HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Minimalistiska universalfjärrar a'la high-end?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/27 :  14:41:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har ett litet angenämt problem som jag inte kan sluta störas av. Tycker att det är oerhört tråkigt när dyra komponenter skickar med tråkiga plastfjärrkontroller.

Investerade en gång i tiden i en Pronto Pro som jag hade tänkt börja använda men nu ung 2 1/2 år senare så är den fortfarnade helt oanvänd bortsett från att jag har mixtrat lite med en layout som suger och laddat upp denna.

Vad jag verkligen skulle vilja ha är en minimalistisk programmeringsbar fjärrkontroll som inte behöver erbjuda mer än power on/off, volym +/- och kanske ett par knappar för input selection.

Det viktiga är känslan, tyngden och byggkvaliteten. Användningsområdet skulle enbart vara att byta CD-track och justera volymen. Det känns som att en sådan produkt skulle vara avsedd för en väldigt liten konsumentgrupp - men vem vet, det kanske finns något dylikt som inte kostar allt för många tusenlappar?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:03:15  Show Profile Send keefan a Private Message
Inte snygg, inte tung, inte jättekvalitet. Men gör jobbet och är billig.. i väntam på att du hittar din drömfjärris.

http://www.oneforall-int.com/english/prodsup/urc/prodsup6540-6541.htm

/K
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:15:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Här har du den, Meridians multifjärr med bakgrundsbelysning. Tror den kostar 1.500:- är suverän att använda och mycket gediget byggd.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:31:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle vilja ha något i storlek som B&O:s trollstav, inte ett helt tangentbord!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:08:27  Show Profile Send luften a Private Message
Pjotre: Kan man programmera den och styra vad som helst? Isåfall kunde den vara intressant

O.T. Tjejen frågade häromdan om man faktist måste ha 5 fjärrkontroller på bordet...

//air
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:11:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
Luften>> Man kan programera om alla knappar utom de som är lite mörkare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:19:04  Show Profile Send luften a Private Message
Bubben: Tack! Råkar du veta vem i sverige som säljer dessa? Kollade just att finska återförsäljaren precis slutat med Meridian... enda dom hade kvar var en G51 och en G07 till reapris.

//air
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:10:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ljudtema är generalagent, och Ågrens i göteborg och Ljudmakarn i Stockholm är ett par exempel på återförsäljare.

Euphonic>> Den här skulle jag kika närmre på.

(Sony RM-VZ950T)

Kolla annars på Remotecentral.com, där finns rescensioner på en hel del universalfjärrar. Kanske du kan hitta någon du gillar...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/04/27 21:16:36
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:05:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Oj! Trodde inte att det skulle komma några svar här hehe.

keefan: Tack för tipset, men jag har flera fjärrar redan idag som gör jobbet galant Det är den där extra känslan jag är ute efter. Egentligen skulle tror jag inte man finner den känslan (?) hos Meridinal-fjärren eftersom det är en bordsmodell. Jag har aldrig pillat på den så jag vet inte hur den känns att hålla i, men jag kan tänka mig att den är .. klumpig (no shit).

Angående Meridian-fjärren så har jag kikat på den tidigare, den är ju kanonsnygg och den skulle jag verkligen vilja ha - MEN - volymknapparna är icke programmeringsbara, alltså fungerar bara med Meridian vilket gör den lite tråkig . Någon som vet någon annan som har köpt och använder en Meridian-fjärr i ett system som inte har någon Meridian-komponent? FÅR man köpa Meridian-fjärren bara så där utan att uppvisa t.ex. serienummer eller dylikt på en Meridian-komponent (skulle inte förvåna mig med tanke på det faktiskt vansinnigt låga priset!!!).

Bubben: Remotecentral har jag redan kikat på, och de fjärrar man hittar där är mer av den typen stora plastiga skapelser som den Home Theater Master SL-9000 (kom med Myryad försteget) jag har nu idag, samt Pronto Pron. Plast, flashig design, flexibilitet men ingen som helst myskänsla att sitta tillbakalutad och småsmeka till ett bra cd-spår

Home Theater Master SL-9000 - Fungerar perfekt, smidig med direktaccess på det mesta, men inte det minsta "mysig" att smeka.

http://www.remotecentral.com/sl9000

Sony-fjärren känns mer som en normal TV-fjärr än vad jag skulle vilja ha

Meridianspåret känns rätt intressant, men låsningen av volym-knapparna förstör ju..

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:10:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Något i den här stilen skulle vara perfekt!

Beklämmande att man får något sådant "stilrent" med en Vincent men inte med en Myryad

/Jonas

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/28 :  01:53:13  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Har aldrig tänkt på att Meridian-fjärrarna inte har programmerbara volymknappar, men jag har inte hunnit få tillbaka "legacy-produkterna" i systemet igen. De är inte så tunga som de verkar och eftersom IR är rundstrålande (materialet i höljet släpper igenom IR) så är de mindre riktningskänsliga än många andra (men inte alls helt riktningsokänslig).

Jag sitter med två MSR+, men vill ha den ena kvar i reserv. En del som har fler komponenter får fler fjärrar och de kan hitts på eBay. Man får en fjärr med processorn, en likadan med DVDn, en per par (fullvuxna) digitala högtalare (två frontar, två där bak...)

En som inte är minimalistisk, men snygg är Primares C32. Vet inte vilka möjligheter den har till programmering/inlärning.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  08:03:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Primares nya fjärr får mig dock inte att slå volter - känns hugget som stucket Primare eller Myryads fjärr när det blitt massa knappar på en sådan layout

/Jonas

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:06:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag har Radio Shack Kameleon 8. Är kanske inte den bästa,
men ganska cool.

http://www.mykameleon.com/product_rs8.html

Martin
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  09:25:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Martin: Med den displayen så hamnar vi handhavandemässigt väldigt nära Pronto än om lite mindre flexibelt .. och en sån här har jag redan som aldrig blivit använd:

Inget man sitter och smeker, och sedan måste man nästan kika på klumen för att göra något. Nej, ingen orgie i plast, ingen vanlig universalfjärr, inget som är "cool" eller "flashigt" utan klassisk känsla med pansarvagnskonstruktion.

Tur att jag har få och inte allt för hårt specifiserade krav

/Jonas

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:33:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Håller med Euphonic.

Stilrenhet och känsla på fjärrisar saknas allmänt och för universalfjärrar i synnerhet!

Helt otroligt att tillverkarna är så förbenat korkade att de tror att folk köper andra komponenter än deras egna om de gör programerbara kontroller.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/28 :  14:06:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Speciellt om man tar en komponent i 45kkr-klassen så tycker man att även några kronor skulle lagts på en förträfflig fjärr - varför inte som Primare, skicka med en "systemfjärr" och en "finfjärr"

Att den där riktigt lyxiga känslan ofta försvinner i en universal/systemfjärr kan jag förstå, det är allt för många knappar som behövs, speciellt när det rör sig om en hembioprocessor.

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2005/04/28 14:10:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000