Author |
Topic |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 00:00:21
|
Funderar på att bygga en bordsfräs och tanken är att växla upp varvtalet från 2800 till ca:20000 med hjälp av remskivor. Finns det någon som har några tips till ett dylikt projekt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 14:12:23
|
Humm har du tänkt att använda vanliga kilremskivor Är lite osäker på om de kommer att fixa varvtalet men det borde man kunna läsa ut i något databald. Annars så tror/gissar jag att tandremmar borde vara bättre alternativ.... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 20:46:06
|
Jag tror clas ohlson eller någon annan hobbybutik sålde PVC-remmar som köptes i längd och smältes ihop. Dom kan nog klara lite högre varvtal. Som ung försökte jag pussla ihop robotar ur datorkretsar, Glödstiftsmotorer(högvarvigt) mm. Det vart alldrig något färdigt, men har mycket delar i lådorna...
MVH JonasV
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 22:19:58
|
Kilremmar var liksom tanken och jag är också lite frågande då det kommer att snurra rätt så ordentligt. Tänker inte skarva ihop något från Clas Ohlson i alla fall, blir en rätt så kraftig motor också och jag vill inte ha något flygande runt benen. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 01:03:36
|
Jag har också närt en önskan att bygga en robot....detta gör att jag varit på vift lite överallt på nätet....tror detta företag kanske har det du söker. http://www.aratron.se/framesets/frame_produkter.htm |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 08:11:10
|
Hur stora remskivor har du tänkt dig? Har en bekant som har rätt bra koll på sådant så jag kan höra med honom, men då måste jag veta lite mer om motor o storlekar på saker o ting..
|
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 08:15:07
|
quote: Tänker inte skarva ihop något från Clas Ohlson i alla fall, blir en rätt så kraftig motor också och jag vill inte ha något flygande runt benen.
Det undviker du väl bäst med skyddskåpor Oavsett hur bra remmmar du använder så kommer de gå av förr eller senare. |
Musiclover! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 10:54:26
|
Jo visst blir det sådana också. Skrev så mest bara för att illustrera en tankegång. En tanke slog mig och det var att en bilmotor som varvar säg 5000rpm borde ge ett väldigt högt varvtal på generatorn. Remskivan på vevaxeln är ju ganska stor och generatorskivan är väsentligt mycket mindre. Vanliga kilrep borde alltså kunna fixa det här. |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 15:35:25
|
Jag tror att genaratorns maxvarv överstiger 20.000 rpm. Dessutom så lär du väl inte använda fräsen lika mycket som en bilmotor? |
Musiclover! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 23:45:56
|
Bilmotorliknelsen håller som jag ser det. Blir en lösning med kilrep och lämpliga remskivor. Kul att projekten inte sinar i alla fall
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:15:32
|
Pratade men min kompis om detta o han sa att det är inga problem. Det ända var att man ska se till att man inte får självsvängning på remmen, får då slits en väldigt fort..
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 17:23:11
|
Då är det bara att börja ragga upp material. Tack för hjälpen. |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 13:41:28
|
En liten undran bara, varför 20 000 rpm. Har fräst en hel del och ingen av dom maskinerna har haft det varvtalet. Vi körde en enkel regel vid fräsning. Håll spåntjockleken mellan 0,2-0,3mm så blir det bra. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 20:48:02
|
Kör med den här idag och den är ställbar mellan 8000-30000 rpm. Känns som att ca:20000 skulle funka rätt så bra.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 21:54:39
|
Har du tänkt att ha samma spindelstorlek som handöverfräsen? De bordsfräsar som jag har använt har man kört med betydligt större fräsar. Det intresanta är ju perferihastigheten på själva fräsen o inte varvtalet, men ska du använda handöverfräsens fräsar så är nog 20000 inget dumt varvtal...
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/01 : 22:06:37
|
Jag kommer att använda en sådan här. Tanken är att använda samma fräsar som till handöverfräsen.
|
Edited by - Dahlberg on 2005/05/01 22:07:40 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 08:53:10
|
Nu har jag ingen koll på vad en sådan snabbchuck fixar för varvtal men jag skulle gå på en lösning med spännhylsor. Har allt för dåliga erfarenheter av att köra fräsar i vanliga chuckar Inte för att jag på något sätt har skadat mig men det har förstört en del material mm....
Varför inte göra det lätt o bygga ett bord till din befintliga fräs Om du inte ska köra med större fräsar så finns det väl ingen anledning att större o starkare motor..
Har för mig att jag har sett någonstans här eller på Faktisk att naqref har byggt sig ett rätt klurigt bord till sin fräs
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 09:41:40
|
Jag har redan ett bord till min vanliga fräs och själva bordet är väl rätt så Ok. Vad jag inte gillar är att det lever om så fruktansvärt och det verkar dessutom vara svårt att få tag i spännhylsor som inte kastar. Ljudnivån från pelarborrmaskinen är bara en bråkdel av vad fräsen lämnar ifrån sig och det här projektet skulle i princip bli en pelarborrmaskin monterad upp och ner och med en i höjdled fast chuck. Ovansidan på bordet skall bli höj, sänk, och vinklingsbart i stället. Just nu kör jag med en spännhylsa från min gamla rustafräs, det har fungerat bäst. Orginalhylsorna är helt värdelösa/skräp/felkonstruerade. Fräsen verkar inte gilla att vara monterad upp och ner heller, den har låtit lite ansträng vid något tillfälle. Har en likadan chuck i pelarborrmaskinen och den håller fräsarna mycket bra och kastar ingenting. Varvar iofs bara 2800varv men ändå. Får kika vidare på det om det blir ett problem. Chucken tar även 12mm skaft och då finns det lite större fräsar så jag tänker lägga mig på ca:1800watt på motorn. Då håller säkringarna också. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 10:08:23
|
Humm spännhylsor som kastar låter inget kul. Det problemet har jag inte stött på, däremot fräsar som lossnar när man kör dem i en vanlig chuck.. har även varit med om att hela chucken har lossnat o det kan man klara sig utan
Men det är väl bara o prova o hopppas på det bästa
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/02 : 12:24:17
|
Jodå jag har också råkat ut för att hela chucken lossnat ur pelarborrmaskinen under fräsning , men den chucken sitter på morsekona. Den här blir fast. |
|
|
|
Topic |
|