Author |
Topic |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 19:32:16
|
Måste fixa nytt signalkablage (lågnivå) igen och det skall ligga under en matta så det måste bli förhållandevis smäckert också. Kikar lite grann på Kimbers och Svalanders flätor och undrar om det är någon som har testat och gillat det. Tanken är att fläta med finsilver och teflonslang. Skall göra 2st 5meterslängder så jag vill helst inte fläta i onödan. Kimberkablarna har ju fått bra recensioner lite överallt men det har ju å andra sidan allt annat också fått (nästan ). Lite orolig för brus också då dom är oskärmade, kanske obefogat eller |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
Edited by - Dahlberg on 2005/04/27 19:32:55 |
|
mac
Member
286 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 21:12:06
|
Om du ska fläta 5 meter med så tunn tråd, så önskar jag lycka till. Jag flätade knappt 3 meter med 1, eller 2 mm koppartråd. Jävulen vad tråkigt det var. Lång tid tog det också. Första och sista gången.
Men har du tålamod, så får du ju en tunn signalkabel i alla fall. Lycka till, och låt inte min negativa inställning påverka ditt projekt.
/Marcus |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 21:29:56
|
Vad har du för diameter på teflonröret och silvertråden? Har ett förslag. För att få minsta möjliga kontaktyta mot teflonröret kan man dra två sammantvinnade trådar genom ett rör. Fick iden när jag tillverkade foliekablar. Eftersom ledarna är tvinnade borde det vara helt gott att dra rören parallellt under mattan. Alternativt tvinna rören lätt så de inte delar sig.
Är teflonrören i millimeterklassen blir du gråhårig om du kall fläta 5 meter kabel. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 22:11:52
|
Tja, lätt gråhårig har jag redan blivit och jag provflätade en halvmeter på ca:20minuter idag. Gick bättre med halkfria handskar än utan iofs . Silvertråden är 0,6mm i diameter och om jag inte minns helt fel är teflonslangen 1mm utvändigt. Slänger in en bild på testflätan så att det inte blir några missförstånd.
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 22:51:58
|
Flätade med finsilver och teflon till skivspelaren. Fungerar bra och tar inte upp brum, fast dom är ju också bara ca. 40 cm långa. Innan jag flätade lå dom bara paralällt, och då tog dom upp en massa skräp, bl.a. ryska radioprogrammer, men efter det att jag flätade ble det tyst. Jag tycker dom låter så pass bra att jag bestämt att jag vid tillfälle skall fläta långa som dina från försteget till slutstegen.
Man kann väl sitta som en tant framför TV:n och fläta någre kväller, kann väl inte vara värre än att sticka en tröja.
Förresten, Kimber har bara silver i signal-ledaren, jord och 0-ledaren är kobbar, så egna flätor är nog bättre, och billigare.
/Peter |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 23:05:03
|
Lite osäker på hur Kimber kopplar sina så en liten genomgång på det vore också intressant. Första halvmetern tog som sagt 20 minuter så högt räknat skall det ta ca: 8 timmar att få klart 10 löpmeter. Får väl ta nån vecka eller två
Kul att höra att dom verkar låta bra och att flätningen har nån verkan . |
|
|
|
Topic |
|