HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg med rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/19 :  05:25:25  Show Profile Send Drem a Private Message
Är på väg att köpa ett försteg med rör, och då jag aldrig haft rörförsteg eller andra komponenter med rör så undrar jag om det är någonting speciellt man bör tänka på i handhavandet. Antar att dessa apparater är mer känsliga än transistorbaserade enheter? Det specifika försteget i det här fallet är Copland CVA-306.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/04/19 05:26:23

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/19 :  22:25:07  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Om man bortser från att rör vanligen har ett glashölje, vilket kan va problematiskt om man tappar dom på nåt hårt eller tappar nåt hårt på dom, så upplever jag rörapparater som robustare än trissadito. Man kan köra slutsteg utan belastning t.ex. Även försteg är belastningsokänsligare.

Rörförsteg och trissaslutsteg är en kanonkobination.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  17:00:26  Show Profile Send Drem a Private Message
En liten följdfråga här då: alla säger att rörgrejer låter bäst när dom har fått stå på ett tag, så jag undrar om det är bättre att låta rörförsteget stå på hela tiden istället för att stänga av det. Hur gör ni som har rör-försteg egentligen? Sen undrar jag ungefärlig livslängd på rör och om nya rör är kostsamt. Rören i detta försteget skall vara:

Vacuum tubes
12AX7 / ECC83 (6)

Just nu:

Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:57:27  Show Profile Send mikethebike a Private Message
ARC LS25 mkII ... ca 30-45 minuter innan det har "släppt" till hundra. ARC hävdar ca 10 000H (2 st 6H30 dubbeltrioder). Vet inte exakt vad de kostar, men jag stänger som sagt av mellan lyssningarna.

Borde vara ungefär samma livslängd på 12AX7/ECC83 och priser från ca 100 kr så 1,50 per dygn om du låter försteget stå på hela tiden. Bor du i Sthlm rekommenderar jag Veteran HiFi - Mirre kan dessutom ge besked om det är klokt att låta steget stå på dygnet runt.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2005/04/26 18:58:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:11:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag stänger av mina grejor över natten. Mycket för värmens skull, men ett försteg blir ju inte så varmt.
Rörförstärkare tål mycket mer elektrisk misshandel än halvledardito. Åsknedslag i närheten
t.ex, transistorprylar pajar till höger och vänster men rören spelar på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  19:27:56  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack för svaren. Jag känner mig tryggare nu

Just nu:

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:24:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nåt som skiljer olika rör emellan är mikrofoni. Knacka på försteget med volymen uppdragen och hör om det hörs i högtalarna. Olika rörexemplar kan låta olika.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:56:51  Show Profile Send lars a Private Message
Rör har högre utimpedans än halvledare.
Något man måste tänka på vid val av slutsteg.
Kolla upp vilken min-belastning tillverkaren rekommenderar för försteget.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  21:30:06  Show Profile Send Drem a Private Message
lars:

Vad gäller min egen setup så bad jag säljaren av monoblocken att kolla upp detta och han sa att det ser helt ok ut. Inga problem då tydligen, men det skadar inte att kolla en gång till? Jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter.

Försteget är alltså ett Copland CVA-306. Specikationerna finns på hemsidan:

www.copland.dk

Monoblocken är Ezon IcePower 1000ASP och specifikationerna är enligt B&O detta på 1000ASP:

http://www.medicom.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/user_graphics/pdfs/ICEpower1000ASP_Productsheet_2-0.pdf

Skulle bli jätteglad om någon kikade, så att jag inte gör ett felköp.

Just nu:

Edited by - Drem on 2005/04/26 22:03:41
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:11:31  Show Profile Send lars a Private Message
Enligt Copland så har försteget en utimedans på max 600 ohm. (studiostandard).
Audio Research rekommenderar min 20 Kohm belastning på sina försteg som har 600 ohm utimpedans.

Inimpedansen på 1000ASP hittar jag inte på den site du angav. Fråga dom. Impedans över 20 Kohm är OK.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  22:29:08  Show Profile Send Drem a Private Message
Tack lars. Så här fick jag det förklarat av säljaren av monoblocken:

"Av databladet på Copland försteget så ser det ut att gå utmärkt att driva ICE-arna, låg utgångsimpedans (under 600 Ohm) och "lagom" hög utnivå. I B&O's datablad står det dock max 12V in (Copland ut max 15V) men vid så hög innivå så har slutsteget klippt för länge sen. Både Coplands ut, och ICE-arnas innivåer och impedanser är högst normala i hifi-sammanhang så det borde inte vara nåt problem."

Just nu:

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:11:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
ARC LS25 mkII ... ca 30-45 minuter innan det har "släppt" till hundra. ARC hävdar ca 10 000H (2 st 6H30 dubbeltrioder). Vet inte exakt vad de kostar, men jag stänger som sagt av mellan lyssningarna.

Borde vara ungefär samma livslängd på 12AX7/ECC83
Vanliga ECC83 är inte specade för så lång tid, vill man köpa 10000+ är det E83CC som gäller, vill man ha än mer långlivade rör är det ECC803s som gäller

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:28:44  Show Profile Send eliot a Private Message
lars skrev:
quote:
Rör har högre utimpedans än halvledare.
Copland och ARC har tydligen 600ohm utimpedans vilket är mer än vad som är brukligt för transistorförsteg. Mitt rörförsteg har emellertid bara 100ohm vilket väl är det som är normalt för transistorförsteg, så det är väl inget som säger att rörförsteg principiellt har högre utimpedans

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:29:43  Show Profile Send Drem a Private Message
Rydberg:

Hur länge håller vanliga ECC83 iså fall? Nyfiken rörnybörjare här vill veta allt om min nya leksak

Just nu:

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:45:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle väl gissa på ca 4000 timmar, de kan ju förvisso hålla längre också

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/27 :  01:15:22  Show Profile Send Drem a Private Message
Ok, det känns inte som om man behöver snåla iaf Inte som med projektorlampor, 2000 timmar och sen kostar det 4000-4500 för en ny lampa

Just nu:

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/27 :  01:21:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
6 stycken NOS ECC83 kan du köpa av mig för 900 så det är ju inte jättefarligt direkt

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/04/27 :  01:24:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har kört med rör i ca 10 års tid och har kört med Ecc83 innan
jag bytade till TFK 803S
Ca livslängden på rören beror lite på belastningen men uppemot 10000 kan man räkna med.Mina utgångsrör ligger på ca 4000 timmar och varannan gång har jag bytat ingångsrören också alltså efter ca 8000 timmar.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/27 :  16:22:15  Show Profile Send Drem a Private Message
Rydberg:

Jag återkommer om cirka 4000 timmar då, eller när rören börjar ge sig :) Hur märker man förresten att man behöver byta, när ett rör är "slut" vad händer då? Som en glödlampa...med ett litet "poff" ?

Vill säga också att idag beställdes ett Copland CVA-306, hoppas få det inom några dagar

Just nu:

Edited by - Drem on 2005/04/27 16:22:58
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/04/28 :  01:23:12  Show Profile Send EAR a Private Message
Dream
Om du lyssnar normalt(3h om dagen) och inte låter försteget stå på dygnet om så lär rören räcka sådar 5-7 år minst
Vad man däremot kan göra är att byta fabrikat på rören för att uppnå lite ljudförändringar.
Vad har du för fabrikat idag

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:00:44  Show Profile Send hjort a Private Message
När rören är slut brukar basen börja bumla, mellanregistret blir kallt/analytiskt och diskanten blir fyrkantig.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/28 :  15:36:12  Show Profile Send Drem a Private Message
EAR:

Jag vet inte mer än vad som står på Coplands hemsida och där står ECC83 på den modellen (CVA-306). Försteget är på väg från Danmark till svenska Audioactive och sen till Hifistället och sen till mig I början på nästa vecka skall jag ha det hemma.

Just nu:

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000