Author |
Topic |
Sharic
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:07:46
|
Hejsan, När man ska köpa en förstärkare, vad är det egentligen man ska kolla efter? Om vi nu säger att man bara kollar upp förstärkare genom att läsa specifications (Inte går och provlyssnar) vad är det man ska tänka på då? Förutom watt, finns det någonting som man kan kolla efter?
Tack på förhand. |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:12:38
|
Jag är ledsen att säga det, det enda som gäller är att lyssna sig fram eller lita på andras omdömmen. I detta fall så är det noggrant att man talar om vilken musiksmak man har och vad man söker efter för någon typ av ljud. Siffrorna är ganska likvärdiga i dagens läge då ingen producerar dåliga förstärkare, men däremot så kan det skilja en hel del mellan förstärkare med samma mätvärden rent ljudmässigt.
mvh Leif B |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:18:14
|
Man kan ju också titta lite på tester. Sikta inte in dig på enbart testvinnare utan se testet mera som en vägledning. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Sharic
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:24:39
|
okej. :(
Men vad är det som gör skillnaden i ljudkvaliten, alltså komponents vis? Är det så att det är mer budget komponenter i sådanna med sämre ljud, eller har det typ med hur många gånger ljudet förstärks? Jag har alltså absolut ingen aning, och därför vore det kul att veta :p
Tack på förhand. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:32:04
|
budget å budget komponenter...var del har sin plats i en konstruktion..att du byter kondingar i en förstärkare mot sk "bättre" betyder inte att det blir bättre...bara annorlunda |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 13:34:04
|
Det kan bero på mycket.....om strömförsörjningens dimensionering..komponentkvalitet...en del tillverkare satsar på matschning av komponenter för att uppnå bättre resultat mmmm.
Sen kan man ju säga också att vissa saker beror på hur de funkar ihop rent klangmässigt - eller rent tekniskt. En högtalare med låg impedans och låg känslighet kräver mer av förstärkarens nätdel i jämfölse med en högtalare med högre impedans och som har lite högre känsliget osv osv. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/24 13:35:47 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 14:27:59
|
På 90-talet utvecklades det förstärkare med tanke på att få så korta signalvägar som möjligt och med så lite komponenter av så hög kvalitet som möjligt i signalvägen. Detta för att filtrera bort så lite som möjligt av signalen. Med dagens hemmabioförstärkare så har man ju övergivit denna princip helt. Det är därför dom låter så illa. Men det finns fortfarande bra stereoförstärkare på marknaden. Strömförsörjningen är också mycket viktig så att förstärkaren inte får andnöd. Det gjordes med en ordentlig trafo och en stor kondensatorbank som fungerar som snabba batterier och lämnar ström när trafon och nätet inte räcker till. Man började då också speca förmågan att leverera ström vilket egentligen är intressantare än effekten.
När det gäller förstärkning så handlar det egentligen om signalförstärkning, och då förstärker man en spänning, eller mycket små strömmar. Ingen effekt krävs. Effekten behövs sedan för att driva högtalarna. Signalförstärkningen brukar vara rätt lika på alla förstärkare. Effekten som en förstärkare kan lämna begränsas av hur mycket ström förstärkaren kan ge till högtalarna och talar om när förstärkaren slår i taket. Man kan mäta effekten på olika sätt och får då olika siffror, många använder naturligtvis metoder för att blåsa upp siffrorna så mycket som möjligt, vilket leder till att man ofta sitter och jämför äpplen och päron när man tittar på olika förstärkare. Effekten anger inte bara hur högt man kan spela, en kraftfullare förstärkare kontrollerar högtalarkonerna på ett bättre sätt även vid låga volymer vilket ger tajtare bas m.m.
Så vad ska du titta efter? Tja.. finns avstängningsknapp? Volymratt? Ser den tuff ut och passar den i stereohyllan? Fjärrkontroll? Annars är det nog bara att lyssna. Vem har sagt att det är lätt? Det är som att köpa bil. Man kan läsa tester och provköra själv. Frågar man här om en specifik förstärkare får man glada svar från lyckliga ägare av förstärkaren. Vet inte om det säger så mycket. Många försvarar sina köp med näbbar och klor ända tills dom efter tre månader har sålt apparaten och köpt något annat som dom försvarar med näbbar och klor. Själv tror jag att om du köper en stereoförstärkare med så lite finesser som möjligt så får du nog en bra produkt.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 14:56:10
|
jag kan verkligen inte hålla med dig om att multikanalarna låter sämre än motsvarande i samma prisklass...dom har ju betydligt större nätdel att använda sig av då man endast använder dom i 2 kanal...
ohmega...naturligtvis använder man ju sig av komponentmatchning...som i ett högtalarfilter så kan du ändra tonkurvan rätt mycket bara genom att byta fabrikat på en konding eller 2...
sharic...köp dig ett rotel 1090 eller ear 1001 slutsteg samt embla försteg...då lovar ja du kommer sitta nöjd |
|
|
Sharic
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 15:17:14
|
Tack för alla svar, uppskattar det. Just nu så letar jag inte efter en förstärkare, äger en Denon DRA 585RD. Tyvärr så är jag inte så nöjd med den, vet inte om det beror på förstärkaren eller om högtalarna inte direkt passar till min musikstil. Om någon av er har haft med den att göra skulle ni gärna få posta om era åsikter :)
Mvh, Niklas |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 16:46:16
|
Hakkan - "jag kan verkligen inte hålla med dig om att multikanalarna låter sämre än motsvarande i samma prisklass...dom har ju betydligt större nätdel att använda sig av då man endast använder dom i 2 kanal..."
Vad baserar du det på?
"ohmega...naturligtvis använder man ju sig av komponentmatchning...som i ett högtalarfilter så kan du ändra tonkurvan rätt mycket bara genom att byta fabrikat på en konding eller 2..."
Tror att du har missupfattat begreppet komponentmatchning lite. När man matchar komponenter så köper man t.ex 100 st motstånd från en fabrikör och parar ihop dem parvis eller så många man behöver med värdena så nära varandra som möjligt. Vet inte heller om det är så stor skillnad på kondingar som du säger, har de samma F-värde så brukar de vara ganska lika, särskillt de som är aktuella i delningsfilter.
|
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:05:23
|
Sharic: Jag (och många andra här skulle jag gissa) har haft Denon-stärkare tidigare i våra "karriärer". Dom har varit riktigt bra överlag tycker jag. Brukar vara bra driv och attack, möjligen ett lite "hårt" ljud. Av modellbeteckningen gissar jag att det är en ganska liten receiver du har? Vad har du för högtalare? Och framförallt, vad är det du inte gillar med ditt sound?
Haakan: Förvirrande inlägg. Hävdar du att hembiostärkare generellt låter bättre i tvåkanal än stereoförstärkare i samma prisklass? Och anledningen skulle vara att dom har större nätdelar?
Björn-Ola: Instämmer med i princip allt i ditt inlägg. En liten reservation när det gäller strömstyrka kanske. Detta är något som har överdrivits en smula av hifipressen mfl. I praktiken är det nog i princip omöjligt att hitta en modern solid state-stärkare där strömmen begränsar innan effekten gör det (så länge inte högtalarna har en extreeeemt jobbig impedans). |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Sharic
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:18:19
|
Hej igen.
Det jag inte gillar är att det är för lite bas, men det beror nog på högtalarna (Linn keosa som jag ska sälja pgr av penga brist) och eftersom jag inte har någon Subbas. Men vad jag har läst om min förstärkare så är det antingen 2 x 65 eller 2 x 50, och det tycker jag låter väldigt lite ifall man jämför med andra förstärkare som man läser om. Man vill ju kunna brassa på om det skulle behövas :)
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:25:57
|
Sharic: Tror i och för sig att du bör kunna brassa på rätt rejält även med 2X50W, om du har en hyfsat hög känslighet i högtalarna, men visst, lite mer kraft skadar sällan.
Din Linn-modell känner jag inte till, men du har förmodligen rätt i att det är högtalarna som gör att du upplever att du har för lite bas. Sub behöver du kanske inte nödvändigtvis, om du skaffar ett par golvare med bra "punch".
: ) |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:33:42
|
baserar närdelsprylarna på att dom förstärkaren ska driva 5 kanaler eller mer...å använder man bara 2 kanaler har man ju lite mer tillgodo...
naqref öppnade ju en 2kanalare samt en 5kanalare från samma tillverkare, vet dock ej vilka priser det va på dom men nätdelen va betydligt större på flerkanalaren...
jag har då aldrig tyckt att en 2kanalare för 5lappar låter bättre än denon 2105 exvis...
edit: blue... kanske lite förvirrande...vad jag menade är att det finns inget konstruktionsmässigt som gör att den skulle låta "sämre"...bättre/sämre är ju ett tämligen subjektivt tyckande .. |
Edited by - Haakan on 2005/04/24 18:35:17 |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:47:25
|
"baserar närdelsprylarna på att dom förstärkaren ska driva 5 kanaler eller mer...å använder man bara 2 kanaler har man ju lite mer tillgodo..."
Nja jag vet inte jag, nätdelar kostar ju även i flerkanalsstärkare. Har en stärkare med fler kanaler större nätdel så har de kompromissat med andra delar... |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:50:19
|
Sedan är det inte bara själva storleken på nätdelen som avgör hur bra stärkaren uppför sig vid olika laster. Och hur den uppför sig vid olika laset säger i sin tur inte särskilt mycket om hur furstärkaren låter...
: ) |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 18:54:09
|
fiskmisk...eller så är det så att dom säljer så mycket mer sådana att priserna på delarna faller som aktiekurser?
blue: quote: edit: blue... kanske lite förvirrande...vad jag menade är att det finns inget konstruktionsmässigt som gör att den skulle låta "sämre"...bättre/sämre är ju ett tämligen subjektivt tyckande ..
|
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 19:36:38
|
Med dagens hemmabioförstärkare så har man ju övergivit denna princip helt. Det är därför dom låter så illa. Men det finns fortfarande bra stereoförstärkare på marknaden.
Öhh...va då generalisera alla hemmabio stärkare.. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 20:42:09
|
Haakan - Nja, om de fick de större delarna så mycket billigare varför används de då inte i tvåkanalarna? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 21:16:14
|
mja du...det kan man fråga sig..
sen kan man fråga sig varför folk tror på gud tex |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 22:04:14
|
Watt per krona kan vara en liten vägledning till välljud. Titta efter ett märke som är känt över hela världen och jämför hur många watt du får för varje tusenlapp eller krona du kan tänkas ge för en förstärkare. Fall inte för frestelsen att köpa ett märke som bara gjort sig ett namn på "hemmaplan".
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 22:07:59
|
tänk även på att watten är endast ett tal på hur starkt du kommer att kunna spela...har du lättdrivna talare räcker det med rätt lite effekt...mer effekt betyder inte att förstärkaren har bättre "kontroll" på högtalaren...
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 23:43:29
|
VR-8: "Fall inte för frestelsen att köpa ett märke som bara gjort sig ett namn på "hemmaplan"."
Som till exempel? |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 18:30:02
|
Jag tänker inte namnge något märke, det får var och en själv lista ut. Däremot kan jag förklara mitt resonemang.
Låt säg att vi ska som i detta fall köpa en förstärkare. Ska man lita mer på vad recencenter skriver i olika världsdelar,om samma produkt, eller ska man lita på vad en inhemsk skriver om ett lokalt märke? Risken är ju uppenbar att det enda testet på din "hemma" förstärkare är subjektivt för den lokala försäljningens skull. I många fall finns inte produkten utanför de närmaste länderna så chansen för fler "oberoende" tester är ju minimal.
Om en produkt däremot får likvärdiga omdömen världen över får man nog ta sig en titt närmare då de som testat troligtvis har hittat en röd tråd.
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 03:00:36
|
Man får nog lyssna sig fram, men bra strömresurser brukar vara ett gott tecken. Dock skall apparaten passa dina övriga delar. |
Bravo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 07:45:49
|
En fördel med "hemma-förstärkare" är att man slipper fördyrande mellanhänder vilket kan göra dom prisvärda. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Topic |
|