Author |
Topic |
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 20:07:42
|
Kan man kanske få lite tips på bra och billiga högtalare till en rörförstärkare a'la Cayin M6? Med billiga menas under 10'kr. Gillar funky music med snärtig bas och tighta trummor. Har även en viss förkärlek för kvinnliga singer/songwriters typ Kathryn Williams, Aimee Mann, Sarah McLachlan, Norah Jones, Diana Krall m.m, m.m. Högtalarna ska placeras på kortväggen i ett rum på 5,8x3,6m. Tar gärna mot tips på bättre rör också. |
supersonic |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 20:18:41
|
jag vurmar för Wharfedales stativare, ganska lättdrivna även med så lite som 8 Watt 8-) |
Livet är för kort för mono |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 20:27:33
|
Vilka syftar du på? Dom nya eller? |
supersonic |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 20:58:48
|
det var diamond 8.2 jag blev imponerad av, kommer dock inte ihåg vilken känslighet dom hade.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 21:30:32
|
En gissning är att JBL är bra till detta också
//Kjell |
|
|
Brecker
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 08:12:27
|
Supersonic: Kan du tänka dig att bygga själv Och sen få det stora nöjet att se kompisarnas miner, speciellt när de får höra Norah J. och Diana Kralls stämband vibrera! |
Bättre ett par hela 300B-rör idag än ett par hel-rör igår! |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 09:25:34
|
mr.Triatic: Diamond 8.2 har jag testat förut och blev ganska imponerad. Bra ljud till lågt pris men... sumo:JBL gillar jag inte tyvärr. Brecker: Bygga själv går bort pga ren lättja. *L* |
supersonic |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 13:15:36
|
Finns bara ett alternativ som överstämmer helt vad du letar efter ; Proson Reality MK2. Du blir förvånad över ljudkvaliten. Endast 5000 skattade kronor.
mvh Leif B |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 13:36:53
|
Titta på Phonars högtalare, 92dB 1w/1m kanon till rör från 7.000:-
|
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Brecker
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 14:31:30
|
Man ska ju inte göra folk ledsna tycker jag, men Leif B, högtalare ska vara stabila precis som allt annat i kedjan och det finns klart stummare lådor än Proson. Knacka med knogen på en, vilken som helst, så förstår du vad jag menar! Är det bara fanér Men visst ser dom fina ut för dom pengarna! |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 15:20:45
|
Ursäkta om jag passar på och bryter in på din tråd men jag har en liknande undran. Jag undrar hur Carlsson-högtalarna fungerar med rör? |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 16:06:16
|
Brecker Visst dem är inte de stummaste högtalare som finns. Men formen gör att det inte behöver vara så stumt. Jämnför med ett ägg, det är inte ett tjockt skal, men det pallar en hel del innan det bryts sönder. Detsamma fungerar den droppformade lådan. Den är uppbyggd av många små lager av tunna skal likt lameller. Tittar man inuti lådan så ser man inte en jämn yta på sidorna utan massa remsor som limmat samman som en bågformad yta. Om detta gjorts i en dyr högtalare med ett fint märke utanför så hade den kostat en förmögenhet. Vad jag menar är att knacktesten inte alltid säger sanningen om kvaliten på ljudet.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/04/23 16:13:30 |
|
|
Brecker
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 17:36:06
|
Leif: Snyggt att du inte tog illa upp. Droppformen är helt vettig vad gäller stående vågor i kabinettet som ju orsakar oönskade resonanser, men ett tunt sådant kommer ändå att svänga med och påverka elementet. Det vill jag bestämt hävda. Att lådan håller och inte "bryts sönder", det tror jag nog, men att lådans vibrationer kommer att störa elementet ju mer du trycker på är nog helt klart. Om elemntet påverkas runt sin egenresonans bl.a. så lär det inte bli någon bra effekt ur audiofil-perspektiv. Gjut in dom i betong!He-He! Mvh/Brecker
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 17:40:58
|
Man får ju vad man betalar för, Proson-högtalarna kostar ju bara 5.000 |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 17:47:46
|
Två högtalare som jag tror skulle passa dig, din förstärkare och din budget bra:
JM-Lab Cobalt 726S: Lättdrivna golvare, kan kännas lite kyliga med vanliga stärkare men dom spelar dynamiskt och med din stärkare borde det kunna bli riktigt trevligt.
Rega R3: Lättdrivna, små golvare. Fick just mycket fin kritik i Hifi Choice för deras fantastisk valuta för pengarna. Hörde dom med Regas minsta stärkare och då vart det mycket "stampa takten".
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 19:20:54
|
Brecker Nejdå, man får inte mer än man betalar. men i detta fall så tycker jag man får mer än man betalar. Visst det är möjligt om man spelar starkt att den börjar svänga med i takt med musiken. jag spelar dock inte så starkt så det blir inget större problem. Man ska dock veta att lådan är väl uppstagad inuti.
mvh Leif B |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 21:47:54
|
Rega låter intressant och även JM-Lab...proson känns lite..."billigt"...*L* Phonar har jag aldrig hört talas om så jag ska söka lite på nätet.... Någon som testat JM-Lab Chorus 706S med rör? |
supersonic |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 22:49:01
|
Jag har kört med Copland rörförstärkare på 2x35w till Audiovectors lite olika modeller. Ljudet som du beskriver stämmer väl överens med dom högtalarna, och det fungerar utmärkt med rör. Finns några modeller under 10000:- Kolla här: www.ljudmakarn.se /Jonas |
Edited by - Jonas Nilsson on 2005/04/23 23:24:30 |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 23:10:46
|
Audiovector har jag hört mkt gott om men aldrig haft möjlighet att lyssna på tyvärr. |
supersonic |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 23:23:36
|
Var bor du? Audiovector finns väl representerade på dom flesta större orterna i Sverige. Klart värt en lyssning /Jonas |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 00:41:14
|
Hördedudö, billigt? Klart det är billigt och bra ljud med Proson. Nja jag förstår inte dessa som måste köpa dyrt, när det finns så mycket annat man kan handla för pengarna. Som t.e.x. en back öl och peanuts. Det är lycka att sitta och lyssna och ta en eller några öl och några salta jordnötter. Efter några öl så spelar det nästan ingen roll på vad man spelar eller vad som spelas. Så de så. Men gör du som du känner för. Handla dyrt och sitt och lyssna med lite saft i glaset och kanske en mariekex om du får råd... Nja, det är väl upp till dig vad du vill lägga dina skattade kronor. Jag ville bara säga att mina Proson Reality 63MK2 passade utmärkt till mina Copland duo. Lättdrivna med härlig detaljerad topp, bra tyngd i basen som går djuuupt. Mellanregister som är rent som nyplockad bomull. Tack för ordet och lycka till.
mvh Leif B
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 01:48:09
|
Leif B: Bli inte less på detta nu..det skulle faktiskt vara intressant att lyssna på dom däringa proson-högtalarna. Hifi-entusiaster är nog rätt konservativa av sig...både på gott & ont. De proson högtalare jag provlyssnade på satte sina spår i sinnet - och tilltron på företagets förmåga eller vilja att ta fram vettiga högtalare har inte var i stark. Själv köpte jag JAMO-högtalare i slutet av 80-talat...nån stor burk med 15-tumsbas...å det var ingen höjdare. I dag har JAMO "lite" bättre rykte. Vad jag menar är att man i förväg dömer ut en högtalare helt felaktigt, bara för att de tillverkas av "fel" firma - men det är ganska lätt hänt. Själv är jag lite skeptisk till proson av övanstående orsak....men van VET aldrig...kan ju vara ett klipp!!!
Angående "knacktest" (utförda vid provlyssning av en hifi-tidning)så vill jag minnas att högtalare både från naim och rega ekade rätt friskt när testarna knackade på lådorna - å ändå så märktes detta inte av när man spelade med dom. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/04/24 02:07:19 |
|
|
supersonic
Member
125 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 11:04:26
|
Jonas Nilsson: Bor i Karlstad dåligt med Audiovector här. Leif B: "Billigt" behöver absolut inte vara dåligt och jag ska ta mig en tur till Siba och kolla in Proson.
Ps: Vad gäller öl så köper jag det billigt i Tyskland och det smakar lika bra som dyrt öl jag köpt i Sverige. |
supersonic |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 12:04:34
|
Det beror ju lite på vilka prisklasser man pratar om. Jag tror säkert Proson är ett starkt kort i prisklassen, men jämför man med dyrare och bättre högtalare brukar bristerna bli uppenbara, det är ju därför många (inkl jag) väljer bättre grejor. Jämför man ej med bättre grejor vet man ju inte om hur mycket bättre det kan bli, och därmed kan man sitta nöjd. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/04/24 12:05:34 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 12:11:57
|
Jag blev faktiskt förvånad att dem lät så bra som dem gör. Det var något speciellt med Proson Reality 63MK2. Liksom kärlek vid första ögonkastet. Snygga som Audiovector, + att diskanten var något speciellt jämnfört med det mesta. Har jämnfört med Scanspeak, Focal, Seas, Dynaudio osv. Ingen av dessa kommer lika långt som prosondiskanten. Sen har vi djupet i basen, avgrundsdjup. Detta märker man dock inte förrän man spelat in dem efter c:a 100 timmar. Har du rörförstärkare så får man än mer valuta för de 5000 kr dessa kostar. Kul att du vill undersöka saken och du kan köpa dem på öppet köp. Hemma är alltid bättre lyssningmiljö än i butiken. Jag har tweakat mina med spikes som får dem än mer detaljerade.
matte76 Man kan nästan betala hur mycket som helst för hifisaker, men det är inte en garanti att man får bättre ljud, (d.v.s. i dina öron sett) bara för att man betalar mer. Titta bara i ditt eget exempel med dina Audiovector. Din diskant kostar säkert en hel del, men vad hjälper det om du inte gillar skrikigheten ? Naturligtvis är oftast en dyrare högtalare mer påkostad när det gäller hela konstruktionen. Bättre låda (invändigt som utvändigt), bättre element, bättre delningsfilter o.s.v. Men, man är inte garanterad att man gillar ljudet den producerar bara för att den vunnit tester eller är väldigt dyr. mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/04/24 12:25:15 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 12:26:56
|
Leif B: Det håller jag med om, men alternativ till mina AV i samma prisklass gillar jag ljudet i, det vet jag. Sen låter givetvis mina AV superbra, även om jag inte gillar diskanten när hårdrocksskivor spelas. Till all annan musik låter de suveränt, även för prisklassen.
Sen är det ingen bra idé att jämföra en högtalare för 5.000 med en för 40.000, det blir liksom inte rättvist. Men om den för 5.000 spelar åtminstone i närheten av den dyrare är den ju grymt prisvärd. Men man ska nog inte göra denna jämförelse om man inte vill tömma sitt bankkonto dvs...
jag var jättenöjd med mina tidigare högtalare AE Evo 3 (6.500) som jag fortfarande anser prisvärda. Men så lyssnade jag på Monitor Audio GR20 (23.000) i en direkt jämförelse med AE, och då kunde jag knappt återgå till att lyssna på AE, utan sålde dem och köpte begagnade Monitor Audio. Skillnaden i ljudkvalitet var mycket stor, en helt annan detaljrikedom, klarhet, bas osv.
Priset är inte viktigast i alla fall, men det säger ändå en del. Man får oftast vad man betalar för. Ino-anhängare tex hävdar ju dock att deras högtalare är marknadens mest prisvärda. |
|
Edited by - matte76 on 2005/04/24 12:31:44 |
|
|
Topic |
|