HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Felkorrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:56:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag undrar om någon har bra koll på hur felkorrigering för CD är implementerat i praktiken?
Om man tittar på en sida såsom ex.

http://www.geffers.demon.co.uk/cd.html

så hitter man information om hur det är tänkt att fungera och vilken typ av felkorrigering som är möjlig.
Men som alla vet skiljer det ju en del mellan CD-spelare vad gäller hur bra de är på att spela "dåliga" CD, ditt räknar jag även kopieringskyddade CD (eftersom kopieringskydden bygger på att felkorrigeringen).

Jag har själv problem med kopieringskyddade CD, och jag vet att det är ett vanligt problem med hifi-märken. Jag har lite svårt att tro att problem med ex. Meridian skulle bero på dålig teknik (dålig laser exempelvis) och kopieringskyddade CD borde ju inte vara optiskt svårare att läsa än andra; det bör alltså bero på hur data dekodas.

Vidare läste jag någonstans (mässreportage tror jag) om en ny CD-spelare där man kunde ställa in "graden" av felkorrigering.
Men läser man ex. sidan jag länkade till så verkar det ju som enda sättet att förbättre den är att använda mer cacheminne; och eftersom cache alltid är bra verkar det ju i så fall dumt att inte använda det hela tiden.

Jo, jag skriver onödigt omständigt.

Frågan är alltså: Kan "graden" av felkorrigering verkligen ställas in? Och varför är i så fall "onödigt mycket" felkorrigering dåligt?

Någon som har ett tekniskt svar på detta?

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/04/27 :  00:54:24  Show Profile Send Uniper a Private Message
Själva felkorrigeringen är det nog inte så mycket att göra med. Men däremot kan man ge sig på parametrarna för servot som sköter spårföljningen. När det blir läsfel p.g.a. av att spåret är skadat (repa, kopieringsskydd, mm) blir insignalen till servot också störd. Det är en ganska högfrekvent störning som man egentligen inte vill ta någon hänsyn till. Det bästa man kan göra är ingenting, om lasern inte flyttas bör den vara kvar precis i spåret när skadan har passerat. Andra störningar är mer lågfrekventa, att spåret wobblar lite, diverse vibrationer, eller att själva spelaren skakar (i bilen eller fickan tex). De störningarna vill man korrigera bort. Så man vill ha riktigt hög undertryckning av lågfrekventa störningar, och ingen undertryckning av högfrekventa. I praktiken går det inte, utan man får kompromissa. Om servot har jättehög förstärkning vid låga frekvenser kommer det att ha en hel del förstärkning vid höga frekvenser också. I en hemma-spelare är det inte så viktigt att reglera bort stötar och slag, så då kan man låta förstärkningen vara förhållandevis låg vid låga frekvenser. Då blir förstärkningen vid höga frekvenser också motsvarande lägre, och spelaren blir inte så lätt lurad av repor och andra små störningar. Men om spelaren ska tåla lite tuffare tag, så måste servot kunna följa långsamma störningar bättre, dvs hög förstärkning, vilket betyder att den också lättare blir lurad av repor. Därför är tex bil-cdspelare mer känsliga för repiga skivor än hem-spelare..

Blev ganska långdraget det här, vet inte om jag egentligen svarade på din fråga..
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/27 :  06:54:04  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ahh ljud och algoritmer, skojigt värre.
Har inte läst cdstandarden så jag är inte säker. Jag tror att CD standarden kan implementeras på olika sätt där man kan med hjälp av prestandakrävande beräkningar rätta värre fel, vet någon exakt vilka algoritmer standarden anger?
Men förutom det så kan man göra en hel del då felrättningen misslyckas också och jag skulle tro att svaret ligger någonstans där, det finns från enkla till mer komplexa algoritmer för att fylla i en lucka i en ljudström, en av dem går ut på att man försöker hitta en grundton och kopierar data från en grundtonsperiod innan och fyller i luckan med, har du bara tal kan man göra mer avancerade saker med ifyllnaden.

Hjelm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/27 :  16:53:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hjelm: Titta på sidan jag länkade till. Jag har också läst om detta (fast lite utförligare) i ett par böcker. Slutsatsen var ungefär densamma, det går inte att "variera" sig allt för mycket vad gäller felkorrigeringen. Visserligen går det säkert att använda olika typer av interpolering men i praktiken blir det liten skillnad (om ens någon) så länge det rör sig om enstaka fel.

Uniper: OK, så det är servot som ställer till det. Den självklara frågan blir då om man inte skulle kunna använda bättre algoritm för detta? Det du beskriver låter som typiska problem vid ren P-reglering, ex. PI-reglering (eller för den delen PID) borde ju i sä fall vara bättre.

En annan fråga är också vad som skiljer ex. en CD-ROM och en CD-spelare i detta fall vad gäller kopieringskydd? Enligt din beskrivning låter det som om CD-ROM har hög förstärkning?
Jag har också noterat att när jag rippar kopieringskyddade skivor (vilket jag måste göra för att kunna spela dem, min CD-spelare tycker som sagt var inte om kopieringskydd) så klarar olika program det olika bra, är det verkligen servot de påverkar då? Det borde väl ligga i firmware?


Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:12:38  Show Profile Send Uniper a Private Message
Såvitt jag vet är det digital PID-reglering med kompenseringsfilter efter behov. Men problemet är att de "låga" frekvenserna man vill undertrycka så mycket det bara går ligger ganska nära de "höga". Så om man dämpar de höga frekvenserna mycket blir det stora fasskift ner i det lågfrekventa området pga det branta filtret som behövs. Blir det för mycket kommer loopen inte att bli stabil. Så man får kompromissa.

Jag har ingen bra förklaring till varför det går bättre att läsa med olika program, men jag har märkt samma sak. Jag tror inte att programmen kan gå in och ändra parametrarna för regleringen, så exakt vad som skiljer vete katten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000