HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonkontroller...någon som har och använder dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/26 :  15:18:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att skriva att Ultracurven är värdelös var kanske att ta i.
Man måste bara vara medveten om dom begränsningar som finns.
Om man ska kompensera för grava fel så är det ju direktljudet som påverkas.
Man ändrar direktljudet för att kompensera fel i både direktljudet och det
reflekterade ljudet. Eftersom örat kan skilja mellan direktljud och reflekterat medan mätapparaturen inte kan detta, så kommer resultatet att låta fel.
Oftast så tunnas ljudet ut en hel del.
Detta gäller rumskompensering i allmänhet när man mäter med brus.

Förresten, kolla senaste numret av "Bild och ljud hemma", där testar dom en anläggning byggd runt Ultracurve. Dom har även testat den tidigare med positivt resultat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:14:28  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har en Tact 2.2x som hjärta i anläggningen. Och den tror jag inte att jag kommer att byta ut i första taget..
Rumskompenseringen anser jag endast riktigt användbar i konstiga rum och med dåliga högtalare. Detta då den förändrar ljudet totalt.
Däremot så är den parametriska eq alldeles ypperlig till att bota rumsresonanser. Och den flexibla tonkontrollen är helt enkelt guld värd. Den använder jag oftast, men endast i basen. Sen är visserligen inte det ställbara filtret, samt nivå och tidsjusteringen att förakta. Men tonkontrollen är det som verkligen är användbart till vardags. Skivornas nivå i basen är tämligen varierande, och jag tycker själv att det kan vara skönt att ge gamla och skrikiga inspelningar lite mer pondus i botten. Ökad spelglädje är aldrig fel!
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:12:49  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Testade nyligen ett försteg med tonkontroller vilket jag inte haft på
decennier. "Wire with gain" filosofin har fått råda och djup misstänksamhet mot allt som ligger i signalvägen. Så vred jag upp
basen på försteget jag testade och... ÄNTLIGEN!!! kunde jag ha behållning av en massa gamla rockplattor från 70-80-tal som det varit
helt utan njutning att lyssna på. M.a.o omedelbar omvärdering av
den personliga hifi-filosofin. Allvarligt talat- om man inte kan lyssna på plattor man kan ha mkt stor glädje och njutning av
så är frågan vad man har sin hifiutrustning till.
En EQ som kan kopplas in och ur måste omedelbart in i anläggningen.

Angående korrekthet förresten- samma prylar låter olika i olika rum
vad är korrekt? Om det bedöms som korrekt i ett rum med ev. mkt bra akustiska förutsättningar men låter annorlunda i mitt rum dvs ej korrekt kanske det som låter inkorrekt i ett "bra" rum mer korrekt i mitt. Fram för rumsanpassning! Fram för EQ. (inte minst för att korrigera usla inspelningar, dålig hantering av materialet, begränsningar i inspelningsutrustning, nerdrogade ljudtekniker... osv)
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:22:42  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Härligt Balthazar, att du vågar gå emot.....eller gå med....nåja...jag vet inte riktigt åt vicket håll denna tråd lutar...för eller emot.....hmmm...lite mer för faktiskt, kanske vi ska börja kräva....

"Låt ropen skalla-----kontroller till alla...."

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/04/27 :  16:32:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tact tror jag mäter med pulser istället för brus.
Då kan man kanske skilja på direkt och reflekterat ljud och komma runt problemen med mätningarna. Jag tror inte man kan jämföra Tact och Ultracurve.

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:42:58  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag har kvar min Ultra Curve och nu skulle jag inte klara mig utan den. Använder den analogt till den signal som ska till basmodulerna. Hjälper till att fixa till frekvensgången i rummet. Dock är burken i praktiken oanvändbar till att korrigera annat än bas, enligt min erfarenhet.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/28 :  14:17:40  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Du prickar rätt Balthazar.

Jag behöver ingen EQ vare sig för rummets skull eller för brister i anläggningen (transparent & stampa takten på samma gång) MEN det var ju det där med taskigt ljud på många skivor som hyser trevlig musik. Ultracurven får man väl kolla upp då.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/04/28 :  21:45:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ska man vara renlärig och "köra utan", kanske man borde tänka på vad som funnits före i kedjan, alla möjliga limiters, kompressorer, frekv.korrigeringar, silikonbröst och en armé opampar och kopplingskondingar...vad gör egentligen ett par fjuttiga kondingar ytterligare...de gör diskussionen till hårklyveri...
(Renlärig = 1 st bra rullbandare, två supermikar -> resultatet in i ett par trioder och bredbandshögtalare i ett perfekt rum...men vem orkar springa runt och spela in musik själv?)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/04/29 :  11:15:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Å andra sidan, om du bytt ut din cd-pelare mot en ny för 40.000 så kan några extra tillkommande spolar och kondningar i signalvägen innebära att du slängt pengarna i sjön.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/04/29 :  12:33:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
Björn-Ola: skulle aldrig ge 40' för en CD, inte så länge det finns LP ;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/04/29 :  13:12:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt rätt, det var bara hypotetiskt.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000