HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. Vad man ska kolla efter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:17:17  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Kilopriset!
(Det som väger något i en förstärkare är transformatorn)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/27 :  14:47:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Kilopriset?

Tja, ska man gå på det spåret så lär det väl bli till att slå till på något billigt PA-steg eller importera från öst, då får man garanterat ett lågt "kilopris"! Men ja, själv är jag nog lite skeptisk till ett sådant resonemang. Kolla t.ex. på Lavardin, dom väger inte särskilt mycket, och är rätt dyra får man ju säga, men jösses vad bra dom låter!

Överfokusera inte så tokmycket på att det ska vara en "biffig" nätdel. Det är inte storleken på nätdelen som är viktig, utan hur den är konstruerad. Dessutom är det inte bara nätdelen som avgör välljudet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:19:36  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Håller med haakan.

En steroförstärkare för 5kkr tillverkas troligen inte i närheten så stora serier som motsvarande hembioförstärkare vilket medför att självkostnaden sjunker dramatiskt.

Det där med kortsignalväg tror jag inte på. Låter logiskt med logiska kretsar fungerar inte logiskt alla gånger.

Såg en naken modern Accuphase en gång.. det var allt annat än kort signalväg.. det bokstavligen kryllade av komponenter!

blue:
Att konstruera en nätdel är inte rymdfysik direkt det är MYCKET svårare att konstruera själva förstärkarkretsarna.
Men visst, det är svårt att ge generella tips. Om förstärkaren mäter väldigt bra tenderar den att låta bra också.

EDIT
Nätdelen (+ chassi) tenderar att vara de dyraste ingående komponenterna så haakans resonemang om "överdimensionerad" nätdel i biostärkare kontra 2-kanals är kanske inte helt fel...

Edited by - m_persson79 on 2005/04/27 21:25:28
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:01:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Njao nää inte rymdfysik men nog tycker jag att det verkar lite klurigt att få till en rikigt bra nätdel!...om den skall vaa reglerad dvs!!!

Om jag nu fattat det hela rätt så är det pga dynamiskt snabba strömvariationer i en förstärkare rätt svårt att få till en bra spänningsreglering. En del smäller i ett par spänningsregulatorer som klarar mycket stöm - och/eller som biffas upp med bypass transistor (eller vad det nu heter). Men detta skall tydligen vara långt ifrån det ultimata sättet att bygga regleringen på - för ett slutsteg.

Dessutom så har nog "HighEnd"-förstärkare en massa annat "bråte" än just signalkretsar....skulle tillexempel kunna vara diskret uppbyggda spänningsregulatorer skyddskretsar mmmm. Dett möjliggör att förstärkaren ÄNDA kan ha kort signalväg TROTS att det är 2 kg komponenter i förstärkaren........

Edit: På tal om LAVARDIN...skulle vara intressant å höra vad en sån kan prestera. Den beskrivna karaktären på den är ju att den är snabb, dynamisk å kraftfull - låter mumma det.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/28 11:37:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:02:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Signalvägen kan vara kort även om det kryllar av komponenter.
Dom flesta komponenterna ligger utanför signalbanan och hör till ström- och spänningsförsörjningen.
Mina Advantageförstärkare kryllar av komponenter också. Men kort signalväg är det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000