HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig och bra högtalar kabel till Ergo RC-L
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  16:44:48  Show Profile Send Snoop a Private Message
Sitter nu med supra ply 3.4/s och jag tycker att det är ganska vasst ljud emellan åt. Sitter med marantz receiver som drar lite åt det mörkare hållet.

jag är lite av en kabelskeptiker, men det kanske finns någon kael ändå som kan råda bot på mina problem.

Kabel får inte vara sådär fasligt dyr men låt oss säga 1-1500 för minst 2x2m

Har kört på Xindak FS1 utan bra resultat.

Kabel som fixar till de övre registren alltså.

Tack på förhand.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

breza
Member

87 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:18:51  Show Profile Send breza a Private Message
Hej Snoop . Kör själv med Marcus Cables Black Silver Maestro till diskant / mellanreg, och just Supra Ply 3.4S till basen .
Tycker att det är en trevlig kombination .
Marcus Cable funkar faktiskt väldigt bra till ´hela registret´ också, rekommenderar
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:26:29  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hur är klangen på dessa då?

kör med marcus digital kabel, så ht kabel kanske kan vara något.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:42:34  Show Profile Send breza a Private Message
Hej igen Snoop . Klangen är åt lite ljusare hållet ,i positivt mening , tycker jag , som sagt mycket detaljer , skulle nog passa dina RCL:er bra
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:26:01  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det är just det ljusa ja vill ha bort, ja vill inte att det ska bli vasst.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:31:54  Show Profile Send soren a Private Message

Prova med EKK 1.5mm2 ... kostar ju ingenting, och resultat är ofta imponerande!
Tycker dock att det är lite konstigt att du inte gillade Xindak FS1, den har imponerat stort på mig.

/Sören
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:50:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Upplevde inga större skillnader med xindaken mot supran så ja tyckte de itne va värt att ha kvar.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/04/21 :  20:57:23  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag skulle lägga de pengarna på rumsakustiken istället, om du inte redan har åtgärdat den. Ger förmodligen en mycket större förbättring av ljudet, och skulle inte förvåna mig om det dämpar vassheten också. Går att bygga bra basabsorbenter billigt med markplattor (och utan att det blir fult om man hittar något tyg man gillar).

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/04/21 20:58:35
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/04/21 :  21:26:27  Show Profile Send bjarne a Private Message
Kanske är Canton Ergo inte så mottaglig för kabelbyten... Jag hade hemma FS-1, en annan plattkabel jag inte minns namnet på, supra classic 6,0 samt biltema 2,5, med den sistnämnda som standarden i systemet sedan länge. Jag har lillebror Ergo 92.

Jag "hallucinerade" fram några "kanske-skillnader" mellan FS-1:an och biltemakabeln i basen, men lyckades inte göra detsamma med övriga kablar i gänget, dvs i jämförelse med FS-1:an. Den hallucinerade skillnaden var inte värd importkostnaden tyckte jag, även om kabeln är snygg. Kör idag med supran eftersom jag fick den gratis.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:27:59  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag tror att till 90% är allt bara placebo när det gäller kablar.

Rumsakustiken ä rinte bra, har lite ekon kvar att fixa.

Tveksam om nu kablarna kommer göra någon skillnad.

Men man kan ju testa lite, ja gjorde ett litet test att kapa mina 3m supra kablar till 2x 1.5 så ja kunde köra biwire. och nu är kablarna på gränsen till för kort.

så ja måste ha minst 2x2m

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:53:12  Show Profile Send bjarne a Private Message
Bi-wiring tycker jag hade en betydligt större effekt på ljudet på mina Canton. Dock tyckte jag totalt sett att det var i negativ riktning.

Edited by - bjarne on 2005/04/21 22:53:32
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  22:55:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tyckte även jag att de nog lät lite sämre med biwiring, lät större men inte bättre....

audioquest va tror ni om dem?

van den hull vad tror ni om dem?

vad finns de mer för kablar som har mycket detaljer men med lite avrullad diskant

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/21 :  23:18:00  Show Profile Send soren a Private Message

När jag bytte mina EKK mot Xindak FS1 så hörde jag en otrolig skillnad!

Det visade sig dock att jag hade haft dålig kontakt med EKK kabeln någonstans .. vem sade att det inte lönade sig att byta kablar (kanske inte på det sätt som man väntat sig men ändå).
EKK och Xindaken är rätt likvärdiga faktiskt, men xindaken fick stanna kvar mest för att den hade bättre kontakter.. sen så ser den ju ljusår bättre ut.

Jag skulle testa med 4x1.5mm2 EKK korskopplad som biwire... total kostnad 40 kr eller så.

Annars är ju som sagt akustiken en ledtråd .. kan orsaka väldigt vass diskant om det vill sig illa.

RC-L är ju även kända att må bra av rejält med kraft i slutstegen?

/Sören
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/21 :  23:54:58  Show Profile Send Snoop a Private Message
Måste tilläga också att det är typ bara på rock musik som ja tycker de blir väldigt vasst, de kan ju bero på dåliga inspelningar kanske?

ett ear 202 är förhoppningsvis på väg snart, de borde iaf ge hyffsat med effekt till dessa bestar :)

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:40:47  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har Audioquest CV-4 till mina RC-L och det funkar bra, byter dock högtalare till BC Acoustique.
Kanske ska jag sälja kablarna, åtminstone ett par av dem.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:32:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hur många har testat cv-4 överhuvdtaget oavsett till vilka högtalare.

Har läst på audioreview om dem, och de verkar i överlag vara nöjd men att det fattas lite info i mellanregistret och att basen är vek.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/23 :  19:52:28  Show Profile Send urban a Private Message
jag har ett förslag på kablage som kostar kanske 1000:- eller mindre- ganska säkert mindre ! Det är dock oortodoxt men jag kan lova ( beroende på om du har en anläggning som kan avslöja egenskaper i kringkomponenterna)att dessa kablar krossar Supra 3.4S och kablar i den och högre prisklass! Det oortodoxa består i att det är 6mm glödgade kopparrör jag pratar om, jag köpte mina på Claes Ohlsson.Dom är besvärliga att arbeta med men resultatet,åtminstone i min anläggning är att jag upplever att kablaget är totalt transparent !! Med all säkerhet en överdrift men jämfört med vad jag använt tidigare så upplevdes det så ! Till exempel så kunde jag efter att ha monterat in dessa rörkablar nu mycket lättare höra skillnader då jag bytte andra komponenter i anläggningen. Jobbiga att arbeta med men rekommenderas helhjärtat !!!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  20:16:00  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Monsterkablage borde göra susen om du upplever dina hgt. ljusa
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/23 :  22:58:09  Show Profile Send karvid a Private Message
urban,
hur isolerade du kablarna ?
Och hur termerade du "kablaget"?

Låter onekligen som det vore ett kul "expriment"!!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/04/23 22:58:55
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/04/24 :  09:18:13  Show Profile Send Grillen a Private Message
Jag har ev. ett RC-L köp på G. En sak jag inte vet är huruvida min Yamaha AZ2 spelar dem och vilka kablar jag ska ha.
Nån som kan ge tips och råd?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:47:36  Show Profile Send urban a Private Message
jag köpte helt enkelt skosnören av bomull som jag efter att ha klippt av ändstumparna drog på på rören. Eftersom jag inte hittade skossnören som räckte hela vägen så blev det en skarv på mitten som täcktes med krympslang. Sedan lindade jag rören runt varandra, det är viktigt att rören ligger tätt mot varandra för annars tappar man i diskanten.Rören terminerades med bananer med expanderande stift, jag köpte Ixos variant som fungerar bra. Men bara dom kostade nästan dubbelt så mycket som rören ! Men man måste nog hursomhelst terminera med något som sitter bra för om man tex ska flytta runt högtalarna lite så stretar rören emot ganska duktigt så det vill till att det sitter fast! Jag skaffade dessa rör efter att ha lyssnat hemma hos en kompis och även lånat hem rören av honom, han hade jämfört dom mot bla Supra Ply 2.0 och en Clou-cable som kostade ca 2400:- och det var inte bara en subtil skillnad till rörens fördel! En sak bara om du provar detta förslag, det tar tid innan det börjar låta bra! För mig tog det ca två veckor innan dom var inspelade, och från början lät det som skit! verkligen.! sprucket och eländigt!!
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:29:15  Show Profile Send Grillen a Private Message
Hjälp mig med kabelval mellan AZ2 och RC-L 2x2m <1000kr terminerat med banan/gaffel
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/26 :  20:43:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

4*1,5mm2 EKK i form av en Svalanderfläta är inte dumt dessutom billigt. Vill man snitsa till det kan man ju alltid sätta på en strumpa å krympslang i ändarna så ser det dyrt ut om man gillar det. Beskrivning finns på http://www.svalander.se

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000