HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 I HiFi-världen har alla olika ljudsmak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:08:59  Show Profile Send olof a Private Message
dimitri,


MatsT
Det ligger nått i det du säger men jag håller med Rydberg att det känns mer "rätt" sträva efter att hålla sig på den raka vägen
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:09:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Om en person har temperatur på 42 grader i övre kroppshalvan och 32 grader i nedre så är dennas genomsnittliga temperatur 37 grader.
Således är han frisk.
Eller har jag missuppfattat något?
Dimitri


Ja!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:10:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Det ligger nått i det du säger men jag håller med Rydberg att det känns mer "rätt" sträva efter att hålla sig på den raka vägen


Vilken väg är det?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:11:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Om en person har temperatur på 42 grader i övre kroppshalvan och 32 grader i nedre så är dennas genomsnittliga temperatur 37 grader.
Således är han frisk.
Eller har jag missuppfattat något?



Kanske korrigering bör göras individuellt upptill och nedtill så temperaturen blir 37 grader överallt? Nja, inte frisk ändå kanske?

Jag tror mitt resonemang gått fram att det inte nödvädigtvis är fel att lyssna på helheten och inte bara rikta in sig på delarna som separata enheter. Andra åsikter är tillåtna men kanske inte denna?
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:15:05  Show Profile Send olof a Private Message
jag tycker det är helt ok
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:15:12  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jeppe -> Vad menar du med "tänkt att låta?".

Menar du som bandet som spelade musiken tänkte att det skulle låta men den kanske lite kassa studioteknikern pajjade i slutändan eller menar du hur signalen återskapas från den pressade/brända skivan av cd-spelaren?

Usprungstrohet mot fonogrammet är iaf det sistnämnda vilket är lite krångligt att genomföra test av praktiskt.

Principen är väl den att man måste jämföra med signalen man får när man spelat in i studion och sedan jämföra med hur signalen ser ut när den spelas upp(avkodas) av cd-spelaren.

Det finns en tråd om F/E-test eller liknande där någon som är mer teknisk kunnig på ett bra sätt förklarar hur det går till.

Annars ser jag gärna att nåton kommer in i tråden och sprider lite ljus i hur ovanstående testförfarande går till exakt.



Edited by - Baltazar on 2005/04/28 20:16:59
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:16:51  Show Profile Send olof a Private Message
på tal om andra intressen

bildarkiv.hififorum.nu/olof/DSCF0434.AVI

hur gör jag för att att den ska funka?

Edited by - olof on 2005/04/28 20:17:41
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:24:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Vad är det det? och Vad är ett "fonogram" är det källan alltså i de flestas hem cd-skivan eller LP-skivan?

Hur kan man veta hur cd-skivan är tänkt att låta, alltså LÅTA?
Du gissar rätt på vad ett fonogram är.

Jag ser fonogrammet som något som någon skapat, dvs inget man ska ändra på. Man får ju hoppas att han haft en hyffsat transparent anläggning när han gjorde mixning etc så den verkligen låter som han tänkte att det skull göra. Nåväl, man får välutgå från att om skivan återges med perfekt återgivning så låter den också som skaparen hade tänkt sig. Dvs, avspelningskedjan ska inte läga till eller dra ifrån något utan bara återge det som finns på skivan, dvs ursprungstrohet mot fonogrammet.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/28 20:24:49
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:26:32  Show Profile Send Piggen a Private Message
Så här kanske?
http://bildarkiv.hififorum.nu/olof/DSCF0434.AVI

Gick det inte lite fort i det där klippet?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:27:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://bildarkiv.hififorum.nu/olof/DSCF0434.AVI

dvs precis som den ser ut ovan...

Edit: Du hann före...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/04/28 20:28:40
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:28:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Jeppe -> Vad menar du med "tänkt att låta?".

Menar du som bandet som spelade musiken tänkte att det skulle låta men den kanske lite kassa studioteknikern pajjade i slutändan eller menar du hur signalen återskapas från den pressade/brända skivan av cd-spelaren?

Vad tror du?
Varför antar du att de hade en kass studiotekniker?

Den pressade skivan som släpps borde ju vara ganska mycket som, framför allt de som mixade tänkte sig att det skulle vara.

quote:
Principen är väl den att man måste jämföra med signalen man får när man spelat in i studion och sedan jämföra med hur signalen ser ut när den spelas upp(avkodas) av cd-spelaren.

Det finns en tråd om F/E-test eller liknande där någon som är mer teknikst kunnig på ett bra sätt förklarar hur det går till.
Jämföra med signalen man får när man spelar in i studion. Vilken signal pratar du om då? Och sen jämföra med hur signalen ser ut, SER UT när den spelas upp!?

Vad är referensen här, jag blir lite förvirrad. LTS måste ha valt en referens. En A/D-omvandlare för att jämföra signalen som återkodas till digitalt och sedan avkodas till analogt igen genom testcdspelaren. Om det inte blir någon skillnad mellan första avkodningen och den andra kallas apparaten transparent. Det syns ju eftersom signalen inte är ändrad (i mätningen).

Så, vilken är referensen? eller/och vilken A/D-omvandlare använder man och hur påverkas ljudet av den här proceduren? Hur har man valt referens och A/D-omvandlare?

Och sist men inte minst. Hur låter dessa transparenta saker? Sentec Diana, Nad 208, Pioneer DV-668 osv?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:30:34  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Dvs, avspelningskedjan ska inte läga till eller dra ifrån något utan bara återge det som finns på skivan, dvs ursprungstrohet mot fonogrammet.
Rydberg: Vad finns på skivan?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:35:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jazzmusik brukar finnas på jazzskivor osv. Du får nog precisera lite mer vad du menar Jeppe (tycker förvisso mitt senaste inlägg knappast kan missuppfattas)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/04/28 20:35:56
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:39:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Usprungstrohet mot fonogrammet är iaf det sistnämnda vilket är lite krångligt att genomföra test av praktiskt.



Jag söker också ofärgat ljud och har genom mångårig träning lärt mig att urskilja det på ett hyggligt sätt, det är egentligen inte så svårt. En komplicerande faktor är dock att det jag upplever som ofärgat inte nödvändigtvis upplevs som ofärgat av en annan person, vi är olika känsliga för olika former av färgning. Hörselsinnet är inte konstant utan i ständig förändring, vi lär oss att tolka ljud hela tiden och den här erfarenheten görs på olika sätt av olika personer och beror bland annat på miljön vi vistas i. Jag tror att det finns klara skillnader i ljudåtergivningssmak när det gäller folk bosatta i stan respektive landsbygden t.ex.

Min åsikt är att alla omöjligtvis kan ha samma smak när det gäller ljudåtergivning, om väldigt många plötsligt är överens är jag rätt säker på att det beror på indoktrinering i någon form. (Detta påståendet är medvetet lite hårddraget men innehåller säkert ett uns av sanning i alla fall.)

Slutligen, högtalare/rum är det som påverkar ljudet överlägset mest och att jaga ofärgat ljud i övriga delar av anläggningen förefaller lite överilat eftersom graden av färgning i normalfallet är försvinnande liten i jämförelse.

Ett test av färgningsgraden är i praktiken inte möjlig, man kan påvisa en mängd fel men vägningen av dessa fel är mycket komplicerad. I princip skulle man väl kunna ställa in en högtalare i ett döddämpat rum och ta upp ljudet i en mikrofon för att sedan jämföra denna signalen med insignalen. Man kan t.ex subtrahera och se skillnadssignalen med olika anläggningar, dessa kan sedan jämföras sinsemellan och ett visst mått av färgningsmätning får man. När man sedan ställer in allt i ett vanligt rum försvinner förstås relevansen bums och vi är tillbaka till startläget...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:41:44  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jeppe-> Försökte hitta tråden där det förklaras på ett bra sätt men misslyckades då jag inte minns vad tråden hette.
Någon som minns va den hette?

Vill inte försöka mig på att förklara något som jag inte är helt säker på.

Mvh




Edited by - Baltazar on 2005/04/28 20:42:34
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:42:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Jazzmusik brukar finnas på jazzskivor osv. Du får nog precisera lite mer vad du menar Jeppe (tycker förvisso mitt senaste inlägg knappast kan missuppfattas)
Sluta dryga dig. Du förstår väl att jag pratar om ljudet inte musikstilen, gruppen eller låten. Jag misstänkte visserligen hela tiden att det skulle var svårt att föra en diskussion med dig och nu är det bekräftat. Det var dock inte syftet med mina frågor. Jag ville få idén och tanken bakom era påståenden om viss elektroniks transparens men jag förstår också att det blir svårt att förklara något som är omöjligt att förstå. Jag väntar mig också ett drygt och elakt svar ifrån dig eftersom du säkert blir retad av den här texten men slösa inte din tid på det. Jag kommer förmodligen läsa det du skriver men avböjer från vidare diskussion med dig då det är lönlöst när du droppar såna här kommentarer.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:42:46  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ponera att du aldrig reflekterat över ovan nämnda och "tycker om varmt gosigt ljud utan essigheter", det är ganska vanligt. Säg att ljudteknikern tycker likadant. Då har man i två led förvanskat det musikaliska skeendet. När X då sätter sig ner för att spisa sin nyköpta skiva kan man vara ganska säker på att det han/hon lyssnar på är något annat än det som musikerna själva upplevde när dom jammade i studion.



Här finns ett fel anser jag i synsättet. eller om man vill kalla det generaliseringen angående mjukt o varmt ljud...

Ofta menas då om folk använder detta utryck rätt dämpade döljande anläggningar...

Då jag använder dessa ord så menar jag mjukt o så. Men MED hög hög upplösning. Så för mig är det två OFTAST olika saker. Men då jag skriver om något att jag gillar mjukt ljud så tror jag man direkt förknippar det med rent "döljande ljudtyp"..."maskerat ljud"

Så vill markera detta lite här. angående topic första inlägg...

Mjukt ljud är INTE ett oupplöst ljud... och inte något som en "tekniker "kan dubbla i studion om han gjort så ifrån start...

Mjukt ljud är med så hög upplösning så att det aldrig skär ihop...utan håller ihop ÄVEN vid tuffa grejor som händer på våra skivor...En riktigt högupplösande anläggning ÄR mjuk i tonen. En sämmre upplösande klara ofta inte av att bena ut sakerna som den matas med...och göra musik av det...utan gör det till skrik.
Detta händer snudd aldrig med riktigt fint upplösta grejor som har "spelbredd" och inte enbart kan just välproduserade grejor samt massa jazz...

Men att uppnå detta är inte beroende på plånboken. Jag har hört ett par magnepan moddade av Mats i umeå. en sony via ett advantage slutsteg spela fullkomligt topp high end. Och detta var o är en av mina topp tio lyssningar än idag... så nerlagt arbete kan få otroliga resultat även med billiga beg prylar...


Men detta är MIN åsikt o erfarenhet genom åren. Så ingen behöver dela min uppfattning här. Huvudsaken är JAG i alla fall kan sträva efter detta resultat i mina grejor...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:43:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Jeppe-> Försökte hitta tråden där det förklaras på ett bra sätt men misslyckades då jag inte minns vad tråden hette.
Någon som minns va den hette?

Tack för tipset Baltazar
Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:49:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Jag söker också ofärgat ljud och har genom mångårig träning lärt mig att urskilja det på ett hyggligt sätt, det är egentligen inte så svårt. En komplicerande faktor är dock att det jag upplever som ofärgat inte nödvändigtvis upplevs som ofärgat av en annan person, vi är olika känsliga för olika former av färgning. Hörselsinnet är inte konstant utan i ständig förändring, vi lär oss att tolka ljud hela tiden och den här erfarenheten görs på olika sätt av olika personer och beror bland annat på miljön vi vistas i. Jag tror att det finns klara skillnader i ljudåtergivningssmak när det gäller folk bosatta i stan respektive landsbygden t.ex.

Min åsikt är att alla omöjligtvis kan ha samma smak när det gäller ljudåtergivning, om väldigt många plötsligt är överens är jag rätt säker på att det beror på indoktrinering i någon form. (Detta påståendet är medvetet lite hårddraget men innehåller säkert ett uns av sanning i alla fall.)

Slutligen, högtalare/rum är det som påverkar ljudet överlägset mest och att jaga ofärgat ljud i övriga delar av anläggningen förefaller lite överilat eftersom graden av färgning i normalfallet är försvinnande liten i jämförelse.

Ett test av färgningsgraden är i praktiken inte möjlig, man kan påvisa en mängd fel men vägningen av dessa fel är mycket komplicerad. I princip skulle man väl kunna ställa in en högtalare i ett döddämpat rum och ta upp ljudet i en mikrofon för att sedan jämföra denna signalen med insignalen. Man kan t.ex subtrahera och se skillnadssignalen med olika anläggningar, dessa kan sedan jämföras sinsemellan och ett visst mått av färgningsmätning får man. När man sedan ställer in allt i ett vanligt rum försvinner förstås relevansen bums och vi är tillbaka till startläget...


Ja det skulle jag själv velat skrivit. Bra skrivet

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/04/28 21:01:11
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:49:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Min åsikt är att alla omöjligtvis kan ha samma smak när det gäller ljudåtergivning
Återgivning har inget med smak att göra, återgivning kan undesökas objektivt och har inget med subjektivt tyckande att göra.

Vidare kan man med f/e-lyssning på ett mycket bättre sätt undersöka om en apparat färgar eller inte (det resonamang om dödämpar rum etc är inget jag alls håller med om)

Ps Antar att du menar hårdra och inte hårddra (sorry )

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:51:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Sluta dryga dig
Sluta skriv helt otolkbara frågor då!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:52:19  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ang hur de, av LTS ansett transparanta, apparaterna låter? Hur menar du? De ska inte låta någonting? Surr från driven kanske?

Meningen är väl att de inte ska "låta" någonting själva för att anses vara ofärgande. Det är ju det som är själva poängen!
De har liksom ingen egen ljudkaraktär de lägger till.


Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/04/28 20:53:15
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:54:05  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Den utförligare beskrivningen ab F/E-lyssning finns här:
http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:55:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Återgivning har inget med smak att göra, återgivning kan undesökas objektivt och har inget med subjektivt tyckande att göra.



Läs igen! Förklara sedan hur detta skall göras objektivt, kan du göra detta ger jag mig...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/28 :  20:56:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MatsT> Kolla in Jax länk, där ser du en metod

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000