Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7974 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 14:15:06
|
Hur står det egetligen till med musikspelandet här bland forumfolket? Eftersom alla verkar ha ett intresse för musik och -återgivning så antar jag att det finns en överrepresentation av musiker här?
Själv började jag spela gitarr i den kommunala musikskolan i fjärde klass, vilket ledde till inköp av elgitarr och startande av hårdrocksband något år senare. Intresset gick i vågor fram till slutet av tonåren då jag började umgås med folk som var äldre och betydligt vassare på att spela gitarr, så jag ställde guran åt sidan och köpte en elbas istället för att få vara med och lira. Musikstilarna varierade ordentligt från dag till dag, det var metal, jazz, folkmusik, visa, you name it.
Efter några års relativ svacka har jag nu fått plats som basist i ett metalband (www.deaduntilrising.tk) samt köpt en ståbas och startat ett "psychobilly"-band.
Slutligen måste jag nämna att mitt intresse för Hifi och självbygg kommer av att jag någon gång i tolvårsåldern stod i behov av en större gitarrförstärkare men var utan pengar, så jag fick för mig att bygga en...
Det var min historia, hur är eran? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 14:17:34
|
Jag spelar liiiite gitarr mest för min egna del, men ibland spelar jag tillsammans med mina (mycket duktigare) kompisar. Inget avanserat men ack så härligt och, i mina öron, mycket musikaliskt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:02:50
|
Spelat klassisk gitarr ett antal år, och innan dess elgitarr. På elguran spelade jag (och stod för "sången") i ett death-metal band för en herrans massa år sedan. Blev även lite bas i ett annat DM-band. Men sedan lockade den klassiska gitarren och jag föll pladask för frestelsen, att spela Bach är något alldeles särskilt! Drabbades efter ett par år av lindrig musarm som begränsade även spelmöjligheterna... Å sen vi flyttade till ett renoveringsobjekt (hus) har jag inte haft tid/ork att komma tillbaka riktigt... Även om det går lättare än jag förväntat mig när jag väl slår mig ner... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 15:15:11
|
Började spela gitarr för ett bra tag sedan. Har spelat med samma band sedan dess; Fisksmisk(www.fisksmisk.com), men blivit tvungen att lägga från mig gitarren då de andra kört om mig. Jag spelar nu gitarr ibland, ibland synt och sjunger. Sen Håller jag på lite med DJ-ing(Scratch:ar) för mig själv, fast väldigt sällan då jag lånat ut min ena skivspelare.
Edit: Just det "spelar" horn då och då också. Se bildbevis http://www.fisksmisk.com/images/backgrounds/wall8.jpg |
Euroline - T-Amp - DIY |
Edited by - Fisksmisk ola on 2005/04/22 15:19:57 |
|
|
nl
Member
324 Posts |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/22 : 22:10:21
|
Har spelat saxofon sen jag var 9 år, mestadels tenor och alt. De sista åren har jag dock inte tagit några större mängder toner, då familjen har pockat på uppmärksamheten i allt större grad |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 12:51:37
|
Spelat Gitarr i ganska många år men har brutit fingrar på både vänster o höger hand så idag blir det knappt nått. har ett par slit o släng guror kvar att plinka på. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 16:48:03
|
Spelade trombon i kommunala musikskolan och numera lite bas för husbehov. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
hogga
Member
239 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 17:42:46
|
Jag har spelat elgitarr i en punk/rockorkester. Spelar då och då akustisk gitarr, bas, mandolin, munspel mm. i en trubadurduo. Ingen ekvilibrist, kan knappast kalla mig musiker, men spelar ändå. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7974 Posts |
Posted - 2005/04/23 : 21:27:45
|
Där ser man, vi är några stycken! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 07:02:51
|
Gitarr även här. Spelade i ett skitkasst hårdrocksband för hmmm, herregud, nästan 20 år sedan (hur gamman är jag egentligen) Sedan startade vi ett blues/rock/boggie band i hokeylaget som dock aldrig uppträdde offentligt, framförallt pga trummisens scenskräck. Lade sedan elgitarren på hyllan och spelade visor och liknande i en massa år men har nu återupptagit elgitarrspelandet och går dels i en kurs i "rockgitarr" som är otroigt inspirerande och har också börjat spela ihop lite med en kollega från arbetet.
Jag tycker att Les Paul gitarrer är det vackraste som finns och skulel kunna ha hur många som helst. Inte nödvändigtvis för att spela på alla utan även som konstverk Två stycken finns i min ägo, tyvärr inte Gibson utan från dotterbolaget Epiphone.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 08:55:39
|
Jag spelar lite gitarr men har aldrig spelat ihop i något riktigt band. Vi har försökt starta vid några tillfällen men tiden har aldrig räckt till. För några år sedan köpte jag en portabel 8-kanalig hårddiskinspelare och började spela in låtar själv där jag själv spelar alla instrument. Jättekul. Jag skrattar hela tiden när jag hör resultatet. Däremot förstår jag inte varför andra gråter när jag tvingar dom att lyssna.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/04/24 : 23:30:44
|
Jag spelar trummor numer i ett återfallsrockband, Carlssonz, med Tux och AVR7000. Det är lite brötigt, men det svänger!
Jag har tidigare ett förflutet tillsammans med en trumpet, vilket jag har tappat helt. Jag försökte igen för ngt år sen, det lät förjävligt. Under pluggtiden på högskolan så skrålade jag tenor och bas i kören Köörmit i Halmstad. Spelade senare trummor i SOS - Studentorkestern Salmonikerna, och det halvt oseriösa pub-bandet (med skiffelambitioner) The Tomtar With The Skägget In The Brevlåders, senare kallat Brevlåde Bois and the Bredare Basutbud.
I nuläget får ett gammalt svart 80-tals Tama Swingstar stå pall för smisket. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 00:48:05
|
Fuskar på Piano,,, (De som var på HFLS1 Träffen, har fått känna på pjäsen) Kan inte spela efter noter, men brukar bli att spela på några bröllop per sommar iaf... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Greyn
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 14:10:08
|
Jag har spelat trummor och slagverk sedan jag var 10 år. Det har blivit alla möjliga stilar sedan dess. Studentspex (LISS), black metal och klassiskt. Nu är det mest mallets (marimba, xylofon, klockspel) och timpani som gäller i en symfonisk blåsorkester.
Jag kan varmt rekommendera er att lyssna på blåsmusik, både brassband och symfonisk blåsorkester.
/Christer |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 15:07:35
|
Björn-Ola: Dom har nog inte haft ett riktigt egagemang och den djupare insikt i dina musikaliska verk ! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
|
Topic |
|