HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rör-riaa, och oktalrör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:02:24  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag umgås med tanken att skiljas ifrån min lilla Revox rörförstärkare, och har då kikat på förstärkare (Edison 60 exempelvis) som saknar riaa. Tanken uppstår då naturligt att bygga ett själv. riaa-t som sitter i revoxen (1/2 ecc83 och 1/2 ecc81) ser exempelvis ytterligt lättbyggt ut, dock tas signalen från anoden på sista trioden, vilket ju inte är optimalt för extern sladddragning. Ser det okej ut? Andra förslag på kretsar? Jag har som sagt förstärkaren ifråga, och riaat kan användas via tape-out, men jag har inget att testa mot...

Schemat finns här, riaa-delen syns omedelbart uppe till vänster: http://bildarkiv.hififorum.nu/Leffler/Revox%20Modell%2040.jpg

En annan tanke är att leka med oktalrör, i detta fallet 6v6 (!) eftersom jag har en drös liggande. Har någon av er kört med oktalrör i hififörstegssammanhang? (Jag vet att 6v6 är ett slutstegsrör, men det lär fungera utmärkt även till småsignal.)

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:16:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Problemet med oktalrör är nog mikrofoni. Jag har själv aldrig testat men rören behöver skärmas och det är lite ont om hållare för oktaler med skärm. Man kan annars bygga in rören i en ventilerad metallåda.

Jag föredrar rör-RIAA med passiv korrektion och fri från motkoppling. Det går att få c:a 50dB förstärkning vid 1 kHz med 2 ECC83-halvor så att utspänningen ligger i nivå med den från CD.

Man kan lägga till en katodföljare på steg 2 så kan det driva längre kablar. Alternativt bygga en mu-följare av andra steget.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:19:53  Show Profile Send Leffler a Private Message
Har du månne något tips om en lämplig krets? I revoxen ligger ju korrektionen som just feedback...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/28 :  19:47:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En att utgå från visar jag nedan. Man kan komplettera den med en katodföljare på utgången för att klara kablar bättre.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000