Author |
Topic |
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 22:06:15
|
Sist hade återgivningsmiraklet kommit till mitt ljudrum. Frågan var: Hur låter det på Neptunusen med samma eller bättre kablage? För någon vecka sedan var jag tvungen att lämna ifrån mig Red Dawn och Quattrofilen innan jämförelsen var klar. Läget var dock ganska klart och ganska helt annorlunda mot det som beskrevs i första delen. Nu var det Wilson som gällde, detta är något som inte går att leva utan. När det gäller kablaget så får det en egen tråd vid tillfälle. Red Dawn är inte svaret på allas böner om den perfekta kabeln även om den gav en kick för mig på många parametrar.
Först kan det var på sin plats att prata en smula politik. Hifivärlden är ju inte så olik andra världar där åsikter, personer och ekonomiska hänsyn ställer upp spelplanen. Det gäller att kryssa lite försiktigt och många tror att det inte finns några options i mina kläder. Det skall liksom vara Alingsåsarnas utbud som gäller.
Icke så med mitt hifiintresse. Visserligen ser mitt ljudrum ut som en filial till Hifi Consult med Advantage, QRS, Transparent och Terminator. Jag tror nu inte att detta är bättre märken än något annat (fast pallplats på avdelningen prisvärdhet kan man nog abonnera på) men ni vet hur det är. Trivs man med en butik så handlar man där.
Jag har i förväg berättat om hur denna test skall gå till för Olle. Bäst ljud stannar i mitt lyssningsrum, punkt slut. Han vet om min svaghet för Wilson och en Watt/Puppy har en sådan dignitet att ingen skulle vara förvånad om man byter från QRS till en legend...
Det finns köpare till båda paren (det är kö på Watt/Puppy...) så inför denna avslutande del är valfriheten verkligen ett faktum. Jag har aldrig någonsin ägnat så stor energi till att utvärdera två högtalare men nu är jag ganska säker på att ha koll på hur de här två kombattanterna egentligen låter.
Åter till inkopplingen av Nordost Valhalla. In med dem i Wilson först. Jodå, det satt som en handske, skivorna åkte in i jämn takt i S1:an. Valhallan gör inget som helst "väsen" av sig men det är nästan orealistiskt verkligt när de små knarrandena hörs under fötterna på en basist medan han spelar solo. Inte har jag hört det där förut? Missförstå mig nu också rätt. Inte sitter jag och lyssnar efter knarr! Men när det öppnas en hel värld av myllrande småljud, realistiska hartsljud från stråkar som förut låtit som syntpålägg (!), flöjter som plötsligt är två väldigt samstämmiga solister i stället för en (!) och när blåsljudet från tågvisslan på Eric Bibbs "tåglåt"( Rock Island Rocket från CD:n "Just like love") 5 sekunder in i låten håller på att skrämma skiten ur en, ja då är det något som har hänt. Det där med tågvisslan är lite spökigt. Den visslar till ut till vänster och man hör rumsinfo och efterklang bra. Nu så tjuter den till mycket närmare och mycket högre, så högt och plötsligt att jag fick en adrenalinkick. Ni vet när en älg springer ut framför kylaren och man klarar sig undan precis med järnet på bromsen så är man lite darrig en stund efteråt. Förminska effekten en smula så har ni den lilla chock jag upplevde. Och då kan jag låten väl att märka....
Jahapp, det var Valhallan det, inte kattskit direkt. En Wilson och en Valhalla tack. Nej just det, nu gällde det för Neptunusen. Lite baxande och vinklande och så står de på plats.
Ni sitter väl ner nu?
Vi backar till första delen av denna berättelse igen för det är så det är. Skillnaden i ljudsignatur på dessa två högtalare är i mitt rum och med min utrustning via mina öron enligt följande:
Diskanten är Neptunusens paradgren. I jämförelse med Watt/Puppy är den så luftig och lätt och energirik på ett mjukt sätt. Den är vacker helt utan påträngande fasoner. Jag har en extra sänkning bak på mina Neptunus eftersom jag sitter med topparna riktade mer än som de brukar ställas upp och så sitter jag ganska nära. Watt/Puppyns diskant hänger helt enkelt inte med. Den är bra, förförisk och lite "flörtig", vill gärna höras om ni fattar. Men vare sig korrekt eller lika upplöst som Neptunusen.
Mellanregistret är bra på båda högtalarna. Ändå är det det som vållat mest huvudbry. Wilsons mellanregister är i princip det bästa jag hört med skyhög upplösning. På en körskiva som t ex "Glädjens blomster" vilken jag skrivit om under "testskivor" här på forumet så kan man lätt hitta enskilda körmedlemmars röster och liksom se dem som om man satte en strålkastare på dem. Tydlighet och upplösning. Neptunusen är inte så långt efter. De saknar strålkastareffekten men har en homogenare spelstil. Inget fattas, allt är mjukt och synnerligen välupplöst. Men creme de la creme här går till Wilson.
Basområdet kan man ha olika åsikter om. Man kan utan vidare slå fast att det hörs att Neptunusen pumpar mer luft och går djupare. Det är en mer fullvuxen högtalare. Den rikigt stora poängen med den är på vilket sätt den gör det. Det finns ju faktiskt många "fullvuxna" högtalare som låter mäktigt. Inte sällan låter de också lite sluddrigt eller burkigt. Man får så att säga betala för djupet och mäktigheten med sämre nyansering och avsaknad av det där torra snabba. Icke så på Neptunusen. Basfiol, elbas, syntbas, pukor mm startar och stoppar blixtsnabbt med en torr självklar auktoritet. Inga överhäng eller trötta mullrande. Möjligtvis har jag justerat in dem i mitt rum så att de i mångas öron kanske är väl återhållna men jag tycker det hänger ihop bättre med resten på det viset. Det är lätt att "gasa på sig" med så mycket potent gaskraft... förlåt baskraft skall det vara... Wilson har en mycket bra och tydlig nyansering i större delen av basområdet. Mellanbasen samt den övre basen spelar mer "på" lyssnaren och det blir ett härligt driv och spelglädje. Uppställda som nu på kompetent sätt så fattas heller ingen volym, de låter feta när de skall och återger kanske framför allt stråkinstrument ljuvligt. Mary J Blige däremot blir en knock-out till Neptunusen. Snabbheten är det inget fel på men det märks att de dubbla åttorna kämpar för att hänga med när det blir komplicerat. En liten egenhet har jag hittat på Wilson och det är just i basområdet. De dubbla framåtriktade åttorna har en liten ljudsignatur som kan urskiljas på mycket av låtmaterialet. De har lite av det där jag brukar kalla för "boink-bas". Snabba, lättdrivna membran som lägger transienten längst fram om ni fattar. (sluta skratta nu ni som är kunniga på dessa förlopp...) Som jag skrivit förut någonstans så försök få munnen att låta som när en gammaldags kork dras ur en flaska genom att säga "B". Säg sedan "Bengt" med samma typ av ljud på "B":et så fattar ni. Bertil?, Bra? Brännboll? Visst har ni nu skapat vad jag kallar en ljudsignatur? Översätt det till basområdet på ett par Wilson så har ni bilden klar för er. Det blir mycket av själva trumstockens attack mot skinnet och betydligt mindre av själva ljudet med utklingning. Snärtigt, dynamiskt och mycket spelglädje jovisst men i jämförelse mot den fullvuxne Neptunusen. Njäää. Sedan har vi det där med djupet...
När det gäller den där svårgripbara hett eftertraktade illusionen så finns den nu i mitt lyssningsrum i form av QRS Neptunus. Det något sämre mellanregistret vägs upp i holistisk synvinkel med råge av diskanten. Den är också helt klart mer homogen.
Ljudmiraklet finns i mitt lyssningsrum och jag har - ofattbart nog - ett par Wilson Watt/Puppy 5.1 i high Gloss Titanium inklusive original Wilsonspikes TILL SALU!
Det trodde jag aldrig. Det är en sak att spöa Martin Logan ReQuest för ungefär samma pengar men ett par Watt/Puppy....
De kostade nya ca 200 lapp och nu har de - enligt mig - fått på tafsen av en svensk högtalare för 74 lakan. Vad kan man få för ett par sådana?
Lägg ett fett bud för undertecknad skall även avyttra sina - mindre än ett år gamla - Transparent Ultra XL Biwire i syfte att äntligen göra det där man inte trodde skulle hända. Ett par Valhalla eller ett par Transparent Reference skall in i anläggningen och nu blir det - som folket i Örgryte säger - dyyyyyt......
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 22:21:34
|
Det känns ju inte så dumt att man redan har beställt.
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 22:31:07
|
Wow! Spännande och välskrivet! Tackar! Jag trodde nog Wilson skulle "vinna", men där ser man. Nu kan man lugnt invänta "duellen" mellan Valhalla och Transparent, och hoppas på samma underhållning. (Hade inte Strmbrg en rulle med Nordost Valhalla som han inte ville ha, då han föredrog Edamer....)
Mvh/Mats 'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson (matson = JagÄrJoeLabero) |
|
|
kim h
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 23:20:41
|
tackar för den fina recensionen sladd! mycket välskrivet.
jag vart på hifi consult när dom precis hade utvecklat klart QRS stativaren. lyssnade ett tag med en kamrat. tyckte absolut inte om den snabba basen som många gillar i dom högtalarna. sen lyssnades det på watt/puppy på senaste arken mässan. inte heller dom föll 100% på läppen. konstigt tyckte jag vid båda dessa tillfällen. (kommer till poängen strax. ;-) )
arken: en styck sladd (om jag inte missminner mig.) framma vid anläggningen bestående av krell och nordost kabel med watt/puppy. -"en karamell till den som gissar rätt på sångerskan." ella var det. jag stod långt bak, vågade inte svara. =(
ett tag senare på hifi klubben lyssnade vi på B&W nautilus 802 och 801. inte här heller dög basregistret. mellan och diskant har jag alltid gillat hos B&W. har ett par B&W 603 som jag nyss har köpt tillbaks av en kamrat. =)
poängen: den känslan du beskriver om att darra smått när man hör precis det som man vill höra, och adrenalinet, värmen i kroppen, hjärtklappningen osv infinner sig. DOM högtalarna ska man köpa. själv fick jag bygga mina. stora som fan blev dom, lite större än QRS största. massor av elektronik... men när jag stoppar i en drum & bass skiva av LTJ bukem som heter journey inwards, och klickar fram till sista spåret på min advantage t-1, då. då vet jag vad jag får. DEN känslan. tyvärr så har jag nästan gett upp om att byta högtalare. visst mellan register och diskant kunde varit bättre. men detta är vad som gör mig nöjd.
precis som att köra en rally-session med bilen och komma liiiite för långt ut i vägrenen och klara styra upp det.
hare gött!
.. kim h .. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 00:52:12
|
Sladd,
Hade du varit recensent i HiFi Musik eller High Fidelity så hade dessa tidningar blivit mycket mer köpvärda...! Läs o lär, ni tråkiga hifi journalister...
Värde på ett par gamla Wilson...tja...du gillar ju fyrhjulsdrivet...jag har en Volvo Valp från -63...kan d va nåt...
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 01:35:10
|
Tack för en välskriven recension - mycket underhållande läsning!
Jag tycker att din beskrivning av puppys basområde är träffsäker - jag har hört andra högtalare, som använder samma (i alla fall mycket lika SS) element och som haft just denna korta, snabba, torra, men samtidigt lite "tomma" bas - utan den där allra sista förmågan att få det att skälva längs ryggmärgen. Det blir lite anemiskt på något vis. Sedan hör det likväl till det bästa jag hört - inte tu tal om det! Men har man väl upplevt en anläggning med kapacitet att återge 16 Hz kännbart, rappt och med ytterligt låg dist, ja då kommer man inte nöja sig med mindre
Sedan låter det spännande att du lyckats få en verklig fullregistershögtalare som Neptunusen att låta verkligt tight och kontrollerad i den låga basen. Själv har jag gjort erfareneten många gånger att många sådana högtalare - placerade, som de brukar vara, långt från bakvägg och sidoväggar - låter lite släpande. Inte så att de brukar ha överhäng, utan bara detta att basen varkar släpa efter litegrann. Vilket givetvis har att göra med att rumsstödet gör att merparten av den akustiska energin i det register där högtalaren är omnipolär anländer senare än direktljudet (som bara innehåller en fraktion av den totala akustiska energin som högtalaren ger ut).
Jag misstänker att det krävdes en hel del placeringsjobb för att nå dit.
Använder du någon form av akustisk rumsbehandling? Jag frågar, eftersom jag tycker att det är en informationsbit jag behöver för att bättre kunna bedöma "repeterbarheten" i dina lyssningsresultat i ett annat rum. Vet du möjligen hur din RT-60 ser ut i de olika registren?
Tack igen för en trevlig recension.
MVH /Morga |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 02:08:20
|
Jag är inte förvånad över att Valhallakablarna, som jag har hört i ett antal olika anläggningar inkl. min egen har tagit dig med storm. Det blir svårt att få till det på samma sätt med andra kablar. Men det blir som du säger dyyyyyt!!!!! Prisvärt? Ja, om man vill ha det ljud som Valhallan ger. Pris i apparatklass!!! Ljud i apparatklass!!! Om man vill ha det ljudet så blir det till att slanta upp. Om man nöjer síg med mindre, eller inte har dom ekonomiska möjligheterna är en annan fråga. Likväl anser jag att Valhallan är det bästa jag har hört i kabelväg. Och om det bästa som finns är prisvärt blir en mer akademisk fråga. Hur som helst ett jäkla högt kilopris
Jorm |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 03:28:49
|
mehhhhh
jag tror mycket mer pa black pearl den ar dessutom MYCKET mer prisvard om vi snackar kilopris
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 09:51:23
|
Hej CH, nja en valp kunde väl funka som delbetalning om motorn går!
Morgan:
Rumstuningen är ganska enkel. Det är Svanå diffusorer i form av ihoplimmade halvtumsstavar med olika längd ca 80x80 cm. Placerade på första reflexen, sidoväggarna. I basområdet kan man säga att jag har en jätteabsorbent i form av isolerat tak. När vi flyttade hit för två år sedan tog jag hand om kallvinden eftersom den var största rummet i huset men också var utformat på ett bra sätt för en ljudentusiast. Rummet är ca 10 x 3,8 och jag lyssnar i längsled med lyssninsplatsen ungefär i mitten av rummet och anläggningen ett par meter från bakväggen. Kortväggarna (alltså en av kortväggarna är den vägg jag ser bakom anläggningen) är bara ca 140 cm höga. Där börjar ett snedtak som går ända upp i nock. Ovanför lyssningsplatsen är det knappt 4 meter skulle jag tro. Detta gör att reflexer och stående vågor från taket är ganska snälla alternativt obefintliga. Mellan innerpanelen i taket (1"x3" råspont i gran) och yttertaket fanns förut ca 40 cm TOMT utrymme. När man knackade i innertaket så lät det som en stor trumma. För att inte tala om hur kallt det var i rummet på vintern.....
För ett år sedan körde vi i Ekofiber i hela detta utrymme. Ljudet blev radikalt förändrat och basen upplevdes som försvunnen. Det blev en ny omgång flyttande och tunande för att få till det igen men resultatet är ett rum som har väldigt lite "släp" efter sig i basen. Eftersom taket lutar som det gör så kan Neptunusen stå ganska nära sidoväggarna utan at låta suddigt, möjligt att det hjälper till i basområdet också med torrhet. Det är å andra sidan ett par meter bakåt.
När vi tunade in Wilson så hamnade vi på ett annat ställe i rummet än där Neptunusen str. Skall prova och se vad som händer ifall Neptunusen flyttas dit men jag är rädd för lite bom-box effekt då detta var längre mot bakväggen.
I den allra lägsta basen tror jag inte jag har så rak frekvensgång i denna uppställning. Jag har nog offrat lite där för att få en homogen återgivning. Vill jag ha med den så får jag andra resonanser i otrevligare områden längre upp. Det faller nog ganska kraftigt under 25-30 Hz tror jag.
Att få bas ned till 16 Hz i full nivå kunde man ju ge sin ena arm för. Min erfarenhet är att det krävs elektroniska delningsfilter, aktiv drivning och ett system byggt på plats just för det specifika rummet för att lyckas. Med återgivning i den klass som vi här talar om nota bene. "Bas" är ju inte så svårt att få till.....
En RT-60 vet jag inte riktigt vad det är...
|
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 13:58:19
|
Sladd: Tack för den ingående beskrivningen av rummet! Just en sådan fristående placering av högtalarna i ett stort rum som ditt, brukar ge upphov till det här problemet med släpande bas, som jag talade om - ifall rummet inte är tillräckligt absorbtivt, vill säga. Det du berättar om förändringen av ljudet då ni fyllde ekofiber i taket gör det troligt att problemet inte är fullt så stort i just ditt lyssningsrum som det brukar vara. Kul för dig!
Om du inte vet var RT-60 är (varje hifi-entusiast borde vara experter på just detta, om man ville ha bra ljud) så rekommenderar jag en genomläsning av min "snabblektion i rumsakustik": http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm där jag redogör för begreppet. Enkelt uttyckt är det den tid det tar för efterklangen i ett rum att bli 60 dB tystare efter det att man slutar spela en ton/brus/impuls. Man mäter det ofta med hjälp av en MLS, en avancerad form av FFT-mätning. Sådana mätningar vore förresten en ypperlig sak att ägna sig åt i samband med att ni ställer upp anläggningar till mässor - där det ju ofta låter lita halvtaskigt jämfört med hur det kan låta i hemmiljö.
Du förefaller vara seriös med din anläggning, och du är ju medveten om rumsakustikens betydelse, så jag vill varmt rekommendera dig att ta en titt på ett koncept som kallas 2C3D (to see 3D) - ett koncept utvecklat av Spectral, Avalon Acoustics, M.I.T, och Acoustic Science Corp. Det viktiga i sammanhanget är hur man får anläggningen att samverka med lyssningsrummet. Om du säljer dina Wilson, så kommer du kanske få pengar till en komplett uppsättning ASC tubetraps? Jag menar sisådär 20 stycken! Du har inte hört dem, förrän du hört dem placerade åtminstone från golv till tak i rummets alla hörn ;)
Jag rekommenderar en artikel från TAS: http://www.asc-hifi.com/articles/tas112.htm Kanske något för dig?
MVH /Morga |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 14:15:07
|
Jag skall kolla på RT-60 begreppet vid tillfälle.
När det gäller mässor så skulle man vid injusteringstillfället behöva ca 100 personer som sitter och står i hela rummet ett par timmar....
Rent fysiskt så kan man heller inte ställa högtalarna på ett för rumspåverkan optimalt ställe. Man måste ha in en hel del folk och det begränsar utrymmet. Det brukar bli en halvbra historia med högtalarna tillräckligt långt ut från sido- och bakvägg och vinklingen tillräckligt "lagom" för att det skall låta ganska bra för 1/3 av besökarna....
Fyll sedan på med bruset som vibrerar i hela mässlokaliteterna inklusive de utställare/käppkineser som tror att högt = bra....
Nej, det är på lördag kväll man hör de fantastiska sakerna, när alla gått hem och isen klirrar i glaset, inspelad och varm utrustning, flytta om högtalarna, bort med ett gäng stolar.....
Kunde man sälja en sådan plats tror ni?
|
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 15:12:17
|
quote:
Nej, det är på lördag kväll man hör de fantastiska sakerna, när alla gått hem och isen klirrar i glaset, inspelad och varm utrustning, flytta om högtalarna, bort med ett gäng stolar.....
Jovars. Det skulle nog gå utmärkt att sälja platser till "after hours" - man det vore ju tråkigt om det bara blev de kapitalstarka som fick tillträde. man får väl vänta på att en VIP-inbjudan dyker upp i mailboxen - det har visst gjort det för vissa forumdeltagare, har jag hört ;)
MVH /Morga |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 15:37:54
|
Jodå, det är riktigt. men det är inte "forumrelaterat".
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 23:47:18
|
Jag har förmånen att få prova ett par Valhalla kablar just nu hemma i min simpla anläggning. Vad kostar dom nya?? Jag hade tänkt att köpa mig en Amplifix och kanske ett par högtalare men har av en slump kommit över dessa kablar. Jag kanske tom kan köpa dom utan att inteckna huset. Det är ett par förstås på 1.5 meter.
Jo, dom fungerar gudomligt även i en enklare anläggning men det är ju det där med pärlorna och svinen och även om jag uppgraderar så känns dom lite för bra för mig.
Vill ni inte svara här så har ni min epostadress här : danbrickman@home.se
Da |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 00:51:15
|
om du tycker kablarna funkar sa bra sa kop dom sa behover du aldrig mer byt kablar och du slipper oroa dig over det
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 13:39:26
|
Sladd, du får en att måla upp en bild om hur det låter, mycket bra skrivet. Tack för trevlig och underhållande läsning!
Mycket prat om Valhalla, för en som ännu inte hört och inte vet tillräckligt om dessa. Vad kostar sådan här saker. Högtalar och signalkabel, bara något exempel. Om inte här maila gärna. mattias.heino@telia.com
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 21:58:03
|
Man bockar och bugar!
Det jag kommer på i huvudet är att 1 meter balanserad signalkabel kostar 40 lapp...
Tror det där som ligger på golvet och ringlar till högtaleriet går på det dubbla.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då? |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 23:20:35
|
quote:
Man bockar och bugar!
Det jag kommer på i huvudet är att 1 meter balanserad signalkabel kostar 40 lapp...
Tror det där som ligger på golvet och ringlar till högtaleriet går på det dubbla.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Och trots prislappen, så känns det som att Valhallan är värd sitt pris. Vad är begreppet prisvärd i dessa sammanhang? Den som inte har råd med att köpa kabeln, och i den kategorin är vi många som platsar, kan lätt döma ut den som ormolja eller vad det nu är sådant kallas i religiösa sammanhang. Men om man inte kan få till denna närvarokänsla som dessa kablar kan ge med något annat, så kallas detta på Amerikansk hifijargong för State Of The Art. Och om State of the Art, dvs. det absolut bästa, och nästintill oöverträffbara kan man bara på akademisk nivå diskutera prisvärdheten. I praktiken: Vill du ha denna närvarokänsla som dessa Valhallan kan ge, så är du tvungen att lätta på börsen. Om du inte kan detta, så får du inte detta.
Jorm |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 23:38:42
|
Eller så får man smyga ut i grannskapet, som jag gjorde i eftermiddags. "Plattnisse under mattan" övertygar allt mer. En av de bästa.
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 01:50:04
|
Hej Sladd!
Måste säga att du skriver på ett målande och kul sätt!
Om man tittar på hur wilssons basdel är konstruerad och sedan läser vad du skriver så är det samklang! De dubbla åttorna är avstämda till relativt hög reonansfrekvens med en ganska liten port samt beskriver ett ganska odämpat system. Inte text-book-performance så att säga. Om jag tolkar dig rätt upplever du en bas som inte går speciellt djup, har ett lite konstigt transientsvar samt betonar området runt mellanbasen en aning, vilket ger en "kick". Tolkar jag dig rätt?
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 09:05:36
|
Tack Morello!
Jag tror det är svårt att vara mer explicit än vad jag skrev i recensionen.... De är specade till -2db vid 29 Hz så visst fattas det lite längst ned.
Man kan ganska säkert ägna en månad av sitt liv att labba med uppställningen av Wilson för att få till just basen. De system jag hört som varit nästan felfria (vad nu det är) har varit putsade i månader. Mer mellanlägg under spikesen ger ett helt annat släpp från högtalarna och en del ab "kick"-basen mjukas upp. Man tappar lite fyllighet å andra sidan och allt är ju en balansgång.
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 03:55:02
|
om man kollar pa reference audios hemsida sa star det Tillverkare: Nordost Modell: Vallhala Pris: 49000 kr Status: Beställningsvara Längd 3 kontakter Banan Bi-wire en liten bit mindre an 80000kr iaf =)
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 15:53:41
|
Hej Sladd!
Wilsson har nog specat Puppy'n lite fel. Stereophile mätte den 1995 och då var nivån nere med 6dB vid 45 Hz!!!! Stämmer det med vcad du hörde?
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 22:38:01
|
Nepp, det tror vi inte på.
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 22:42:23
|
Hej Ekman!
Jag kollade sidan och där står precis som du skriver 49 lapp.
Fast det är som jag säger fast jag var lite för snäll. Enligt Audionord kostar 3 meter runt 100 lapp.
Läge alltså att springa till Reference med 49 kalla i handen och kräva ut en Valhalla för det aktuella beloppet! Något för konsument-TV att bita i kanske när de vägrar?.....
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 23:01:02
|
quote:
Nepp, det tror vi inte på.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Vad tror du inte på? :-/
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
Topic |
|