnad på upplevelsen. Lyssna till egeninspelad musik mm mm.
Så allt är myter eftersom vi knappt kan mäta det ordentligt. Så får man inte diskutera saker i olika forum så verkar det konstigt. Visst ska det skapas en katalog som heter Hokus Pokus, Det skulle vara kul tycker jag. Där kan man läsa om shakti-stenar, skillnader på kablar. o annat skoj som man kan fördriva tiden med.
Jag vill kunna fördiva tiden med att byta nätkablar o testa på min denver 802 o prata med egensinnade.
Sorry Back on topic.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  15:55:44  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
och jag blir så trött på alla mytomaner som ostört får säga vad de vill här på forumet!


Förstör nu inte den här tråden också!

Förresten är det underbart med mytomaner som får säga vad de vill!

Nappa inte på det här bytet kära vänner, då blir det bara en himla massa tjafs här. Jag själv kunde inte hålla mig men ni andra kan ju visa er starka här och inte dras in i diskussioner om kablar och myter

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/28 :  17:18:57  Show Profile Send ludo a Private Message
Vill man modda en elektrisk apparat så börjar man moddandet först o främst där det gör störst nytta.
På en cd/dvd-spelare innebär det byte av klocka, i/v-steg, lp-filter, strömförsöjning på kretskortet inkl avkoppling, komponentbyten, nätfilter, bättre jorddragning ...listan kan göras hur lång som helst.
Att propagera för ett nätsladdsbyte för 3-4000:- på en apparat som kostar 500:- är knappast seriöst. De pengarna kan som sagt användas på betydligt bättre sätt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/28 :  19:33:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Ludo.

EN DEL AV MIN MODD ÄR DENNA STRÖMSLADD EN VÄSENTLIG DEL AV DET SEN RESULTAT SOM KOM UT!!!

Så är det och kommer förbli. Och då pojkarna frågar om varför vissa saker inte riktigt kom fram såsom jag.. Muse.. samt >CC med flera säger så ska man självklart besvara detta. Så jag får nog vidhålla att detta är ON TOPIC så det smäller om det...

Dina personpåhopp ska jag denna gång se mellan fingrarna med. För att kalla folk för mytomaner är personpåhopp. och är strängt förbjudet på detta forum samt även andra mig veterligen.

Men vi glömmer detta nu så slipper vi mer diskution runt sådant.

Och tro mig Ludo. Jag kommer fortsätta besvara frågor oavsett vad andra anser om detta fenomen. Menar att besvara...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  19:39:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Vill man modda en elektrisk apparat så börjar man moddandet först o främst där det gör störst nytta.
På en cd/dvd-spelare innebär det byte av klocka, i/v-steg, lp-filter, strömförsöjning på kretskortet inkl avkoppling, komponentbyten, nätfilter, bättre jorddragning ...listan kan göras hur lång som helst.
Att propagera för ett nätsladdsbyte för 3-4000:- på en apparat som kostar 500:- är knappast seriöst. De pengarna kan som sagt användas på betydligt bättre sätt.



Det ligger säkert mycket i det du säger och jag förstår inte ens allt men att utifrån det dra slutsatsen att det är oseriöst att "propagera" för en nätsladd känns lite långsökt och dessutom tvärsäkert.

Nätsladden i kombination med Denvers DVD-141 och vissa modifikationer (DVD:n) har visat sig ge en väldigt bra cd-spelare även om du har svårt att tro på det. Varken mer eller mindre. Det är alltså just precis den kombinationen och, hittills, ingen annan kombination. Det är så klart fullt möjligt att resultatet hade blivit bättre med dina föreslagna förändringar men det krävs väl en del elektronikkunnande för att genomföra!? Dessutom finns ju risken att resultatet skulle blivit sämre.

Nätsladden kostar förresten 269$ för 3 fot, alltså 90 cm och ytterligare 20$ per extra fot. 4 fot eller c:a 120cm kostar alltså 2080kr + frakt och ev. tull och moms och vips så är man uppe i de 3000kr du pratar om, en inte alltför liten summa. Men i sammanhanget är kabeln billig (om man nu tror att nätkablar spelar roll) jämfört med konkurrenterna.

...och använder du pengarna till elektroniska ombyggnationer får du aldrig igen dem men om du köper en lös nätsladd som får jättefina omdömen så kan du sedan sälja den med liten förlust varför förslaget snarare kan ses som jätteseriöst.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/28 :  21:35:38  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Att propagera för ett nätsladdsbyte för 3-4000:- på en apparat som kostar 500:- är knappast seriöst. De pengarna kan som sagt användas på betydligt bättre sätt.



Och angående detta. Jag kan hålla med dig om man utgår ifrån att man inte ens någonsin tänker skaffa sig en separat nätsladd. Även om man köper en dvd eller cd för 100000 papp....

Men OM man skulle till en dvd eller cd för 100000 papp skaffa en separat dyrare nätsladd så finner jag inte något fel att göra detsamma på en apparat som denna som faktiskt hämtar SÅ mycket just med denna nya nätsladd ljudmässigt.. För det är väl bättre ljud vi försöker få antar jag. Och att totalt med super bra nätsladd lägga runt 3500 med lätt modd. Och 5000 med mer moddat inklusiva bytta saker inne i elektoniken anser jag mycket mycket billigt med dagens priser sett..

Och då ska man betänka att den "nya" dvd´n i detta fallet kommer låta jäkligt bra också. samt visa hyfsad bild osv...

Ett kap. samt förbaskat roligt att gå till våra träffar och tävla med den sen... I morgon samt på lördag går första visningen av stapeln här.... och detta blir kanonskoj....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/28 :  23:01:35  Show Profile Send ludo a Private Message
Mayro:
Skicka mej:
-5 papp
-1 st denver (omoddad)
-1 service manual alt kretsschema+layout
-gott om tid (så jag hinner layouta ett kort innehållande lågjitterklocka, df/dac, i/v-converter, lp-filter och adekvat strömförsörjning).

I gengäld lovar jag modda denvern utan att röra nätsladden och utan att överskrida budgeten så den slår alla dina moddar med hästlängder...

Megalomanen ludo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/29 :  00:19:04  Show Profile Send mayro a Private Message


Passa dig så jag inte tar dig på orden........ Men troligen skulle denna fix ge mer. och sen ännu mer med en bra nätis.. Men se upp så jag inte tar dig på orden som sagt.....För jag har en DVD snudd omoddad stående. endast nätbrunn isatt....

kul vändning på tråden får man säga.. Kanonkul vändning....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/04/29 :  08:21:08  Show Profile Send Stormen a Private Message
Ska kolla i helgen om jag inte kan fixa batteridrift på 802 spelaren. Höll på igår en stund o testade så vi får se på resultatet. Skulle vara kul o lyssna på hur ljudet reagerar på det.
Givetvis skulle jag kunna tänka mig o bygga om krettskorts layouten o sätta nya komponenter o sätta rör på utgången. Men det får bli ett senare projekt. Detta är intressant vad mayro kommit fram i sin kombo. o för 500:- kunde jag inte låta bli. Blev lite tagen av berättande i dom andra trådarna :-)

Edited by - Stormen on 2005/04/29 08:41:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/29 :  10:05:41  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja du läste kanske CC´s text av då han hade min spelare hemma. Den spelade ju inte direkt kasst hos honom... Och han använde en annan nätis. Så självklart finns det andra nätisar som också säker ger liknande "effekt" i signumet som mina.... Synergin verkar vara viktig.

Men intresant att se en till med MERA kunskaper gå in o modda. Så Stormen .. kör på. Och glöm inte att lägga ut INFO vad du gör. och lite av resultaten.

Wolfgang har ju gjort lite byten av elektronik. Och redan till kvällen här vet jag samt andra vad detta gjort...

Fan vet om han får med sig den hem sen ju....Smile....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/04 :  11:20:15  Show Profile Send Stormen a Private Message
Är det någon mjukvaruinställning som ska göras. Har aldrig kopplat upp min denver 802 med bild. Har hört att det finns någon form av ljudreglering vilket skulle vara katastrofalt att pilla på. Hur ska den stå ? går det att avaktivera.?
Hade bra boys

Edited by - Stormen on 2005/05/04 13:16:58
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:25:15  Show Profile Send Stormen a Private Message
Någon som har ett chema över 802 eller liknande modeller av Denver. Skulle vara intressant o se om mute funktionerna mm ligger som öppna tranistorer eller om det ligger i ett stort chip. Någon som testat o ge separat strömförsörjning till Op amparna ? Batteridrift kanske ? . lätt o slänga på en laddare när man inte anväder spelaren. O driva ett par op drar inte så mycket ström så det borde gå. Förslag?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  14:49:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Stormen

Ditt DIY / Modd ala "denverprojekt" går nog över våra med hästlängder....Och vi är många som följer dina steg på "obruten" mark ska du veta.

För som denna helg bevisats är att inte en enda av alla besökande ens KOMENTERADE signalkällan... INTE ett enda ljud sas om detta ämne...

Så att dom spelade fint kan du nog förstå. Inte ens då Teac för 60000 tusen spelades så gjorde dom bort sig....

Så forsätt.. Du kommer få en kanonspelare för snudd ingenting. Och jämförelsen med vad dom verkar åstakomma är rent förbluffande...

Men detta då man ÄVEN ser nätisen såsom en del av modden...

Det verkar vara så att nätsladden gör mer på dessa med dom rätt kassa nätdelar osv dom har. Kanske därför det blir extra viktigt därvid... Men jag kan absolut inget om sådant. Så det är ren vild gissning o inget annat...

Men go on sir!!!Vi kollar dina steg med stort intresse ..

MVH
Tobbe


EDIT.
Hur ser din spelare ut föresten?

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/04 14:51:35
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/04 :  15:15:20  Show Profile Send Stormen a Private Message
Den är ful
Finns på denverelectronics hemsida. tänkte ta lite bilder när jag kommit fram till något som blivit bättre :-) Har en kompis som jobbar på en firma som skär i stål med laser. skulle vara snyggt med en egendesignad front i 3mm stål
Men vi får se om han jobbar kvar. hade varit kul
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/04 :  16:02:14  Show Profile Send mayro a Private Message
HÄRLIGT!!!!!

Det finns sedan en "stonedenver" samt en "tjockfrontdenver"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/06 :  08:47:14  Show Profile Send Stormen a Private Message
Härligt,, var hos kompisen o hämtade upp några gamla trasiga nätagg. till ATX. O jisses det satt ett färdigt nätfilter (6A som finns på elfa 144kr+moms) i en av dom. Sen måste man ju bygga på med lite extra nätfilter bara för att det är skoj. Det kanske dröjer med batteridrift vi får se.
Fördelen med att hålla på är att man inte vet vad man gör någon som smällt av en bakladdad konding än ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000