HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på högtalare till rörförstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/24 :  13:00:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
matte76

AE Evo 3 har jag lyssnat på. Dessa var ingen aha-upplevelse för mig.
Visst dem är kanske en gnutta medryckande musikförmedlare men som sagt så finns det inget speciellt som pockar på uppmärksamhet.
Monitor Audio är ett fint märke som plockar fram detaljer i musiken, d.v.s. motsatsen till AE Evo 3. Helt enkelt mer transperant.
Det svåra är att bygga en högtalare och få den optimala lösningen mellan transperans och stampa takten känslan. Den får inte bli för kylig eller för varm.
Desto mer man betalar desto mer kliniskt låter det oftast, dock inte alltid. Elektrostater är ett undantag liksom en del andra konstruktioner.
Kolla in keramikelementen i detta fall. Kan bli lite trist i längden att lyssna på. Jag tycker proson Reality 63MK2 har gjort en riktigt bra komprimiss för det pris de kostar. Inga speciellt dyra filter (dock godkända komponenter i signalvägen), bra element men inte tillverkade i europa=dyra. Man får betala en hel del för arbetskraften här i väst. Så du får säkert minst dubbelt så bra kvalite på ljudet för samma pris från europa.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/04/24 13:05:43
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/24 :  13:12:31  Show Profile Send supersonic a Private Message
Leif B: Har du lyssnat på stativarna i samma serie?

supersonic
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/24 :  13:17:45  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, jag har hela hemmabiopaketet med center och sourroundstativarna.
Om du funderar på en kombination stereo och hemmabio så ger jag en stark rekommendation för det paketet. Jag har en Onkyo 602 förstärkare till detta. Den räcker med råge att driva detta. Alla modellerna har en hög verkningsgrad, 91-92 db/w.
Det är diskanten som är lite speciell och den finns i hela paketet.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/04/24 :  16:20:17  Show Profile Send Munge a Private Message
Köp mina gamla Heybrook HB1 (se under Säljes). Känslighet på 90 dB och min. impedans på 6,8 ohm. De spelar brallorna av allt under 5' i dag. Lägger man 10' börjar det bli jämnt. Jag säljer dem för endast 1.800 kr inkl ett par Linn-stativ. Gör något trevligt i sommar för resten av din budget.

/Munge
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:19:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Matte76: "Det beror ju lite på vilka prisklasser man pratar om. Jag tror säkert Proson är ett starkt kort i prisklassen, men jämför man med dyrare och bättre högtalare brukar bristerna bli uppenbara, det är ju därför många (inkl jag) väljer bättre grejor."

Numer är jag själv ganska klar över att man inte ska hänga upp sig så mycket på prisklasser hit och dit. Särskilt inte när det gäller högtalare, som nog är mer subjektivt än något annat inom hifi. Det finns utan tvivel extremt dyra högtalare som de flesta oinvigda skulle tycka låter märkligt. Det finns också riktigt billiga högtalare som de flesta, även audiofiler, tycker låter väldigt bra. Och smaken är ju sååå olika. Om du plockade upp tio personer på gatan och lät dom lyssna på Cerwin-Vega golvare vs Sonus Fabers stativare är jag ganska övertygad om att majoriteten faktiskt hade valt CV...

Så visst, dyrare betyder oftast bättre, på pappret, i form av konstruktion och komponentval. Men vad den enskilde lyssnaren gillar bäst är däremot inte alls lika säkert.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/24 :  19:09:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om du plockade upp tio personer på gatan och lät dom lyssna på Cerwin-Vega golvare vs Sonus Fabers stativare är jag ganska övertygad om att majoriteten faktiskt hade valt CV...

Nja... Möjligen med tung hårdrock eller hip hop...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/24 :  19:10:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Leif B: Håller ej med dig angående AE Evo, det är mycket bra högtalare för sin prisklass.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/04/24 :  19:32:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Har inte sagt att dem är dåliga i sin prisklass, men ville bara tala om att dem inte kändes speciella jämnfört med Proson. Tvärtom.

mvh Leif B
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/24 :  19:34:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, har ej hört Proson, och smaken är som baken...men AE Evo 3 har fått kanonkritik av både recensenter och användare, så visst är de bra. Och tråkiga tyckte inte jag...dock kom de till korta kraftigt mot MA GR20, men inte så konstigt.

Edited by - matte76 on 2005/04/24 19:40:38
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/04/25 :  00:00:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
matte76 > du kommer väl till Tobbe den 30/4 ??? Vänta tills dess !!
//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/25 :  07:36:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tyvärr kan jag inte, ska på fest den dagen. Annars hade jag kommit.

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/04/25 :  11:45:01  Show Profile Send everwake a Private Message
aldrig testat chorus med rör, kör däremot Cayin A-88T med electra 906, det fungerar alldeles ypperligt, såg ett par electra 906 till salu på hifimagasinet för 8-9 tusen, det är dem helt klart värda.

var ingen JMlab-fantast innan jag började köra med rör, men det verkar som deras högtalare trivs väldigt bra med rör
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/25 :  22:31:07  Show Profile Send supersonic a Private Message
Munge: Tack för erbjudandet men jag tror det lutar åt ett par golvare...har haft stativare ett antal ggr men alltid tyckt att det saknas ngt....

everwake: Visst är JM-Lab som gjorda för rörförstärkare...ska eventuellt låna hem ett par cobalt 816. Electra 906 har jag testat i ett annat sammanhang och blev hyfsat imponerad men det passade inte till den förstärkare jag hade just då.
Hur låter din A-88T? Den är dubbelt så dyr som min M6, men är den dubbelt så bra?! *L*

supersonic
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/25 :  22:39:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Har själv goda erfarenheter av Snell och rörisar. Här kommer du tämligen billigt undan.

http://www.blocket.se/view/4627581.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/26 :  08:55:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ett par hornhögtalare borde passa typ VH-1 eller liknande.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:27:36  Show Profile Send everwake a Private Message
Supersonic: dubbelt så bra är den knappast, men jäkligt trevlig endå en avgörande sak för mig var fjärr, plus möjlighet att köra den som slutsteg till min hemmabio, sitter toknöjd, har cayin cd-15 också, den är helt ok, men inte samma klass känns det som.

Körde snell C/V förut, funkar bra med rör, men är väl inte det bästa inom baskontroll och diskantupplösning. trevlig högtalare dock
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/26 :  16:55:55  Show Profile Send supersonic a Private Message
Kuliga förslag ni kommer med...Snellhögtalare har jag bara hört talas om men aldrig lyssnat på...VH-1 är väl gds? Har inte tummen mitt i handen men är otroligt lat av naturen...*L*

Ingen som har förslag på uppgradering av rör? De som sitter på nu heter: Electroharmonix 6V6, 4st, och de tre mindre ser jag ingen beteckning på alls. Har inga planer på att byta rör om det inte är ngn mening med det. Detta är min första rörförstärkare för övrigt och det känns verkligen som att jag har förbisett ngt under alldeles för lång tid i mitt hifiliv.

supersonic
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:10:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
VH-1 är väl gds? Har inte tummen mitt i handen men är otroligt lat av naturen...*L*

Visserligen, men de förekommer då och då i annonser på nätet.
Jag köpte ett par som tjänar som bakkanaler, bra låter dom(även testat som stereo) och STORA e dom.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Brecker
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:34:23  Show Profile Send Brecker a Private Message
Supersonic: Återigen en som vågat sig på rörstärkare! Visst blir det en ny musikvärld man hamnar i! Och du, då har du triod-rören kvar att upptäcka!!! Ett stort Grattis!
Vad gäller rören så är de kinesiska rören i deras stärkare lite så där vad gäller kvalite´n, men i dina Cayin sitter det ryska (om jag inte tar fel)El.Harmonix som ska vara bra. Frågan är om de är matchade tillsammans bara. Sök på Svalander Audio och maila honom om råd och ev. bättre rör. Han brukar svara snabbt och är kanon att ha och göra med.
Än en gång. Grattis och välkommen i rörgänget: "The show that never ends"!

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:42:25  Show Profile Send supersonic a Private Message
Brecker: Tack för värdefull info...triodrör å singelrör å allt va det heter blir en ny värld att upptäcka antar jag...är väl inte så jätteintresserad av den tekniska biten men det kan vara kul att veta när det gäller rör tror jag...låter bra gör det i vilket fall...väldigt bra t.o.m...*L*

supersonic
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:37:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kolla in http://www.triod-ljud.nu/. Finns mycket sanningar i den texten.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:55:00  Show Profile Send -AG- a Private Message
Snell EII/III begagnat, om du hittar. Eller om du vill köpa nya (baserade på Snell EII) så tillverkas de idag genom Audio Note (AN-E) i olika konfigurationer från ca 25000-200000 (olika element, filter och finish).

http://www.audionote.co.uk/speakers/speakers/speakers_an-e.htm

EDIT: Kollat upp prisuppgifter.

Edited by - -AG- on 2005/04/28 09:15:54
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2005/04/28 :  15:52:18  Show Profile Send supersonic a Private Message
Harry up: Tack, kul läsning.
-AG-: Verkar vara perfekta högtalare för rör men liiiite för dyra för min plånbok...*L*

supersonic
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000