Author |
Topic |
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 19:15:30
|
Jag har nu sedan en tid (ett år) tillbaka hållit på att bygga mig en enkel hörlursförstärkare. Just nu, så ligger den och skräpar i en låda, i ett halvfärdigt stadie, vilket jag tycker är riktigt synd. Så jag hade tänkt böja bygga på den igen. Men då kommer vi till anledningen jag gjorde denna tråd här:
Då jag började bygga den, var jag rätt oerfaren (läs mycket) och hade inte några direkta kunskaper. Men nu, efter ett år på elprogrammet på gymnasiet börjar man fatta varför saker är si, och varför saker är så. Nåja, till saken.
Då jag byggde den, runt förra året den här tiden, byggde jag den på nån halv-keramisk platta, som jag sen dess har ångrat det. Vart bara en jävla (ursäkta uttalet) röra i den. Och när det väl kom till att köra igång makapären, så fungerade den minst sagt otillfredställande. Så nu då jag tänkt återuppta detta projekt för att jag lagt ner åtskilliga timmar på en mycket fin låda i mahogny, samt elektronik och rör för en par-tre tusen kronor, så ville jag göra den kretskorts baserad.
Jag har möjlighet att etsa på skolan, eller eventuellt genom någon av farsans bekanta, men problemet ligger inte där. Det ligger i själva 'negativet' för etsningen, jag vet inte hur man ritar ett på ett bra sätt, så att apparaten funkar i slutändan.
Så antingen vill jag be någon här att göra en layout som passar på ett 190x190mm kort, eller att någon kan ge mig en länk till ett gratis, och helst, ett enkelt schemaritningsprogram.
Om någon erbjuder sig att hjälpa skickar jag givetvis det nuvarande schemat via ett PM här på siten eller via ett mail.
Tack på förhand.
Viktor. |
Edited by - Mindless on 2005/04/28 19:20:12 |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 20:29:11
|
Jag använder själv ett CAD-program som heter "CIRCAD´98" å det är ganska lätt att arbeta med -efter ett tag.
Länk till siten för download - det är företagets egna sida!!
http://www.holophase.com/dleval.htm |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ByggareAndy
Member
266 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 21:36:34
|
Jag har använt eagle en hel del, tycker det fungerar bra efter att man jobbat med det ett tag. Använder freeware versionen som går att ladda ner på http://www.cadsoft.de/ Enda problemet med Eagle är väl att man inte kan göra större kort än 100*80 mm För att du skall komma igång så snabbt som möjligt så ladda ner några färdiga scheman och layouter från http://www.dh3ben.de/html/electronics/pga2311_preamp.shtml t.ex. och lek omkring lite med alla funktioner. Tänk på att det kommer ta 20-40 timmar innan du kommer behärska basic funktionerna. Själv har jag ännu inte lyckats lägga till en komponent i biblioteket och blivit riktigt nöjd med den, tror du måste göra det för dina rörs skull, här finns kanske någon annan på forumet som har ett färdigt rör komponents bibliotek.
/Andy |
Ingen signatur för tillfället |
Edited by - ByggareAndy on 2005/04/28 21:50:01 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
|
Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 22:17:43
|
Tackar så mycket. Ska prova programmen lite imorn efter skolan, är nog rätt segt såhär på kvällen att försöka sätta sig in i nåt sånt där.
Och vad gäller lägga till rör på layouten, det heövs inte. Dom monterar jag ovanpå lådan och drar kabel ner till kortet innuti. Måste bara införskaffa lite bättre kabel nu, dom jag hade höll ingen vidare kvalité. (mer eller mindre spillkabel från gammal elektronik)
Nåja, tackar så mycket än en gång. |
Edited by - Mindless on 2005/04/28 22:21:28 |
|
|
|
Topic |
|
|
|