HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Svalanders / Kimbers fyrfläta för signalkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:32:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Måste fixa nytt signalkablage (lågnivå) igen och det skall ligga under
en matta så det måste bli förhållandevis smäckert också. Kikar
lite grann på Kimbers och Svalanders flätor och undrar om det
är någon som har testat och gillat det. Tanken är att fläta
med finsilver och teflonslang. Skall göra 2st 5meterslängder
så jag vill helst inte fläta i onödan. Kimberkablarna har ju
fått bra recensioner lite överallt men det har ju å andra
sidan allt annat också fått (nästan ).
Lite orolig för brus också då dom är oskärmade, kanske obefogat eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/04/27 19:32:55

mac
Member

286 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:12:06  Show Profile Send mac a Private Message
Om du ska fläta 5 meter med så tunn tråd, så önskar jag lycka till. Jag flätade knappt 3 meter med 1, eller 2 mm koppartråd. Jävulen vad tråkigt det var. Lång tid tog det också. Första och sista gången.

Men har du tålamod, så får du ju en tunn signalkabel i alla fall. Lycka till, och låt inte min negativa inställning påverka ditt projekt.

/Marcus
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:29:56  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad har du för diameter på teflonröret och silvertråden?
Har ett förslag.
För att få minsta möjliga kontaktyta mot teflonröret kan man dra två sammantvinnade trådar genom ett rör. Fick iden när jag tillverkade foliekablar.
Eftersom ledarna är tvinnade borde det vara helt gott att dra rören parallellt under mattan. Alternativt tvinna rören lätt så de inte delar sig.

Är teflonrören i millimeterklassen blir du gråhårig om du kall fläta 5 meter kabel.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:11:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tja, lätt gråhårig har jag redan blivit och jag provflätade
en halvmeter på ca:20minuter idag. Gick bättre med halkfria
handskar än utan iofs . Silvertråden är 0,6mm i diameter och om jag inte minns helt fel är teflonslangen 1mm utvändigt. Slänger in en bild på testflätan så att det inte blir några missförstånd.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:51:58  Show Profile Send Peter S a Private Message
Flätade med finsilver och teflon till skivspelaren. Fungerar bra och tar inte upp brum, fast dom är ju också bara ca. 40 cm långa.
Innan jag flätade lå dom bara paralällt, och då tog dom upp en massa skräp, bl.a. ryska radioprogrammer, men efter det att jag flätade ble det tyst.
Jag tycker dom låter så pass bra att jag bestämt att jag vid tillfälle skall fläta långa som dina från försteget till slutstegen.

Man kann väl sitta som en tant framför TV:n och fläta någre kväller, kann väl inte vara värre än att sticka en tröja.

Förresten, Kimber har bara silver i signal-ledaren, jord och 0-ledaren är kobbar, så egna flätor är nog bättre, och billigare.

/Peter
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:05:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite osäker på hur Kimber kopplar sina så en liten genomgång på
det vore också intressant. Första halvmetern tog som sagt 20
minuter så högt räknat skall det ta ca: 8 timmar att få
klart 10 löpmeter. Får väl ta nån vecka eller två

Kul att höra att dom verkar låta bra och att flätningen
har nån verkan .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000