Author |
Topic |
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 23:09:43
|
Kan inte Ref Audio mena pris för 3 fot?? Jag tvivlar starkt på att det är 3 meter!
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 23:28:11
|
Det har säkert förekommit många mätningar av både denna och andra högtalare genom åren. 5:an var när den kom föremål för kritik i bl a basområdet vilket fixades till efter ganska kort tid (skrivet ur minnet, minns inte exakta turerna)
En annan sak är hur man upplever att det låter. Det du beskriver är en högtalare som förmodligen inte klarar att återge nätbrum med jämn nivå.....
Nepp, det tror vi inte på eller för att vara mer korrekt: det är INTE vad som står i mitt lyssningsrum.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då? |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/07/07 : 23:48:11
|
hejsan
nej jag trodde inte heller riktigt pa det priset som reference audio uppger men som du sager skulle va kul att se vad som hander om man forsoka kopa kabeln till det priset =)
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 00:21:25
|
quote:
Det har säkert förekommit många mätningar av både denna och andra högtalare genom åren. 5:an var när den kom föremål för kritik i bl a basområdet vilket fixades till efter ganska kort tid (skrivet ur minnet, minns inte exakta turerna)
En annan sak är hur man upplever att det låter. Det du beskriver är en högtalare som förmodligen inte klarar att återge nätbrum med jämn nivå.....
Nepp, det tror vi inte på eller för att vara mer korrekt: det är INTE vad som står i mitt lyssningsrum.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Jodå, nätbrum(50cps) fixar den säkert, men frågan är hur den spelar registret mellan 20 och sisådär 45Hz?
Jag menar att om du tycker den är tunn och "bumlig" i basen så är det inte så konstigt med tanke på hur den implementerats.... Sedan får man ju lite "room-gain" också.....
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 02:39:38
|
I min värld ger -6 db vid 45 Hz svårigheter att ha rak frekvenskurva vid 50 Hz, dvs det börjar alltså att falla ovanför 50 Hz.... kul spec.
Vid 20 finns det inget som det hörs men skillnaden mellan Neptunusen och Watt/Puppy är inte som om den senare vore en mindre stativare.
Tunn och bumlig? Jag avslutar denna lilla basdebatt med ett citat från min text: Wilson har en mycket bra och tydlig nyansering i större delen av basområdet. Mellanbasen samt den övre basen spelar mer "på" lyssnaren och det blir ett härligt driv och spelglädje. Uppställda som nu på kompetent sätt så fattas heller ingen volym, de låter feta när de skall och återger kanske framför allt stråkinstrument ljuvligt.
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 02:48:15
|
quote:
I min värld ger -6 db vid 45 Hz svårigheter att ha rak frekvenskurva vid 50 Hz, dvs det börjar alltså att falla ovanför 50 Hz.... kul spec.
Vid 20 finns det inget som det hörs men skillnaden mellan Neptunusen och Watt/Puppy är inte som om den senare vore en mindre stativare.
Tunn och bumlig? Jag avslutar denna lilla basdebatt med ett citat från min text: Wilson har en mycket bra och tydlig nyansering i större delen av basområdet. Mellanbasen samt den övre basen spelar mer "på" lyssnaren och det blir ett härligt driv och spelglädje. Uppställda som nu på kompetent sätt så fattas heller ingen volym, de låter feta när de skall och återger kanske framför allt stråkinstrument ljuvligt.
Jag förstår hur du menar - hur menar du då?
Sorry, uttryckte mig lite dumt. Menade inte bumlig direkt, utan snarare lite överdriven.
mvh\ B. Umlig
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/08 : 08:59:21
|
Det är lite bumligt i hjärnkontoret framåt småtimmarna här också....
mvh T Rötter
|
|
Topic |
|