Author |
Topic |
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 23:41:17
|
JAg instämmer också med Ayn Vissa föredrar färgat andra inte. Så enkelt är det. Dimitri |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 23:45:00
|
quote: Tack för svaret. Vid F/E testning av en förstärkare mäter man alltså vissa bestämda parametrar i insignalen (för den går ju inte att lyssna på) och så mäter man samma parametrar när signalen kommer ut ur förstärkaren. Har jag fattat det här rätt nu?
Nej |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:00:05
|
Jag (helt utomstående utan större hifi-erfarenheter) tycker problemet verkar vara att många har svårt att acceptera/erkänna att det ljud de gillar faktiskt är färgat i diverse delar av systemet, som om färgat ljud är något "fult" (vilket det inte alls behöver vara). Får jag välja mellan ofärgat som låter skit, och färgat som låter bra är det för mig ett rätt enkelt val även om jag annars föredrar ett ofärgat ljud där originalkällan är av hög kvalité.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:02:55
|
quote: ofärgat som låter skit
Det låter som källmaterialet, är det skit så blir det skit, så enkelt är det. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:10:14
|
Rydberg.. Dig har jag ju redan "sågat" om att ha ensamrätten att veta vad ofärgat ljud är. Det känner jag mig nöjd med och kommenterar inget mer om detta....Men förstår din frustration över den nya infon att det finns fler med info om ofärgade grejor.. Vill du uppmärksammar en sak. LTS samt därvid förknippade testmetoder är absolut inte en sanning. Endast "en till" som anser sig ha denna sanning. Inget annat. Men förstår av din reaktion att detta inte kändes bra att få in här helt plötsligt bland dina inlägg.Som för övrigt är rent otrevliga mot flera medlemmar här. Inte enbart mig.
quote: Mayro, Vad tycker själv om ämnet? Släpp dina inlärda kunskaper fundera på hur du skulle vilja ha det i en ideal miljö, vad är mening med din lyssning och vilken del av den njuter du mest av?
Min ideala miljö är en härligt spelande anläggning som kan ge mig vibbar så tårar kan rinna. Vilket det gör ibland...Musik är emotonell (Tror ordet är rätt)och enbart det enligt mig. Jag vill kunna "känna" artistens försök att ge en känsla i text o musik. Och tyvärr kan jag inte släppa dom inlärda kunskaperna. För dom har jag såsom arbetande fått betala så ofantliga pengar samt livstid för.
Så dom kommer alltid finnas där som en indgridiens för att KUNNA sätta ihop saker som sen KAN ge just denna vibb.
Angående pris o prestanda.. Hmm.. Jo. det HAR betydelse tyvärr. Men som skrivet på annan plats så är det min kärlek till musiken som jag tyvärr inte själv kan spela som är huvudmålet. Att få njuta den kunskap artisterna har med så stor närhet o vibb som möjligt är.
Men vägen dit är ALLTID lång och besvärlig.och dyr .och ibland av ren slump så hittar man genvägar. Vilket jag gjorde med min Denver.
Men jag hade en mycket bra cd som jag sålde då jag trivdes bättre med min Denver...
Den är superbillig. Och i mitt system gör den saker den INTE skall kunna göra. Och har så gjort i andras system också. Vilket är för mig rent förvånande ska erkännas..
Men vet självklart det finns klart bättre saker. Forsell drive o dac spelade utan snack ut den med domius digitalkabel.samt med signal cable digital också..och säkert som ammen en massa andra spelare också... Så där finns mer att göra. Tyvärr är priset så högt så det får bli en genväg igen som "uppgraderar" denna Denver. med mer moddning kanske.Men inväntar också den nya Teacén som är en multispelare för runt 4000kr. Sen ska den moddas. OM den låter ok vill säga....men detta vet man nada om i nuläget. Den finns ju inte än...
Så vet du lite mer om avatar samt mina mål med mitt intresse för stereo.
På plats två är det självklart sökandet. fram för allt med kablars inverkan som intreserar mig mest. Och har så gjort i 15 ca...och alla dom som jag har kontakt med som bygger sina system. Och där jag får nöjet att delta med råd o hjälp. Denna del är sagoligt rolig faktiskt. Och ger utrymme för att använda alla år av mixtrande i tunga stora anläggningar. Spinn off är ju att man ser saker som kan hjälpa även i små saker sen. Inte bara dyra grejor...
En sak skulle jag vilja kunna. BYGGA grejor som killarna på DIY.. Oj vad avundsjuk jag är där... Dom rä så jäkla duktiga o driftiga. RESPEKT!!!!!
Hoppas detta besvara en del av din frågas innehåll Olof.
MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:18:13
|
Rydberg: Ja, det är så enkelt samtidigt som detfinns en hel del medel att förbättra källmaterial som låter skit. Beror ju helt och hållet på hur hårt man vill hålla på begreppet hifi. Tycker det finns en ganska god anledning att sträva efter så ofärgad återgivning som möjligt (låta skivorna bestämma hur det låter, och inte stereon) men när det finns så mycket som låter så dåligt förstår jag samtidigt varför man vill färga ljudet. Tyvärr måste man ju göra någon form av kompromiss oavsett. Det märkliga är att folk tar så illa upp när någon säger att någon komponent är färgande, trots att den låter bra.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:19:38
|
Mayro> Kan du, på högst tre rader, beskriva din definition på ofärgat ljud?
quote: Men förstår av din reaktion att detta inte kändes bra att få in här helt plötsligt bland dina inlägg
Få in här? Vad har du fått in? (mer än du återigen förstår en tråd med massa dravel) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/29 00:19:56 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:23:24
|
labrat> Väldigt bra synpunkter, helt klockrena faktiskt, det du skriver är verkligen helt sant! (härligt att läsa ett vettigt och nyanserat inlägg för en gångs skull )
Tydligen ska det där Tuba försteget (Svalanders) färga ljudet på ett väldigt trevligt sätt som gör tråkigare inspelningar mer uthärdliga (mikrofoni i EF86 rören). Man skulle kunna ha en sådandär in- och urkopplingsbar funktion likt tuba försteget (för bra inspelningar vill man ju fortfarande spela via en transparent anläggning) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/29 00:25:33 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:29:57
|
quote: men när det finns så mycket som låter så dåligt förstår jag samtidigt varför man vill färga ljudet.
Bra sagt. Om nu alla skivor skulle låta bra,så skulle allt bli enklare. Men så är det inte, mycket låter hemskt rent ut sagt inspelningsmässigt. Och jag föredrar en annlägning där man även kan lyssna på det mesta med ett okej resultat, och inte en annlägning där man måste välja vad man spelar utifrån inspelningskvalite för att inte få ont i öronen och inte utifrån vad man tycker om i musik väg. Är det konstigt? eller vad tycker ni övriga? |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:33:22
|
Hur kan F/E test verkligen visa det som näms ??
Att koppla slutsteg till konstlast har absolut inget med driften av par att högtalare att göra. Samma fråga gäller test av cd eller dac
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:35:45
|
quote: Att koppla slutsteg till konstlast har absolut inget med driften av par att högtalare att göra.
Nej just det, för det är ju verkligen idioter som inte vet ett dugg om hur högtalare drivs som gjort den där konstlasten, vad tror du egentligen? |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/29 00:36:01 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:37:26
|
quote: Nej just det, för det är ju verkligen idioter som inte vet ett dugg om hur högtalare drivs som gjort den där konstlasten, vad tror du egentligen?
Jag tror inget förutom i kyrkan jag undrar bara |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:38:52
|
Nä du tror inte du säger ju rakt ut att "Att koppla slutsteg till konstlast har absolut inget med driften av par att högtalare att göra."
Hur vet du det?
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:42:32
|
Hur skulle jag eller nån annan veta hur mina högtalare beteer sig över hela frekvensregistret , hur dom beteer sig ubder aktiv drift allt från låg volym till brottar volym ??
Det kan jag alltså simulera med en konstlast ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:42:47
|
quote: Tack för svaret. Vid F/E testning av en förstärkare mäter man alltså vissa bestämda parametrar i insignalen (för den går ju inte att lyssna på) och så mäter man samma parametrar när signalen kommer ut ur förstärkaren. Har jag fattat det här rätt nu?
Nej det blev inte rätt
Vid F/E-lyssning så lyssnar man på utsignalen och jämför den med insignalen medelst lyssning. Man mäter inget.
Kan man då inte upptäcka någon skillnad mellan in- och utsignalen så är inte testobjektet hörbart färgande. Man kan inte bevisa att en apparat är transparent på detta sätt, bara dra slutsatsen att eventuell färgning inte hörs.
Man lyssnar alltså i en F/E-lyssning.
På detta viset kan man då F/E-lyssna en kombination av A/D och D/A för att hitta ett par som inte färgar hörbart. Man kan då använda A/D för att spela in en ljudkälla, bränna den på CD, spela av skivan på en CD-spelare under test och jämföra utsignalen med den som kommer ut från D/An med samma digitala källa som vi brände på CDn. Ljud i digital form kan inte färgas om man inte medvetet processar den.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:43:19
|
quote: Rydberg.. Dig har jag ju redan "sågat" om att ha ensamrätten att veta vad ofärgat ljud är. Det känner jag mig nöjd med och kommenterar inget mer om detta.
Ser du känner dig lite sårad i tonen. Sånt går över rydberg...
Hmm copy mig själv så ser du igen vad jag skrev. Anser ämnet avslutat... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:45:00
|
johan_björklund>Du kan lasta förstärkaren med olika laster och olika effektuttag. Spänning från konstlasten transformeras ner och jämförs med föresignalen. På detta sätt kan du lyssna hur förstärkaren låter vid olika effektuttag och med olika laster. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/29 00:50:00 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:46:48
|
Sårad? Du är ju inte riktigt klok! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:49:30
|
quote: Du kan lasta förstärkaren med olika laster och olika effektuttag. Spänning från konstlasten transformeras ner och jämförs med föresignalen. På detta sätt kan du lyssna hur förstärkaren låter vid oliak effekt uttag och med olika laster.
Jo jag har fattat så mycket , men det är fortfarande inte samma last som mina högtalare. Speciellt inte under drift när talspolarna börjar o bli varma. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:54:10
|
Vad händer när talspolen börjar bli varm som påverkar hur förstärkaren låter?
Naturligtvis blir det inte exakt samma last men man ändrar naturligtvis konstlast på många tillräckligt många olika sätt (dvs simulerar massa olika tänkta högtalare). Alltså låter förstärkaren ofärgat vid 100w 4ohm och 100w 2ohm så låter den med största sannolikhet ofärgat vid 3,2 ohm också. Tilläggas bör ju att i princip vartenda slutstegs som f/e-lyssnats har detekterats (även NAD 208 vid höga effekt uttag) vilket är en indikation på att testen har en hög validitet. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/29 00:55:16 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:54:34
|
Så ingen får tuppjuck
Jag är inte ute efter att kritisera eller idiotförklara nån eller deras synsätt.
Jag har bara frågan om F/E verkligen ger en rättvis bild |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 00:57:39
|
Jo naturligtvis kan man diskutera F/E-lyssnings validitet, jag har inte sett nån metod som skulle vara bättre. Skulle många apparater inte kunnat detekteras i F/E-lyssning skulle jag väldigt skeptisk, nu är ju så inte fallet. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 01:07:43
|
quote: Vad händer när talspolen börjar bli varm som påverkar hur förstärkaren låter?
Kanske fel uttryckt , vad jag menade var att att när man spelar på som bara den så spolarna blir varma (my bad)
quote: Naturligtvis blir det inte exakt samma last men man ändrar naturligtvis konstlast på många tillräckligt många olika sätt (dvs simulerar massa olika tänkta högtalare). Alltså låter förstärkaren ofärgat vid 100w 4ohm och 100w 2ohm så låter den med största sannolikhet ofärgat vid 3,2 ohm också. .
Jag tycker att det blir förmånga variabler på samma gång som inte har med hur slutsteget låter/pallar driva ett specifikt par talare.
quote: Tilläggas bör ju att i princip vartenda slutstegs som f/e-lyssnats har detekterats (även NAD 208 vid höga effekt uttag) vilket är en indikation på att testen har en hög validitet
Nu förstår jag inte vad du menar |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 01:17:51
|
quote: Jag tycker att det blir förmånga variabler på samma gång som inte har med hur slutsteget låter/pallar driva ett specifikt par talare.
En last har en storlek (belopp) och en fasvinkel, denna last varierar dessutom med frekvensen (mycket mer avancerat är det inte). Driver du en förstärkare i 200w vid 2 ohm och 60 graders induktivlast och som inte riktigt klara av det så kommer det garanterat att höras. Genom att testa ett stor antal olika laster och effektuttag kan man på ett sinnerikt sätt bilda sig en uppfattning hur förstärkaren distorerar ljudet. Viktigt är även att köra med väldigt konmplex och utslagsgivande musik.
Så visst det blri många oliak uppsättningar (vilken tur att man slipper göra såhär ingående tester själv) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/29 : 01:30:22
|
quote: En last har en storlek (belopp) och en fasvinkel, denna last varierar dessutom med frekvensen (mycket mer avancerat är det inte). Driver du en förstärkare i 200w vid 2 ohm och 60 graders induktivlast och som inte riktigt klara av det så kommer det garanterat att höras. Genom att testa ett stor antal olika laster och effektuttag kan man på ett sinnerikt sätt bilda sig en uppfattning hur förstärkaren distorerar ljudet. Viktigt är även att köra med väldigt konmplex och utslagsgivande musik.
Så visst det blri många oliak uppsättningar (vilken tur att man slipper göra såhär ingående tester själv)
Jag e med dig Rydberg o jag har en följd fråga: Hur många olika variabler när det gäller fas , motstånd o effekt testar på samma gång ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|