HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Beyerdynamic DT931?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/04/26 :  15:43:42  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag har länge tänkt köpa ett par bra hörlurar och har väl mest varit inne på HD650, vilka jag också har lyssnat på och gillade. Jag är för den del inte låst till dessa utan är öppen även för andra hörlurar. Min källa (Opera) är bra, egentligen klasser bättre än både förstärkaren (Rotel RA-01) och högtalarna (Monitor Audio S6), men jag köpte den dels för att den är så snygg och dels med tanke på att jag så småningom ska ha bra hörlurar. Operan upplever jag som något mörk, så det vore kanske en idé att undvika att kombinera den med de mörkaste hörlurarna.. Beryerdynamic har jag aldrig hört, men att döma av det jag har läst här på hififorum är de överlag neutrala, vilket låter lovande. Hur som helst, nog om bakgrunden. Min enkla fråga är helt enkelt om Beyerdynamic är bra, dvs _hur_ är de bra? Upplösningen och detaljrikedomen är för mig lite av själva vitsen med hörlurar, så det tänker jag inte kompromissa med.

Ljudmakarn säljer dem billigt nu och jag funderar på att slå till. De kostar för tillfället 1500 kr, vilket torde vara prisvärt, men frågan är hur bra de är och om de passar mig och min Opera. Det finns två hifibutiker här i Västerås och jag borde väl åka ner och se om de har 931-orna så att jag kan lyssna, men det känns lite förmätet att lyssna i en butik med avsikten att köpa produkten i en annan butik.. Jag vet inte.. Hur som helst vore det intressant att få era synpunkter på lurarna.

Vad gäller att ljudet blir i huvet vid hörlurslyssning är det inget som stör mig, tvärtom. Vid högtalarlyssning kan jag t.o.m ibland uppleva att när instrumentens och sångens inbördes rumsliga position blir för tydlig så har jag svårare att fokusera mig på själva musiken. Varsågod att sätta kaffet i vrångstrupen. Nåja. Om jag ska köpa hörlurar just nu har jag inte råd med några andra än 931-orna, men å andra sidan har jag väl heller ingen brådska.

(Hörlursförstärkare blir en senare fråga.)

Mycket text för en enkel fråga..

Tack för att ni finns.

Edited by - Bysheon on 2005/04/26 18:54:35

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/27 :  00:11:20  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Klart att du skall provlyssna. Gärna på flera olika lurar så att du kan jämföra, och det är förståss dina lokala HiFi butiker rätt plats för. Du ger trots allt säljarna chansen att visa att någon annan lur som de har inne är bättre (subjektivt enligt dig) och att det kanske slutar med att du köper en bra lur från dem.
Om de inte lyckas visa "rätt" produkt för dig och du köper från en annan butik denna gång så är det väl okej i alla fall.
Om du var nöjd med deras uppträdande som försäljare så har de i alla fall skapat lite av en kund-relation med dig och du kanske i framtiden köper något annat där.

Nu till vad jag tycker att du helst skall lyssna på:
De olika stora märkena, dvs Sennhieser, BeyerDynamics, AKG, Grado, Sony, Philips
Du har troligen inte möjlighet att lyssna på alla på samma plats, så du kanske får nöja dig med att lyssna på några.
När du jämför mellan märken så tycker jag att det är mest "fair" att jämföra i ungefär samma prisklass.
Philips anses göra väldigt prisvärda lurar i den här prisklassen men gör inga riktiga dyra lurar alls. Titta på modellerna SBCHP890 och SBC-HP1000. Eftersom de inte gör riktigt dyra lurar så är de lite ovanligare i HiFi butiker.
Olika märken är bra på olika saker, så vilken musik man lyssnar på spelar stor roll. Därför är det viktigt att du tar med dig egen musik att provlyssna med.
Fråga om lurarna är inspelade innan du lyssnar på dem. Det spelar väldigt stor roll med hörlurar, faktiskt mer än på högtalare. Tyvärr är skillnaden så stor att det ger ganska lite att lyssna på en icke-inspelad lur. Dvs svårt att från detta bilda sig en uppfattning om hur luren kommer att spela när den är inspelad.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:44:06  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


Jag har ett par sådana du frågar om, köpt där till samma pris

Dom e nog säkerligen prisvärda

Ett par synpunkter: Dom e inte så lättdrivna Provade igår till min bärbara CD iRiver eftersom jag ska göra en jättelång flygresa snart å funderade om det vore värt besväret att ta med dom...Utförandet e ju behagligt för längre användning

Fann att dom e typ oanvändbara till min Bärbara. För liten volym.

Tror aldrig jag fått ut ur 931 de som e vitsen--för att få det behöver man nog en separat hörlursförstärkare! (Det var genom en sådan jag lyssnade i affären)

Jag har länge suktat efter en separat hörlursförstärkare. Den när nu superaktuella som t ex LTS säljer e säkerligen suverän (inte provat än) men--den kostar typ ett K sek Per Kg. Å utgör ytterligare en rejäl klump i virrvarret av enheter som ska sammankopplas av dyra snokar...

Därför e jag just nu synnerligen brydd efter att ha lyssnat på B-Tech hörlursförstärkare i en stor radioaffär här i stan...typ 800 pix...elegant liten svart klump stor som 1,5 paket cigaretter....kanske tänkt för folk framför TV:n med lätt hörselnedsättning, vad vet jag..? Jo en sak, bang for bucks måste den vara oslagbar...

Zory
Polen
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/05/26 :  07:21:34  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Beyerdynamics gör generellt bra lurar (bättre än Senn tycker jag). Jag har lyssnat mest på 888 vilka är bra. 931 har jag inte kollat in. Kolla också in AKG K501 (mitt senaste tillskott) som jag tycker är himla trevlig. Detaljerat och öppet ljud, med en dragning mot det tunna kanske, jämfört med Grado 325 (tidigt omdöme).
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/26 :  08:56:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag har precis handlat mig ett par Dt 931:or
De har gått på inspelning nu i ca 200 timmar.
Så nu ska jag ta o göra en riktig utvärdering av dem.

Kan inte påstå att jag tycker att de är trögdrivna.
Jag har dem till en Iriver H-120, men det är kanske är jag som lyssnar på rätt låga volymer..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:18:50  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej på er!
Jag var själv ute efter ett par bra hörlurar för en tid sedan.
Jag gjorde så här.
Jag stoppade mina gamla koss-lurar (köpta för sisådär 15 år sedan för ca:600:-) tillsammans med ett antal skivor (mest hårdrock)i en påse och knallade iväg till TELE-HÅ i GBG.
Jag lyssnade på alla deras lurar inklusive sennheiser 650 samt ett par sony för ca: 5000:-
De enda som jag tyckte lät bra var ett par andra kosslurar för ca: 2000:-, men de lät väldigt likt mina egna så det var ingen idé att köpa dessa.
Alla dessa "finare" lurar hade en sak gemensamt, basen försvann mer eller mindre och ljudet blev "tunt".
Efter ungefär 1 timmes lyssnande gick jag hem igen utan att ha köpt några lurar.
Beyerdynamics eller AKG fanns nog inte i deras sortiment.
Om någon vet ett par bra hörlurar med "kosskaraktär" så är jag nyfiken

Kanske dessa


Koss Esp 950 stereo elektrostat m. förstärkare
Elektrostathörlur klassad som världens bästa ljudåtergivare. Drivsteget har en rak frekvensgång mellan 1,6 och 50 000 Hz. Hörluren har en rak frekvensgång mellan 8 och 35 000 Hz. Esp 950 har löstagbar båge så att den lätt kan packas ner i den medföljande läderväskan, där även förstärkare och batteripack får plats. Väskan har även plats för en CD- eller MD-spelare. Perfekt för studioteknikern som vill kunna ta med sig hörluren till jobbet.


Tekniska data hörlur:
Frekvensområde: 8-35 000 Hz
Kabel: 1,2 m + 1,5 m
Vikt: 283 g
Känslighet: 104 dB SPL/100 mV
Impedans: 100 kohm
Distorsion: < 0,01% vid 1kHz och 100 volt RMS
Tekniska data förstärkare:
Frekvensområde: 1,6-50 000 Hz
S/N: -100 dB/100 Vrms
Signalpolaritet: absolut fas
In impedans: 100 kohm
Kanalseparation: -80 dB vid 1 kHz
Pris 9 996:- + moms på inwarehouse

Edited by - sumo on 2005/05/26 19:43:18
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/05/29 :  01:01:35  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Koss har en hel del bra lurar. De är mest kända för väldigt prisvärda lurar i de lite lägre prisklassera.
Storsäljarna PortaPro och SportaPro dyker osökt upp.
Deras elektrostatlurar har jag inte lyssnat på. Var finns dessa att lyssna på (dvs riktig butik)?
Koss har rejält med basljud, ofta lite för mycket.

Om du tycker bra om KOSS så tycker du nog om mycket basljud, så då kan du glömma bort AKG.
BeyerDynamics har en del riktigt bra lurar som du nog skall lyssna på.
Dessutom så skall du lyssna på Grado och Allessandro (säkert felstavat).
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:35:19  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Tack för alla svar.

silvervarg>> Det finns bara två hifibutiker här i stan och utbudet är begränsat. Har dock "lyssnat" på HD 650 som hastigast (inte ens inspelade och hur vanlig förstärkare) men dom verkar klart intressanta.

to_apeiron>> Jag ska ha lurarna hemma (med hörlursförstärkare).. Hur uppfattar du dom jämfört med andra lurar, tex HD 650?

karlstorck>> Vad är det med Beyerdynamics som du gillar så mycket, med tanke på att du generellt föredrar dom framför Sennheiser?

Tobbe_L>> Hur går det med utvärderingen? :)

Edited by - Bysheon on 2005/06/12 21:36:17
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/12 :  23:10:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du har två HiFi butiker i stan så är det en rimlig uppgift att besöka dem båda och provlyssna deras hörlurar. Helst skall du ha en ganska klar uppfattning över var du vill ha och definitivt ha med egen musik som du har lyssnat på många gånger tidigare.

Jag har gjort en sammanställning över bra hörlurar i ett annat forum (på engelska). Priserna stämmer förståss inte med Sveriges, men de inbördes förhållandena skiljer inte så mycket.
http://headwize.com/ubb/showpage.php?fnum=1&tid=7601

Personligen så blev jag mycket imponerad av BeyerDynamics DT880. Nu pratar vi dock lite dyrare lurar, men fortfarande långt under Senn HD650.
Jag har jämfört DT880 och Senn HD600 i denna tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38149
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/13 :  08:49:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jodå....

Vi har haft vårt hörlurstest.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40415

Beyerdynamics DT-931 är nog riktigt svårslagna för 1495:- som jag betalade för dem.
Personligen så tycker jag de låter lite luftigare än DT-880

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/13 :  14:49:42  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Tobbe_L>> Låter lovande. Synd att dom inte säljs för det priset längre... Det var ju delvis pga det låga priset som dom var intressanta. Nåja. Dom verkar dock tillräckligt omtyckta för att jag ska lyssna på dom när jag får tillfälle..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/13 :  19:49:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är ju en utgången modell så de kanske inte är så lätta att få tag i numer.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/06/14 :  06:49:04  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag föredrar BD före Sennheiser av samma anledning som jag föredrar Grado och AKG före Sennheiser. Precis som det står på slutet i hörlurstestet nämnt ovan: "Om vi börjar med Hd-650 lurarna så har de en lite mörkare mer bastung ljudbild. Stax lurarna har en en lite större ljudbild mer fokuserad på diskant än på bas. Någonstans i mitten mellan dessa två lurar hamnar Beyerdynamic lurarna."

Det jag inte gillar med Sennheiser (har ett par 580 och har lyssnat en del på 650, men inte så jättemycket ska jag erkänna) är att ljudbilden är bullig, stor och bombastisk och svulstig. Men den har inte bredd, skärpa och detaljer. Allt blir lite blurrigt på nå't sätt. Jag gillar Grado bäst, och jag tycker att BD har lite av samma tendens till bullighet som Senn, men inte alls lika mycket.

Skulle vara kul att jämföra mina Grado 325 med motsvarande Allesandro nå'n gång för att se om jag gillar "förbättringarna" eller om de går åt fel håll för mig.

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000