Author |
Topic |
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 16:23:16
|
Jag känner ärligt talat inget behov av tonkontroller på "huvudanläggningen" i vardagsrummet. Det låter bra som det gör, och det finns heller inga tonkontroller på förstärkaren (Naim).
Däremot ute på landet drar jag gärna ner basen lite eftersom det lilla rummet och de rätt sunkiga högtalarna (som bara kan stå i hörnen) ger en alltför markant bashöjning där. Och när jag åker bil brukar jag höja diskanten lite för att höra något alls genom allt oväsen. Så där används de.
När jag en gång i tiden hade en bra förstärkare med tonkontroller i "huvudanläggningen" (Tandberg) använde jag dem mycket lite. Det lät bäst utan. Sen gick den sönder och nästa stärkare (NAD) lät aldrig bra, trots att jag ständigt skruvade på tonkontrollerna. Det hjälpte inte.
Så min slutsats är att om man har en bra anläggning i ett någorlunda hyfsat rum behöver man normalt inga tonkontroller. Mot en dålig anläggning hjälper nog inga tonkontroller. Men om man har en dålig lyssningsmiljö kan de nog hjälpa till att göra situationen lite mera dräglig.
|
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 19:48:58
|
Likt EA så använder jag tonkontroller och även en sorts loudness nu när jag håller på att spela in ett par högtalare....men när jag lyssnar så brukar jag spela med allt urkopplat. |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 19:58:19
|
Kör -1 på Quads tiltfunktion... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 20:52:06
|
Vi var ett helt gäng här som köpte Behringers Ultracurve. Är det bara jag som har min kvar? |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 21:25:56
|
Jag har ingen tonkontroll längre men nog har jag skivor där inspelningen skulle må bra av korrigering för att bli lyssningsvänlig. All musik som man gillar håller ju inte audiofilkvalite direkt.
Var inne i en hifibutik i vintras där försäljaren på fullt allvar sa att man använder kablar speciellt såna med låda på som tonkontroll. Tonkontroller i stärkare brukar ju anklagas för att ge fasfel borde inte lådan på kablen göra det oxå? Det är väl likartade komponenter inblandade, kondingar, spolar......eller? |
nyfiken skeptiker |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:02:23
|
Jo jag använder eq ibland och då har jag att välja mellan två olika parametriska eq:n som jag använder beroende på behovet. Jag har ett 5-bands parametriskt i min TC finalizer och sedan har jag ett 5-bands från BSS som är analogt. Eq är speciellt bra när man spelar gamla inspelningar på vinyl eller cd där man kan höja ljudkvaliteten ibland ganska avsevärt...trot eller ej men så är det. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:05:07
|
quote: Det optimala måste ju naturligtvis vara att kunna trimma sina högtalare i delningsfiltret så att att man kan optimera för rumsanpassningen? EFTER att akustiken e fixad
skrev CC.....
Exakt så fungerar ju mina burkar här... Jag kan ändra delningsfrekvenser. Höja o sänka volymen iduviduellt bas / Mellan / diskant.
Jag kan dessutom tilta hela systemet. Allt via elektroniska filtret. Och diskant kontra mellanreg på högtalarens filter.
Så mina ändrar ju inte karaktären. Utan mer endast volymen inom olika parametrar... Jäkligt optimalt anser jag. Och detta gör att jag kan slå i Ozzy Osborn utan att det blir rent skit. Men också en violinkonsert. En snabb ljustering bara sen fungerar det med hård rock...eller tvärt om...
Väldans smidigt löst anser jag... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:16:14
|
Mayro: Hoppas på att få lyssna på DEN anläggningen.... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/25 22:16:43 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:27:47
|
japp... Det hinner du eftersom du kommer med grabbarna ifrån STHLM... Så den står uppe tills ni kommer... Kanske har vi trixat lite med slutsteg osv.. Måste ju testa Creativs rörisar ju.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 22:30:32
|
Några EQ:n som rekommenderas och som inte kostar skjortan? |
nyfiken skeptiker |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 02:58:32
|
Har inga, och nej vill inte använda dem. Då borde något annat åtgärdas. |
Bravo |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 06:50:21
|
Kan hålla med mayro lite här.
Att inte ha möjligheten att trimma in sina högtalare med avseende på delningsfrekvenser/brantheter/gain/fas/eq/rumskorr. skulle idag kännas som en mkt låst situation.
Manipulerar man då ljudet, u bet, men vad säger att man inte redan gjort det i ett konventionellt delningsfilter.
Bara för att lösningen är fixed när du får den innebär detta inte att den är optimerad för dina förhållanden.
Att nu gå miste om den flexibilitet/effektivitet man får med aktiv signalbehandling skulle framkalla en i det närmaste klaustrofobisk känsla. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 07:43:16
|
quote: Några EQ:n som rekommenderas och som inte kostar skjortan?
Behringer Ultracurve, förutsatt att du kan använda den i den digitala delen av kedjan. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 09:38:06
|
Mitt paket låg runt 4000 inkl. mick vill jag minnas. Har ingen koll på vad det kostar nu. Jag har låtit Harmony Design modda min och använder den som DA-omvandlare. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 11:58:31
|
Då är det kanske god väg att jag fortsätter med Meridian och skaffar deras digitala högtalare också?
"FramöverSee; jag och de'" Fryntliga hälsingar: Jonas"Tidsdjuret"Viklund.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 11:59:52
|
Roligt med så många som tycker om tonkontroller, känner som några av Er att ibland, beroende på inspelning, skulle man kunna vilja "skruva" lite, nu har ju jag inte de möjligheterna, men man får kanske titta lite närmare på en "töcken-därn-Behringer" |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 12:08:28
|
Tonkontroller? Jag flyttar högtalarna istället, eller byter kablar.
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 12:34:46
|
Jag lade 5000 kr på modifieringen. I princip motsvarar den väl Harmony Designs bästa dacar. Jag har inte gjort någon direkt jämförelse med en bra cd-spelare. Möjligheten finns ju också att använda en annan DA-omvandlare. Många apparater blir det ju förståss. |
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:38:58
|
Problemet med korrigering är om det är ganska "smalbandigt" (rör sig om ett begränsat frekvensintervall), dvs rumsinverkan kanske kommer från en stående våg. Det är väldigt svårt att filtrera i smala band utan att påverka signalen mycket i tidsdomänen (kan fö visas genom heisenbergs osäkerhetsrelation) som kan yttra sig som ofokus, eller fasfel. Det är oftare bättre att fixa ev rumsproblem med rent fysiska medel om det är möjligt, absorbenter osv, även om det också kan vara svårt. Det bästa är att se till att dimensionerna på rummet är bra och väl avstämd för den högtalare man avser köpa. |
Edited by - -AG- on 2005/04/26 13:50:22 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:40:29
|
CC. Du kommer ju på fredag få stifta bekantskap med mitt filter. Jag är säker du kommer se det som en ren självklarhet att alla borde ha sådant på sina burkar. Det är rent kanon att kunna styra upp en del prylar via det då man ska ösa lite mer..
Jag ser detta som att konstruktören av Infinitys större saker spelade väldig bredd av musik. Och ville kunna höra ALL musik med "relativt" rätt nivå utan att den större delen skulle stå ospelad i hyllan...
Och därför gjorde dom så flexibla som dom är...
Men självklart har ju ribbons en del begränsningar ändå. Men inte värre än att dom kan med filtrets hjälp klara upp även tung rock rätt ok....Men UTAN filtret... hmm.. då skulle jag troligen inte kunna ha dom knappt. Då vart man hänvisad till mer Jazz o välproduserade saker enbart...tyvärr gick nog Ozzy bort direkt. Och AcDc ska vi inte tala om.......Eller min Roy Orbinson osv....
Så jag förstår absolut dom som styr sitt med |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:53:51
|
Jag håller med AG. Det finns problem med EQ och man ska inte tro att det går att fixa till vad som helst med en EQ. Som rumskorrigerare är Ultracurven värdelös. Men för att fixa till dåligt ljud på skivor duger den bra. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 14:49:36
|
jag satt med en "studio" ett tag hemma. Och inte sjutton vart det bra heller.. Så detta angående accustiken är i mitt tycke inte en hel sanning det heller...
Och jag hade svanås prylar. hemmabyggda jättelika difrusorer med absorbenter inbyggda så att säga...
Idag skulle jag inte offra en spän på sånt före grejorna lirar relativt bra UTAN dom.. Sedan då allt lirar på Ok så kan jag KANSKE tänka mig att fixa till resterande med accustikens hjälp. Men absolut INTE först av allt. Men igen. MIN åsikt bara....
Men jag tweekar heller inte in grejor med koner eller filter eller dyliga prylar. GRejorna SKA spela utan sådant. Men sen kan man tweeka in sista sista med sånt.. Hur ska man annars VET vad som är "fel" eller "rätt" om man trixar med accustiken då grejorna lirar med stöd o hjälp på olika sätt???...
Men mina åsikter enbart och som vanligt endast mina med andra ord....
Och CC. Ta inte bort bara för en sa så om denna korrigering.. testa först. Du har gjort sååå mycket i din källare så vem vet. Du kan få totalt annan resultat ju... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|