Author |
Topic |
|
frs13949
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:45:57
|
Ja, som rubriken antyder hur stor skillnad i känslighet mellan elementen kan man acceptera i en 3-vägare?
Tycker att dom nya Peerless-elementen i HDS-serien verkar spännande. Har funderat på om man skulle kunna använda dubbla HDS 205 WR 33 102 PPM AL 4L LS i basen tillsammans med HDS EXCLUSIVE 180 WR 33 102 NWP AL CU PH LS som mellanregister och någon trevlig Scan-Speak diskant t.ex. S9700.
Problemet är att basarna har en känslighet på 90,1 dB och mellanregistret 87,5 dB. Är detta en acceptabel skillnad i känslighet vid passiv delning? |
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 08:58:38
|
Nej! |
|
|
frs13949
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 09:35:11
|
Ok, så mellan tummen och Venedig, hur stor skillnad kan man acceptera? Kan man över huvud taget tillåta sej att använda basar med högre känslighet än övriga element? Eller är det att be om problem? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 09:56:36
|
Har du tänkt parallellkoppla eller seriekoppla? Varför vill du ha två...?
Det man kan acceptera som högre känslighet är det som ligger i baffelsteget, dvs. det frekvensområde när strålningen går från halvsfär till helsfär...där tappar man 6 dB, men sedan får man igen lite iom. golv och bakvägg....
Man undviker att dämpa bas, då dämpning innebär att "elda för kråkorna" och det är mycket eld i basområdet....
Viktigt också är att inte bara kika på karakteristiska känsligheten utan också hur det ser ut i de områden du tänkt använda elementen för.
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 10:04:31
|
Grov tumregel är att du skall kunna lägga elementen inom någon dB. Nackdelen med ditt första förslag är att du skulle behöva dämpa basarna. Även om du har råd med effekten till kråkorna, så förstör du dämpfaktorn och får svårt att få en "torr" bas. Välj istället konstruktioner där du kan dämpa mellanregister och diskant efter datablad, mätningar och lyssning. Eller allra bäst, sätt en separat förstärkare till basen. Då har du bäst kontroll på baselementet, inte ens en spole förstör dämpfaktorn, och du kan välja verkningsgrader fritt.
/Martin |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 11:16:37
|
Problemet är att känsligheten oftast mäts vid minst 200Hz, ibland 1000Hz. Att då basarna skulle ge 90.1 dB under säg 100Hz är bara önskedrömmar.
I EALS-3 kan du kolla hur det stämmer överens med känsligheterna. Vi har fått dämpa mellan (och självklart även diskant) några dB för att få balans. Just nu är inte jag och Amatören helt överens om vad som är "rätt". Lösningen får bli flexibilitet. [;D]
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
frs13949
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 06:50:46
|
Tack för svaren,
Lucifer: Tanken var nog att parallellkoppla elementen. Varför vill jag ha två? Tja, tanken var väl att försöka hålla högtalaren så smäcker (läs smal) som möjligt så då tänkte jag varför inte två åttor istället för en tia. Men jag kanske är helt fel uta här...
Martin N: Jag antar att det du menar är att jag ska dela aktivt, det känns som lite överkurs för mej dock.
EngelholmAudio: Så det du säjer är att det förmodligen kommer att funka utan att behöva dämpa basen/basarna?
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 08:02:26
|
Precis som EA säger så skall man ta känslighetsmätningarna med en nypa salt och titta på frekvensåtergivningen från de olika elementen. Bara för att ett element har parametern 90 dB i känslighet innebär det inte att den ligger på 90 dB i hela frekvensspektrat. Dessutom är ju detta allt som oftast uppmätt i en oändlig baffel. När man placerar elementet i en vanlig låda måste man kompensera för baffel-steget och i de flesta fall rör det sig om 2-4 dB beroende på närhet till väggar, golv mm. Så att basen ligger 3 dB högre kan i detta fall snarare vara bättre då man slipper dämpa mellanregister och diskant. Att sedan kompensera för baffelsteget är hyffsat enkelt i filtret. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 11:29:56
|
Om du vill ha dubbla 8:or isf en 10, men om känsligheten är OK för det enskilda elementet, så kan du alltid seriekoppla...du får större area och lägre dist ( Konutslaget halveras) Den blir dessutom snällare i lasten....
Att man parallellkopplar är just för att basarna brukar ha sämre känslighet, antingen teoretiskt eller praktiskt, eller både och. Du har ju bägge möjligheterna kvar.
/MI |
|
|
frs13949
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 18:00:11
|
Aha, jag hade uppenbarligen fått det om bakfoten, jag hade för mej att det var det man åstadkom genom parallell-koppling, större area och lägre dist alltså...
Men hur blir det med impedansen då? Den dubbleras väl vid seriekoppling, dom aktuella elementen har en impedans på 8 ohm, det skulle alltså bli 16 Ohm totalt är inte det lite högt? |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 18:29:08
|
frs13949
Det är nog inget problem med för hög impedans- i sig. Problemet er att effekten för en given utspänning från förstärkaren halveras i jämförelse med ETT baselement - känsligheten SJUNKER med 3 dB vid seriekoppling. Å andra sidan så kan man nog dra på lite mer utan att förstärkaren storknar...beror ju på lite. Om du parallellkopplar så ÖKAR känsligheten med 3 dB.
Jag TROR att jag hellre skulle välja att seriekoppla basarna och dämpa mellanregister å diskant för att matscha enheterna med varaandra - istället för att dämpa ett par parallellkopplade basar. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 18:36:11
|
Större area (typ dubbel) får du alltid, oavsett elektrisk koppling
Om du är ute efter X dB i ljudtryck så spelar det mindre roll ur disthänseende hur den dubbla inkoppling är gjord mellan elementen. Eftersom du bara behöver hälften så mycket spänning till den parallellkopplade för att ge samma dB.
Hade själv stora funderingar kring detta i denna tråd...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37030
Och jag kör aktivt....i nuvarande projekt.
/MI |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 20:29:57
|
ÅÅÅÅÅÅ fasen...det var intressant lägg i länken.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 13:36:05
|
Genom att seriekoppla två identiska element ökar inte känsligheten om man räknar med att signalen in kommer från en spänningskälla på 2.83V (En förstärkare är en spänningskälla). Med volymen ställd på en nivå kommer konstruktionen spela lika högt men belastningen på varje element kommer att minska rejält och även effektuttaget från förstärkaren. Nedan följer ett exempel: I exemplet har jag använt mig av högtalarelement med 4 ohms impedans men principen blir den samma för 8 ohms element.
Förstärkaren lämnar 100W i 8 ohm, 200W i 4 ohm och 300W i 2 ohm. Högtalarelementet har en impedans på 4 ohm och en känslighet på 90 dB (2.83V (1W i 8 ohm))
Du ställer volympotten så att den levererar 2.83V händer följande:
1 element Känslighet 90dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 2.83x2.83/4= 2W , belastning på förstärkaren: 2W/ 4ohm
2 element i serie Känslighet 90dB,spänning över elementet:1.415V effektutveckling i högtalaren: 1.415x1.415/4= 0.5W , belastning på förstärkaren: 1W /8ohm
2 element parallellt Känslighet 96dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 2.83x2.83/4= 2W, belastning på förstärkaren: 4W/ 2ohm
Som ni ser så halveras spänningen över varje högtalare vid seriekoppling vilket medför att effekten går ner till en 1/4-del. Vilket kommer göra att högtalaren kommer ha mindre rörelse och mindre dist. Dubblar man på uteffekten från förstärkaren får man 3dB mer i ljud ut från högtalaren. Detta gäller samtliga fall ovan.
1 element ljudtryck 93dB,spänning över elementet:4V effektutveckling i högtalaren: 4x4/4= 4W , belastning på förstärkaren: 4W/ 4ohm
2 element i serie ljudtryck 93dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 1.415x1.415/4= 1W , belastning på förstärkaren: 2W /8ohm
2 element parallellt ljudtryck 99dB,spänning över elementet:4V effektutveckling i högtalaren: 4x4/4= 4W, belastning på förstärkaren: 8W/ 2ohm
Generellt kan man säga att ökad konarea genom att lägga till ett likadant element kan producera mer ljud oavsett hur den är kopplad om förstärkaren klarar av att lämna tillräckligt med effekt. |
Edited by - mangs on 2005/04/28 13:37:19 |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/04/28 : 14:15:30
|
Undvik seriekoppling av baselement. Om inte elementen är exakt identiska kommer seriekoppling att införa en ny frihetsgrad där två resonatorer (elementen) är kopplade till varandra. Energin kommer här att vandra från en svängning i den ena svängningskretsen till den andra med inversen till skillnaden i resonansfrekvens. Har det ena elementet en resonansfrekvens på 32,0 Hz och det andra ligger på 32,5 Hz så går energin mellan systemen med 2 Hz. Denna svängsningsform är inte kontrollerat dämpad med vanliga konstruktionsmetoder.
Detta fick jag ta reda på då jag försökte med 6 st Scanspeak 7" i serieparallell. Det lät inte bra.
Vid parallellkoppling elemineras detta problem.
/Martin |
|
|
|
Topic |
|