Author |
Topic |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 12:19:54
|
Är det bara brutalt våld som gäller och isåfall åt vilket håll ska man banka?
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 13:20:53
|
En bild tack så kan du få hjälp.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ers
Member
194 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 13:49:47
|
Brukar ju bara vara att slå dem rakt ut men en bild hjälper ju till att se hur det ser ut... |
Mvh Anders |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 15:10:52
|
Enligt frugan: antingen ska man vara lika stark som hennes bror eller så köper man en stooor spindelavdragare
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 20:06:54
|
Orkar inte hissa upp bilen igen ikväll.Trumman är förmodligen bara påträdd på pinnbultarna.Det är en öppning i mitten och där sticker bulan ut som skyddar lagret.Att använda en avdragare är omöjligt pga bromsskölden som går ut ca 2cm runt trumman.Det finns en öppning nertill där skölden inte är falsad ut över trumman,där kan man få in en kofot.Men man vågar ju inte ta i hur mycket som helst.
Jag kan tillägga att handbromsen är inte i och jag har släppt på spännet i vajern. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 20:41:01
|
Kanske kan det vara som på min förra Skoda? Fick sätta in en mejsel i ett hål och "lirka" lite mot ett "drev" så att det släppte! Sedan var det bara att med händerna och dra av trumman. Det var en j.... tur att jag inte bröt eller tog till en avdragare - då hade jag förstört hela skiten i så fall! Kanske kan det vara på samma sätt?
//Draken |
|
|
dajz
Member
325 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 20:56:52
|
Det Draken menar är att du måste släppa på handbromsbackarna som sitter inne i trumman. Den bästa investeringen är att köpa en reperationshandbok på närmasta reservdelsbutik typ mekonomen, autoexperten eller lik. till din bil, där står allt steg för steg. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:31:51
|
Den snurrar jättelätt men går inte att rubba det minsta utåt så jag tvekar på att backarna tar i.Det verkar fastrostat.Ska kolla vad rep.handb. kostar imorron. |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 23:02:13
|
En bild på bromsarna hade suttit fint. En del trummor är av den typen där trumman är integrerad med navet, man måste altså lossa skyddskåpan i mitten och lossa muttern till hjullagren och dra loss hela navet med trumma och lager. Så var min gamla Audi 80 konstruerad, det är ganska lätt att ta isär men man får se upp så man inte får massa smuts i lagren som blir exponerade, man får också justera lagerglappet när man sätter ihop det hela igen.
Om man har lös trumma så kan det vara knivigt att få loss den även med avdragare eftersom trumman om den passat tight på navcentrum nyper åt hårdare och hårdare ju mer man "bucklar" materialet. Den bästa taktiken har jag funnit vara att sätta trumman i lagom spänn med avdragaren och sedan försöka värma trumman runt navcentrum utan att värma navet, om man gör rätt säger det då plopp! och trumman ramlar bort nästan av sig själv. Det bästa är att värma med gassvets eftersom det ger snabb och koncentrerad värme, gasol funkar också men det går långsammare vilket gör att man hinner värma upp mer ovidkommande delar som inte mår bra av värme. |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 23:02:21
|
På en Gammal Nissan sunny 87 så satt trumman med hjullagren... man måste alltså skruva isär hjullagret för att kunna byta bromsbackar bak....
Sanslöst dum konstruktion då det blir ganska smutsigt när man bryter i gamla bromsar...
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 00:07:27
|
På våran gamla Escort 88 (34800 mil) så skulle det ha fungerat med spindelavdragare.
Sitter o tittar i en handbok nu , där står följande: #1 Demontera dammskyddet #2 tag bort saxpinnen o mutterlåsningen #3 Låssa sedan muttern #4 o sedan brickan #5 ta bort yttrelagret #6 föjlt av nav o trumma
Där står inget om hur man ska göra om det sitter ben hårt , bara att man kan dra ut trumman lite , trycka in den igen för att man ska få loss lagret.
Lycka till
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 03:50:59
|
Tänk bara på att den kan komma flygande rakt ut med en jäkla kraft. Ha inte ansiktet framför trumman när du lossar den. Jag har sett när en trumma kommit av och flugit över halva verkstaden. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 10:07:27
|
Köpte handboken förut.Hehe ,tur att jag inte brukade mer våld än jag gjorde.... |
|
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 15:09:16
|
Låt mig gissa. Man skall plocka loss hela navet genom att lossa lagren? |
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 16:00:01
|
Det var rätt smart faktiskt.Man lossar lagerhållaren från baksidan om man säger så.Då slipper man gå in i navet.Då blir det också gott om plats att mekka med backarna. |
|
|
|
Topic |
|